Stabilare hagelbock till tävling
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
-
Stabilare hagelbock till tävling
Jag är nybörjare inom hagelskyttet och skjutit aktivt i 2 år, främst kombination. I kulgrenarna vet jag exakt hur jag vill ha vapnen men i hagel går det bara på känsla och gissning samt mer eller mindre goda råd. Skjuter idag med en blaser f16 76 cm pipor och det går helt ok men börjar fundera på en stabilare bock just för tävlingsskyttet (Beretta 694,caesar Invictus,mk38 mfl) Är det rätt väg att gå eller vad säger ni ? Skulle vilja ha rejält högre träffläge på trapp men mer 50/50 på Sporting/skeet så kanske justerbar spång ? Blasern jag skjuter med nu är en utmärkt lätt och snabb jaktbössa men har känslan att jag kan bli mer konsekvent med ett stabilare vapen på tävling.
-
Re: Stabilare hagelbock till tävling
Jag är också nybörjare (igen) men jag tänker ge ett tips ändå.
Browning 525-serie.
Hagelbrakarvärldens svar på Volvo 240...
Likheterna är många;
Lite tung och trög sådär och stadig som en pålkran.
Jag skjuter bättre med min än med någon bössa jag sköt i ungdomen.
Finns en drös med olika modeller så någon borde passa din användning.
Finns från halvdyr till äckligt dyr.
Nyare Browning 725 är smäckrare att se på men jag har aldrig skjutit en sån.
Kanske är en Volvo 940, vad vet jag.
525án kanske är för billig?
// P
Browning 525-serie.
Hagelbrakarvärldens svar på Volvo 240...
Likheterna är många;
Lite tung och trög sådär och stadig som en pålkran.
Jag skjuter bättre med min än med någon bössa jag sköt i ungdomen.
Finns en drös med olika modeller så någon borde passa din användning.
Finns från halvdyr till äckligt dyr.
Nyare Browning 725 är smäckrare att se på men jag har aldrig skjutit en sån.
Kanske är en Volvo 940, vad vet jag.
525án kanske är för billig?
// P
-
Du får provskjuta min Perazzi på nm uttagningen i Malung sen lägger du ett bud på denhle skrev: ↑19 mar 2025, 22:12 Jag är nybörjare inom hagelskyttet och skjutit aktivt i 2 år, främst kombination. I kulgrenarna vet jag exakt hur jag vill ha vapnen men i hagel går det bara på känsla och gissning samt mer eller mindre goda råd. Skjuter idag med en blaser f16 76 cm pipor och det går helt ok men börjar fundera på en stabilare bock just för tävlingsskyttet (Beretta 694,caesar Invictus,mk38 mfl) Är det rätt väg att gå eller vad säger ni ? Skulle vilja ha rejält högre träffläge på trapp men mer 50/50 på Sporting/skeet så kanske justerbar spång ? Blasern jag skjuter med nu är en utmärkt lätt och snabb jaktbössa men har känslan att jag kan bli mer konsekvent med ett stabilare vapen på tävling.

"Är det inte en Weimaraner är det bara en hund"
-
Visst är du hästhandlare till vardags? Jag älskar den där varianten av insäljning, ofta går det ju vansinnigt bra första gången med ett nytt vapen, iom att man är pepp som tusan och mer vaken på vad pangen gör.J.Tännström skrev: ↑20 mar 2025, 14:08Du får provskjuta min Perazzi på nm uttagningen i Malung sen lägger du ett bud på denhle skrev: ↑19 mar 2025, 22:12 Jag är nybörjare inom hagelskyttet och skjutit aktivt i 2 år, främst kombination. I kulgrenarna vet jag exakt hur jag vill ha vapnen men i hagel går det bara på känsla och gissning samt mer eller mindre goda råd. Skjuter idag med en blaser f16 76 cm pipor och det går helt ok men börjar fundera på en stabilare bock just för tävlingsskyttet (Beretta 694,caesar Invictus,mk38 mfl) Är det rätt väg att gå eller vad säger ni ? Skulle vilja ha rejält högre träffläge på trapp men mer 50/50 på Sporting/skeet så kanske justerbar spång ? Blasern jag skjuter med nu är en utmärkt lätt och snabb jaktbössa men har känslan att jag kan bli mer konsekvent med ett stabilare vapen på tävling.![]()
Utloggad- nås på sedvanliga andra kanaler
- Faidros
Provskjut dom vanliga, Beretta, Perazzi, Miroku Mk38 osv.
Själv gick ja ifrån Beretta 692 Sporting Adj till Miroku Mk38 Gr5 då Mirokun passade mig så pass mycket bättre.
Jag är ingen tävlingsskytt däremot, glad amatör.
Själv gick ja ifrån Beretta 692 Sporting Adj till Miroku Mk38 Gr5 då Mirokun passade mig så pass mycket bättre.
Jag är ingen tävlingsskytt däremot, glad amatör.
------------------
En hatt och en bowie.
En hatt och en bowie.
- killerberra
Vill nog påstå att den du har lämpar sig utmärkt för allround skyttet. Skjutit en hel del kombination med vapnet du har och det fungerar riktigt bra tycker jag. Det som är med F16 utan kolvkam är att trycker man ner huvudet för hårt skjuter man under. Håll huvudet rakt så du får ett bra överslag och en bra målbild och sluta sikta på målen. En ställbar kolvkam löser troligen problemet. Tror inte ställbar spång är rätt väg att gå och att ändra mellan discipliner låter helt galet. Passar bössan spelar det noll roll vilken disciplin det är enligt min mening.
Sako 75 - 6br Meopta R 3-15x50/Athlon 10-40x56
Sako 75 - 358win/308win/Hawke 1-8
Sako 75 - 6,5x55 March 2.5-25x42
Sako 75 7remmag Nightforce 4-32x50sfp
Bat Machine - 6ppc/6br Nightforce 42x44 + Sightron S3 45x45
-
Det är väl lite hur man är skapt och kolvmått som styr hur man ser spång men annars är jag helt med i dina tankar Killerberrakillerberra skrev: ↑20 mar 2025, 16:05 Vill nog påstå att den du har lämpar sig utmärkt för allround skyttet. Skjutit en hel del kombination med vapnet du har och det fungerar riktigt bra tycker jag. Det som är med F16 utan kolvkam är att trycker man ner huvudet för hårt skjuter man under. Håll huvudet rakt så du får ett bra överslag och en bra målbild och sluta sikta på målen. En ställbar kolvkam löser troligen problemet. Tror inte ställbar spång är rätt väg att gå och att ändra mellan discipliner låter helt galet. Passar bössan spelar det noll roll vilken disciplin det är enligt min mening.
-
Där ses vi men du får nog behålla PerazzinJ.Tännström skrev: ↑20 mar 2025, 14:08Du får provskjuta min Perazzi på nm uttagningen i Malung sen lägger du ett bud på denhle skrev: ↑19 mar 2025, 22:12 Jag är nybörjare inom hagelskyttet och skjutit aktivt i 2 år, främst kombination. I kulgrenarna vet jag exakt hur jag vill ha vapnen men i hagel går det bara på känsla och gissning samt mer eller mindre goda råd. Skjuter idag med en blaser f16 76 cm pipor och det går helt ok men börjar fundera på en stabilare bock just för tävlingsskyttet (Beretta 694,caesar Invictus,mk38 mfl) Är det rätt väg att gå eller vad säger ni ? Skulle vilja ha rejält högre träffläge på trapp men mer 50/50 på Sporting/skeet så kanske justerbar spång ? Blasern jag skjuter med nu är en utmärkt lätt och snabb jaktbössa men har känslan att jag kan bli mer konsekvent med ett stabilare vapen på tävling.![]()

-
Du har sannolikt rätt men det känns ändå som om 700g+ extra vikt i ett välbalanserat vapen skulle ge ett konsekventare skytte.killerberra skrev: ↑20 mar 2025, 16:05 Vill nog påstå att den du har lämpar sig utmärkt för allround skyttet. Skjutit en hel del kombination med vapnet du har och det fungerar riktigt bra tycker jag. Det som är med F16 utan kolvkam är att trycker man ner huvudet för hårt skjuter man under. Håll huvudet rakt så du får ett bra överslag och en bra målbild och sluta sikta på målen. En ställbar kolvkam löser troligen problemet. Tror inte ställbar spång är rätt väg att gå och att ändra mellan discipliner låter helt galet. Passar bössan spelar det noll roll vilken disciplin det är enligt min mening.
- killerberra
Helt klart, OM du "åker/rider" på duvorna när du skjuter. Gör du anlägg, svingar och låter skott gå så spelar det ingen som helst roll enligt min åsikt.hle skrev: ↑20 mar 2025, 18:17Du har sannolikt rätt men det känns ändå som om 700g+ extra vikt i ett välbalanserat vapen skulle ge ett konsekventare skytte.killerberra skrev: ↑20 mar 2025, 16:05 Vill nog påstå att den du har lämpar sig utmärkt för allround skyttet. Skjutit en hel del kombination med vapnet du har och det fungerar riktigt bra tycker jag. Det som är med F16 utan kolvkam är att trycker man ner huvudet för hårt skjuter man under. Håll huvudet rakt så du får ett bra överslag och en bra målbild och sluta sikta på målen. En ställbar kolvkam löser troligen problemet. Tror inte ställbar spång är rätt väg att gå och att ändra mellan discipliner låter helt galet. Passar bössan spelar det noll roll vilken disciplin det är enligt min mening.
-
Hmmmm… vet var det finns en fin Browning B725 Shle skrev: ↑20 mar 2025, 18:04Där ses vi men du får nog behålla PerazzinJ.Tännström skrev: ↑20 mar 2025, 14:08Du får provskjuta min Perazzi på nm uttagningen i Malung sen lägger du ett bud på denhle skrev: ↑19 mar 2025, 22:12 Jag är nybörjare inom hagelskyttet och skjutit aktivt i 2 år, främst kombination. I kulgrenarna vet jag exakt hur jag vill ha vapnen men i hagel går det bara på känsla och gissning samt mer eller mindre goda råd. Skjuter idag med en blaser f16 76 cm pipor och det går helt ok men börjar fundera på en stabilare bock just för tävlingsskyttet (Beretta 694,caesar Invictus,mk38 mfl) Är det rätt väg att gå eller vad säger ni ? Skulle vilja ha rejält högre träffläge på trapp men mer 50/50 på Sporting/skeet så kanske justerbar spång ? Blasern jag skjuter med nu är en utmärkt lätt och snabb jaktbössa men har känslan att jag kan bli mer konsekvent med ett stabilare vapen på tävling.![]()
![]()
- potatiskastare
- Moderator
Jag tycker det är knepigt att ha varierande träffläge för olika grenar. Skulle inte vilja ha justerbar spång av den anledningen. I så fall olika bössor helt och hållet.
Annars är det rätt att trapbössan gärna får ha mer överslag, men det är inte lika kul på blandade duvor som du redan verkar vara inne på.
Jag har valt att optimera min egen tävlingsbössa för sporting och låta det styra. Brukar gå hyfsat på trap. Bättre än jag tycker det går med trapbössa på sporting.
Svårt att tipsa om bössa utan att veta hur du ser ut och hur du skjuter.
Annars är det rätt att trapbössan gärna får ha mer överslag, men det är inte lika kul på blandade duvor som du redan verkar vara inne på.
Jag har valt att optimera min egen tävlingsbössa för sporting och låta det styra. Brukar gå hyfsat på trap. Bättre än jag tycker det går med trapbössa på sporting.
Svårt att tipsa om bössa utan att veta hur du ser ut och hur du skjuter.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
-
Blasern jag skjuter nu väger 3050g och balanserar ca 1cm framför bulten, de mer renodlade sportbössorna väger ju omkring 4 kg. Det bör ju finnas en anledning till detta, eller ?
- potatiskastare
- Moderator
Under 3,5kg anser jag är lätt för en tävlingsbössa. Men jag har känt på en del runt 3,2 och däromkring. Men kanske inte under det. Men det beror ändå på hur du är skapt, hur du skjuter etc.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
-

Perazzin min väger 3,4kg med 84cm pipor och den är rapp som f*n, jag har skjutit en hel del skeet med den och fyrans dubblé rätt som fel(nymodigheter) funkar som en het kniv i smör trot om ni vill.
- White hunter
Jag bytte till Beretta 694 från 686.
Jag har förbättrat mitt skytte avsevärt. Jag skjuter främst sporting. Men gästar emellanåt skeet och trap. Nu ångrar jag lite att jag inte bytte till DT11.
Jag har förbättrat mitt skytte avsevärt. Jag skjuter främst sporting. Men gästar emellanåt skeet och trap. Nu ångrar jag lite att jag inte bytte till DT11.
Blaser R93 375HH, 308w match
Blaser S2 470NE
Beretta 694
Sako quad range 22lr, 17HMR
Franchi Affinity compact cal.20
Zeiss Victory RF 8x42
Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski z6i 1-6×24
Aimpoint H2
Delta Stryker 5-50×56
Blaser S2 470NE
Beretta 694
Sako quad range 22lr, 17HMR
Franchi Affinity compact cal.20
Zeiss Victory RF 8x42
Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski z6i 1-6×24
Aimpoint H2
Delta Stryker 5-50×56
-
191 cm och 100 kg .Hur jag skjuter är svårare att svara på, tror jag skjuter instinktivt på de flesta duvor men tror det skulle bli mer konsekvent om jag sköt mer kontrollerat. Är jag i högform går ju vad som helst men de andra gångerna är ju mer mellanmjölkpotatiskastare skrev: ↑20 mar 2025, 20:54Under 3,5kg anser jag är lätt för en tävlingsbössa. Men jag har känt på en del runt 3,2 och däromkring. Men kanske inte under det. Men det beror ändå på hur du är skapt, hur du skjuter etc.
-
Om du gillar din f16 så finns den ju även som sportermodell, den väger mer ren än gamemodellen och du kan slänga på både pipvikter och kolvvikter för att öka/balansera vikten på bössan.
Francotte 12
Blaser F3 12
Steyr Mannlicher Luxus 6,5x55
Blaser R8 8x57
Blaser F3 12
Steyr Mannlicher Luxus 6,5x55
Blaser R8 8x57
- killerberra
Tänkt en del när jag läser din text. Ett vapen som inte är perfekt anpassat kommer man få fel anlägg på då och då och det beror ofta på fot och pip placeringen. Mitt råd är att lägga tid på platsen att sätta fötter rätt så du minimerar fel anläggen i sida vilket oftast är en stor orsak till bom. Likaså pipans placering i höjd och position är en avgörande faktor. Säger inte att det är så för dig men extremt många är alldeles för slafsig när dom ställer sig på plattan och förbereder inte skotten alls innan. Memorera skott situationerna och korrigera kropp och anlägg och utvärdera blir mitt råd. Att bara mala iväg skott fel utan att korrigera och maximera blir du inte glad över. Skjut hellre mindre antal skott men låt varje skott skjutas som om ditt och dina käras liv står på spel. Skytte är ett mentalt krig!
-
Förstår ditt dilemma. Jag har en 525sl som börjar kännas lite tung men älskar stabilitet i den. Har även en 694a som är lite mer följsam. Min b25a som är allt jag behöver är för lätt för tävlingsduvor. Att hitta det perfekta till allt är svårt.