Hur många skidor behöver man egentligen?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Suomengunslinger

Hur många skidor behöver man egentligen?

Inlägg av Suomengunslinger »

Jag skidar inte alls, sist jag skidade var i militären (2001), men sambon gillar att skida (i spår) och barnen har skidor. Bara jag som inte har skidor. Jag kunde tänka mig att skida, men typ att skida i spår låter riktigt jäkla tråkigt, som att titta på färg torka tråkigt. Jag gör inte mycket på vintern faktiskt, håller mig inomhus, hugger ved och eldar.

Jag kunde tänka mig att bara skida ute i naturen där det inte finns spår, låter snäppet intressantare så. Men resten av familjen har spårskidor / längdskidor eller vad det nu heter. Så jag antar jag borde ha ett sådant par så jag kan åka med resten av familjen och skida, för man kan väl inte skida i spår med skogsskidor/jaktskidor i färdiga spår?

Att skida med träskidor tycker jag låter intressant för jag är en såndär som gillar gammeldags saker. Även funderat att tillverka egna skidor men det har jag inte tid med nu.

Och hur väljer man storlek? Lite längre än man själv är typ? Är 188cm så typ 190-220 cm? Kanske klarar sig mot 190cm hållet för bredare skidor som skogsskidor?

Och hur är det om jag vill skida med familjen men fara där det inte finns spår, skulle det funka om jag skidade först med skogsskidor och dom kunde skida i mina spår? Eller behöver vi alla flera par skidor?

Det är mycket att tänka på bara för att skida litet...
Katt > Gud > Människa
Stewe's world on ice

Re: Hur många skidor behöver man egentligen?

Inlägg av Stewe's world on ice »

Jag brukar klara mig på tre par. Långa breda träskidor för djup snö och vidsträckta marker. Korta breda (ca 160 cm) plastskidor för mindre djup och hårdare snö med lite trassligare natur och fjällskidor för ripjakten ca 8 cm breda 220 cm långa med stålkanter. Och nej det går inte att hänga på med skidor för spår
Hunt to live. Live to hunt
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

Åker din familj längdskidor på en skidanläggning? Då brukar det finnas både klassiska och skejtspår isf kan du åka i skejtspåren bredvid dom med skogs/turskidor.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Hur många vapen behöver man för att jaga ? :wink:

Själv har jag tre par telemarksskidor, tre snowboards och ett par vita blixten. :mrgreen:
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Köp ett par 240 långa 75mm breda tegsnässkidor o skida i naturen, betydligt mer avkoppling än att skida i skidspår. En liten rygga med kaffepanna, kaffe o korv, ta en paus för att koka kaffe o grilla innan du pker tillbaks hemåt. Det slår alla skidspår i världen. Tegsnäsarna kommer med matkahuolto inom några dar om du beställer från hund o jakt i happis.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

En skida på var fot räcker gott. Fler blir snabbt overkill! :wink:

Är själv inne på Börjes linje angående längd och bredd, men föredrar plast då jag ofta hamnar på isen som har onödigt skärande egenskaper speciellt på vårvintern och om man dessutom trampar med åttondelstonnet.

Men långa eller breda skidor kan göra det onödigt svårt i färdiga spår. Långt och brett är mest för den fria mänskan, som går sina egna vägar. :wink:
Lappgubben

Inlägg av Lappgubben »

Ett par skidor? Skojar du? :|
Har själv två par skogsskidor 240cm långa Olskogens och 210 långa Tegsnäs
Sedan ett par turskidor för fjällen
Sedan så börjar det först; Två par klassiska tävlings skidor för olika fören, ett par vallningsbara och ett par vallningsfria löparskidor för träning.
Två par skateskidor jag åker tävlingar och lopp på och två par träningsskidor för skate.
Sen ligger det väl några par äldre skidor som inte används längre i förrådet.....
Ja ett par utförsåkningsskidor också.
Det var mina par, sedan har ungarna och frugan både skate och klassiska såklart.....
Och slalomlagg och brädor....
Snärtarn

Inlägg av Snärtarn »

Suomengunslinger skrev: 22 feb 2021, 14:05 Jag skidar inte alls, sist jag skidade var i militären (2001), men sambon gillar att skida (i spår) och barnen har skidor. Bara jag som inte har skidor. Jag kunde tänka mig att skida, men typ att skida i spår låter riktigt jäkla tråkigt, som att titta på färg torka tråkigt. Jag gör inte mycket på vintern faktiskt, håller mig inomhus, hugger ved och eldar.

Jag kunde tänka mig att bara skida ute i naturen där det inte finns spår, låter snäppet intressantare så. Men resten av familjen har spårskidor / längdskidor eller vad det nu heter. Så jag antar jag borde ha ett sådant par så jag kan åka med resten av familjen och skida, för man kan väl inte skida i spår med skogsskidor/jaktskidor i färdiga spår?

Att skida med träskidor tycker jag låter intressant för jag är en såndär som gillar gammeldags saker. Även funderat att tillverka egna skidor men det har jag inte tid med nu.

Och hur väljer man storlek? Lite längre än man själv är typ? Är 188cm så typ 190-220 cm? Kanske klarar sig mot 190cm hållet för bredare skidor som skogsskidor?

Och hur är det om jag vill skida med familjen men fara där det inte finns spår, skulle det funka om jag skidade först med skogsskidor och dom kunde skida i mina spår? Eller behöver vi alla flera par skidor?

Det är mycket att tänka på bara för att skida litet...
Beror mkt på vad det är för snö. Det går utmärkt att åka i skoterspår med löparskidor. Att spåra i lössnö med terrängskidor och åka efter med löparskidor kommer sällan att gå bra.
Köp ett par längdskidor/löparskidor med skin nu på vårrean så du kan hänga med familjen i spåren/skoterspåren/sjöar/vårskare. De brukar nästan alltid ha mjuka spann så köp de hårdaste du hittar. Ex https://www.xxl.se/fischer-twin-skin-te ... /1171359_b
Ring Rossön Sport och färg, han har det mesta och ofta fjolårsmodeller till bra priser. En jäkla surrkuse och rolig att slänga käft med, men kunnig och professionell.
Sen så behöver du ett par träskidor för mysåkning i skog. Ett par 8fots tegsnäs med rösula är allround och med finngrip easybindning så kan du ha i stort sett vilka skor som helst på dig, förutom högklackat.... Kring 2m blir för kort för dig, jag är kort och har 240cm och 290cm skidor men är van skidåkare.
Korta, breda skidor är inget att mysåka på, bra vid lodjursjakt i berg och snår. De blir som ett mellanting mellan snöskor och skidor.
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Krieghoff Trumpf Dural 16/7*65R
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

Suomengunslinger skrev: 22 feb 2021, 14:05 Jag kunde tänka mig att bara skida ute i naturen där det inte finns spår, låter snäppet intressantare så. Men resten av familjen har spårskidor / längdskidor eller vad det nu heter. Så jag antar jag borde ha ett sådant par så jag kan åka med resten av familjen och skida, för man kan väl inte skida i spår med skogsskidor/jaktskidor i färdiga spår?
Skogsskidor fastnar i dragna spår, så du behöver då ett par motions- eller enklare turskidor också.
Men om du har BC bindningar på båda så kan du använda samma pjäxor.
Suomengunslinger skrev: 22 feb 2021, 14:05 Och hur är det om jag vill skida med familjen men fara där det inte finns spår, skulle det funka om jag skidade först med skogsskidor och dom kunde skida i mina spår? Eller behöver vi alla flera par skidor?
Det beror på snön.
I kall pudersnö blir det dåliga spår.
Men vid några minusgrader och kompaktare snö kan det bli hyfsat åkbara spår.
Att tänka på då är att längdåkningsstavar har minimala trugor så de vill sjunka djupt..
Användarvisningsbild
Suomengunslinger

Jag ska säga är villig att lägga typ 20-30 euro på ett par skidor. Jag har kollat på loppisarna men det är mest barnskidor, att köpa nytt finns inte på kartan. Kanske om jag gillar det och fattar smak för det. Men nu är det budget som gäller.

Jag tror en stor orsak jag inte skidar är att det är en sån materialsport där man måste ha en massa saker och sen hitta nånstans att stoppa undan det resten av året. Jag har för många saker redan.
Senast redigerad av 1 Suomengunslinger, redigerad totalt 23 gånger.
Katt > Gud > Människa
Användarvisningsbild
Suomengunslinger

Masse_89 skrev: 22 feb 2021, 15:50 Åker din familj längdskidor på en skidanläggning? Då brukar det finnas både klassiska och skejtspår isf kan du åka i skejtspåren bredvid dom med skogs/turskidor.
Vi bor i Malax, nära oss finns det skidspår (Pixne) där folk skidar. Jag vet inte vad klassiska och skejtspår är för något så jag vet inte vad dom har för sorter dit.
Katt > Gud > Människa
Snärtarn

Inlägg av Snärtarn »

Suomengunslinger skrev: 23 feb 2021, 10:39 Jag ska säga är villig att lägga typ 20-30 euro på ett par skidor. Jag har kollat på loppisarna men det är mest barnskidor, att köpa nytt finns inte på kartan. Kanske om jag gillar det och fattar smak för det. Men nu är det budget som gäller.

Jag tror en stor orsak jag inte skidar är att det är en sån materialsport där man måste ha en massa saker och sen hitta nånstans att stoppa undan det resten av året. Jag har för många saker redan.
Ok, då är det en helt annan typ av skidåkning som du menar än vad vi som brukar åka skidor tänkte på.
Då är det bara att gå in på logen i vilken omodern bondgård som helst och fråga om du får ta rätt på några gamla skidor som ligger och samlar damm på bjälkarna, så ser det ut i Norrland iallafall......
Det var lätt att missa vad du frågade efter i första inlägget....
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Krieghoff Trumpf Dural 16/7*65R
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Användarvisningsbild
Suomengunslinger

Fattigmans / allmoge skidande är det som gäller jo. Ett par tegsnäs skulle va trevligt men kan inte med gott samvete lägga ut sådana pengar direkt på nånting jag inte vet jag kommer gilla. Men 240cm/75mm hållet för skidande utan spår kan man säga. Då har man ju nåt att sikta på.

För att skida i spår så ser man på smalare och kortare skidor? Dom flesta långa skidor jag ser ligger runt 190-200-215, eller så specifierar säljaren inte, som om det inte vore viktigt....

P.S. Om man skidar på isen, vad gäller?
Katt > Gud > Människa
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

[quote=Suomengunslinger post_id=3275440 time=1614069705 user_id=7599]
[quote=Masse_89 post_id=3275193 time=1614001832 user_id=43768]
Åker din familj längdskidor på en skidanläggning? Då brukar det finnas både klassiska och skejtspår isf kan du åka i skejtspåren bredvid dom med skogs/turskidor.
[/quote]

Vi bor i Malax, nära oss finns det skidspår (Pixne) där folk skidar. Jag vet inte vad klassiska och skejtspår är för något så jag vet inte vad dom har för sorter dit.
[/quote]

[attachment=0]skidspar_2.jpg[/attachment]
Klassika till vänster skejt till höger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Efterom du är 188cm så bör du ha skidor som är 215-220 långa ifall du tönker skidami skidpår på klassiskt vis, men viktigt är även styvheten. Har du för styva skidor får du imget fäste uppför, för mjuka så saknar du glidet. Jag är 176cm o tävlade på 210cm långa på den tiden skate inte var uppfunnet.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
PaddeO69

Inlägg av PaddeO69 »

Jag tycker man klarar sig med ett par skidor, det viktigaste är att dom är monterade på en fungerande snöskoter😎😂
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

PaddeO69 skrev: 23 feb 2021, 17:17 Jag tycker man klarar sig med ett par skidor, det viktigaste är att dom är monterade på en fungerande snöskoter😎😂
+100 på den :D :D
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Det är synd om mänskor som behöver färdiga spår eller motor. :(
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

nygamla AKI skrev: Det är synd om mänskor som behöver färdiga spår eller motor.
:(
Det är synd om människorna.
(ref A S)
Varför utesluta någon what-so-ever?

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Suomengunslinger

Tack för alla tips, ska se vad det blir, låter ju som man behöver två par åtminstone, ett för spår och ett för utan.

Personligen skulle jag skippa spårskidandet men om jag vill skida med resten av familjen som gör det så. Jag antar för spårskidande så bara måste man ha pjäxor också, går inte med mina nokian naali stövlar då gissar jag, blir för klumpigt. Jag ogillar idén med pjäxor också, tycker man ska kunna skida i vanliga skor / stövlor och inte behöva en massa specialutrustning. Men men...
Katt > Gud > Människa