Beretta A400 eller Benelli Comfort?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
nuke

Beretta A400 eller Benelli Comfort?

Inlägg av nuke »

Hej på er alla!

Har kommit fram till att jag vill ha en hagelautomat och efter en del efterforskningar står det nu mellan Berettas A400 Explor och Benelli Comfort. Inte känt på den senare ännu men Berettan kändes väldigt trevlig när jag var hos handlaren igår. Om nu inte Benellin känns helt fel, vilket jag har svårt att tro med tanke på inställningsmöjligheterna, så skulle jag vilja få lite mer kött på benen med hjälp av era negativa tankar om bössorna.

Lovsånger kan vi spara till andra trådar så fram med det ni ser som problem, upplevda eller troliga, med de olika modellerna.

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab RIP
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
sidelock

Re: Beretta A400 eller Benelli Comfort?

Inlägg av sidelock »

Jag äger Benelli Comfort men kände på bl.a Beretta A400 innan köpet. Berettan har säkringen i varbygelns framkant samt trästock, båda sakerna är big nono för mig.
Benelli Comfort 12/76 - Teague chokes
Charles Osborne 12/65
Tikka m55/GRS 223AI - Helia 5 2,4-12x56, Jet-Z CQB
Tikka m55/GRS 7mm-08Rem - K624i, JET-Z Compact
Borovnik 9,3x74r-9,3x74r - Pecar 1,5-4x20
Sauer m30 16/70-7x57r - Zeiss 1,5-6x36
Arctic

Inlägg av Arctic »

Jag tror att du har en något större risk att lätt laddade 24 grams patroner strular i en Benelli.

Så vitt jag vet så garanterar Beretta omladdning med 24 gram. Benelli gör det inte, även om det oftast går bra.

Min Comfort strulade i början med en del 24 g patroner. I mitt fall var det Gyttorp Blue som lagrats i skytteföreningens fuktiga bunker. Ibland laddade den inte om med de här skotten, vilket var lagom roligt under en jaktstig.

Efter att ha skjutit lite mer med bössan så har jag inte haft några mer problem med omladdning. Nu laddas även Gyttorp Blue om.

Oavsett så är bägge bra bössor. Du torde bli nöjd oavsett vilken du tar.
Användarvisningsbild
nuke

Inlägg av nuke »

Jag ser också ett problem med trä vs syntet men det borde ju inte beröra funktionalliteten för bössan i någon större grad utan mer utseendet?

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Användarvisningsbild
Jampe

Inlägg av Jampe »

nuke skrev:Jag ser också ett problem med trä vs syntet men det borde ju inte beröra funktionalliteten för bössan i någon större grad utan mer utseendet?

/Markus
Jo risken att förstöra en kolv med vapenoljan och få sprickor i kolven är större på en automat som är slabbigare. Kolla ex. vis denna tråden: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=116186" onclick="window.open(this.href);return false; . Jag har upptäckt att när man tar av träkolvar för att göra ren och smörja rekylfjädern kan det se ganska så hemskt ut inuti kolven. Spräckta förstockar i trä är ju inte heller helt ovanligt.

Även på brytvapen så kan kolvar skadas av vapenoljan. T.ex. min förra kombi var lagad med mediokert resultat.. :(
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Regnskog

Inlägg av Regnskog »

*
Senast redigerad av 1 Regnskog, redigerad totalt 13 gånger.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
thewayout

Inlägg av thewayout »

