Vilken hagelbock ska jag köpa?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Oskar70

Vilken hagelbock ska jag köpa?

Inlägg av Oskar70 »

Hejsan,
Skulle behöva lite vägledning vad jag ska börja kolla på.
Ska köpa min första hagelbock, tänkte först och främst ha den till att skjuta lerduvor, men även kunna vara med och jaga någon gång per år och och då blir det främst hare/rådjur.

Budget är upp till 10.000:- Jag köper gärna begagnat och tänkte först en Beretta, men är öppen för förslag eller om det finns något annat bra. Om någon har något vettigt att sälja eller vet var man kan hitta tar jag tacksamt emot tips.

Bor i Skåne

finnjägarn
Has thanked: 34 times
Been thanked: 15 times

Re: Vilken hagelbock ska jag köpa?

Inlägg av finnjägarn »

Finns många trådar i ämnet redan. Men skulle satsa på en beggad beretta,browning eller andra kända märken. Köpte min 686 ny.Har skjutit 20 000 skott utan ett enda klick som beror på bössan :D . ända jag ångrar i dagens läge är att jag inte tog 30tums pipor. Dom är inte så farligt mycket längre att handskas med i skogen men rent skjutmässigt på lerduvor är det en gigantisk skillnad mot 28tum :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Tallinn

Inlägg av Tallinn »

Skjuter själv Beretta och är jättenöjd, när jag sköt med (den turkiska) lånebössan på klubben strulade ejektorer och liknande med jämna mellanrum, Berettan strular aldrig. Vad gäller piplängd så beror det ju lite på vad du tänker ägna dig åt, för mig som gillar skeet mest funkar 28" bra, skulle jag skjutit mer sporting med längre avstånd hade jag nog tittat efter något längre.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 252 times

Inlägg av börje »

finnjägarn skrev:
04 jan 2021, 18:14
Finns många trådar i ämnet redan. Men skulle satsa på en beggad beretta,browning eller andra kända märken. Köpte min 686 ny.Har skjutit 20 000 skott utan ett enda klick som beror på bössan :D . ända jag ångrar i dagens läge är att jag inte tog 30tums pipor. Dom är inte så farligt mycket längre att handskas med i skogen men rent skjutmässigt på lerduvor är det en gigantisk skillnad mot 28tum :D
Viktor, hos huvila finns Berettas originalchoker som förlänger din bössa 5cm, yttrdiametern samma som pipan. Har fyra såna till min Gold, balansen på långa sportingduvor blir jättebra. Min bössa har lite ovanlig piplängd, nämligen 29½". Vill minnas dom kostar 59€/st, men kolla på huvilas sidor.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

regnskogII
Has thanked: 141 times
Been thanked: 44 times

Inlägg av regnskogII »

Jag tycker att du skall köpa en begagnad men fin Browning eller Miroku, med 76 cm pipor, fast borrning eller choker kvittar lika,
det samma gäller kolven, den får se ur som helst, då du troligen kommer att vilja göra åverkan på den efterhand som du lär dig skjuta.

Köp inget turkiskt, ryskt eller annat som är bra och billigt, köp något som är kvalité men begagnat.

Jag betalande 12 000 för en beg Browning GTI Sporter 81 cm pipor för 5-6 år sedan, har skjutit en hel del med dem och den är fortfarande värd samma pengar.

jimbo!
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av jimbo! »

SKB mycket bössa för lite pengar.
skjut det kan ta bättre än vad du tror!!

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 63 times

Inlägg av Canta »

Skaffa en halvis från början till halva nypriset :D

Oskar70

Inlägg av Oskar70 »

halvis?

Oskar70

Inlägg av Oskar70 »

Låter som det bästa är att köpa begagnat och det gör jag gärna. Roligare med kvalité och för mig gör det inget om det inte är helt nytt. Så letar just nu efter beretta/browning/miroku/SKB.