Prisvärd stålhagelamu.

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Flintskägg

Prisvärd stålhagelamu.

Inlägg av Flintskägg »

Önskar tips om bra billig övningshagel.
Brukar köpa Fiocci Fsteel 24g på XXL för ca. 2:-/st (Ibland har det varit billigare). Nu har de höjt priset till 2:79.
Undrar om det finns billigare alt. bättre övningsamu till samma pris. Jag brukar köpa 500st i stöten, men kan tänka mig att köpa mer åt gången för att komma ner i pris.
J.Tännström

Re: Prisvärd stålhagelamu.

Inlägg av J.Tännström »

Rent krasst nej det är så här ohemult dyrt nu.

/J
aka Janne T
culot

Inlägg av culot »

Mitt tips är att ha is i magen, då jag tror att de flesta försöker sko sig lite extra bara tyvärr.. Lite som bensinbolagen som sitter med gamla lager
som går upp 4 kr på en vecka = katjing !!! Se det som aktier , man köper väl inte när de är dyrast ??
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

om 3-4 år när allt är stilla o lugnt igen och man kommer att behöva dumpa en rätt betydande överproduktion av ammo av många slag, kommer jag att sitta som en buddha eller kanske snarare Jabba da hut och bara köpa, köpa, köpa, för att ha, ha, ha för återstoden av tillvaron,

ja i varje fall så går en av mina tankebanor, har inte mer än 1500 övningsplugg hemma men jag fyller på efterhand.

Inser att jag framstår som lite smådryg när jag inte har något råd att ge, har lämnat något,

två förslag, gör ett superstort inköp gemensamt och förhandla priset med handlaren, ett annat, fortsätt att köpa per låda, men kanske inte det billigaste av billiga, de bara lite bättre pluggen har inte haft motsvarande uppgång, eller hade inte i varje fall, de små inköpen gör att du handlar till dagspris, det kan löna sig det med.
Användarvisningsbild
dumskaft

Inlägg av dumskaft »

Jaktia där jag bor har stålhagel där, om man köper 500 på en gång, så kostar det ungefär 2.3 kronor styck. Man kan trycka ner priset ännu mer genom att köpa 1000 pang i svepet, men jag har inte koll på vad det blir i styck då. Men ca 2100 kronor för 1000 stycken tror jag. Du kan ju kolla om din närmsta Jaktia kör nåt liknande.
Benelli Supernova 12/89
Browning BAR MkII .243
Ruger PC Carbine Mlok Handguard 9x19
Användarvisningsbild
Jämthund2013

Inlägg av Jämthund2013 »

Ja jaktia säljer 250 st för 499kr

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sauer 200 9,3x62, 6,5x55, zeiss 1,2-5x36 DL, Trijicon 2,5-10x56
Sako Hunter 6 ppc, zeiss HD5 3-15x50
Miroku kombi 12/6,5x55 aimpoint 5000 XD
Mauser 201
Finn 512s DS 8x57 IRS, aimpoint micro
Husqvarna 300C 12
Husqvarna 648 8x57js Ultimax 1-6x24 Helia 8x56
Användarvisningsbild
Galne

Inlägg av Galne »

Jaktia lokalt här tar 3kr/st oavsett antal, har man en Jaguarbutik i närheten så kan man nog tänkas komma ner till 2,39kr/st om man köper 1000st i dagsläget. De lär knappast bli billigare i närtid... :roll:
Bild
culot

Inlägg av culot »

Galne skrev: 21 apr 2022, 10:44 Jaktia lokalt här tar 3kr/st oavsett antal, har man en Jaguarbutik i närheten så kan man nog tänkas komma ner till 2,39kr/st om man köper 1000st i dagsläget. De lär knappast bli billigare i närtid... :roll:
Då skiter man i lokala jaktia, då kan dom blåsa en å annan nyexaminerad som skiter i vad det kostar och bara är kåt på att skjuta lerduvor..
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

culot skrev: 21 apr 2022, 12:17
Galne skrev: 21 apr 2022, 10:44 Jaktia lokalt här tar 3kr/st oavsett antal, har man en Jaguarbutik i närheten så kan man nog tänkas komma ner till 2,39kr/st om man köper 1000st i dagsläget. De lär knappast bli billigare i närtid... :roll:
Då skiter man i lokala jaktia, då kan dom blåsa en å annan nyexaminerad som skiter i vad det kostar och bara är kåt på att skjuta lerduvor..
Med dagens drivmedelspriser så är det ju bara att bita i det sura äpplet och handla av den
lokala Jaktiahandlaren man åker ju upp mer än det dyra priset hos Jaktia.

/J
aka Janne T
culot

Inlägg av culot »

Jag som även skjuter mkt kaliber 16 har ju bara ett ställe att handla ifrån och då Torsbo som haft den osmaken att höja priset
En krona på en patron som innan kostade 2,49 sist jag handlade, sen om det är redan inköpta patroner man passat på att Ukraina-boosta priset på vet jag inte, först covid tillägg och nu Ukraina/Putin effekten :evil:
culot

Inlägg av culot »

J.Tännström skrev: 21 apr 2022, 17:54
culot skrev: 21 apr 2022, 12:17
Med dagens drivmedelspriser så är det ju bara att bita i det sura äpplet och handla av den
lokala Jaktiahandlaren man åker ju upp mer än det dyra priset hos Jaktia.

/J
Avstånd är ju en faktor och då kan man ju inte obstruera med att gå och handla de 2-4 askar man skjuter per tillfällen
Ålandslukas

Inlägg av Ålandslukas »

Hej. Är nere i Skåne och rör mig mellan Helsingborg och Malmö under nästa vecka. Var hittar man bäst pris på jaktmatch (24g bly/stål)?

Mvh
culot

Inlägg av culot »

Ålandslukas skrev: 12 maj 2022, 21:00 Hej. Är nere i Skåne och rör mig mellan Helsingborg och Malmö under nästa vecka. Var hittar man bäst pris på jaktmatch (24g bly/stål)?

Mvh
Torsbo handels skulle jag gissa
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

XXL lär väl finnas i Skåne. Kan ha bra erbjudanden på Fiocchi men man måste in i butik o krångla med försäljarna :D
Ålandslukas

Inlägg av Ålandslukas »

culot skrev: 13 maj 2022, 09:17
Ålandslukas skrev: 12 maj 2022, 21:00 Hej. Är nere i Skåne och rör mig mellan Helsingborg och Malmö under nästa vecka. Var hittar man bäst pris på jaktmatch (24g bly/stål)?

Mvh
Torsbo handels skulle jag gissa
Tack för svar, men Torsbo ligger inte närheten av Helsingborg. Det är 210km enkel väg från Hbg till Torsbo så även om skotten går på 2,20:- spänn stycket så är nog XXL ett bättre alternativ för 2,70:- spänn.
Ålandslukas

Inlägg av Ålandslukas »

Canta skrev: 13 maj 2022, 10:04 XXL lär väl finnas i Skåne. Kan ha bra erbjudanden på Fiocchi men man måste in i butik o krångla med försäljarna :D
Tack för svar. Det lutar ditåt. Har skrivit till Jakt och Fritid i Lund med fråga om att köpa 1000+ Stycket men har inte fått svar.
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

Att ringa är underskattat.

/J

Skickat från min GM1900 via Tapatalk

aka Janne T
Ålandslukas

Inlägg av Ålandslukas »

J.Tännström skrev: 13 maj 2022, 12:25 Att ringa är underskattat.

/J

Skickat från min GM1900 via Tapatalk
Det är det inte. Men man ska ha möjlighet till det också.
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Tror mest på att åka runt o sparka på försäljarna. I vintras visade XXL centrallager på okänd väntetid på Fiocchi men som man hade ett annat ärende till XXL/Uppsala så gick man som vanligt till jakt o vapenavdelningen också.
Jodå, där fanns både 24'or o 28'or i deras lager o till gamla priser ochså. Försäljaren mumlade om att websidan mest lägger ut när nåt stort parti kommer till XXL lagret. Köper man nåt på websidan då kommer det från centrallagret direkt.

Hur som, egna halvisar trivs bäst med Fioochi. 24/stål kan vara lynnig betr omladdning men går som oftast. Kör mest med en 28/stål som första o då finns alltid kraft till omladdning o då en 24 stål som andra skott.
Med bly 24 laddar bössorna alltid om. Ett argument mot blyförbud.
Bössorna är Browning Maxus o Browning A5.
Ålandslukas

Inlägg av Ålandslukas »

Canta skrev: 13 maj 2022, 15:06 Tror mest på att åka runt o sparka på försäljarna. I vintras visade XXL centrallager på okänd väntetid på Fiocchi men som man hade ett annat ärende till XXL/Uppsala så gick man som vanligt till jakt o vapenavdelningen också.
Jodå, där fanns både 24'or o 28'or i deras lager o till gamla priser ochså. Försäljaren mumlade om att websidan mest lägger ut när nåt stort parti kommer till XXL lagret. Köper man nåt på websidan då kommer det från centrallagret direkt.

Hur som, egna halvisar trivs bäst med Fioochi. 24/stål kan vara lynnig betr omladdning men går som oftast. Kör mest med en 28/stål som första o då finns alltid kraft till omladdning o då en 24 stål som andra skott.
Med bly 24 laddar bössorna alltid om. Ett argument mot blyförbud.
Bössorna är Browning Maxus o Browning A5.
Tack för bra svar. Får svänga in via XXL och köpa på mig lite Fiocchi för träning.