Dynamiskt hagel

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kocken149

Dynamiskt hagel

Inlägg av Kocken149 »

Har ett bra tag tyckt att ipsc hagelskyttet sett otroligt roligt ut och suget på att prova på vart ännu större efter artikeln i senaste vapentidningen. Har tyvärr inte massor med fritid och hur mycket pengar som helst att lägga på intressen som småbarnsförälder. Finns det nåt sätt att ”bara” kunna skjuta hagel dynamiskt? Utan att behöva lägga tid och pengar på pistol och gevärsskytte. Äger i nuläget både pump och halvauto hagel på jakt.
Användarvisningsbild
Karre

Re: Dynamiskt hagel

Inlägg av Karre »

Vilka tävlingar du anmäler dig till senare är upp till dig. Men, grundkursen genomförs med pistol. Huruvida du kan åka på hageltävling direkt efter grundkursen är lite upp till din klubb. En del kräver en extra hagelkurs.

Men börja med att leta klubb som vill anta dig.

Snart kommer nog någon fylla i om hur vi dynamiker resonerar.
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Tack för svar, får bli att leta upp klubb och höra mig för.
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inlägg av jeppe.c »

Vart bor du? Var väl insatt med kostnaderna innan du drar igång (kurs/rigg/Startavgifter/medlemsavgifter). Man rekommenderas att köra ett par tävlingar med pistol för att få in vanan innan man går över på hagel samt att gå kursen för långa vapen (rekommenderas starkt) då det skiljer sig lite mellan handgun och shotgun. Och som tidigare skrivits det beror lite på din klubb. Jag/vi vill att våra medlemmar ska skjuta handgun minst 1 år innan dom börjar med långa vapen. Men ett lite prematurt välkommen till världens roligaste sport med det bästa folket i skyttevärlden är ju endå på sin plats tycker jag :D
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

jeppe.c skrev:Jag/vi vill att våra medlemmar ska skjuta handgun minst 1 år innan dom börjar med långa vapen.

Lite som att man skulle behöva köra speedway 1år innan man får gå på Enduro cyklarna.
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

jeppe.c skrev: Jag/vi vill att våra medlemmar ska skjuta handgun minst 1 år innan dom börjar med långa vapen.
Jag sitter i ungefär samma "sitts" som TS, jag och några ska gå grundkursen (pistol) i vinter eller vår.
Men jag förstår inte varför man måste "få in vanan" med pistol innan man börjar med hagel??

Jag är med på att du måste gå extrakursen för hagel innan du kan börja tävla i hagel.

Mvh Micke
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström - Stefans lilla gröna : en handbok i utanförskap
VonBöfvelen

Inlägg av VonBöfvelen »

pistolmike skrev:
jeppe.c skrev: Jag/vi vill att våra medlemmar ska skjuta handgun minst 1 år innan dom börjar med långa vapen.
Jag sitter i ungefär samma "sitts" som TS, jag och några ska gå grundkursen (pistol) i vinter eller vår.
Men jag förstår inte varför man måste "få in vanan" med pistol innan man börjar med hagel??

Jag är med på att du måste gå extrakursen för hagel innan du kan börja tävla i hagel.

Mvh Micke
Det är faktiskt rätt vettigt att köra pistol 1 år innan man går över.
Jag har bara 1 tävlingssäsong nu i ryggen i världens bästa sport och jag sköt bara pistol.
Har fått en bra rutin hur man beter sig, hur man bör tänka, strukturer mm. Det är väldigt mycket att tänka på framförallt när man är färsk.
1 pistol är lättare ätt hålla reda på än en längre ditto

Då sitter mycket sånt när jag väl får gå över till längre vapen, där jag i min fantasi har fått för mig att det är lätt att tabba sig.
Mina 0.02 dollar 8)
htguy

Inlägg av htguy »

IPSC i Sverige, handgun är ett måste. Bara att acceptera och hoppas att du kan ”hitta en klubb som vill anta dig”.

Har ett väldigt litet sample, men attityden hos många av de SDSSF skyttar som jag stöter på har inte imponerat på mig. Kan vara en lokal grej så klart. Machismo, exkluderande och elitistiskt.

Min åsikt är att alla utövare av våra skyttesporter är ambassadörer för skytterörelsen och det främjar vår sak bättre om man inte beter sig som en rövhatt.

Som en slump så har de kvinnliga utövare som jag stöter på varit raka motsatsen, go figure.
Apelars!

Inlägg av Apelars! »

Ogster2 skrev:
jeppe.c skrev:Jag/vi vill att våra medlemmar ska skjuta handgun minst 1 år innan dom börjar med långa vapen.

Lite som att man skulle behöva köra speedway 1år innan man får gå på Enduro cyklarna.
Nei, inte als.
Det er mer som om man må kjøre 125cc ett år før man får kjøre større sykler.

Men det er heller ikke en "riktig" sammenligning.
Jeg vil påstå att det er vanskeligere å lære seg det grunnleggende med pistol enn det er å lære seg med langvåpen.
Pistol er vanskeligere å skyte (og treffe) med, og er mindre intuitiv å lære seg å håndtre sikkert pga den er kortere og dermed krever det ekstra oppmerksomhet rundt pekevinkler. Det skal også mye til å peke på seg selv med rifle/hagle.

Jeg skulle ønske att det var mulig å gjennomføre grunnkurs med langvåpen (hagle,minirifle, pcc) men jeg forstår att forbundet har valgt en felles plattform for å gjøre utdannelsen lik for alle.
Så når man har lært seg det grunnleggende i sporten, og har noen stevner under beltet så er det lettere å gå over til langvåpen.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Apelars! skrev:
Ogster2 skrev:

Nei, inte als.
Det er mer som om man må kjøre 125cc ett år før man får kjøre større sykler.

Men det er heller ikke en "riktig" sammenligning.
Jeg vil påstå att det er vanskeligere å lære seg det grunnleggende med pistol enn det er å lære seg med langvåpen.
Pistol er vanskeligere å skyte (og treffe) med, og er mindre intuitiv å lære seg å håndtre sikkert pga den er kortere og dermed krever det ekstra oppmerksomhet rundt pekevinkler. Det skal også mye til å peke på seg selv med rifle/hagle.

Jeg skulle ønske att det var mulig å gjennomføre grunnkurs med langvåpen (hagle,minirifle, pcc) men jeg forstår att forbundet har valgt en felles plattform for å gjøre utdannelsen lik for alle.
Så når man har lært seg det grunnleggende i sporten, og har noen stevner under beltet så er det lettere å gå over til langvåpen.
Fast med ditt resonemang skulle man ju då få börja med 22lr gevär för att sedan gå på större kaliber ;)

Pistol och gevär är väldigt skilda saker även om dom används inom samma/liknande skyttegrenar.

När polisen försöker hitta nya vägar att få bort ipsc skyttarna så söker dom gärna stöd hos andra skytte/jaktförbund men annars håller dom sig gärna för sig själva, kollar man på tex fältskyttet med gevär så bjuds det in på "öppethus" och liknande där man vill få folk med jaktvapen att deltaga för att höjja intresset för sporten eller är det bara jag som missat deras välkomnande aktiviteter?
Apelars!

Inlägg av Apelars! »

Ogster2 skrev:Fast med ditt resonemang skulle man ju då få börja med 22lr gevär för att sedan gå på större kaliber ;)

Pistol och gevär är väldigt skilda saker även om dom används inom samma/liknande skyttegrenar..
Ja, det er precis det jeg mener. Det hadde isolert sett vært lettere å lære opp folk med lange våpen.
Men, forbundet har satt som krav att de som går dynamisk kurs har gjennomført sikkerhetskurs med pistol, og helst har eget våpen. Og siden kravene til å kjøpe langvåpen egnet til IPSC er strenge, så er det ikke mulig å gjennomføre opplæring med langvåpen innenfor gitte kriterier.

Ett annet poeng er att om man har gjennomført kurs med langvåpen så skulle man også være godkjent til å skyte matcher med pistol, og siden pistol er vanskeligere å mestre på en sikker måte, så kunne det medført att man sendte uskikkede skyttere ut på match.

Det fungerer best slik det er idag.

De fleste jaktvåpen er ikke egnet til ISPC skyting, og personlig synes jeg det _skal_ være vanskelig å bli dynamisk skytter.
Nå kjenner jeg ikke så godt til aktivitet og rekrutering i Sverige, men her i Norge er IPSC i ganske god vekst for tiden, så for vår del ser det ikke ut til å være noe problem.
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inlägg av jeppe.c »

htguy skrev:IPSC i Sverige, handgun är ett måste. Bara att acceptera och hoppas att du kan ”hitta en klubb som vill anta dig”.

Har ett väldigt litet sample, men attityden hos många av de SDSSF skyttar som jag stöter på har inte imponerat på mig. Kan vara en lokal grej så klart. Machismo, exkluderande och elitistiskt.

Min åsikt är att alla utövare av våra skyttesporter är ambassadörer för skytterörelsen och det främjar vår sak bättre om man inte beter sig som en rövhatt.

Som en slump så har de kvinnliga utövare som jag stöter på varit raka motsatsen, go figure.
Du måste ha haft en jävla otur. Jag skulle säga att vi är väldigt välsignade med väldigt få rövhattar i sporten. Jag är ingen expert men har en hel del tävlingar i ryggen i olika storlekar både som skytt och RO och på spridda platser i vårt land (även Danmark). Okej det finns en del som går i sin tävlingsbubbla men skrävel och ohöviskhet är det få som uppvisar. Och oftast är det dom som tror sig bättre än dom är som har den attityden. Du måste husera på ett ställe jag inte varit. Testa och ge dig ut på lite tävlingar som ligger utanför din region :D
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inlägg av jeppe.c »

VonBöfvelen skrev:
pistolmike skrev:

Mvh Micke
Det är faktiskt rätt vettigt att köra pistol 1 år innan man går över.
Jag har bara 1 tävlingssäsong nu i ryggen i världens bästa sport och jag sköt bara pistol.
Har fått en bra rutin hur man beter sig, hur man bör tänka, strukturer mm. Det är väldigt mycket att tänka på framförallt när man är färsk.
1 pistol är lättare ätt hålla reda på än en längre ditto

Då sitter mycket sånt när jag väl får gå över till längre vapen, där jag i min fantasi har fått för mig att det är lätt att tabba sig.
Mina 0.02 dollar 8)
Visit är det precis som du skriver. Man ska lära sig grunderna. Planera genomförandet av en stage utan och hålla reda på ett långt vapen som riskerar och slå i väggar osv. Sen är det en period för klubben att kunna bedöma om du är lämplig för att få äga en ar-15, om du verkligen är där för o tävla eller om du är där för o beväpna dig. Skjuta en rifle/shotgun match med sin jaktbössa Kan man göra samma dag man får sin ipsclicens om man vill. Det kan ingen hindra en ifrån.
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

jeppe.c skrev: Man ska lära sig grunderna. Planera genomförandet av en stage utan och hålla reda på ett långt vapen som riskerar och slå i väggar osv.
Sen är det en period för klubben att kunna bedöma om du är lämplig för att få äga en ar-15, om du verkligen är där för o tävla eller om du är där för o beväpna dig.
Bössor (pistol och hagelautomat) har jag redan så det är inte mitt mål, utan det är skyttet som lockar.

Mvh Micke
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström - Stefans lilla gröna : en handbok i utanförskap
Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

pistolmike skrev:
jeppe.c skrev: Man ska lära sig grunderna. Planera genomförandet av en stage utan och hålla reda på ett långt vapen som riskerar och slå i väggar osv.
Sen är det en period för klubben att kunna bedöma om du är lämplig för att få äga en ar-15, om du verkligen är där för o tävla eller om du är där för o beväpna dig.
Bössor (pistol och hagelautomat) har jag redan så det är inte mitt mål, utan det är skyttet som lockar.

Mvh Micke
Tänker lite samma. Jag är ju inte där för att beväpna mig. Bössorna har jag redan. Nu vill jag använda dom till mer än jakt för jag tycker om hagelskyttet. Pistol är också kul men det finns en gräns för vad jag har tid och råd med.
Fält

Inlägg av Fält »

Jag har träffat många som är mer intresserade av hagel än dynamiskt pistolskytte. Ganska många som skjuter pistol nationellt, men dynamiskt hagel och ibland gevär.
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inlägg av jeppe.c »

Ni vet att ni har det och ni vet vad ni vill. Men det vet inte klubbarna :)
Nu är det så reglerna är uppställda. Licenskursen körs med pistol och den måste alla gå. Snacka med klubben om ni kan/får börja med hagel direkt efter avslutad kurs. Lämna in en motion till förbundet med era önskemål.
Och med uttalandena om att ni har bössor/pistoler förutsätter jag att ni ämnar tävla i dynamiskt med just dessa vapen och inte söka nya redskap genom förbundet?
Ronneby IPSC
htguy

Inlägg av htguy »

Med ett sådant svar så tror jag inte vi kommer så mycket längre med diskussionen.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

htguy skrev:Med ett sådant svar så tror jag inte vi kommer så mycket längre med diskussionen.
Har försökt diskutera detta med gamla bekanta som är ipsc skyttar men det slutar alltid med ett vi och dom tänk från deras sida tyvärr, nu ska man absolut inte dra alla över en kant med fråga en ipsc skytt om deras hobby går ut på att "ta ut så många mål som möjligt på så kort tid som möjligt i ett senario som ska påminna/illustrera en stads miljö" så ska du få se på grejer ;)
VonBöfvelen

Inlägg av VonBöfvelen »

Ogster2 skrev:
htguy skrev:Med ett sådant svar så tror jag inte vi kommer så mycket längre med diskussionen.
Har försökt diskutera detta med gamla bekanta som är ipsc skyttar men det slutar alltid med ett vi och dom tänk från deras sida tyvärr, nu ska man absolut inte dra alla över en kant med fråga en ipsc skytt om deras hobby går ut på att "ta ut så många mål som möjligt på så kort tid som möjligt i ett senario som ska påminna/illustrera en stads miljö" så ska du få se på grejer ;)
Fast det där argumentet håller inte helt heller.. Det är ju inte direkt så att vi skjuter/laddar om bakom skydd, avancerar sakta och" taktiskt", bygger stationer för att simulera verkliga scenarion osv så som miltitärer och specialstyrkor tränar :wink:

Nu kanske det ser ut som jag tog åt mig, gjorde verkligen inte det :mrgreen:
Men rätt trött på "ööh ni tränar juh som militäreeeeeeer, ska ni kriga elleeeer?" :mrgreen: