Avliva trafikskadade husdjur ?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut

Drullpelle
Has thanked: 1 time

Avliva trafikskadade husdjur ?

Inlägg av Drullpelle »

Nu löste det sig ändå den här gången men fick frågan om jag inte kunde hjälpa till o avliva en katt idag som var påkörd illa,vad gäller ?

Bara ta den ut från tätbebyggt o avliva den och sedan ringa polisen o säga att jag har avfyrat ett skott på plats x i syfte avlivning osv ?

Jag försöker att undvika sånt här men jag vill heller inte se ett djur plågas så kan vara bra att veta om det händer igen.

Användarvisningsbild
pininhakan
Been thanked: 1 time

Re: Avliva trafikskadade husdjur ?

Inlägg av pininhakan »

Försöker undvika skottlossning de få gånger det har drabbat mig. Särskillt om det behövs flyttas för att gå.

Små djur lider inte nämnvärt mer av en gäddklubba, fäljkors etc.

ddaannnnee

Inlägg av ddaannnnee »

Om det är ägaren som ber dig så är det nog grönt, men är det nån annan skulle jag passa mig. Den kanske kunde ha räddats av veterinär, och då kan man få problem om man avlivat någon annans husdjur..

Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk

Lindergood

Inlägg av Lindergood »

Har du tid att hämta bössan så har du tid att vidta till exempel följande:
1. Ring 11414
2. Be att få tala med vakthavande befäl över ditt polisdistrikt.
3. Förklara situationen för hen, fråga om du kan få tillstånd att avliva trafikskadat husdjur med ett skott från ett vapen du självfallet har licens för samt att en patrull gärna får komma till platsen för kontroll så snart som möjligt. Dokumentera om möjligt samtalet med polisen medelst inspelning.
4. Om Nej, använd annan metod. Om Ja, pang.

Men en stillsam reflektion när det gäller mindre husdjur är att en snabb insats kan bespara många minuters lidande för djuret, och det övergripande syftet är ju att förkorta lidandet.
Om du har blivit utsatt för brott, eller är misstänkt för brott, kan jag hjälpa dig. PMa mig för mer info.

Drullpelle
Has thanked: 1 time

Inlägg av Drullpelle »

Tack, ja det bästa är kanske att ringa innan,svarar dom inte så blir det fälgkors, om ägaren gett grönt annars avstå helt.

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

I vintras påträffade jag en trafikskadad ren mitt ute i ingenstans.
Efter överläggande med 11414 som kollade med vakthavande befäl fick jag tillstånd att avfånga med medhavt jaktvapen.

Skulle aldrig våga göra något dylikt utan besked från polisen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!