K-pistfält version 2021

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Fält

Re: K-pistfält version 2021

Inlägg av Fält »

Väl skriven motion, men ganska ambitös och jag kan förstå visst motstånd. Det kan kanske vara värt att göra ett nytt försök efter att gevärsaktiviteten som de tycks tala om är igång.

Då begränsat till 22lr från skjuthallen då det verkar finnas ett ljudproblem. Att tala om föreningsintyg när man inför en helt ny typ av skytte i en förening är något som man bör vänta med tills efter en eventuell provperiod.

Utan att veta hur er bana är byggd så kan jag nämna att en 22lr pistol bara några meter framför våra ordinarie skjutplatser låter mer inne i byn som ligger ett par hundra meter bort än en 9mm pistol som skjuts från våra ordinarie skjutplatser.

Men det märks också att de inte är särskilt intresserade.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Fält skrev: 28 feb 2021, 21:53ordinarie skjutplatser.
Det finns ingen hall att tala om - allting skjuts i det fria, inklusive 357 och 454.
Fält skrev: 28 feb 2021, 21:53Men det märks också att de inte är särskilt intresserade.
Så tolkade jag motståndet, och det motsägelsefulla svaret, också.

Jag lägger ner mitt engagemang för föreningen nu. Känns inte så lönt att anstränga sig för förändring / förbättring om förändring inte önskas.

För att knyta tillbaka till ämnet, därför ser jag större chans att lyckas med ett nytt förbund än att få ett förbund, speciellt skyttesportsförbundet, att förändra sig.
Davvi

Inlägg av Davvi »

HeyZeus skrev: 28 feb 2021, 22:05
Fält skrev: 28 feb 2021, 21:53Men det märks också att de inte är särskilt intresserade.
Så tolkade jag motståndet, och det motsägelsefulla svaret, också.

Jag lägger ner mitt engagemang för föreningen nu. Känns inte så lönt att anstränga sig för förändring / förbättring om förändring inte önskas.

För att knyta tillbaka till ämnet, därför ser jag större chans att lyckas med ett nytt förbund än att få ett förbund, speciellt skyttesportsförbundet, att förändra sig.
Se det som att du gjort ett ärligt försök iaf.
Det finns inte alltid förutsättningar på alla banor och det blir förstås inte lättare att få igenom med en motsträvig styrelse.
Mitt tips är att försöka få igång grenen först på prov och fokusera på intyg och vapen senare.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Sen finns det ju faktiskt föreningar som är mer pragmatiska och öppensinnade. Bättre att gå med i en sån.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskytt.se på instagram
nikke.jo

Inlägg av nikke.jo »

Nån som vet om det ordnas några kpist tävlingar nu,?
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

page_1.jpg
Fält skrev: 12 feb 2021, 20:12 "Pistolfält" med gevär tror jag att kan vara roligt. Det skulle till och med gå att kombinera i mindre skala.
👍
Hur många fältskyttar har provat en "pistolfält" med gevär???
Gevärsfälten är ju OHYGGLIGT tråkig i jämförelse!!

Skulle gå att skjuta "pistolfält" med alla gevär inom SvSF egentligen... Luft, korthåll, gevär och kpist (eller klass "K"... karbin!?). Nu i helgen provade jag att skjuta en omgång i vår korthållserie med luftgeväret. Funkade hur bra som helst men 50m är långt med en 10 joules 5,5mm!!! 😄😄

Åter till K klassen...

Hade SvSF öppnat upp möjligheten för skytte med "K"-bössor tror jag man skulle få ett uppsving. Går ju utmärkt att skjuta även banskytte med dessa bössor. NRA & CMP har färdigt reglemente.

https://www.ssusa.org/articles/2019/6/5 ... vice-rifle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Användarvisningsbild
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

https://gavlepistol.se/vapengrupp-k/

Tror den här länken passar här. Och ja polisen godkänner detta reglemente. Det funkar faktiskt riktigt bra att köra c tider. Nu har vi lite begränsad möjlighet till längre bana så därför blir det mer korta avstånd.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, glock 19 med lull lull, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
pezon

Inlägg av pezon »

Stainless steel skrev: 25 okt 2021, 23:35 https://gavlepistol.se/vapengrupp-k/

Tror den här länken passar här. Och ja polisen godkänner detta reglemente. Det funkar faktiskt riktigt bra att köra c tider. Nu har vi lite begränsad möjlighet till längre bana så därför blir det mer korta avstånd.
Spännande! Det där tror jag har potential att bli populärt.

