Är det slut för Fältskyttet i södra Sverige?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Användarvisningsbild
Varg

Är det slut för Fältskyttet i södra Sverige?

Inlägg av Varg »

Goddagens.

Jag vet att jag sannolikt kan uppfattas som en synisk gnällspik i mellanåt och att jag flera gånger har skrivit att fältskyttet i skyttesportförbundets regi är dödsdömt. Men jag räknade aldrig med att det skulle gå SÅ snabbt för det att trilla ihop.

Analys:
För några år sedan sade Skanska stopp för fältskyttetävlingar i deras stentag i Skåne. Vips var tävlingarna i Hardeberga och Dalby borta.
I somras fick jag höra att Försvarsmakten säger nej till civila tävlingar på deras fält i Skåne och vips så försvann även Rinkaby och Ravlunda. Kabusa skjutfält har varit borträknat sedan länge efter ett gäng jägare gjort bort sig rejält när de fick låna fältet för ett antal år sedan, så där var civilister portade sedan länge. Kvar står Öveds kloster och sen kom coronan.

Resonerande:
Coronan drabbade givetvis inte bara fältskyttet men nu är det ämnet som avhandlas. Tävlingar ställdes in och sköts på framtiden.
Men så, den 3dje oktober i år såg det ut att komma igång lite igen. SSM anordnades men sköts av allt att döma på en helt vanlig 300 meters bana, där målen stod på mellan 208-300 meter. I kikarklass sköt topp 6 alla träff och även om man kanske kunde förväntat sig att ännu fler gjorde det så är det ändå helt åt helvete i min bok. Det är kvittot på att det är för enkelt.
I min bok är inte banskytte och fältskytte samma sak. Att skjuta på fältskyttemål på en skjutbana är något som jag i bästa fall kan betrakta som fältskytteträning. För var är det fältmässiga och vart är avstånden?
Påhejare som läst så här långt tycker kanske att jag är en gnällröv och att man får göra vad man kan med vad som finns att tillgå. Det må så vara och man kan absolut hitta på mycket på en skjutbana. Men fältskytte är inte en av de sakerna. Inte om någon frågar mig.

Långhållsskyttet kanske tar vid och har dessutom fått ett eget reglemente. Jag gillar det men som skåning är utsikterna jävligt mörka för att se någon tävling söder om Växjö. Det kommer bli långt att köra det drar med sig sina kostnader och problem, särskilt i ett land som är näst dyrast i världen på drivmedel.

Jag undrar ju lite om sportskytteförbundet ens bryr sig längre? Vare sig på nationell nivå eller i Skånska skyttesportförbundet på lokal nivå.

Är det slut? Eller finns det något hopp?
Senast redigerad av 1 Varg, redigerad totalt 12 gånger.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Användarvisningsbild
kattafan

Re: Är det slut för Fältskyttet i södra Sverige?

Inlägg av kattafan »

Allt är slut, bara att sälja av bössorna.

SSM sköts 2 stationer på bana och 4 i skogen/på åkrar. Gammalstorp brukar ha lite avstånd och Vilshult (eller nåt) hade 600m veckan innan landets stängdes ner.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Kattafan; jag har gärna fel om mina slutsatser om banläggningen på SSM, men resterande kvarstår. Fältskyttet i södra Sverige har det mycket svårt just nu skulle jag påstå.

Långhåll och VRS/Sydserien tycks vara vägen framåt, eller?

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
rike

Inlägg av rike »

Fler skjutbanor/klubbar är absolut välkomna att göra delar i SydSerien. Just nu är det 4 som sagt de kan göra deltävlingar.

Vad gäller Rinkaby och Ravlunda så jobbas det på bred front att lösa den frågan.
Men det tar sin tid så ha lite is i magen.

//Tävlingsansvarig Knislinge SKF
Senast redigerad av 1 rike, redigerad totalt 12 gånger.
Remmner

Inlägg av Remmner »

Är det någon som vet varför vi blev av med tillgången till Rinkaby och Ravlunda? Eller är det bara så att försvaret behöver alla tider där själva?
rike

Inlägg av rike »

Just denna hösten har det varit hård belastning på fältet av försvaret själva så prioriterad verksamhet har gått före.
Vi får se vad som händer nästa år, skjuttider söks i början av december.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Som skrivits i andra trådar är det rätt enkelt. Det är samma regler som gäller i övriga livet och det finns enkelt sammanfattat två sorters människor och approach till framtiden:
1. Ta tag i saken själv och leverera (läs gärna Seth Godins fantastiska bok Linchpin för mer på ämnet leverera)
2. Sitta och vänta på att nån annan ska göra nåt.

