Kuljaktstig Obbhult/Rolfstorp/Varberg 4/8

Detta forumet kan ni använda för att skriva in fakta om kommande skyttetävlingar.

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
exabit

Kuljaktstig Obbhult/Rolfstorp/Varberg 4/8

Inlägg av exabit »

Dags igen :)

IMG_5811.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/ Rikard
macggu

Re: Kuljaktstig Obbhult/Rolfstorp/Varberg 4/8

Inlägg av macggu »

Detta med att enbart klass 1 vapen får delta är ett återkommande problem på kuljaktstigar och liknande. För mig är det ett starkt argument för att avstå.
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

macggu skrev: 25 jun 2024, 10:27 Detta med att enbart klass 1 vapen får delta är ett återkommande problem på kuljaktstigar och liknande. För mig är det ett starkt argument för att avstå.
Det står ju att du får vara med med andra vapen men utom tävlan. Ett rimligt upplägg kan jag tycka.
Det blir alltför stor fördel att komma med sin 17hmr annars gentemot de som ska skjuta sin 30-06 och det blir inget kul.
De flesta har ett klass 1-vapen varför det är rimligt att det är normerande för tävlingsupplägget.

Varför kan du inte skjuta klass 1 blir ju frågan då? Tycker du att det är för svårt?
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Lillsven skrev: 25 jun 2024, 10:39
macggu skrev: 25 jun 2024, 10:27 Detta med att enbart klass 1 vapen får delta är ett återkommande problem på kuljaktstigar och liknande. För mig är det ett starkt argument för att avstå.
Det står ju att du får vara med med andra vapen men utom tävlan. Ett rimligt upplägg kan jag tycka.
Det blir alltför stor fördel att komma med sin 17hmr annars gentemot de som ska skjuta sin 30-06 och det blir inget kul.
De flesta har ett klass 1-vapen varför det är rimligt att det är normerande för tävlingsupplägget.

Varför kan du inte skjuta klass 1 blir ju frågan då? Tycker du att det är för svårt?
Förstår inte heller problemet. Var en man och skjut med klass 1. Finns ju de som skjuter med überlätta kulor slött laddade 6,5x55 i bössor på 5 kg om man inte kan uthärda lite rekyl och är så j—-a k-t på att vinna :mrgreen:
/ Rikard
macggu

Inlägg av macggu »

Lillsven skrev: 25 jun 2024, 10:39 Varför kan du inte skjuta klass 1 blir ju frågan då? Tycker du att det är för svårt?
Självklart skulle jag kunna skjuta med ett klass 1 vapen, men varför terrorisera alla med annan kaliber?
Det är en alldeles för vanlig black om foten, det där med klass 1.
Varför inte göra ett upplägg som utesluter allt som är klenare än 9,3 millimeter? Om vi nu skall karikera problematiken!
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

macggu skrev: 25 jun 2024, 12:10
Lillsven skrev: 25 jun 2024, 10:39 Varför kan du inte skjuta klass 1 blir ju frågan då? Tycker du att det är för svårt?
Självklart skulle jag kunna skjuta med ett klass 1 vapen, men varför terrorisera alla med annan kaliber?
Varför inte göra ett upplägg som utesluter allt som är klenare än 9,3 millimeter? Om vi nu skall karikera problematiken!
Vilken är problematiken menar du? Det verkar vara du som ser problemet så kan du beskriva det lite utförligare?
Hur menar du att man terroriserar andra när man skjuter klass 1? Och om det är självklart att du kan skjuta med klass 1, vad är då bekymret?

Vad för vapen är det du vill skjuta och varför är det så viktigt?
Om du prompt vill skjuta din klass 4 eller vad det är för något och tycker det är viktigare än att tävla på lika villkor så kan du ju göra just det. Du får skjuta men utom tävlan. Jag förstår faktiskt inte problemet.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

macggu skrev: 25 jun 2024, 12:10
Jag har skjutit stigen med 460 Wby vid ett tillfälle med gott resultat, så det går bra att skjuta med det tunga artilleriet om man vill :)
/ Rikard
macggu

Inlägg av macggu »

Lillsven skrev: 25 jun 2024, 13:01 Vilken är problematiken menar du? Det verkar vara du som ser problemet så kan du beskriva det lite utförligare?
Problemet är att det nu inte i första varvet handlar om skjutskicklighet utan om vapenklass enligt en svensk förordning.
Hur roligt är det att delta utom tävlan?
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

macggu skrev: 25 jun 2024, 16:06
Lillsven skrev: 25 jun 2024, 13:01 Vilken är problematiken menar du? Det verkar vara du som ser problemet så kan du beskriva det lite utförligare?
Problemet är att det nu inte i första varvet handlar om skjutskicklighet utan om vapenklass enligt en svensk förordning.
Blir det inte en tävling i skjutskicklighet med klass 1? Hur tänker du då?
Är det ett problem att klass 1 är reglerat i en svensk förordning så därför vill du skjuta något annat?
Jag blev tyvärr inte klokare av den här förklaringen.
Vill du försöka en sista gång att motivera att det skulle vara ett problem?

Jag tror annars vi gör bäst i att krasst konstatera att det nog inte finns något problem här och att tävlingsformatet är utmärkt.
apocalypse

Inlägg av apocalypse »

Utan att vilja polarisera ytterligare;

Som arrangör sätter man väl regler efter eget syfte och förstånd.
Har något återkommande år tidigare skjutit en lokal kulstig med liknande betingelser - har använt både .22lr och ds.
Mitt val.
Hade gärna skjutit denna stigen om det passat schemat.

Motiveringen frågade jag inte efter på den lokala stigen,
men den kan i princip vara intressant.
Är målen endast vilt för klass 1 ( inte i mitt exempel) eller finns annan idé?

Sen - som ett ”letter of improvement” - hur många stationer/antal skott/typ av mål borde framgå av pm.

Inte roligt om ”exabit” står där med 460 Wby och jag med ds som skjuter RWS tmr och inte kan köpa patroner nog till stigen… (ja - extraordinärt resonemang)… men alla använder inte 308 Win jaktmatch - typ.
Information som bättre hör hemma i ett pm än som objekt i en mailfråga till arrangören.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

macggu skrev: 25 jun 2024, 16:06
Detta är en svensk kuljaktstig i Sverige. Det kan knappast anses orimligt att man då tävlar med klass 1-vapen.

Arrangemanget är extremt opretentiöst och hela tanken är att få ut folk ur stugorna och skjuta med sina vapen. Detta har de lyckats med mycket väl. Kuljaktstigen är inte avsedd för världsmästare i jaktskytte som vill delta med 223 och vinna förstapriset.
/ Rikard
Malkier

Inlägg av Malkier »

Perfekt då man har stuga 15 min bort i Källsjö! Någon som har mer info kring regler, är helt ny på jaktstig osv. Annars mailar ja dem och frågar.

Hur brukar de va på sånna arrangemang t.ex inge skjutstöd etc?
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Malkier skrev: 25 jun 2024, 21:13 Perfekt då man har stuga 15 min bort i Källsjö! Någon som har mer info kring regler, är helt ny på jaktstig osv. Annars mailar ja dem och frågar.

Hur brukar de va på sånna arrangemang t.ex inge skjutstöd etc?
De flesta stationer är fristående. Man skjuter två skyttar jämte varann. 4 skott per station i egen takt (nåt år har de haft mekaniskt uppdykande sälhuvud. Då gäller inte egen takt utan det gäller att hänga med och skjuta ett skott varje gång huvudet dyker upp).

På vissa stationer tillhandahålls skjutstöd. Exempelvis en rundstav att ha i stående på råbocken.

Rem på bössan är ej tillåtet.

Detta är fritt ur minnet de år jag gått stigen. Det är dock några år sen nu och saker kan förstås ha ändrats. Men sist var det:

Dovhjort
Björn
Säl
Råbock
Älg
Gris (tioringad tavla)

Så ta med minst 24 skott och gärna mer ifall det blir eldavbrott/klick eller liknande. Och om man vill vara med på insatsskjutningen och försöka vinna potten. Det har jag lyckats med en gång efter särskjutning, i min krafts dagar för runt 15 år sen.
/ Rikard
macggu

Inlägg av macggu »

exabit skrev: 25 jun 2024, 20:26 Kuljaktstigen är inte avsedd för världsmästare i jaktskytte som vill delta med 223 och vinna förstapriset.
Jag skriver inte i egen sak utan bara för att belysa att många kuljaktstigar utesluter 5,7 och 6 mm kalibrar. Jag tror inte det gynnar den skyttesport jag månar om.
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

macggu skrev: 26 jun 2024, 06:49
exabit skrev: 25 jun 2024, 20:26 Kuljaktstigen är inte avsedd för världsmästare i jaktskytte som vill delta med 223 och vinna förstapriset.
Jag skriver inte i egen sak utan bara för att belysa att många kuljaktstigar utesluter 5,7 och 6 mm kalibrar. Jag tror inte det gynnar den skyttesport jag månar om.
Det är klart du skriver i egen sak. Du har ju angett att kravet på klass 1 är ett starkt skäl för dig att avstå.
Du svarar dock inte på frågorna eller argumenterar för din sak så det faller tyvärr ganska platt. Saken är därmed utagerad.
Nu gläds vi åt ett gott initiativ till skyttetävling!
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Så påminner vi om begivenheten på söndag :)
/ Rikard
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Skit... upptagen hela dagen :x

Men till er som känner att man skulle vilja prova men inte har varit med förr och känner osäkerhet så är det bara att åka dit. Som Exabit skrev så är det mycket opretentiöst och välkomnande och det är nästan omöjligt att göra fel.
johanhallberg

Inlägg av johanhallberg »

exabit skrev: 01 aug 2024, 09:09 Så påminner vi om begivenheten på söndag :)
Precis hemkommen, vad roligt det var!
Både kul och nyttigt, det här kommer jag göra igen, stort tack till de som organiserar.

Intressant hur man reagerar, jag visste att träffbilden för övningsammunitionen låg högt då den är inskjuten med jaktammon. Tänkte i bilen ner att jag inte behöver skruva om siktet utan bara håller lite lägre. Första stationen med sälen, upp och skjuter rakt på målet, 3,3,3,bom (träffarna sitter högt). Snabbt skruva om siktet inför resten av stationerna eftersom jag uppenbarligen inte klarar att kompensera på ett vettigt sätt i semiskarpt läge. :wink:
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Det regnar och jag har nåt liknande influensa så ursäkterna för att inte åka blev för många :?
/ Rikard