Prioriteringsordning vid anskaffning av choker?
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
-
-
Re: Prioriteringsordning vid anskaffning av choker?
Du kan ju kolla på https://estore.beretta.com/en-se/gun-ac ... bes?page=2 där det är rea då och då på choketuber och vill du ha Briley kan du kolla på http://pshqeurope.com/berettaoptimahpshotgunchokes.aspx som oftast har bäst pris.
Vilken choke som är bäst kan man ju dividera sig blå om. Till min nuvarande bössa skruvade jag i IC (1/4) och LM (3/8) för allt stålhagelskytte vilket fungerar fint för Sporting (engelsk, compac och Fitasc) och skeet. Vad gäller stålhagel vill iallafall jag gå ett steg öppnare i choke.
Vilken choke som är bäst kan man ju dividera sig blå om. Till min nuvarande bössa skruvade jag i IC (1/4) och LM (3/8) för allt stålhagelskytte vilket fungerar fint för Sporting (engelsk, compac och Fitasc) och skeet. Vad gäller stålhagel vill iallafall jag gå ett steg öppnare i choke.
-
Känslan har dock infunnit sig i om att kvartsborrning var bättre för 10 år sedan än idag, kontentan är nog att man med en stigande ålder får en aning sämre ögon men med ökande träning blir riktningsstabilare och mer konsekvent som skytt.. det kan mao kanske vara läge att kompensera ögonen med en ett steg trängre choke i mitt, och säkert i många andras fall.
"För att veta måste man se"
.22 lr
.22 lr
-
Så är det tveklöst. Till detta har kommit att kastlängden på jägartrapduvorna ökats med 10 meter och att duvorna numera är variabla även i höjdled och man har två skott på sig att träffa duvan. Man kommer till skott på duvan senare och den högre hastigheten gör att den då hunnit ännu längre ut. På den europeiska trapen är det ännu värre, med 65 meters kastlängd.Jisse skrev: ↑31 jan 2023, 09:11 Känslan har dock infunnit sig i om att kvartsborrning var bättre för 10 år sedan än idag, kontentan är nog att man med en stigande ålder får en aning sämre ögon men med ökande träning blir riktningsstabilare och mer konsekvent som skytt.. det kan mao kanske vara läge att kompensera ögonen med en ett steg trängre choke i mitt, och säkert i många andras fall.
-
I de vapen jag har choker lägger jag locktite på halvchoken ( 0,50 mm ) och låter den sitta.
Sen när det snackas choker ... Ha koll på loppdiametern ! För loppdia vs paralalldelen längst ut på choken = din choke och inget annat
Sedan kan man snacka procent hit och dit som ändrar sig hit och dit så fort du byter märke på ammo eller hagelstorlek.
Sen när det snackas choker ... Ha koll på loppdiametern ! För loppdia vs paralalldelen längst ut på choken = din choke och inget annat
Sedan kan man snacka procent hit och dit som ändrar sig hit och dit så fort du byter märke på ammo eller hagelstorlek.
-
Det blev en kvarts choke till slut.
Nu ska det planeras in massa skytte. Någon skånsk bana borde ju vara igång.

Nu ska det planeras in massa skytte. Någon skånsk bana borde ju vara igång.

Tikka m695 6,5x55
Sako Quad .17hmr /.22wmr / .22lr
Rolling Block .30-30wcf
Mauser M12 Extreme .308win
Sauer 200str 6,5x55
Beretta 1301 12/76 & A-tec A12
Sako Quad .17hmr /.22wmr / .22lr
Rolling Block .30-30wcf
Mauser M12 Extreme .308win
Sauer 200str 6,5x55
Beretta 1301 12/76 & A-tec A12