Egna empiriska undersökningar säger mig att förhållande mellan människotyperna är ca. 3 mot 97.

Jag valde den första approachen med Kikarskytt syd och gensvaret var enormt tills jag bad om hjälp att driva det vidare. Då var intresset mycket svalt. Av de ca. 100 namn jag har på min maillista är det 2-3 andra som har bidragit med något konkret som hjälpt hemsidan framåt. Insatsen fördelad ungefär 75%/15 för mig och vår CIO och sen 10% fördelat på de resterande två-tre. Det innebär att vissa ambitioner har fått stryka på foten på grund av att det tar för mycket av min tid, t.ex. tävlingskalendern som inte riktigt hämtat sig efter corona.

Observera nu att jag presenterar detta som kalla fakta, jag är inte typen som lipar för att det är motgångar. Kanske är jag för korkad för det.

Men, tänk vad som kunde hända om vi fick 10 eller kanske t o m 15% att faktiskt leverera!
Komma på tävlingar är en start, ställa upp som funktionär är ännu bättre, arrangera tävlingar är ju galet bra sätt att bidra! Sen kan man engagera sig i sin klubb, ställa upp på städdagar, hjälpa till med träningar osv.

Sen tar jag gärna emot material till hemsidan så att alla nya har nånstans att vända sig, sidan drivs helt ideellt.

Så, det var väl enkelt?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Fältskyttet är nog inte långt bort att försvinna i hela landet. Men nya tävlingar tar vid. Vart och hur bestämmer killen i spegeln. Finns det väldigt få sådana söder om Växjö så blir det inget söder om Växjö.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

kattafan skrev: 13 okt 2021, 14:24 Som skrivits i andra trådar är det rätt enkelt. Det är samma regler som gäller i övriga livet och det finns enkelt sammanfattat två sorters människor och approach till framtiden:
1. Ta tag i saken själv och leverera (läs gärna Seth Godins fantastiska bok Linchpin för mer på ämnet leverera)
2. Sitta och vänta på att nån annan ska göra nåt.

Egna empiriska undersökningar säger mig att förhållande mellan människotyperna är ca. 3 mot 97.

Jag valde den första approachen med Kikarskytt syd och gensvaret var enormt tills jag bad om hjälp att driva det vidare. Då var intresset mycket svalt. Av de ca. 100 namn jag har på min maillista är det 2-3 andra som har bidragit med något konkret som hjälpt hemsidan framåt. Insatsen fördelad ungefär 75%/15 för mig och vår CIO och sen 10% fördelat på de resterande två-tre. Det innebär att vissa ambitioner har fått stryka på foten på grund av att det tar för mycket av min tid, t.ex. tävlingskalendern som inte riktigt hämtat sig efter corona.

Observera nu att jag presenterar detta som kalla fakta, jag är inte typen som lipar för att det är motgångar. Kanske är jag för korkad för det.

Men, tänk vad som kunde hända om vi fick 10 eller kanske t o m 15% att faktiskt leverera!
Komma på tävlingar är en start, ställa upp som funktionär är ännu bättre, arrangera tävlingar är ju galet bra sätt att bidra! Sen kan man engagera sig i sin klubb, ställa upp på städdagar, hjälpa till med träningar osv.

Sen tar jag gärna emot material till hemsidan så att alla nya har nånstans att vända sig, sidan drivs helt ideellt.

Så, det var väl enkelt?
Om det är riktat som en hint till att jag skulle vara en av de i kategori 2 så håller jag inte med. Jag har många år av styrelsearbete och engagemang i föreningslivet, med aktiviteter, träningar och tävlingar som talar för min sida av den biten. Livet som småbarnsförälder lägger inte mer än en tillfällig begränsning på detta.

Det jag vill komma åt lite granna med min tråd är egentligen det större perspektivet. För det är inte en ensam fältskytteentusiast som får Skanska att ändra hållning till skytte i stentagen, det är heller inte en ensam fältskytteentusiast som får tillträde till försvarets övningsfält.
På den nivån handlar det minst om hela föreningar och framförallt förbund som är aktiva och sköter god kontakt med företag och inte minst försvarsmakten som hela skytterörelsen faktiskt har sitt ursprung från. Borde inte Svenska skyttesportförbundet och dess underhuggare vara aktiva och verksamma för att främja grenarna som finns i förbundet och deras fortlevnad? Kan någon med handen på hjärtat känna att de är det?

