Långhållsskytte i dalarna

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Hybriden

Långhållsskytte i dalarna

Inlägg av Hybriden »

Går i startskottet att komma igång med lite långhållsskytte, har lite grundgrejer på väg in och förhoppningsvis så kan jag bli lite varm i kläderna till sommaren här. Däremot vet jag inte riktigt vart man kan träna här omkring i dalarna, jag bor en bit utanför Mora och dom lokala banorna jag har i min närhet stäcker sig nog inte längre än till 300m vad jag vet om. Har inte allt för långt till Tyfors men hittar ingen klubb eller liknande mde att ta kontakt med. De trådar och inlägg på det här flrumet är så pass gamla att jag hellre startar en ny tråd än att blåsa liv i något som skrevs i för 9 år sedan :P

Vore fantastiskt kul att få ta rygg på någon eller några för träningstillfällen!

Väl mött.
Användarvisningsbild
Varg

Re: Långhållsskytte i dalarna

Inlägg av Varg »

Nu vet jag inte i detalj hur skyttet ser ut i Dalarna, men misstänker att det liknar större delen av övriga Sverige.
De trådarna du läst som är 9 år gamla är antagligen fortfarande giltiga till stor del för det har inte hänt så mycket på flera år men nu är det saker på gång.

Man ska väl till att börja med veta att hittills så finns det inget officiellt långhållsskytte i Sverige och då menar jag officiell tävlingsgren med reglemente i Svenska skyttesportförbundet. Men det är på gång.
När de flesta av oss skjuter på längre avstånd än de lokala 300 meters banorna så sker det på fältskyttetävlingar runt om i landet. Där finns det i regel åtminstone någon station per tävling som går förbi 500 meter. Bemästrar man 300m och har bra skjutkort med sig samt ok koll på vinden så träffar man på längre håll också. Men träningstillfällen på längre håll än 300m är ovanligt, så långt jag vet. Västerås och Växjö har möjligheten men det är också de enda jag känner till.

Förhoppningsvis fyller fler på med info. Jag har bara tävlat i fältskyttet sedan 2015, så jag vet absolut inte allt.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
krille d

Inlägg av krille d »

Du har ju en grym bana i Rättvik. Iaf upp till 500m där Rättviks skytte gille är det som gäller då. Jag är medlem där och eldsjälen Micke är där o fnular ihop många roliga barikader o liknande. Väntar på licens för ny bössa så snart blir det att skjuta igen.
60% of the time, it works.....every time
Hybriden

Inlägg av Hybriden »

Var precis påväg att nämna Rättvik, snubblade över färsk information här https://faltskytte.se/ ser ju ut att vara som klippt och skuret för mig, speciellt om det hålls i fler nybörjarkurser framöver!

Får börja med att skicka lite kulor med kommande bössa på lokala banorna men otroligt kul att det verkar ändå finnas lite möjligheter utan att behöva åka flera timmar.
Senast redigerad av 1 Hybriden, redigerad totalt 6 gånger.
krille d

Inlägg av krille d »

Ja men lr hur. När du kommit igång o fått lite kött på benen så ta en kurs med Micke... Den är lärorik och jäkligt roligt att träffa likasinnade. Sen är det bara att panga på. Fixa skyttekortet oxå när du ändå är på gång så vips är du igång och tävlar :D
Vi får hålla kontakten framöver så skjuter vi ihop o ljuger lite.. Det är ändå det bästa med att träffas.. Behöver inte ösa iväg 500skott per tillfälle utan lite socialt över en kopp kaffe o öva lite olika skjutställningar o dyl. Gott så
60% of the time, it works.....every time
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Robsoft när det är som bäst. Information delas och kontakter knyts.

Utmärkt!!
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Hybriden

Inlägg av Hybriden »

Absolut, jag har läst lite på forumet till och från men har inte deltagit i några diskusioner, men överlag känns det som vettiga personer som är mån om sin hobby! Kommer definitivt höra av mig till Micke och fixa skyttekortet framöver och trots att jag inte släppt iväg någon kula längre än 150m ännu så känner jag hur man verkligen kan nörda ner sig i den här hobbyn, har så lätt att fastna i saker jag är intresserad utav :lol: