Klick med Gamebore White Gold

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

nisseg

Re: Klick med Gamebore White Gold

Inlägg av nisseg »

Bara på't igen alltså :D
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Jag är uppvuxen på en tid då man smorde halvisar rejält. Mycket olja som fick binda skiten. Så kunde man torka bort gegget och olja på nytt. Funkar bra. Visst är det en annan funktion mot t.ex en 1100 men jag tycker den moderna skolan med "torra" mekanismer verkar skapa många problem.

Fast såklart måste man göra rent rimligt ofta. När oljan bundit lite smuts och annat kan det bli rena slippastan.

Och om man har kärvande delar är en riktad insats med t.ex grafitfett otroligt bra. Det hjälper till både med friktionen och med att få till innötningen.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
nisseg

Inlägg av nisseg »

Ja, det är ju också ett alternativ att prova. Båda skolor har en poäng tycker jag. Jag har inget emot vapenvård, bössan är ju löjligt lättmekad.
nisseg

Inlägg av nisseg »

Hä, sköt lite träffbilder idag och patron 5 klickade (GB Black Gold, längst till höger). Slutstycket var stängt ordentligt. Andra försöket gick det bra. Men på de andra ser anslagen inte heller super häftiga ut eller? Även om de small.
Avvaktar svar ifrån Sako, nu känner jag att det inte finns mycket mer att göra för mig.
IMG_0936.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Kan vara att fjädern är i klenaste laget, men jag skulle reklamera bössan o kpa t.ex en benelli ist.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
nisseg

Inlägg av nisseg »

Ja, nu gav jag 9k för bössan - hade jag haft 20k skulle jag köpt en Benelli kanske :?
Hursom, Sako Sweden var snabba med att skicka mig ett nytt slagstift! Om det nu är lösningen återstår att se, blir en vända till banan på måndag igen.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

nisseg skrev: 28 maj 2021, 12:23 Ja, nu gav jag 9k för bössan - hade jag haft 20k skulle jag köpt en Benelli kanske :?
Hursom, Sako Sweden var snabba med att skicka mig ett nytt slagstift! Om det nu är lösningen återstår att se, blir en vända till banan på måndag igen.
Kan såklart hjälpa. Jag sätter en femma på att det kärvar någonstans. Men det kan vara svårt att hitta vad.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Avser inte att ifrågasätta ovanstående men visst är ett nytt stift en bra sak, om det gamla var lite kort eller kasst,

för egen del som har browning och haft bekymmer med både för långa och för korta stift kan jag anföra att genomslag på hagel är rätt trist, det är jobbigt, luktar illa och befrämjar inte gott skytte.

När jag tittar på sprängskissen är den på en pang synnerligen snarlik en Benelli, i varje fall som jag minns min och en sak är klar, slagfjädern i den var varken hård eller klen men den var typ "snabb",

jag hoppas att du får ordning på pangen, men har det en gång börjat att strula är det liksom svårt, besvärligt att bli fri från tvivel och få ordning på pang/skytte.
culot

Inlägg av culot »

nisseg skrev: 28 maj 2021, 12:23 Ja, nu gav jag 9k för bössan - hade jag haft 20k skulle jag köpt en Benelli kanske :?
Ja ! Men dom låter dig vara vapenmeck ... Frågan är väl om dom har någon egen . 9k men vadå ! Det är enertia och få rörliga delar så det behöver inte kosta skjortan, men visst det kan vara ett måndagsexemplar. Det finns billiga turkautomater som bara går och går medans andra trillar i två delar, jag höll på att garva mig harmynt när en av de yngre släktingarna hade polare ute och magröret lossna från lådan från en av dem ... Franchi klingar ju lite bättre i mina öron. Synd bara att då hoppat på det tråkiga energis tåget ..
culot

Inlägg av culot »

Vi har ägnat mycket bryderi åt fjädrar och slag stift..
Men har vi glömt hanen som klappar till stiftet ?? Nåt som strular där månne ?
nisseg

Inlägg av nisseg »

Jag meckar hellre själv än att krångla med att skicka fram och tillbaka. Mitt tips är något kring hammaren som får den att kärva. Kunde inte återskapa det efter rengöringen men bevisligen klickar den än. Vill helst byta hela avtryckarenhenten men nu fick jag ett slagstift på posten.. börjar där då.
Ingen dålig energi här inte - älskar fortfarande bössan. Hoppas bara att den kommer leverera som den ska framöver!
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag skulle hata bössan o göra mej av med den, men det är ju jad det. Skulle aldrig kunna lita på en bössa som klickar, har ägten, tikka512, o den bytte jag till en silverduva som levererar.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
nisseg

Inlägg av nisseg »

Igår fick jag chansen att testa bössan med nya slagstiftet, men det blev som väntat klick igen på en patron av 25. Två försök på samma och inget anslag på hatten. Tredje försöket tog. Jag ringde Sako nu på morgonen och fick veta att de var igång med att skicka en ny tryckesenhet till mig, mycket nöjd med bemötandet även om det dröjde ett tag med trycket.
Vi får se om det gör skillnad sedan :)
Användarvisningsbild
Alfred E Neuman

Inlägg av Alfred E Neuman »

Har du kollat patronläget? Urfräsningen för flänsen kan vara lite för djup. Då kan det bli så att slagstiftet inte når fram till tändhatten. Mät flänsen på normalpatroner och jämför med klickarna. Det kan ju skilja någon tiondels mm. Är urfräsningen för djup bör du reklamera bössan då det är ett tillverkningsfel. Med så många klickar kan du ju aldrig lita på bössan.
nisseg

Inlägg av nisseg »

Det blev inget trycke, det skulle ta månader att få från Italien. Nu är bössan inne på Torsbo för felsökning. Så vi lär kanske få facit någon gång. Klickar den efter detta så lämnar jag tillbaks den.
nisseg

Inlägg av nisseg »

Fick hem bössan igår, slagstiftet byttes mot det från en Bergara :!: som är liknande men lite längre. Återkommer efter några askar har gått igenom den.