Fältskytte med tyska fyran

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Användarvisningsbild
kattafan

Fältskytte med tyska fyran

Inlägg av kattafan »

Tja, jag har tänkt lite.
Har ett sikte som är asbra men det har den lilla egenheten att det har ett rätt kasst riktmedel för fältskytte och dessutom är SFP.
Så, vad gör vi åt det? Jo, tänker lite utanför lådan

Observera att jag är medveten om att vissa "taktiska" sfp-sikten har riktmedlet kalibrerat till en viss förstoring, men det är en ganska kass lösning i praktiken. Plus att det är ju inte lika kul. Jag är också medveten om att jag kan ha gjort århundradets tankegroda här, men det bjuder jag på isåfall.

Min hypotes är som följer: Sålänge vi har någon form av avdelare i riktmedlet och skalan på förstoringsratten stämmer så kan vi mäta ändå.
Låt oss ta ett extremt exempel, tyska fyran. Inte optimalt för du kan inte mäta höjden, men i sidled kan du mäta på en figur mellan det tjockare strecken. Det finns såklart bättre exempel men bare with me.
4an.PNG
Det du gör för att mäta är att justera förstoringen så att figuren du mäter på hamnar perfekt kant i kant med de tjocka streckens ändar. Sen kollar du vilken förstoring du har, kikar i din enkla tabell och vips har du avståndet. Bra va?

Var hittar du denna tabell undrar du? Jo i alla tiders mest spridda virus, MS Excel. I med lite enkla formler, klipp och klistra och vips. I exemplet nedan är formlerna kalibrerade på en 60cm-figur på 300m, nämligen den svarta riktpricken på en internationell tavla. Du justerar förstoringen så måttstocken passar den svarta bollen precis, kollar vad du har för förstoring och petar in det i den gulmarkerade rutan där det i mitt exempel står 24. Sen räknas rubbet ut automagiskt. I mitt exempel är det 2mil mellan strecken på 24ggr förstoring.
tabell.PNG
Man kan ju med fördel klistra på en turretlabel med mer detaljerad förstoringsskala på vredet. Med detta sätt att mäta kan man dessutom komma över gissningsmomentet man alltid har när målets storlek är mellan två streck. Här justerar du så att riktmedlet är kant i kant med målet.

You're welcome.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
lone_wolf

Re: Fältskytte med tyska fyran

Inlägg av lone_wolf »

Metoden fungerar alldeles utmärkt. Beroende på typ av skytte kan det altertivt vara ide att man graderar förstoringsvredet i mil och mäter och räknar avståndet separat. Då behöver man bara en skala.

Poblemet med nyare sikten med rödpunkt är att avståndet mellan de tjocka balkarna är ganska stort; t.ex. på min 2..12 Zeisss har jag för mig att minsta avståndet är 7 mil mellan centrum och tjocka balken (14 mil total öppning).
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
Användarvisningsbild
kattafan

Re: Fältskytte med tyska fyran

Inlägg av kattafan »

Ja, just tyska fyran m.fl. är ju inte optimala, men t.ex. sikten med bullet drop compensation och annat ska ju funka alldeles utmärkt och öka antalet sikte som går att använda.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram