Dynamiskt hagel

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

lone_wolf

Re: Dynamiskt hagel

Inlägg av lone_wolf »

VonBöfvelen skrev:
Ogster2 skrev:
htguy skrev:Med ett sådant svar så tror jag inte vi kommer så mycket längre med diskussionen.
Har försökt diskutera detta med gamla bekanta som är ipsc skyttar men det slutar alltid med ett vi och dom tänk från deras sida tyvärr, nu ska man absolut inte dra alla över en kant med fråga en ipsc skytt om deras hobby går ut på att "ta ut så många mål som möjligt på så kort tid som möjligt i ett senario som ska påminna/illustrera en stads miljö" så ska du få se på grejer ;)
Fast det där argumentet håller inte helt heller.. Det är ju inte direkt så att vi skjuter/laddar om bakom skydd, avancerar sakta och" taktiskt", bygger stationer för att simulera verkliga scenarion osv så som miltitärer och specialstyrkor tränar :wink:

Nu kanske det ser ut som jag tog åt mig, gjorde verkligen inte det :mrgreen:
Men rätt trött på "ööh ni tränar juh som militäreeeeeeer, ska ni kriga elleeeer?" :mrgreen:
Vi som varit med lite längre vet att det just det här det handlar i grunden om "ta ut så många mål som möjligt på så kort tid som möjligt i ett senario som ska påminna/illustrera en stads miljö". Det har var fullständigt klart på den gamla goda tiden man hade måltavlor med huvuden och scenarier. Nu har man ju förstås lämnat det här av vapenpolitiska skäl och nyare utövare kanske inte ser den här kopplingen längre. Men att förneka en historisk kopplingen till reell pistolanvändning fel.

Men för att återgå till Dynamiskt Hagel: Att hantera pistol är mycket mer krävande ur säkerhetssynvinkel och man kan ju därför motivera att man bör gå pistolkursen godkänt först. Ifall man har/hadde en hagelgevärskurs som gav rätt till tävlande så borde det då begränsas till bara hagel. Men det är ju dåligt om det finns intresse för hagel-ipsc men tillgång till pistolkurs begränsar möjligheterna.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Går TS och jag grundkursen (pistol) och tar hagelkursen efter det så behöver vi inte vänta med att börja skjuta hagel. :)

"Kravet" att man ska/måste skjuta en viss tid med pistol innan man kan skjuta gevär eller hagel är nog en missuppfattning.
En godkänd utbildad/licensierad skytt kan börja skjuta pistol, hagel eller gevär direkt efter avklarad utbildning i respektive gren.

Men vill man få ett föreningsintyg till licensansökan för att köpa eget skall man skjuta 1år innan första pistolen och ytterligare 1år innan hagel eller gevär.
Se förbundets policy för föeringsintyg: https://sdssf.se/wp-content/uploads/201 ... sintyg.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Micke
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström - Stefans lilla gröna : en handbok i utanförskap
snusarn

Inlägg av snusarn »

Det är ju inte direkt så att vi skjuter/laddar om bakom skydd, avancerar sakta och" taktiskt", bygger stationer för att simulera verkliga scenarion osv så som miltitärer och specialstyrkor tränar :wink:
Nää då är vi inne på t.ex IDPA som iofs är bra mycket roligare än IPSC :)
H&K MR223A1/Vortex1-6x24/MI QD/XS Big dot/Versapod
Beretta 1301 Comp 24"/NC MXT +6
Ruger SR1911/Kensight adj bak/C&S Strong fram/K-hole trigger
G34 Gen4/ZT Fulcrum dx/ZT Guide/IGB 1:10T/Wolff spring/Dawson
CZ 550 Varmint/IOR 3,5-18x50FFP
VonBöfvelen

Inlägg av VonBöfvelen »

snusarn skrev:
Det är ju inte direkt så att vi skjuter/laddar om bakom skydd, avancerar sakta och" taktiskt", bygger stationer för att simulera verkliga scenarion osv så som miltitärer och specialstyrkor tränar :wink:
Nää då är vi inne på t.ex IDPA som iofs är bra mycket roligare än IPSC :)
Precis, så Ipsc startade men det har ju utvecklats till något helt annat. Aldrig provat IDPA dock, något som skjuts överhuvudtaget i Sverige?
snusarn

Inlägg av snusarn »

Aldrig provat IDPA dock, något som skjuts överhuvudtaget i Sverige?
Inte vad jag vet, skjuter själv i Finland. Sporten växer ordentligt där.
H&K MR223A1/Vortex1-6x24/MI QD/XS Big dot/Versapod
Beretta 1301 Comp 24"/NC MXT +6
Ruger SR1911/Kensight adj bak/C&S Strong fram/K-hole trigger
G34 Gen4/ZT Fulcrum dx/ZT Guide/IGB 1:10T/Wolff spring/Dawson
CZ 550 Varmint/IOR 3,5-18x50FFP
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Är det någon som har testat Magload's Nexus patronhållare/bälte?
https://magload.co.uk/shop/nexus-24" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Micke
Mvh Micke

dysse

Inlägg av dysse »

pistolmike skrev:Går TS och jag grundkursen (pistol) och tar hagelkursen efter det så behöver vi inte vänta med att börja skjuta hagel. :)

"Kravet" att man ska/måste skjuta en viss tid med pistol innan man kan skjuta gevär eller hagel är nog en missuppfattning.
En godkänd utbildad/licensierad skytt kan börja skjuta pistol, hagel eller gevär direkt efter avklarad utbildning i respektive gren.
[...]
Gå grundkursen. Den kan man gå i den egna föreningen eller via en extern utbildare. Är man inte med i en ipsc ansluten förening tar man kontakt med en förening som är det och när det är klart med medlemskap så kan man tävla. Man behöver inte gå en hagelkurs för att tävla hagel. Vi har medlemmar som tävlar ipsc allsvenskan med sina 2+1 bössor - dom vinner inte men dom har kul och dom blir tryggare med sin jaktbössa.

Kommer man inte in i en förening kan man vara medlem i en som ligger lägre bort. Min första ipsc start gjorde jag för en förening som låg 80 mil bort. Visst, km utgår. Allsvenskan också. Det är otänkbart med föreningsintyg men har man prylarna så spelar det mindre roll. Använd det ni har, det går att starta en hagelmatch med patronbälte i läder, samma här - man är inte snabbast men har kul.
nille89

Inlägg av nille89 »

Kan man göra det här i Skåne någonstans?
bara träning, och får man vara med med på skoj jakthagel även fast man bara har 3 skott?
Hade nog varit bra träning ändå, markmål och lära sig snabb omladdning
Grottulf

Inlägg av Grottulf »

nille89 skrev:Kan man göra det här i Skåne någonstans?
bara träning, och får man vara med med på skoj jakthagel även fast man bara har 3 skott?
Hade nog varit bra träning ändå, markmål och lära sig snabb omladdning
Bössan är inga problem, man kan skjuta med brytvapen till o med om man vill.
Men du måste gå en IPSC-kurs (med pistol) först.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Var kan man köpa poppers och plåtmål någonstans?
Det finns ju en del roligt till hagelskyttet. https://youtu.be/IrtNMVihSXE" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Micke
Mvh Micke

Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

pistolmike skrev:Var kan man köpa poppers och plåtmål någonstans?
Det finns ju en del roligt till hagelskyttet. https://youtu.be/IrtNMVihSXE" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Micke
Madwolf targets i Spanien rekommenderas...

https://www.madwolftargets.com/en/

Jag & andra i min närhet har beställt ifrån dem ett flertal gånger...Bra priser på produkterna & jämförelsevis lågt pris på frakt (frakten tar lite tid men det kommer fram).
JohnDoe1

Inlägg av JohnDoe1 »

Bor man i Stockholm så är utmaningen att ungefär noll klubbar tar emot nya pistolskytte medlemsansökningar. Skulle man otroligt nog hitta någon som kan tänka sig att sätta upp nya på kölista så är den 5-10år. Självklart är jag medlem i jakt-och gevärsskytteföreningar men de har inte pistolskytteverksamhet. Så att gå via pistolskytte i Stockholm är som att ta trafikflygcert för att få köra moppe.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

JohnDoe1 skrev:Bor man i Stockholm så är utmaningen att ungefär noll klubbar tar emot nya pistolskytte medlemsansökningar. Skulle man otroligt nog hitta någon som kan tänka sig att sätta upp nya på kölista så är den 5-10år. Självklart är jag medlem i jakt-och gevärsskytteföreningar men de har inte pistolskytteverksamhet. Så att gå via pistolskytte i Stockholm är som att ta trafikflygcert för att få köra moppe.
Hur ser det ut utanför Sthlm?...Med andra ord...kanske värt att åka/pendla en bra bit för att komma in i en IPSC ansluten Klubb....harva ett par år eller mer där... & sedan (när du har egna vapen & är självgående) flytta över till Klubb som ligger närmare..
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Är det någon som har bra träningstips?

Har leta lite efter "shotgun drills" men hittar inte så mycket.
Omladdning är väl det som bör tränas mest, men hur tränar man bäst??
Mvh Micke

dysse

Inlägg av dysse »

pistolmike skrev: 23 dec 2020, 20:18 Är det någon som har bra träningstips?

Har leta lite efter "shotgun drills" men hittar inte så mycket.
Omladdning är väl det som bör tränas mest, men hur tränar man bäst??
Jag har egentligen inga träningstips men det jag noterat att jag måste fundera på själv är bland annat:
- Omladdningar. Få upp farten i omladdningen. Träffsäkerheten, dvs när är det läge att droppa ammon i handen och plocka nytt ur riggen? Det finns lite på Youtube, Beckey Yackley bl.a.
- Träna ställningsbyten. Jag noterade på min första allsvenska efter ny rigg att den liksom kom ivägen för magen i låga skjutställningar (obs, riggens fel, inte magens).
- Muzzleawareness. Långa vapen ställer andra krav. Jag tycker det är lättare att peka ut mig i tighta stationer eftersom jag ofta rör mig med tvåhandsgrepp men också att det är lättare att fastna med prylarna i props.

Ställ upp väggar och träna på positionsbyten, där kommer 2 och 3 in. Det här är dessutom skit man kan träna torrt (och därmed gratis).

På ipsc.org finns det lite övningar under S&O Shotgun för den som är relativt ny.
Ken101

Inlägg av Ken101 »

JohnDoe1 skrev: 19 feb 2020, 20:52 Bor man i Stockholm så är utmaningen att ungefär noll klubbar tar emot nya pistolskytte medlemsansökningar. Skulle man otroligt nog hitta någon som kan tänka sig att sätta upp nya på kölista så är den 5-10år. Självklart är jag medlem i jakt-och gevärsskytteföreningar men de har inte pistolskytteverksamhet. Så att gå via pistolskytte i Stockholm är som att ta trafikflygcert för att få köra moppe.
Har du kollat Södertörns skytteklubb??? Dom håller till ca 5mil söder om Stockholm.