Årets vedtråd

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Suhl

Re: Årets vedtråd

Inlägg av Suhl »

En förgasare som kan justera sig själv är fortfarande en förgasare. Med ny elektronik som kan krångla men i övrigt gammal teknik.

500i är lika beroende av elektroniken men har i vilket fall några nya trick och är inte på samma sätt bunden av Bernoulli och grabbarna.

Motorsågar har också blivit relativt sett billigare de senaste 50 åren. När jag var liten kunde en proffssåg kosta som en halv Simca. Vet inte vilken den billigaste småbilen är idag, men gissar att man får minst ett halvdussin 500i för de pengarna.

Och jämfört med vad folk lägger på en ny Blaser eller Sako och en bättre kikare ...

Anledningen till att jag inte lever som jag lär är att jag lagt för mycket pengar på verktyg och ett reservdelslager till de jag har. Men vi får se: En dag kanske jag tröttnar på att skruva själv och bara vill att det ska fungera.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Är det för övrigt någon som har erfarenhet av ljuddämparull på motorsåg?

Gissar att man måste hålla fritt utanför avgasporten, men att man i de fall dämparen har en avdelare kan packa på andra sidan.

Tänkte att man kan göra en korv av matta med lös ull som stoppning och sedan göra en kringla/spiral med glipor för fästskruvarna.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Användarvisningsbild
RSV-R

Inlägg av RSV-R »

Ni som förmodligen kan mer, vilken röjsåg ska man ha? Användningen kommer i huvudsak att ske på en mindre gård där en del björk och asp sly behöver rensas bort. Även lite passröjning på jaktmarken. Behöver inte största/tyngsta maskinen men vill ha något vettigt helt klart och som går på bensin.
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Har för en gångs skull haft lite framförhållning och gjort en extra hög huggkubbe som kan funka när det blir ett lager ihoptrampad snö runt och den andra blir för låg. Sparade ut den förra vintern och har rullat hem den i omgångar, bara för att inse att det nog hade varit enklare att ta den ur björken jag fällt där bakom ...

Har delat några grövre kubbar med motorsågen och fått skojiga spån som hakar i kläderna och nu dyker upp överallt där man inte vill ha dem.

Har en röjsåg, som jag numer bara använder med trekantig klinga, men vet inte ens hur stor den är så tycker inte att jag kan ge några råd.
Greener verkar ha koll!

huggkubbe-24.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Suhl skrev: 02 dec 2024, 14:10
Greener verkar ha koll!
:shock: :shock: :shock: VA, jag som inte ens vet vad nya Hva heter och inte använder något annat än Hva 244R och Jonsered R52. 244 är väl en 242.a förklädd som röjsåg. Har iof en Stihl FS200 som väl är någon mellanmodell, då jag vet att den även såldes med klinga (vilket jag har och använt), då den har en riktig vinkelväxel. Men ok, min erfarenhet, vilken säkert är väldigt personligt, är att jag gärna använder lite för stor röjsåg. Tycker att det går lättare och är mindre ansträngande. Men en nästan för liten, så får jag arbeta mera med kroppen och planera mycket mera = blir tröttare. Man kan kanske säga att jag tycker det är smidigt och mera avslappnande att kunna vara slarvig. Bör tillägga att jag inte röjer grovt och mycket tidigare än vad som är standard. Och då kan jag t.ex "fixa" småsly utan att ha fullvarv, med en stor röjsåg.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Kom på att jag har ett bra råd.
Köp en bra sele och se till att lägga ned tid på att få den rätt justerad. Gamla sågar har jag, men selarna är "nya".

Mvh
Greener
Raggarö

Inlägg av Raggarö »

Greener skrev: 02 dec 2024, 22:46 Kom på att jag har ett bra råd.
Köp en bra sele och se till att lägga ned tid på att få den rätt justerad. Gamla sågar har jag, men selarna är "nya".

