Gamebore, vilken besvikelse !

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
fonkystuff

Re: Gamebore, vilken besvikelse !

Inlägg av fonkystuff »

Tack för klippet - klart intressant!
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

fonkystuff skrev: 14 okt 2020, 21:44 Tack för klippet - klart intressant!
Varsigod. Misstänker att det är det som några har hållit hemligt här på forumet såg jag i någon gammal tråd, och kallat häxpatroner bland annat haha. Tog typ 2 minuter att googla på - Long range shotgun loads. Inte så svårt att få fram. Hemligheten är bara den där bakåtvända koppen som tillslut kastar ut haglen. Men va fan har man för nytta av en hagelbössa som är som en kula ut till såna extrema håll. Nej jag skulle mer vilja ha Digweeds svärmar till sporting.
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
culot

Inlägg av culot »

JägarRogge skrev: 14 okt 2020, 22:23
fonkystuff skrev: 14 okt 2020, 21:44 Tack för klippet - klart intressant!
Varsigod. Misstänker att det är det som några har hållit hemligt här på forumet såg jag i någon gammal tråd, och kallat häxpatroner bland annat haha. Tog typ 2 minuter att googla på - Long range shotgun loads. Inte så svårt att få fram. Hemligheten är bara den där bakåtvända koppen som tillslut kastar ut haglen. Men va fan har man för nytta av en hagelbössa som är som en kula ut till såna extrema håll. Nej jag skulle mer vilja ha Digweeds svärmar till sporting.
då får du lägga mer energi på att testa dig fram, Digweeds pipor är ingen dussinvara och han kör inga lösa choker tex
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inlägg av JägarRogge »

Har även lagt märke till att i just detta fall inte gav någon större fördel med mer choke än halv. Vanlig kvart gav bra svärm till 35 meter iaf och halv till typ 50. Men full och extra full kunde inte göra speciellt mycket mer. på 60 + börjar ju svärmen suga rejält i detta testet iaf.
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
culot

Inlägg av culot »

JägarRogge skrev: 15 okt 2020, 22:35 Har även lagt märke till att i just detta fall inte gav någon större fördel med mer choke än halv. Vanlig kvart gav bra svärm till 35 meter iaf och halv till typ 50. Men full och extra full kunde inte göra speciellt mycket mer. på 60 + börjar ju svärmen suga rejält i detta testet iaf.
0,64 /IM eller 0,75 /LF är två synnerligen långskjutande choker med övningstål, jag roade mig att träna med 2 st LF i bocken för att sätta i Mod på tävling och det var jäävligt fostrande kan jag lova , lätt att bryta ihop på närhåll
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Är det inte olagligt med "fördröjda" svärmar typ turkeyloads i svensk jaktlag? Dvs dom jänkarna använder för lång-hålljakt? Har för mig jag läste det.

Men ni verkar ju ha koll på detta, vad tycker ni är bästa metoden att testa ammo+choke på bäst? Om jag inte har en slamtavla så är väl papper/kartong ett alternativ. Vilket avstånd ska man börja på? 30m? Fick en känsla att mina svärmar var kl 3 när jag skjöt, kan vara anläggning men vill utesluta detta, kan läsa mig att viss ammo kan vara så i vissa bössor. Har inte haft problem att träffa pippi dock och på skeet/trap/sporting skjuter jag helt okej, 22+/25 i snitt. Bättre på sporting än skeet.
culot

Inlägg av culot »

jmkhenka skrev: 15 dec 2020, 22:42 Är det inte olagligt med "fördröjda" svärmar typ turkeyloads i svensk jaktlag? Dvs dom jänkarna använder för lång-hålljakt? Har för mig jag läste det.

Men ni verkar ju ha koll på detta, vad tycker ni är bästa metoden att testa ammo+choke på bäst? Om jag inte har en slamtavla så är väl papper/kartong ett alternativ. Vilket avstånd ska man börja på? 30m? Fick en känsla att mina svärmar var kl 3 när jag skjöt, kan vara anläggning men vill utesluta detta, kan läsa mig att viss ammo kan vara så i vissa bössor. Har inte haft problem att träffa pippi dock och på skeet/trap/sporting skjuter jag helt okej, 22+/25 i snitt. Bättre på sporting än skeet.
Europeisk "standard " att testa är 35m på 75cm cirkel , och göra en ställning för papper som man kan fälla ihop är ganska enkelt om man är något händig. Det i mitt tycke bästa tt skjuta på är sk mjölkpapp och Bauhaus har en som är 1,5m och den delar jag i 2 så där har man 75 cm utmaningen är att centrera svärmen ....
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Min åsikt är att träffläget är bättre att testa på kortare håll. Svärmcentrum syns tydligare och det går åt mindre papp eller annan tavla per skott. Svärmens fördelning och täthet är däremot bättre att testa på det håll man vill jaga. Och om man vill jämföra med andra, eller över tid, är det smart att följa en standard som Culot nämner.

Och jo, det är olagligt att jaga med grejer som fördröjer spridningen efter svärmen lämnat pipan. Däremot är många turkey-loads helt enkelt buffermaterial m.m som gör att haglen kommer prydligare ur pipan. Det är tillåtet.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

Efter att denna tråd startades har jag roat mig med att dissekera några olika patroner från Gamebore för att se hur kvallan är på haglen.
De skott jag pillat sönder är följande:
32g uk5 High Pheasant filt, 34g uk5 Pigeon Extreme, 30g uk6 Regal samt en Black Gold där texten var borta, men jag inbillar mig att det är 36g 4:or.
Dom har samtliga skapliga hagel, men inte på långa vägar jämförbara med gamla patroner från t.ex Gyttorp, (70-80-tal).
Ojämna hagel kan ju svårligen ge fina träffbilder.
Den patron som jag dissekerat vilken visar överlägset finaste hagel är Rottweil Pappe.
Det är också den moderna patron som skjuter bäst i min bössa.
Men, priset är ju horribelt.
Tobe

Inlägg av Tobe »

Tänkte jag skulle köpt hem en del Gamebore ammunition men nu drar man nog öronen till sig när det inte verkar som de har den kvalitén de utgör sig för att tillverka... :?

Har annars varit jäkligt nöjd med både Hull och Eley, jämna svärmar och bra klipp en bra bit ut. Men det verkar inte lätt att få tag på någon av dessa tillverkare i södraste Sverige.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Överlag är hagel svårt att hitta. På jaktia i stan (umeå) har dom mestandels magnum o premiumhagel som har hög marginal eller norma hagel.
På VC har dom en del gamebore. Tråkiga är att Jaguarmagasinet gjorde reklam för bio-hagel från gamebore som ja skulle vilja testa, men ingen vågar säga när eller om dom nånsin får in detta.

Svenskar köper väl det billigaste skräpet dom kan få tag på så sälja nått annat är inte ekonomiskt antar jag.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Det sämsta med svenska handlare tycker jag är att de överlag är helt ointresserade av att ta hem patroner på beställning. Visst kommer priset bli högre men om jag går in och säger kan ni ta hem xxx så svarar de flesta tyvärr!
Det är knepigt när handlare tackar nej till betalande kunder.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
culot

Inlägg av culot »

Gamebore gör de i särklass bästa haglen idag de sk Dimond shot och deras ordinarie som bara är något lägre kvalitet på är jävligt bra.

Den här är rätt trevlig att se när Digweed besöker fabriken och bland annat så får man se hagel tillverkningen. https://www.youtube.com/watch?v=mdT78yke904
Tobe

Inlägg av Tobe »

culot skrev: 17 dec 2020, 17:13 Gamebore gör de i särklass bästa haglen idag de sk Dimond shot och deras ordinarie som bara är något lägre kvalitet på är jävligt bra.

Den här är rätt trevlig att se när Digweed besöker fabriken och bland annat så får man se hagel tillverkningen. https://www.youtube.com/watch?v=mdT78yke904
Jo, men det verkar ju inte som de patronerna de använder sig av i England är samma sak som de som säljs här.
culot

Inlägg av culot »

Tobe skrev: 17 dec 2020, 17:46
culot skrev: 17 dec 2020, 17:13 Gamebore gör de i särklass bästa haglen idag de sk Dimond shot och deras ordinarie som bara är något lägre kvalitet på är jävligt bra.

Jo, men det verkar ju inte som de patronerna de använder sig av i England är samma sak som de som säljs här.
Det brukar gå att hitta premiumpatronerna här, tror torsbo har ett rejält utbud.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Ett enkelt sätt att se efter om en puppa är beställd eller från det ordinarie programmet är att kolla av hemsidan på GB och verifiera hur det ligger till,

den ursprungliga Black Gold laddningen hade Gordon hylsa från B&P och hade bra V2 och fin täckning, det tog bara något år för att vi därefter i samma kartong kunde finna en helt annan laddning,
ingen handlare berättade att detta är beställt och levererat för den krävande svenska marknaden, dvs billigt och med effekt därefter.

I Skåne har vi haft 38 grams UK 2 "Grouse" laddningar i en blå hylsa, det är en rätt slö laddad patron men med tung laddning och rejält stora hagel, den biter bra på gås, rå och räv, finns den laddningen på programmet hos GB, ja visst, men den är varken ordinarie eller återfinns på hemsidan.

Det finns massor med intressanta och nya laddningar från GB, som vi i Sverige aldrig kommer att komma åt, de tas helt enkelt inte in. För många år sedan köpte jag en låda med BG White Gold, 28 grams UK 6:or, bly från Svante Nilsson i Uppsala, det var en puppa avsedd den brittiska sporting, compact sporting marknaden, så hårda hagel som tusan, rätt hård laddad men med en förladdning med stor dämpningsdel och satans vad trevliga de var att skjuta med, inte den vassaste 28:an jag skjutit med men väldigt, väldigt bra,

har aldrig sett dem igen, det var ju antingen en felbeställning och skulle ha varit stål 6:or istället eller så fick man bara ett för bra pris på dem vid beställningen från England.

Ovanstående är belysande med marknaden för hagelpatroner och vad jag menar är rena årtidsmässiga, ja nästan i varje fall förändringar i produkterna.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Så kontentan är att Gamebore har utmärkta produkter men att idiothandlare i Sverige specialbeställer idiotladdningar till sina idiotkunder? Och sen sågas Gamebore som kassa av idiotkunderna? :roll:

Känner mig nästan som pmt när jag skriver detta :mrgreen:
/ Rikard
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

exabit skrev: 18 dec 2020, 10:49 Så kontentan är att Gamebore har utmärkta produkter men att idiothandlare i Sverige specialbeställer idiotladdningar till sina idiotkunder? Och sen sågas Gamebore som kassa av idiotkunderna? :roll:

Känner mig nästan som pmt när jag skriver detta :mrgreen:
Nu är mina två exempel spridda över mer än 15 år i tiden och därtill geografiskt över 60 mil, men jag tänker som så här att GB kommer att ladda och leverera vad du vill om du beställer över en pall värt med plugg, jag tror att det är en fråga om 15 000 skott eller mer,

ang udda laddningar med mera, en viss kattgrupp har egna beställda plugg från GB,

jag skulle inte dra det så långt som att tokiga och vinstgalna handlare prackar på oss sådant som vi inte behöver eller villhöver eller skall ha men, att vi köper på Märket, inte på modellen,

och genom att exempelvis acceptera Extreme Grouse, 38 grams US 2:or enligt den svenska försäljaren,

Bild

När produkten ser ut så här i ursprungslandet;

Bild
Samt att den där laddas med engelska hagel 5,5 = 2,75 mm och 6 =2,6 mm, ja typ i varje fall, med Gordon hylsa och filt, till 1450 FPS för att sedan påstås det laddas med 38 grams US 2:or i Sverige till 442 m/s, eller hur?
Nåja, de svenska laddningarna kanske gör 442 idag, men det kan jag lova att mina bespoke jag har med samma nanm aldrig har gjort en meter i timmen över 390, å då är det på en varm dag.

Så med det kommer frågan, vad är det vi får för produkt/er och i år?

jag skulle påstå att om marknaden hade varit som i England där det årligen testas genom alla märken med en typ indelning på premium, standard, budget och bästa för pengen-valet så för årets säsong av endera duvor (clays) och för viltet, (game) så hade vi snabbt och enkelt kommit att så en viss sållning.

Men nu är det ju som så att det ligger lager ute hos handlare, en del som är långt över 5, i vissa fall säkert 10 år gamla, ett par exempel jag tänker på är Lyalevale ammo där jag vet att en väldigt särskilt laddning som omsattes i parti vid en konkursutförsäljning länge, länge legat ute på nätet och det är ammo som nu legat i minst 7 år och då om den var "ny" när den gick på konkursen.

Det är inget fel på pluggen, det är inte det jag menar men tittar man på samma produkt idag från tillverkaren är det inte den samma.
Senast redigerad av 1 regnskogII, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Förstår. Det är ju väldigt olyckligt om Kattmänniskans omättliga profithunger förstör ett varumärke på detta sätt dock. OM det nu går till så här.

Det är ju som att de börjar speca en BMW M5 med Trabantmotor och säljer den som BMW M Bespoke Cat Edition. ”BMW har man ju hört mycket om men det verkar mest vara hajp”.

Å tredje sidan binder Gamebore ris åt egen rygg om de tillåter denna urvattning av sitt varumärke. Men de säljer fler puppor och tjänar mer pengar. AAH! DÄR HAR VI DET!
/ Rikard
culot

Inlägg av culot »

Notera att extreme grouse har Diamond shot och det är inte kattskit, sen om nån vill skjuta en 38g i riktiga 440+ M/s så skulle jag vilja titta på för det kommer göra ont efter ett par stycken .... jag TROR att handlarna här ber GB sänka kvaliten och priset och så hittar man på ett namn som liknar originalet för att snåla svennar ska tro att dom får kvalitet till lågpris ..