Som jag skrev i PCC/AR9 tråden så gick jag ett Pistol A-varv med min PC9 i våras, naturligtvis utom tävlan.
Riktigt kul och kan verkligen rekommendera den som har möjlighet att tigga till sig ett varv med en sådan.
Det är ju egentligen utom reglementet och vissa håller ju med rätta ganska hårt på det, men kul var det!
K-pistfält version 2021
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
-
- Islänningen
Re: K-pistfält version 2021
Har tävlat lokalt i k-pist skytte i ett antal år nu. Har även en Ruger PCC, så jag tycker det låter väldigt intressant att öppna för den inom fältskyttet.
Tikka T3 8X57IS
Sauer STR200 6.5X55
Ruger PCC 9X19
Win SX4 12ga.
Sauer STR200 6.5X55
Ruger PCC 9X19
Win SX4 12ga.
-
Jag har testat samma, dvs ett antal A vapen fält stationer med min Ruger PC9 med rödpunkt. Resultatet var att det var alldeles för enkelt, man skjuter dubbelt så snabbt med alla träff. Längre avstånd krävs för att det skall va en utmaning.crko skrev: ↑21 jul 2022, 13:53 Som jag skrev i PCC/AR9 tråden så gick jag ett Pistol A-varv med min PC9 i våras, naturligtvis utom tävlan.
Riktigt kul och kan verkligen rekommendera den som har möjlighet att tigga till sig ett varv med en sådan.
Det är ju egentligen utom reglementet och vissa håller ju med rätta ganska hårt på det, men kul var det!
K-pist fält kanske, men det lär aldrig ske, den grenen dör med nuvarande skyttar.
-
Tycker det låter riktigt intressant med fältskytte där samtliga 9mm karbiner tillåts. Men för att få igång det är det inte möjligt att köra egna fälttävlingar där man bjuder in k-pistskyttar? Såg att det det gick någon DMR tävling för ett tag sen och ganska nyligen någon tävling för de som hållet på med fritt gevär?
-
Låter väldigt intressant!
-
Det skulle kanske gå att kombinera med magnumfält, jag tror att det är ungefär halva målstorleken mot vanlig fält och det skjuts med stöd mot knäna i halvliggande ställning. Det poängsätts och särskiljs lite annorlunda mot fältskytte då mer än hälften förväntas ha alla träff och alla figurer i en del klasser.
Det kan kanske bli bra att skjuta på lite kortare tid stående med gevär. Jag tycker inte att skyttejacka skall få användas.
Det kan kanske bli bra att skjuta på lite kortare tid stående med gevär. Jag tycker inte att skyttejacka skall få användas.
-
En annan tänkbar väg är att på de allra flesta fältfigurer finns en innerträffmarkering, om det är ett ringat mål är det 4-5. Kanske att bara innerträffen skall vara tillgänglig målyta för vapenklass K så att de ändå kan skjuta på samma avstånd som pistolskyttarna? Eventuellt får det kombineras med egen kort skjuttid. Kanske 1s per skott när målen står på max?