Va, gör dom olagliga avverkningar?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
pow

Re: Va, gör dom olagliga avverkningar?

Inlägg av pow »

Våra folkvalda har ingen plan, dom är för rädd om nästa mandatperiod för att ta några som helst långsiktiga beslut, istället gör man det som för stunden ger enkla politiska poäng och säkerställer ytterligare fyra år i maktens korridorer och +100k i månadslön.
Hur det ser ut i södra sverige när det gäller skogen har jag ingen aning om, men nu är det inte små skogsbönder i södra sverige som är problemet utan stora aktiebolag och staten. Tillsammans äger dom senare ca 50% av alla träd i sverige, varav en förkrossande majoritet ligger här uppe.
Utan att veta säkert så gissar jag att även en majoritet av alla tallar växer på dessa bolags marker, men rätta mig om jag har fel.

Att tro på det bolagen säger om att "vi har aldrig haft så mycket skog som idag" dravlet är inte bara blåögt, utan i mina ögon rätt enfaldigt. I alla fall om man har färdats längs vägarna i norrbottens inland dom senaste 20 åren. Vi har nog aldrig haft så många träd som idag, det är kanske sant, men hur ser åldersammansättningen ut? Plantor och tändstickor är i mina ögon inte träd ännu (och dom kommer aldrig hinna bli i framtiden då dom kommer att tas bort innan dom är torr bakom öronen.)
Jag gör det 3-5 ggr per vecka, året runt. Jag jagar på flera bolagsmarker runt om i Norrbotten, och jag kan inte tänka mig att det ser annorlunda ut längs andra vägar eller på andra bolagsmarker än dom jag jagar på, allt ägs av samma bolag.
Det finns idag knappt ett träd på dessa marker som är äldre än 100 år, om dom inte står så jävligt till att det är överhängande risk för maskinskada att hämta dom.
Sedan 2000 har man helt kalhuggit mer än 50% av dom områden jag jagar på, och avverkningstakten bara ökar, i år har jag gått över 4 olika ytor där det gallrades för ca 10 år sedan, när skogen var ca 50-55 år, nu hänger nya snitslar och områdena ska slutavverkas. Robsoftare och andra förståsigpåare i södra sverige får tro vad dom vill om den verkligheten, men jag lever i den.

Jag skulle verkligen vilja visa karor över dessa områden, men av erfarenhet vet jag att om man kritiserar bolagen så tappar man jakten, man kan iofs tycka att om det nu inte finns några träd kvar varför vara rädd om den. Men det är den jakt jag har. Jag äger inte tusentals Ha urskog som jag kan jaga i med mina spetsar, jag är hänvisad till dessa spillror.
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

pow skrev: 13 okt 2021, 08:55 Våra folkvalda har ingen plan, dom är för rädd om nästa mandatperiod för att ta några som helst långsiktiga beslut, istället gör man det som för stunden ger enkla politiska poäng och säkerställer ytterligare fyra år i maktens korridorer och +100k i månadslön.
Känns som att det varit så de senaste 7 åren och då något ändå skett så har det varit symbolpolitik från MP som drabbat "vanligt" folk

Norrbotten -är det inte kalhyggen så är det planteringar... dvs kalhyggen är inget ovanligt, sedan tillkommer vägar till och tilltänkta vindsnurror som poppar upp överallt med tillhörande kraft gator.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Som sagt pow så radar du ju upp ett antal brott mot skogsvårdslagen som du tycker dig observera. Sen kan man ju undra om din uppsnitsling av spelplatser var helt laglig - men markägaren hade kanske bett dig göra detta?

Varför inte anmäla om nu allt du påstår stämmer?

Rätt klent att bara hänvisa till att staten skyddar sig själva. Finns gott om exempel på tvärtom. Kolla på girjas för att ta ett aktuellt exempel.
Greyling
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Markering av spelplatser gjordes/görs på uppmaning av bolaget.

Om jag anmäler idag så har jag inga jaktmarker imorgon. Det finns det också exempel på :roll:
malx

Inlägg av malx »

greyling skrev: 13 okt 2021, 09:36 Rätt klent att bara hänvisa till att staten skyddar sig själva. Finns gott om exempel på tvärtom. Kolla på girjas för att ta ett aktuellt exempel.
När det gäller Girjas gjorde staten ett uruselt jobb för att försvara sig själv, det var dock en domstol som tog beslutet. Sen påverkar det inte staten märkbart ekonomiskt (och definitivt inte politikerna själva) så vet inte riktigt hur du tänkte där.
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

pow skrev: 13 okt 2021, 09:59 Markering av spelplatser gjordes/görs på uppmaning av bolaget.

Om jag anmäler idag så har jag inga jaktmarker imorgon. Det finns det också exempel på :roll:
Ja detta har jag tänkt på många gånger..
Varit på väg att klaga över vissa contorta delar som ser hemska ut och områden som skulle straff röjjas om det var privatägt.
Men tänkt att då drar dom väll in arrendet med nån påhittad anledning.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Hälften av landets skog finns söder om Örebro. Det är bra att tänka på när man pratar statistik. Stora arealer med få kubikmeter i norr. Så har det varit länge.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Katjing

Inlägg av Katjing »

potatiskastare skrev:Hälften av landets skog finns söder om Örebro. Det är bra att tänka på när man pratar statistik.
Det visste jag inte! Ganska talande, kan man tycka.
potatiskastare skrev: Stora arealer med få kubikmeter i norr. Så har det varit länge.
Hyggen, i folkmun.
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Katjing skrev: 13 okt 2021, 12:05
potatiskastare skrev:Hälften av landets skog finns söder om Örebro. Det är bra att tänka på när man pratar statistik.
potatiskastare skrev: Stora arealer med få kubikmeter i norr. Så har det varit länge.
Hyggen, i folkmun.
Föryngringsyta, enl. Kung Carl XVI Gustaf
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

malx skrev: 13 okt 2021, 10:07
greyling skrev: 13 okt 2021, 09:36 Rätt klent att bara hänvisa till att staten skyddar sig själva. Finns gott om exempel på tvärtom. Kolla på girjas för att ta ett aktuellt exempel.
När det gäller Girjas gjorde staten ett uruselt jobb för att försvara sig själv, det var dock en domstol som tog beslutet. Sen påverkar det inte staten märkbart ekonomiskt (och definitivt inte politikerna själva) så vet inte riktigt hur du tänkte där.
Well - staten dömer staten, eller hur?

Huruvida den ekonomiska skadan är stor eller liten är nog svårt att avgöra. Likaså om det berodde på usel hantering.
Greyling
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Hyggen, i folkmun.
Inte bara hyggen. Norrländsk skog är gles och lågvuxen jämfört med mer sydlig skog. Men det är svårt att göra jämförelser. Det kräver analys.
Brenneke
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

potatiskastare skrev: 13 okt 2021, 11:43 Hälften av landets skog finns söder om Örebro. Det är bra att tänka på när man pratar statistik. Stora arealer med få kubikmeter i norr. Så har det varit länge.
örebro är väll att tänja på vart man ska dra gränsen i latitud led.
men götaland och svealand har ungefär hälften av sveriges skog OM man bara räknar produktiv skogsmark utanför formellt skyddade områden.
En stor del av fjällnära skog räknas inte in.
Sen är det också lite olika beroende på om vi pratar tall skog, gran skog, etc.
potatiskastare skrev: 13 okt 2021, 11:43Inte bara hyggen. Norrländsk skog är gles och lågvuxen jämfört med mer sydlig skog. Men det är svårt att göra jämförelser. Det kräver analys.
Sen beroende på hur långt upp du går i norrbotten så väldigt stor skillnad i produktivitet.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Vi pratar inte areal utan kubikmeter.
Brenneke
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

potatiskastare skrev: 13 okt 2021, 14:45 Vi pratar inte areal utan kubikmeter.
Vad gäller total skogkubikmeter så är det fortfarande precis som jag skriver.

ca 1200 milj. m³sk tall/gran norrland
ca 1200 milj. m³sk tall/gran götaland/svealand.
produktiv skogsmark utanför formellt skyddade områden.

Suttit och gått igenom detta förra veckan i annat.

Talar man däremot m³sk per ha så är det annat med det var inte det du skrev.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Räknas bara gran och tall? Varför inte bara räkna ek?

Eller så räknar vi alla träslag 2020

N Norrland 810
S Norrland 860
Svealand 910
Götaland 967

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... 0_webb.pdf

Edit: Det dokumentet innehåller en hel del matnyttigt om skogens tillväxt.
Brenneke
Katjing

Inlägg av Katjing »

potatiskastare skrev:
Hyggen, i folkmun.
Inte bara hyggen. Norrländsk skog är gles och lågvuxen jämfört med mer sydlig skog. Men det är svårt att göra jämförelser. Det kräver analys.
Visst är det så, det är också därför en virkesåker i Norrbottens inland som är 70 år inte är mycket till skog. Och äldre än så ser de inte ut att bli i framtiden.

Jag har i alla fall två reservat nära till som vardera räcker till några timmars jaktsväng, så jag är lyckligt lottat.

Men det gör också att det gör ont när man t.ex. ser hur den f.d. släktmarken, numera baggbölad, ser ut.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Skogen runt vår kåk höggs ner för några år sedan. Jag trodde den skulle stå i 80-90 år, och trodde nog att den var där i närheten i ålder.
Nu har vi hittat gamla flygfotobilder och skogen avverkades förra gången 1958. Och nu 2018-19. Dvs 60 år.
Men den hade växt grymt. En del höll över 60 cm i topp, och var för grova.
Det hade också blivit röta i en heldel träd. (Gamla beten)
Så det var dags kan jag tycka.

Samtidigt har jag hållit lite koll på ett hygge utanför Gargnäs som vi passerar när vi varit till svärfars fd hemställe. Där känns det som klockan stannat. De finns knappt sly på hygget. Vi har varit gifta i 28 år och under den tiden har de växt otroligt långsamt där.
Jag brukar säga till frugan vad avundsjuk man är på sådan mark där man iaf kan se vad man skjuter på.
Så visst är det stora skillnader.

Igår åkte jag med en gammal klasskompis som nu bor utomlands, runt på jaktmarken och visade hur det nu ser ut, med de moderna hyggesvariantwrna.
Han vart häpen!
Trodde liksom inte riktigt på att de inte skulle komma tillbaka och skala av rubbet.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Man kan ju också se det som så att ungskog i olika stadier har bra ränta medan skog som mer eller mindre vuxit klart kostar pengar i minskat värde för varje år som går och då är ju frågan vem som ska betala för det om man tvingas till att avstå nödvändigt skogsbruk. Mycket av de avverkningar som skett har förmodligen gjorts pga av att man riskerat att få skogen omförvandlad till naturreservat eller nyckelbiotop, det är ju en ren inskränkning i äganderätten. Utan sådana risker så kunde man ju låta sådan skog stå, plocka i den och sköta om den som en bebis men när alternativet är att hugga nu eller ge bort marken till staten och miljöpartiet så blir där nog hugga av i många fall då det kan röra sig om åtskilliga kronor... känner ingen vanlig knegare som frivilligt ger bort en halv miljon för att nån annan anser att man behöver skogen själv för att ...jaga eller gå i osv... Ett bättre alternativ då om man vill spara skog är att köpa skog och sedan kan man ju spara den då... men att kräva att någon annan ska göra och betala är lite väl magstarkt.

Vill man ha någon ändring i det skogsbruk som sker måste man göra det lönsamt att på olika sätt göra på annat vis. Blir trakthyggesbruket lagd till historien kommer virke förmodligen att bli jävligt dyrt om man ska ta en maskingrupp för att plockhugga, höggallra, bläda eller vad man nu tänker sig... men samtidigt kan det ju faktiskt gynna små egenverksamma skogsägare som mig själv så jag är inte helt negativ till den idén. Att hugga särskilda sortiment som stolp eller om man kan hitta andra mer exklusiva varianter av skogsbruk, kanske såga en del själv osv blir lönsamt så.. ja, men säg det till SCA.... :roll:
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

T-Grön skrev: 13 okt 2021, 22:51 Skogen runt vår kåk höggs ner för några år sedan. Jag trodde den skulle stå i 80-90 år, och trodde nog att den var där i närheten i ålder.
Nu har vi hittat gamla flygfotobilder och skogen avverkades förra gången 1958. Och nu 2018-19. Dvs 60 år.
Men den hade växt grymt. En del höll över 60 cm i topp, och var för grova.
Det hade också blivit röta i en heldel träd. (Gamla beten)
Så det var dags kan jag tycka.

Samtidigt har jag hållit lite koll på ett hygge utanför Gargnäs som vi passerar när vi varit till svärfars fd hemställe. Där känns det som klockan stannat. De finns knappt sly på hygget. Vi har varit gifta i 28 år och under den tiden har de växt otroligt långsamt där.
Jag brukar säga till frugan vad avundsjuk man är på sådan mark där man iaf kan se vad man skjuter på.
Så visst är det stora skillnader.

Igår åkte jag med en gammal klasskompis som nu bor utomlands, runt på jaktmarken och visade hur det nu ser ut, med de moderna hyggesvariantwrna.
Han vart häpen!
Trodde liksom inte riktigt på att de inte skulle komma tillbaka och skala av rubbet.
Skåne?

Annars är det rena snurren såklart.

Vem hugger ned skog som växer som bäst?

Som sagt är det förståeligt med att man vill gynna sitt jägarliv. Men det är inte allt.
Greyling
win307

Inlägg av win307 »

En gran växer i 60 är,sen är det en gran i 60 är till,sen dör den i ytterligare 60 är. Att inte avverka den när den växt färdigt är pengaförstöring. Så ser skogsbruket ut idag. Pengar... :?
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88