Blyförbudet,köpa ammo ?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
börje

Re: Blyförbudet,köpa ammo ?

Inlägg av börje »

Kråkfågel o duvor skjuter jag med 28g sportpatroner, bly förståss.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

turbo87 skrev: 07 jan 2021, 18:13
Drullpelle skrev: 07 jan 2021, 17:26 Tänker absolut provskjuta innan storköp,både träffbild och att bössan repeterar då det är en halvautomat,så det blir ju nästa krux har ju 20 mil enkel till torsbo för att köpa en ask av varje sen tillbaka igen när man testat :)

Men det är nog värt det det verkar dåligt med billig jaktammo i Östergötland,hoppas bössan gillar fiocchi fsteel 24 till övning då den finns på xxl.
Kör på den du till halvauto, bra med lite extra tryck då. Klickar gör dom i vissa bössor där fjädern till slagstiftet börjar bli trött, brukar byta pipa och då smäller dom. Tändhattarna är lite hårdare än på andra fabrikat
Har köpt ett par askar av den samt 24g bly varianterna ska försöka få tummen ur o komma till nån bana så snart som möjligt o se hur dom funkar ,har fortfarande inte skjutit ett skott med bössan fast jag haft den snart en månad :)
Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

börje skrev: 07 jan 2021, 19:17 Kråkfågel o duvor skjuter jag med 28g sportpatroner, bly förståss.
6:or eller 5:or ? Hittat lågra billiga 30 grammare på torsbo för 2.90 tror jag som jag tänkte testa hur dom går, tänkte att man kan ha 2 typer, en 28-30 till lättskjutet/nära håll o sen nån 30-36 för mer hårdskjutet/längre håll,men som fortfarande "bara" kostar 3-4 kr/st.
Användarvisningsbild
-martin-

Inlägg av -martin- »

Drullpelle skrev: 07 jan 2021, 17:26 Tänker absolut provskjuta innan storköp,både träffbild och att bössan repeterar då det är en halvautomat,så det blir ju nästa krux har ju 20 mil enkel till torsbo för att köpa en ask av varje sen tillbaka igen när man testat :)

Men det är nog värt det det verkar dåligt med billig jaktammo i Östergötland,hoppas bössan gillar fiocchi fsteel 24 till övning då den finns på xxl.
Kolla med Torsbo (eller om nån på forat vet), men borde väl finnas nån bana där i närheten där du kan testa?
Jakt i Göteborg/Kungsbacka/Onsala med omnejd sökes.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Lägg inte för mycket tid på att prova ut ammo till att träningsskjuta på lerduvor. Tävlar själv i skeet och känner flera som tävlar i andra grenar och ytterst få som provar, inget som märks ändå då lerduvor sällan står helt still i luften, får man dåliga träffar som ofta märks på lite längre håll så byt till lite trängre choke.

Till jakt kan det vara bra att prova men då man oftast har lite trängre choker kombinerat med större laddning blir det sällan några större hål i svärmen upp till 25-30m
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 KKC 8x57js Helia 1-5x24
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
Remington 700 stainless GRS 7mm rm Hawke Frontier 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

-martin- skrev: 07 jan 2021, 20:06

Kolla med Torsbo (eller om nån på forat vet), men borde väl finnas nån bana där i närheten där du kan testa?
Får forska lite i det,alternativt om man beställer samma sorter från nån sida som skickar så man kan testa en ask av varje sort man är intresserad av innan sen åker man dit o hämtar när man vet vad man ska ha.

Vi har ett par ställen här i östergötland som säljer förutom XXL men ingen av dom som jag känner till har nån info på sina hemsidor om vad som finns o vad det kostar,är lite synd men det är klart det kostar ju att ha en sida uppdaterad åxå.
Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

turbo87 skrev: 07 jan 2021, 20:20 Lägg inte för mycket tid på att prova ut ammo till att träningsskjuta på lerduvor. Tävlar själv i skeet och känner flera som tävlar i andra grenar och ytterst få som provar, inget som märks ändå då lerduvor sällan står helt still i luften, får man dåliga träffar som ofta märks på lite längre håll så byt till lite trängre choke.

Till jakt kan det vara bra att prova men då man oftast har lite trängre choker kombinerat med större laddning blir det sällan några större hål i svärmen upp till 25-30m
Nä det känns som att bara dom smäller och repeterar så duger dom åt mig till lerduveskytte,viktigare med jaktammon o veta hur det ser ut.

Till svartfågel kan man ju köra lite tätare choke men jag har lärt mig nåt litet nu o det är att inte skjuta för tätt på matvilt så man får bly i allt o onödig köttförstöring,men ändå skjuta tätt nog att inte skadeskjuta.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Drullpelle skrev: 07 jan 2021, 19:24
börje skrev: 07 jan 2021, 19:17 Kråkfågel o duvor skjuter jag med 28g sportpatroner, bly förståss.
6:or eller 5:or ? Hittat lågra billiga 30 grammare på torsbo för 2.90 tror jag som jag tänkte testa hur dom går, tänkte att man kan ha 2 typer, en 28-30 till lättskjutet/nära håll o sen nån 30-36 för mer hårdskjutet/längre håll,men som fortfarande "bara" kostar 3-4 kr/st.
7,5 kör jag med, skjuter på max 30m
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

börje skrev: 07 jan 2021, 21:06
Drullpelle skrev: 07 jan 2021, 19:24
7,5 kör jag med, skjuter på max 30m
Ok,synd att Fiocchi 28gr 7,5 är slut i nästan hela sverige på xxl då,den borde ju funkat annars,får ha lite koll om dom dyker upp igen,men tack för tipset om 7,5:or dom är ju mkt billigare än 6:or. Sen blir det att hitta nån vettig 5-6 åxå för lite längre håll.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Till kråkor med bly brukar jag föredra us 6 till 7. Us 5 blir lätt glest och us 8 saknar kraft bortom ca 25m

Vad gäller övningsstål till duvor finns det anledning att testa. Jag har tre berettor idag. En av dem är nästan helt okänslig vad jag matar den med. En är skapligt okänslig, och en är kinkig. Den kinkiga är inte rolig med fel patroner.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

Torpalasse skrev: 07 jan 2021, 16:25
börje skrev: 07 jan 2021, 13:07 Inte köpa 1000 direkt med risk att dom inte skjuter bra träffbilder i din bössa. Köp en ask av några olika märken o testa innan du köper större mängd. Sen att stål inte är bra i stenig trräng stämmer ju, men stål är heller inte bra i timmer :idea:
Tror inte det har ngn direkt betydelse för praktisk jakt. Man byter ju choker också för den delen, snarare viktigt att ha rätt choke till rätt avstånd.
Det är trots allt en cylinder av hagel man skickar iväg, sällan mot ngt som sitter still på en stålplåt.
Om det nu kommer ett förbud är det ju ännu större skäl att köpa på sig några tusen.
Hur tänker du då ? Om det blir olagligt att ens ha dom med sig så har man ju ingen nytta av dom ?
Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

culot skrev: 07 jan 2021, 10:14 Här har vi 2 personer som tvärsäkert säger BU den andra BÄ en är medlem en är moderator, vem har Rätt ?
Tyvärr visade det sig att Potatiskastare hade rätt :(