jag skulle vilja påstå att beretta är mer bössa för pengarna än benelli, har bara hittat en enda grej som är bättre på benellin, och det är att den inte blir nå skitig just. annars på allt annat tycker jag beretta halvautomaterna är kvalite rakt igenom.
Min benelli orkar ju inte ens ladda om vanliga 24gramare gyttorp steel max...gått snart 800skott, började tom att klicka ikväll.
är det halvautos det gäller så ska du kolla på Beretta alla dagar i veckan! andra som hyllar benelli kan ju knappast ha ägt några berettor.....
VÄNSTERSKYTT!
Tikka T3 Lite S/S 9,3x62
Tikka T3 Sporter 308 win
Anschutz 64 MPL 22lr
Fabarm Axis Sporter cal 12
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Med tanke på den rådande funktions debatten kan jag bidra med att berätta; Att min Benelli M2 har laddat om allt sedan dag ett, så länge det är 70mm/76mm patroner från 24g och uppåt. Jag har lyckats få 2 FTF (Failure To Feed), alltså att bössan inte helt matade om 2 patroner från magasin till patronläge.
Detta var dock med ca 20år gamla GAFAB övningspatroner, kaliber 12/65 och 21 grams laddning om jag inte minns helt fel. Alltså knappast ammunition anpassad till bössan, ändå hade jag som sagt bara 2 avbrott av 75 skott skjutna.

Jag har inte ägt en Beretta, bara klämt på några olika vid några olika tillfällen. Bössorna ser enormt välgjorda ut (som alla Beretta) och jag måste säga att A400an ligger bra (bedömt från min ringa erfarenhet). Vapenvården gör dock att Benellin vinner, det är busenkelt och oftast knappt nödvändigt. Plocka i sär en Beretta är säkert inte svårt, men den har betydligt fler delar och allt blir skitigare (snabbare).
Kvalitén överlag på båda bössorna lämnar inget att önska skulle jag påstå.

Sen upplever jag att finishen är finare på Benelli M2 än på Benellis Comfort.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Bergh

Inlägg av Bergh »

Bra bössor båda två kläm och känn å ta den som känns bäst. Du lär nog bli nöjd :)

MvH Niklas
8x57JS
https://www.youtube.com/user/bergh666?feature=mhee" onclick="window.open(this.href);return false;
Test005

Inlägg av Test005 »

Jag upplever inget omladdningljud på Benellin, tycker däremot Berettan tjongar till när den laddar om.
Benellin är enkel, tom. kul att rengöra också :mrgreen:

JAg valde mellan A400 unico och M2. och det blev M2,
Användarvisningsbild
Argo 9,3

Inlägg av Argo 9,3 »

Jampe skrev:
nuke skrev:Jag ser också ett problem med trä vs syntet men det borde ju inte beröra funktionalliteten för bössan i någon större grad utan mer utseendet?

/Markus
Jo risken att förstöra en kolv med vapenoljan och få sprickor i kolven är större på en automat som är slabbigare. Kolla ex. vis denna tråden: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=116186" onclick="window.open(this.href);return false; . Jag har upptäckt att när man tar av träkolvar för att göra ren och smörja rekylfjädern kan det se ganska så hemskt ut inuti kolven. Spräckta förstockar i trä är ju inte heller helt ovanligt.

Även på brytvapen så kan kolvar skadas av vapenoljan. T.ex. min förra kombi var lagad med mediokert resultat.. :(
Ställ vapnen med pipan neråt i vapenskåpet så rinner inte oljan ner i kolven.
Argo The Redneck Reloader
Användarvisningsbild
nuke

Inlägg av nuke »

Efter ett besök nere i Helsinborg där jag träffade Varg och provsköt hans M2:a och kommit överens om affär fick jag licensen idag. Lämnade in ansökan i måndags förra veckan då det tog 5 arbetsdagar mot förväntade +20. Kan inte göra annat än att applådera Linköpings vapenenhet.

Det kanske lönade sig att vara snäll och trevlig mot personalen på expeditionen i alla fall :wink:

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Storsmygarn

Inlägg av Storsmygarn »

Äger själv en Bennelli comfort! blir lika glad varje gång jag tar ut den på jakt! :D
http://www.vapen.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt om vapen och lite till!
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Kör ett trådlyft...

Börjar bli dags för ytterligare hagelbössa, halvauto och kandidaterna är Benelli M2 Comforttech eller Beretta A400 Xtreme Unico. Fokus blir sjöfåglel och bana.
Sen frågan om 66 eller 71cm pipor...

Olika grundkonstruktioner, båda känns bra och rejäla det som går att läsa sig till. V

Vad säger ni som pangar med dem?
Någon som börjat tröttna på sin eller vet var någon står och samlar damm?
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST