CG Figura adj

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Dirch

CG Figura adj

Inlägg av Dirch »

Hallå,
Någon som skjutar CG Figura och kan tala om eras erfarenhet?
Mycket lite att spåra på internettet kring denna modell. Är den värdt 20k eller ska man gå på det säkra och välja B eller B.
Tänkt används primärt för jakt och lite övning på bana såklart.

Dirch
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: CG Figura adj

Inlägg av Fritz Kraut »

Dirch skrev: 25 apr 2021, 21:46 Hallå,
Mycket lite att spåra på internettet kring denna modell. Är den värdt 20k eller ska man gå på det säkra och välja B eller B.

Dirch
Du får en Browning 525 för samma pris eller lite mindre hos rätt handlare. Och då får du pålitlig kvalitet.

Av bilderna jag googlat fram verkar Figura vara en bössa ur Guerinis lågprisserie som fått några guldfåglar på lådan. Personligen skulle jag inte välja den.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
apocalypse

Inlägg av apocalypse »

Håller med Fritz - och många andra.
Kanske tråkigt, men klokt.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
dr_cosmo

Inlägg av dr_cosmo »

Dirch skrev:Hallå,

Dirch
Jag har en sen några år tillbaka.

Hade bestämt mig för att köpa en Browning 525 med lite finare trä men ändrade mig då jag fick se dom sida vid sida. Framför allt passade CG’n bättre men den hade dessutom bättre puts och studs än B&B i samma prisklass, för att inte tala om träkvalitet och oljeboning. Finare blånering dessutom. Gravyr är som bekant en smaksak.

Jag har haft den ett par tre år nu, skjuter 1-2ggr på bana jun-aug och jagar såklart med den hela höstarna. Aldrig klickat, aldrig racklat, aldrig rostat trots en hel del regniga dagar på fjället. Köpte till ett par extended chokes från teague till lerduveskyttet vilka har funkat bra.

Om man kallar den en lågprisbössa så har man nog aldrig hållit i en, än mindre provskjutit. Det är tvärt om ett vettigt alternativ till B&B där man enligt mig får lite mer för pengarna, enda nackdelen är väl att andrahandsvärdet är någon tusing lägre men vad gör det i långa loppet, livet är för kort för att bry sig om sånt.

//R

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dirch

Inlägg av Dirch »

Tack dr,
Andrahandsvärdet spelar inte en stor roll och trevlig information.
Det är altid ett lättare val att gå med B & B och säkert såklart. De är jo fina bössar. Men ibland måste någon försöka sig med annat och det verkar som CG har gjort ett ganska bra alternativ.
dr_cosmo

Inlägg av dr_cosmo »

Dirch skrev: 27 apr 2021, 14:04 Tack dr,
Andrahandsvärdet spelar inte en stor roll och trevlig information.
Det är altid ett lättare val att gå med B & B och säkert såklart. De är jo fina bössar. Men ibland måste någon försöka sig med annat och det verkar som CG har gjort ett ganska bra alternativ.
Figura har precis samma konstruktion som deras dyrare vapen bortsett från invictusserien, det som skiljer är avsaknaden av sidoplåtar/gravyr och en lägre grad av kolvträ........som dock spöar skiten ur B&B i samma prisklass.

//R