Mvh
Greener
Det där med selen var ett mycket bra råd :wink:

Jag har två röjsågar, en hva 245R med trimmertråd och en ännu äldre hva 165R med klinga, Försökte få till att en sele skulle duga till båda apparaterna men det blev inte bra. Balanspunkterna är för olika.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Har lite av varje på röjsidan, men ca 7-8 sågar som i stridsdugligt skick.
Haft anställda med lite olika önskemål, därav spretar det en del.
Men själv gillar jag lite större sågar, har älskat Stihl 480, har även några 450, samt en två år gammal 411.
490 in tycker jag blir för klumpig och 411 är en slags kombisåg, men den är grym. Nya favoriten.
Husqvarnorna morrar och låter men de händer inte lika mycket.
Har några äldre Tanaka sågar som är mkt mindre motormässigt, men vissa föredrar dem med klinga.
Rekommenderar en större Stihl.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
RSV-R

Inlägg av RSV-R »

Tack alla för tips angående såg. Då ska jag leta efter en lite större såg än jag tänkt från början.
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

För den som ändå tänkt köpa långt svärd och skip-kedja kanske det är prisvärt: Holzfforma G388 72cc

Men vågar man köpa en såg byggd av någon som inte ens vet hur barkstödet ska sitta?

2.jpg

Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Brasklapp:

Har dålig koll på vilka kloner som går att köpa som byggsats respektive "färdiga". Eller vilka namn de säljs under och om det finns något samband. Eller färgerna.

Med tanke på att aktuella modeller/konstruktioner utgått ifrån de ursprungliga tillverkarna på grund av nya strängare miljökrav (väl?) är det märkligt att de fortfarande får marknadsföras här.

En sak är ju om man själv bygger en såg, som bara råkar komma i ett paket som innehåller alla nödvändiga delar.
Eller om man själv importerar enstaka exemplar för eget bruk.

Men kompletta sågar som marknadsförs mot svenska konsumenter och där säljaren tar allt importkrångel och skatter?

Har en (svensk) såg som är färdig att plockas ihop, men inte nu. Enär jag för dagen saknar den nödvändiga beständigheten, som Piraten skulle ha sagt.

Byggsats Partner.jpg

Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

Greener skrev: 02 dec 2024, 22:46 Kom på att jag har ett bra råd.

Mvh
Greener
Baggen-sele. Köpte en sån efter 40 v. skogsbrukskursen där jag provade och gillade den.

Inte jobbat med röjning på många år nu, men ångrar ändå inte pengarna på en ordentlig sele.
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Suhl skrev: 05 dec 2024, 10:47 För den som ändå tänkt köpa långt svärd och skip-kedja kanske det är prisvärt: Holzfforma G388 72cc

Men vågar man köpa en såg byggd av någon som inte ens vet hur barkstödet ska sitta?

2.jpg
Pratade med en bekant som har en sådan. Han köpte den av en person som köper in dom och tydligen byter den personen bl.a lager innan han säljer dom vidare. Så man får nog räkna med att riva ned dem direkt och byta ut diverse delar. Men den kompisen har går för sabla gött. Påminner om en gammal stor Sthil Contra

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Greener skrev: 08 dec 2024, 22:54
Suhl skrev: 05 dec 2024, 10:47 För den som ändå tänkt köpa långt svärd och skip-kedja kanske det är prisvärt: Holzfforma G388 72cc

2.jpg
Pratade med en bekant som har en sådan. Han köpte den av en person som köper in dom och tydligen byter den personen bl.a lager innan han säljer dom vidare. Så man får nog räkna med att riva ned dem direkt och byta ut diverse delar. Men den kompisen har går för sabla gött. Påminner om en gammal stor Sthil Contra

Mvh
Greener
Jo, men då borde det vara enklare att köpa en byggsats så man kan värdera varje del innan man monterar den. Oklart för mig hur man köper dem på enklaste sätt; ifrån USA känns ju lite som att gå över ån efter vatten.

Inte en Contra, men nästan: Motorsåg 070 105cc

583042584_7f188ad9-4a2e-4343-999f-7f24f1bad7c6.jpg

Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Suhl skrev: 05 nov 2024, 18:03
Suhl skrev: 24 aug 2024, 18:06 Det blir inte riktigt samma, men det finns kinesiska cylindersatser att köpa för inga pengar alls: typ 320:- inkl.frakt och bara en kolvring ifrån Hva kostar 200:- ... https://fyndiq.se/produkt/46-mm-cylinde ... 9665f495a/

Brasklapp (för övriga, Raggarö vet säkert) att alla 55 inte har samma cylinder, utan vissa har den ifrån Jonsered 590 (closed port), men det syns på utsidan vilken det är.

Har funderat på att göra en 53-kubiks P500 på skoj. Man måste ta ner flänsen en millimeter för att den ska gå ner i det mindre hålet på de äldre modellerna, men annars passar grejerna rakt av. Och plugga dekomphålet.
Köpte en så'n här: Haofy 46mm Cylinder

Gillar egentligen inte Amazon och hur deras paket ifrån Kina skapar förstoppning och kostnader hos postbolag i väst, men ibland kommer man helt enkelt inte runt dem. Och ska man ändå handla annat (och allt är lagerhållet i Europa) blir frakten på en cylindersats gratis och med något slags kupong blev priset ungefär 200:-.

Det är större glapp mellan kolv och cylinder än vad man är van vid, men det verkar helt bero på att kolven är mindre. Mahles kolvar är ofta märkta, och 44mm som är det jag mest håller på med håller 43,95. Den kinesiska kolven ger två-tre gånger större glapp! Cylindern verkar vara av mycket bättre kvalitet och har precis rätt diameter.

Så om man har en bra kolv och bara behöver cylindern (och håller koll på takhöjden) kan det här funka riktigt bra. Avgaspackningen är dessutom av den gamla "bakade" typen och inte bara tunn aluminiumplåt som man oftast får numera.
Super 8)

kolv 028 S.jpg

Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Ok, jag letar efter den optimala lilla sågen. Nu har jag fått koll på en Partner P48. Åsikter :D . Saken är den att jag har mycket speciella krav, har det visar sig. Ska ha en vanlig förgasare (inget kretskortskräp), hatar bubblor (primer) och helst handtagsvärme. Finns inget nytt, så jag får leta begagnat. Jonsered 435 är en såg som jag tänkt mig, men det verkar ju omöjligt med delar. Jo jag vet, iof är väl kanske inte en P48 bättre, men vad gör man?

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

P48 och P49 har om jag förstått det rätt en helt egen transistortändning. Vet inte hur den funkar, men jag skulle kolla upp det innan köp.

Jag gillar äldre sågar med avgasvärme. Den enda jag har med elektrisk värme har bara ett läge; avgasvärme går dels att ställa separat fram/bak, dels vrida upp så att den inte bara håller händerna varma, utan också torkar handskarna :mrgreen:

Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Vikten på P48 verkar också ligga 0,4 kg över vad en P5000/J590 väger. Då måste nästan någon av dessa vara ett bättre val.

Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Suhl skrev: 10 dec 2024, 22:49 Vikten på P48 verkar också ligga 0,4 kg över vad en P5000/J590 väger. Då måste nästan någon av dessa vara ett bättre val.
Ok :shock: Lustigt, den verkade ju vara en "minsåg". Iaf om man bara går efter utseende.

Nvh
Greener
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Efter hundratals år av avskogning på grund av kolning, senare de omättliga ångsågarna och under världskrigen vedhuggning, exploderade bestånden i Norden under 50-talet och framåt. Mest gran i täta bestånd med många men relativt tunna grenar på varje stam.

Där någonstanns "uppfann" Jonsered konceptet med en lätt varvvillig såg speciellt för kvistning, och glänste verkligen under några decennier. Men det stora antal snitt som krävdes per hektar, om så bara i gallring, drev också på mekaniseringen och snart var det slut på det roliga.

Jag tror mig förstå att det är en av dessa sågar du drömmer om :wink:

Husqvarna har fortsatt bygga liknande sågar med proffsprofil (och ibland i Jonsered-kostym), men trots att de gått ner till 30mm slag saknar jag magin ifrån det "riktiga" Jonsered.

Det speciella kastkyddet med rörlig svärdinfästning, som 451 och de närmaste famlijemedlemmarna har, funkar bra på en såg som används mest på uppåtdrag, men kan vara irriterande annars.
EDIT: Kanske var först på 452 som det kom :oops:

Under den första tiden efter sammanslagningen var Jonsered för övrigt rätt mycket EM:s "japaner" i det att de lånade grundkonstruktioner av koncernsyskonen men tillsatte sin egen hemliga sås och skapade sågar som tilltalade kunderna på ett annat sätt. Men det är en annan historia ...