Enda är väl att man inte får skjuta med Sveriges mest populära 9mm gevär Ruger PCC pga max piplängd.
Men man kan ju ha ytterligare en underklass vid behov på samma sätt som m/45?
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Stainless steel skrev:https://gavlepistol.se/vapengrupp-k/

Föredömligt av Gävle pistol!
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
Användarvisningsbild
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

pezon skrev: 26 okt 2021, 07:32
Stainless steel skrev: 25 okt 2021, 23:35 https://gavlepistol.se/vapengrupp-k/

Spännande! Det där tror jag har potential att bli populärt.

Enda är väl att man inte får skjuta med Sveriges mest populära 9mm gevär Ruger PCC pga max piplängd.
Men man kan ju ha ytterligare en underklass vid behov på samma sätt som m/45?
Det har vi löst genom att vi kör två klasser. Vi kör med annat vi skjuter också pcc på ipsc med rödpunkt och allt det och då har klubben två ar9 med 16 tums pipa och rödpunkt. Då benämner vi kort pipa utan optik som k1 och allt annat som k2 tills vidare. Vi har just nu bara så kort bana på 25m att det inte är rimligt att skriva reglemente på längre pipa osv. Om någon annan klubb är intresserad av att följa samma reglemente men lägga till klass för längre pipa och optik kan det nog gå.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, glock 19 med lull lull, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Finns en motion om att införa en gren på prov där man tillåter PCC och skjuter motsvarande kpistfält.

Förbundet föreslår avslag med hänvisning att sånt skit får man hålla på med inom ipsc.

Även rätt så intressanta förslag till uppdatering av stadgarna men det är en helt annan historia.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
Fält

Inlägg av Fält »

Jag hittar inte några motioner som nämner det här. Har du länkar?
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Fält skrev: 10 maj 2022, 18:15 Jag hittar inte några motioner som nämner det här. Har du länkar?
https://www.skyttesport.se/Information/ ... bundsmote/
Fält

Inlägg av Fält »

kattafan skrev: 10 maj 2022, 20:00
Fält skrev: 10 maj 2022, 18:15 Jag hittar inte några motioner som nämner det här. Har du länkar?
https://www.skyttesport.se/Information/ ... bundsmote/
Tack.

Det var ett trist svar där det låter som om de medvetet svarade på något annat än vad motionen gällde. Att förbundet är med i riktsidrottsförbundet är ett problem då personer som kanske inte skall ha vapen är svårare att neka medlemskap till. Så att hålla vapnen ointressanta för buset är kanske nödvändigt.

Motionen kunde vara tydligare också, det handlar om att tillåta PCC gevären i de befintliga k-pist grenarna.

Stadgeändringarna är på sina ställen olycksbådande och låter som om skulle kunna användas för att försvåra för en förening att ha föreningsegna grenar.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Det var precis det svaret jag förväntade mig av styrelsen: allting som liknar förändring skall slås ner på.

Sen såg jag något annat intressant i valberedningens förslag:
Ärende 16; Fastställande av två ledamöter, med olika kön,i Förbundsstyrelsen från respektivesektion. (valda vid respektive sektionsmöte)
Enligt förbundet får man inte skjuta i shorts eller sandaler, och det är tydligen jätteviktigt att olika kön är med. Vad är nästa grej? Måste förbundet ha alla hudfärger representerade? Varför är sådana jävla skitsaker så jävla viktiga men inte att skyttet som sport överlever?

Styrelsen är helt besluten att förbundet skall dö en långsam och pinsam död, och jag önskar styrelsen lycka till med sitt uppdrag.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Skulle vara intressant att se förslaget på regler som motionären skickat med men som inte går att hitta.
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Dags för en återstart av FSR kanske.... 😐
Mvh Micke

Stefan Sundström
Mikke

Inlägg av Mikke »

Jag är så glad att vi lyckades stoppa ett samgående mellan Pistolskytteförbundet och Skyttesportförbundet!
/Mikke
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Mikke skrev: 11 maj 2022, 09:44 Jag är så glad att vi lyckades stoppa ett samgående mellan Pistolskytteförbundet och Skyttesportförbundet!
👍
Mvh Micke

Stefan Sundström
Davvi

Inlägg av Davvi »

kattafan skrev: 10 maj 2022, 16:26 Finns en motion om att införa en gren på prov där man tillåter PCC och skjuter motsvarande kpistfält.

Förbundet föreslår avslag med hänvisning att sånt skit får man hålla på med inom ipsc.

Även rätt så intressanta förslag till uppdatering av stadgarna men det är en helt annan historia.
Verkar dessvärre vara ganska dödfött att komma vidare i dagsläget.