Sen är föreningsandan något som har gått på tillbakagång länge även den. Alla som är/har varit aktiva i en ideell förening lär känna igen sig. Allt för ofta är det styrelsen och närmast sörjande som kommer på städdagar och håller igång aktiviteter. Alla andra vill bara komma till ett dukat bort och några av dem klarar inte ens av att möta minimum ansvaret man har som klubbmedlem. Man tycks bara ledas av känslan av att man är berättigad allt, för att man minsann betalt medlemskapsavgiften och absolut inte har någon som helst förpliktelse eller förståelse för att hela verksamheten drivs framåt av (oftast) ideella insatser från medlemmarna. Det är en tråkig del av tidsandan vi lever i, skulle jag säga.

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Mitt inlägg var inte riktat åt någon särskild, men samtidigt till alla.

Angående entitlement så känns det verkligen igen. Folk som är duktiga på att gnälla på att något är trasigt på banan men inte skulle ha en tanke på att erbjuda sig att hjälpa till är en personlig favorit.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Finns intresset så växer det. Jag tror inte det finns intresse nog för fältskytte på utövarnivå ens.
Prs klarade att växa även utan något förbund pga intresset bland skyttar och folk som vågade ta tag i arrangemangen runtom i Sverige.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Stewe's world on ice skrev: 13 okt 2021, 18:15 Finns intresset så växer det. Jag tror inte det finns intresse nog för fältskytte på utövarnivå ens.
Prs klarade att växa även utan något förbund pga intresset bland skyttar och folk som vågade ta tag i arrangemangen runtom i Sverige.
Det ligger en hel del sanning i detta.
Senast redigerad av 1 Varg, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Samtidigt har det kommit många nya skyttar på tävlingarna det senaste. Det är de "erfarna" som lyser med sin frånvaro.
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

kattafan skrev: 13 okt 2021, 18:10 Mitt inlägg var inte riktat åt någon särskild, men samtidigt till alla.

Angående entitlement så känns det verkligen igen. Folk som är duktiga på att gnälla på att något är trasigt på banan men inte skulle ha en tanke på att erbjuda sig att hjälpa till är en personlig favorit.
De människorna finns i alla föreningar, tyvärr.

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

kattafan skrev: 13 okt 2021, 18:41 Samtidigt har det kommit många nya skyttar på tävlingarna det senaste. Det är de "erfarna" som lyser med sin frånvaro.
I kikarklassen finns det en viss tillväxt, flera av dem torde glida över rätt lätt till långhållsskyttet, några till VRS-stuket.

Remmner

Inlägg av Remmner »

Kanske är det så att .22lr fältskyttet kan börja växa när banmöjligheterna för 6,5 försvinner? Luftgevärsskyttarna har ju Fieldtarget, vilket är ganska snarlikt, 22lr fieldtarget hade ju varit smidigt och dessutom slipper man allt krångel med att försöka få licens på ett luftgevär.

Med Dmax på 1500m borde det vara mycket lättare att hitta platser för att lägga banor på, 300m är ju dessutom ett långt avstånd att skjuta på med 22lr.
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Remmner skrev: Igår, 15:31 Kanske är det så att .22lr fältskyttet kan börja växa när banmöjligheterna för 6,5 försvinner?
Luftgevärsskyttarna har ju Fieldtarget
Så borde det vara!(?)! Här i vår klubb är de flesta med när det skjuts .22LR, är det grovskytte så är det betydligt färre. NRL22 och PRS Rimfire (.22LR) har väl vuxit betydligt mer än grovskyttet på andra sidan Atlanten, borde funka här med.

Det är inte bara skjutavstånden som talar för .22LR, även bullermässigt (som också är ett problem) är det betydligt fördelaktigare med .22LR. Att det är billigt är ju också bra.

Apropå luftskyttet... :idea:
så borde det med dagens magasinsmatade luftgevär gå att skjuta "långhåll" med precis samma upplägg som med grovbössorna. Då blir det ännu kortare avstånd, och mindre buller än med .22LR.

Prylnissarna kan få sitt även med .22LR bössor...
https://youtu.be/bzw6JE4AC84
https://youtu.be/x5IcVtM-sKI
https://youtu.be/NH6qjz4MbMw
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström