Tråden för oss sjömän!

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut

Martin.email

Tråden för oss sjömän!

Inlägg av Martin.email »

Nu börjar Blaserabstinensen bli ohygglig! Inte långt kvar nu och strax ör det dags för Singapore strait. Ska in på ett Kalle Anka varv och lyfta av lite skrot.
Har lärt mig på denna resan att det inte bara är maskinister som är opålitliga. Ingenjörer är ett ännu värre släkte och kan va direkt livsfarliga om man inte passar sig. Nu lyckades vi avstyra en smäll med en pråm med 30 cm till godo. Kollegan vid spakarna behövde byta kalsingar när vi gått klart. Hade träffat rakt i en diesel tank om vi inte hade varit snabba nog.

Användarvisningsbild
Dent

Re: Tråden för oss sjömän!

Inlägg av Dent »

Ska inte maskinisterna också tituleras ingenjør :mrgreen:

Martin.email

Tråden för oss sjömän!

Inlägg av Martin.email »

På danska heter det ju andre förste och chefs maskinmester! Hade en dansk styrmann för ett tag sen och maskinisterna jublade när han kallade dom för mester!

Martin.email

Tråden för oss sjömän!

Inlägg av Martin.email »

Jo tror jag ska börja kalla våra för ingenjörer!

Användarvisningsbild
Dent

Tråden för oss sjömän!

Inlägg av Dent »

Har en norsk vikarieförste ombord nu som frågade mig vad tulling betyder på svenska. På förra båten hade han seglat med en svensk som kallade honom för det och hade förklarat att det var något fint på svenska. Vi är tre svenskar här och ja, vi kallar oxå honom för tulling.

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 13 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Vi hade en spansk motorman på en norsk båt jag var som minsann var "primero makignista" i spanien,det var därför han bara förstod norska när han fick bra jobb var det något skitjobb han blev tilldelad så sade han bara "no comprende"

Vi gick på vestafrika och det var många som fick besöka "spjutkastarn" dvs. andre styrman,det var han som hade hand om pencelin lagret och gav sprutor.

Det var på en båt som en ny Mässkalle (han serverade och städade) höll på att vaska skotten (tvätta väggarna) i messen när en maskinist kommer förbi och frågar vad han gör,messkalle berättade att han vaska skotten och då frågade maskinisten vad han använde att tvätta med och han svarade "vacum" han hade blivit skickad till maskin för att hämta vacum och dom hade gett honom diesel i en pyts och det var det han vaskade med.

En klassiker var när det kom någon ny jungman och man skulle angöra någon hamn och var på väg ut och förtöja så skickades han upp till bryggan för att hämta noterna till ankarspelet,efter lite sökande på bryggan så skickades han till maskin för dom var visst där o.s.v

Det som då var skämt kallas i dag mobbning.
Jag tror det blev mobbning en gång.
Vi hade en ung blyg maskinelev som i Duala i vestafrika blev lite på kanelen och fick ihop det med en slank dam på krogen där dom satt och kysstes en hel del innan en kompis berättade för honom vad vi alla andra såg att det var en pojke,idag heter det visst ladyboy.
Jag tror att det inte gick en dag utan att någon frågade om han längtade till Duala.
MVH Ålandsjanne

Användarvisningsbild
jonas9362

Tråden för oss sjömän!

Inlägg av jonas9362 »

Nu lämnar jag jobbet på sjön för att prova att jobba på landbacken och få mer tid till jakten och hundar men det kommer inte bli lätt som det känns nu när jag sitter här i mässen och väntar på hyrbilen för avmönstring :/. Som dom säger: sjömannen kan lämna havet men havet lämnar aldrig sjömannen :)

Användarvisningsbild
browning325

Inlägg av browning325 »

Nu vill jag helst ha svar av någon som jobbar på sjön där av skriver jag här!

Någon som kan svara på vid vilken medelvind man vanligtvis ställer in avgångarna? Jag och 5 andra ska på jaktresa med avfärd på fredag och det ska blåsa ganska friskt då.

14 m/s och 25-30 i byarna.

Vet du inte, :idea: så snälla svara inte, vill inte ha spekulationer!
CG 1900 i GRS Hunter med Zeiss 6-24x56
SAKO 75 FINNLIGHT med Zeiss 3-12x50 och meopta1,1-4x24
BROWNING 325 sp
Anschutz 22lr 64r sporter med tasco titan 3-12x 52

elvis

Inlägg av elvis »

Fråga rederiet för den aktuella turen.
14 ms ställer man inte in för.

Mvh

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 121 times
Been thanked: 71 times

Inlägg av jimmy85 »

Det beror ju inte bara på vindstyrka,beror minst lika mycke på vindriktningen. Men för 14 m/s ställer dom knappast in.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

Martin.email

Inlägg av Martin.email »

Gick från Singapore igår. 13360' till Mexikanska Gulfen. Tar en stund i 6'. Blir släpade av en kines som har lite svårt att hålla det han lovat. Kör själv bra mycket hårdare än kinesen!

Användarvisningsbild
jonas9362

Inlägg av jonas9362 »

Låter som en bra trad den här tiden på året :) vad är du på för båt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Martin.email

Inlägg av Martin.email »

Jag är på en rigg. Ett floatel. Är du i samma bolag?

Användarvisningsbild
Dent

Re: Sv: Tråden för oss sjömän!

Inlägg av Dent »

Sitta på en rig och bli släpad av en kines. Har du verkligen hamnat i rätt tråd. För övrigt är det helg och jag ska ut i skogen ;)

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
Castor fiber

Inlägg av Castor fiber »

Är det nya Floatelriggen?

Sitter hemma och väntar på påmönstring. Nordsjön på vintern... mumma

Användarvisningsbild
jonas9362

Inlägg av jonas9362 »

Jag har gått iland för ett halvår sedan för att kunna jaga mer men man saknar ju livet/livsstilen som blir av att jobba på sjön man känner sig rastlös av att inte vara på väg någonstans :/

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 121 times
Been thanked: 71 times

Inlägg av jimmy85 »

Jag grämer mig fortfarande att jaslutade fiska för o bli svetsare. Hade fortfarande haft jobb om ja inte slutat. Fast e på g o bli fiskare igen :). När man stod i ett rökigt svetsbås o smälte tråd så längtade man ut på havet.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

Martin.email

Inlägg av Martin.email »

@Dent, man kan ju undra! Hänga i ett snöre kan ju va frustrerande när kinesen inte pratar engelska.
@Castor, är på Victory. Ha ca 13000' kvar till GoM.

Davvi

Inlägg av Davvi »

Skakar liv i en gammal tråd.
Hur ser det ut i branchen idag i Sverige och Norge? Jobbar idag inom gruvindustrin som maskinförare med allehanda behörigheter men funderar på att pröva något nytt i livet. Känns ju galet att lämna en trygg anställning i en het branch men känner att havet lockar på mig :)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Användarvisningsbild
jonas9362

Inlägg av jonas9362 »

Sverige har ju knappt några båtar kvar och Norge är väll inte vad det varit heller men har du behörigheter för att jobba på sjön så är det väll bara att börja söka :)