Breda 930i

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Test005

Breda 930i

Inlägg av Test005 »

Någon som testat?
http://www.sakabsweden.se/shop/product/ ... hagelgevar" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarvisningsbild
Stigfinnaren

Re: Breda 930i

Inlägg av Stigfinnaren »

Nej, men jag har en Breda hammerless. Härlig bössa med bra byggkvalitet. Auton håller nog måttet den också.
Test005

Inlägg av Test005 »

Såg att det var Breda som tillverkade Sauers nya automat så nån kvalitet bör det ju vara om Sauer vill stämpla sitt namn på spettet.
930i ser ju ut som en Benelli supersport.
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Får bra kritik här iaf. http://www.shootinguk.co.uk/reviews/shotgun/breda-930i" onclick="window.open(this.href);return false;
Det som man/dom kan anföra emot är väl att den är lite för 'fin' för tuff jakt ute i vassen och att höjaren på kolven känns onödig för vem eller hur många har kikarsikte på hagelbössan.
Bössan är nog att se som en bra typ för sporting dvs skytte på lerfågel med lågskor :)
Skulle gärna ha en men gissar att den mest skulle putsas på inne. För jakt, typ sjöfågel, är syntetkolv att föredra. Lite för mycket 'italian style' på Bredan, kanske. Borde platsa bra i Amerika.
Test005

Inlägg av Test005 »

I Amerika är det också vanligare med automat som banskyttevapen har jag för mig.

De automater man ser i swe på trap och skeet är jaktvapen. Om någon skaffar ett specielt skyttevapen för lera är det 99 av 100 en tung bock.
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

Test005 skrev:I Amerika är det också vanligare med automat som banskyttevapen har jag för mig.

De automater man ser i swe på trap och skeet är jaktvapen. Om någon skaffar ett specielt skyttevapen för lera är det 99 av 100 en tung bock.
Nej men 100 av 100 är nog mer riktigt!
Jag beställer en Breda 930i svart i morgon eller det blir 2st en till polarn oxå :mrgreen:

/J
aka Janne T
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

Apropå Breda så har Astrosweden tagit agenturen från Sakab.

/J
aka Janne T
culot

Inlägg av culot »

J.Tännström skrev:Apropå Breda så har Astrosweden tagit agenturen från Sakab.

/J
Okay ? Sålde dom för lite eller ? Har inte riktigt förstått vad som avgör att man förlorar en agentur.
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

Oklart hur det fungerar men man kan ju ponera lite grann, Astrosweden har ju en betydande del av försäljningen
av IPSC artiklar så större omsättning absolut lättare att få försäljningsrätten!

Ordet agentur har spelat ut sin rätt för i princip alla som säljer vapen kan lägga en order hos tillverkaren.
En av de första att börja med direktförsäljning var Heym och jag vet att Krieghoff arbetar lika alltså utan generalagent.

Det är rent ekonomiska fördelar skulle jag tro.

/J
aka Janne T
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

Bredan är hemma och testad på bana och lite jakt!
Lång väntetid på att den skulle levereras från Italien men vad jag kan se nu så var det värt att vänta.

Nu kan ni andra tillverkare på B slänga er i väggen fy satan vilken bössa värd varje krona.

Funderar ni på en Benelli så ta ett allvarligt snack med er handlare så tar han hem en Breda 930i
för er att testa och ni är såld direkt.

REKLAM :mrgreen:(nej mina ord om bössan)

/J
aka Janne T
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

J.Tännström skrev:Bredan är hemma och testad på bana och lite jakt!
Lång väntetid på att den skulle levereras från Italien men vad jag kan se nu så var det värt att vänta.

Nu kan ni andra tillverkare på B slänga er i väggen fy satan vilken bössa värd varje krona.

Funderar ni på en Benelli så ta ett allvarligt snack med er handlare så tar han hem en Breda 930i
för er att testa och ni är såld direkt.

REKLAM :mrgreen:(nej mina ord om bössan)

/J
He he...Grattis till nya bössan...

Flera av skyttarna i min närhet (mig inkluderat) som redan hade skaffat Breda B12i som IPSC bössa...om man inte hade haft begränsningen på antal bössor/"Garderoben" då Bredan ser ut att vara väldigt intressant & estetiskt tilltalande... å andra sidan kanske det ändå blir aktuellt framöver...

Lägg gärna upp lite bilder på din bössa !
vertex

Inlägg av vertex »

Bössan e vacker! MEN köpte dec 2018 en Breda 930i(svart). Men vill du ändra cast(skränk) så har den begränsning p.g.a träkolven och Breda hjälper dig inte med mellanlägg. Som mycket annat på Breda passar Benelli s delar. 24grams stål strular i automaten(speciellt Gamebore). 28 gr steel har varit ok tills nu när jag lämnat den för översyn. Slutstycket fick jag grader(stålutmattning) i efter typ 500 skott. Har själv filat bort dem efterhand. Är där nån här som filat i lådan för att underlätta laddning eller bytt till reducerande fjädrar för avtryck, hammare och retur? (Var köpte du delar?). Roligt att hitta ett forum för dessa bössor. Rizzini ser man inte ofta heller/ Skåne.
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

vertex skrev:Bössan e vacker! MEN köpte dec 2018 en Breda 930i(svart). Men vill du ändra cast(skränk) så har den begränsning p.g.a träkolven och Breda hjälper dig inte med mellanlägg. Som mycket annat på Breda passar Benelli s delar. 24grams stål strular i automaten(speciellt Gamebore). 28 gr steel har varit ok tills nu när jag lämnat den för översyn. Slutstycket fick jag grader(stålutmattning) i efter typ 500 skott. Har själv filat bort dem efterhand. Är där nån här som filat i lådan för att underlätta laddning eller bytt till reducerande fjädrar för avtryck, hammare och retur? (Var köpte du delar?). Roligt att hitta ett forum för dessa bössor. Rizzini ser man inte ofta heller/ Skåne.
Var har du fått grader på din 930i?
Jag har nog kommit dit med ca 500 skjutna men ser noll i förslitning på min.
Lägg upp en bild på graderna på ditt slutstycke så kan jag ha koll på mitt.

/J
aka Janne T
vertex

Inlägg av vertex »

Här är ett slutstycke som slitits ovanligt mycket, tycker jag. Under 1000 skott skjutna. Får bössan kollad nu. Kanske normalt slitage? Eller?

https://photos.app.goo.gl/G6oQjEzDk8ZLtLpq5" onclick="window.open(this.href);return false;
vertex

Inlägg av vertex »

Har fotfarande problem med min Breda. Satt i reducerade fjädrar från taran Tactical. Innan låste den sig i lådan, men nu år det åtgärdat. Igår fungerade den som en klocka, men idag efter 50 skott drar den inte ut skjutna patroner. Vet åtminstone 3 skyttar som har problem med 930n på 3e skott och de som inte kan skjuta mer än 8 skott utan strul. Ni som har problemfria 930s, Vad skjuter ni för ammo och vilka vikter? Speciellt ni som skjuter på bana? Får känslan att Breda tillverkat en ursnygg bössa och sen snålat in på materialkvalitet. Den vita metallen på slutstycke och patronläge där extractor landar verkar förbannat mjukt. Se i länken i förra inlägget på mina bilder. De delar (till Benelli M2) jag bytt ut i avtryckardelen har åtminstone 20% mer materialmassa som bildar stabilitet vid återmontering. Fortsätter att hitta lösningar till en felfri bössa. Sista utväg blir och skicka den till Breda i Italien.
Alet001

Inlägg av Alet001 »

Hade en man på banan med en breda för någon vecka sedan, ungefär var 3e hylsa kastades inte ut och slutstycket låste inte upp i dom flesta fallen(sköt enkelskott). Sköt med 24gr gamebore jaguar competition. Såg ut som en trevlig bössa men vet inte om felen berodde på ammunitionen eller om det satt i bössan
"Hunting is getting as close as you can, shooting is getting as far away as possible"
vertex

Inlägg av vertex »

Jag börjar få häng på var felet ligger. Jag sköt med patroner med högre tryck i. Började med 40 grams rottweil 2.or. (960 bar). Fungerade perfekt. E ju inte lerduveskott precis. Sen sköt jag Gamebores Black Gold Game 36 grams 5:or. Fungerade också felfritt. Gissar på att de ligger cirka på 800 bar. Paketet e ju märkt CIP M. Kan inte det det där om rekylkraft. Breda vill ju att bössan laddas med patroner på mer 180 kgm. Ska fortsätta prova med stålhagel på 32 gram och lägre och lägre tryck tills bössan börjar tjura. Ammo under 410 m/s tror jag e problem. Kinetisk energi är ju förhållandet mellan hastighet(m/s) och vikt(kg). Bössan e nog inte gjord för lerduveskytte med våra nysningspatroner. För lite tyngre jaktpatroner fungerar den säkert perfekt. Stålhagel 6:or och 7:or tror jag ligger på max 700 bar(F28 Fiocchi). Undersökningen fortsätter!
Apotekaren

Inlägg av Apotekaren »

Såg denna häromdagen, vet ej om det kan vara till hjälp

https://youtu.be/2SZ32WS0Biw" onclick="window.open(this.href);return false;
vertex

Inlägg av vertex »

Nu fungerar den nästan perfekt med 24 grams fiocchio. Använde innan 28 grams dark storm, även där fungerade perfekt. Håll patronläget välpolerat. Tog ett nr 240 slippapper och rullade som en patron och drog fram o tillbaka tills allt skit var borta. Satt tillbaka standard rekylfjäder. Bara provat 24 gr med 2 skott. Brukar vara på 3e skott som tjurar. Kontentan är: Endast kvalitetspatroner i denna bössan, så gör den sitt jobb.
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

Apotekaren skrev:Såg denna häromdagen, vet ej om det kan vara till hjälp

https://youtu.be/2SZ32WS0Biw" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där är en annan modell av Breda med 89mm(3 1/2")patronläge.

/J
aka Janne T