Stora, bra skytteglasögon med styrka?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Arve
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Stora, bra skytteglasögon med styrka?

Inlägg av Arve »

Jag ska prova Torpalasses linje! Ringde idag och bokade utprovning av linser. Lika bra att testa - det kanske är superskönt jämfört med mina terminalglasögon på jobbet också.

...åsså ett par skyttebrillor ovanpå. Men det borde gå lätt att hitta. I o m att jag (förhoppningsvis) slipper fundera på slipade linser, så är det bara att beställa och byta tills jag hittar nå bra. Blaser F3 blir först ut.

Torpalasse
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av Torpalasse »

Arve skrev:
21 jul 2020, 23:45
Jag ska prova Torpalasses linje! Ringde idag och bokade utprovning av linser. Lika bra att testa - det kanske är superskönt jämfört med mina terminalglasögon på jobbet också.

...åsså ett par skyttebrillor ovanpå. Men det borde gå lätt att hitta. I o m att jag (förhoppningsvis) slipper fundera på slipade linser, så är det bara att beställa och byta tills jag hittar nå bra. Blaser F3 blir först ut.
Gå till tex specsaver, brukar kosta kanske 199:- inkl linsprover och ett par glasögon man kan ha i garaget. Är du nöjd med dessa är det bara att beställa i den takt man behöver på nätet där det är billigast för stunden.
Jag har astigmatism och använder nu Acuvue oasys.

Slår ett slag för dessa glasögon som jag gillar skarpt, 100ggr skönare än typ gyttorps kit, men inte att jämföra med Pilla, https://www.decathlon.se/glasogon-clay- ... 73511.html
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Torpalasse skrev:
22 jul 2020, 08:52
Arve skrev:
21 jul 2020, 23:45

Gå till tex specsaver, brukar kosta kanske 199:- inkl linsprover och ett par glasögon man kan ha i garaget. Är du nöjd med dessa är det bara att beställa i den takt man behöver på nätet där det är billigast för stunden.
Jag har astigmatism och använder nu Acuvue oasys.

Slår ett slag för dessa glasögon som jag gillar skarpt, 100ggr skönare än typ gyttorps kit, men inte att jämföra med Pilla, https://www.decathlon.se/glasogon-clay- ... 73511.html
Tack Lasse!

Av en händelse så är min optiker just hos Specsavers. De hade tid snabbast nån gång när jag skulle ha jobb-glasögon, och så har jag fortsatt där. Jäkligt bra att ha å göra med, åtminstone butiken här i byn.

Jag ska fråga efter Acuview Oasis. Jag har ju inte en aning i övrigt - finns hundratals kontaktlinser att välja på.

Decathlon-brillor för 99kr paret... Dem har jag faktiskt scrollat förbi någon gång, men avfärdat som misstänkt billiga. Men visst, för 99kr kan man lika gärna prova.

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Idag fick jag hem ett sett med Browning Eagle brillor.
De åker tillbaks direkt tyvärr. Jättebra glas, men kass passform. Linsen lutar framåt/utåt från ögonbrynen. Så när man lägger an tittar man ÖVER glasen!
Detta blir förstås än värre vid liggande skytte med kikarsikte.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 16 times

Inlägg av potatiskastare »

Det finns skyttebrillor för de som tittar rakt fram. T.ex en del pistolskyttar. Gevärsskyttar behöver ofta brillor med höjbar näsbrygga. Just eftersom huvudet lutas mer framåt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Ringde nyss till Jakt.se och gick (som alltid) bra info. Fredrik gick ut på lagret och kollade deras Blaser F3 Shooting Glasses. Det verkar vara samma visa där - för mycket lutning för mig, och inget 'gångjärn' som går att ställa.
Där har Peltor Maxim ett övertag iaf :)

Next up är Torpalasses tips: Decathlon Sognac skyddsglasögon för 99kr/par. Det låter för billigt för att vara sant, men lika bra att prova. De ser ut att ha bra synfält och bra vinkel på skalmarna - som vanliga glasögon liksom. I'll be back...

lone_wolf
Been thanked: 3 times

Inlägg av lone_wolf »

Ifall du köper "vanliga" glasögon så kolla att linserna är av polykarbonat. Det här är samma material som man använder i normala skyddglasögon. Har ett minne av att jag kollade med Favoptics och bekräftade då att deras linser var av polykarbonat. Skillnaden mellan glasögon och skyddsglasögon är troligen diverse ytbeläggningar och plastens klarhet och optiska egenskaper. Antagligen är de flesta "glas"ögon idag "polykarbonat"ögon.

Glasögon är förstås inte testade på samma sätt som riktiga skyddsglasögon med skyddar garanterat mot rimliga rikoshetter o. liknande.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

lone_wolf skrev:
23 jul 2020, 16:28
Ifall du köper "vanliga" glasögon så kolla att linserna är av polykarbonat. Det här är samma material som man använder i normala skyddglasögon. Har ett minne av att jag kollade med Favoptics och bekräftade då att deras linser var av polykarbonat. Skillnaden mellan glasögon och skyddsglasögon är troligen diverse ytbeläggningar och plastens klarhet och optiska egenskaper. Antagligen är de flesta "glas"ögon idag "polykarbonat"ögon.

Glasögon är förstås inte testade på samma sätt som riktiga skyddsglasögon med skyddar garanterat mot rimliga rikoshetter o. liknande.
Yes, absolut. Det är samma med många andra plastprodukter. Satt och googlade altantak igår - även där ska man se upp så det är PC och inget crap.

Decathlons brillor uppfyller 'bara' EN166, alltså den vanligaste klassningen för ballistiskt skydd, så de är fair enough. Blaser, Peltor m fl uppfyller dessutom någon Nato-standard men jag minns inte vilken på stående fot.

Torpalasse
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av Torpalasse »

Arve skrev:
23 jul 2020, 16:19
Ringde nyss till Jakt.se och gick (som alltid) bra info. Fredrik gick ut på lagret och kollade deras Blaser F3 Shooting Glasses. Det verkar vara samma visa där - för mycket lutning för mig, och inget 'gångjärn' som går att ställa.

Next up är Torpalasses tips: Decathlon Sognac skyddsglasögon för 99kr/par. Det låter för billigt för att vara sant, men lika bra att prova. De ser ut att ha bra synfält och bra vinkel på skalmarna - som vanliga glasögon liksom. I'll be back...
Köper du decathlons så klipp bort toppen på näsgummit, det tyckte iaf jag störde sikten ngt.
Beställde själv gula igår, har bara funnits röda innan. De röda har en riktigt behaglig färg.
Jag passade även på att köpa deras bag för 250 patroner plus fack för annat.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12

Bo Petersson
Been thanked: 4 times

Inlägg av Bo Petersson »

Jag har tittat på Decot Hy-Wyd. Dom har flera modeller och en mängd färger på glasen och kan även fås med slipade glas. Det är framförallt en modell som man kan höja (och sänka) som intresserar mig då jag sitter framåtlutad och skjuter.

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Bo Petersson skrev:
23 jul 2020, 20:59
Jag har tittat på Decot Hy-Wyd. Dom har flera modeller och en mängd färger på glasen och kan även fås med slipade glas. Det är framförallt en modell som man kan höja (och sänka) som intresserar mig då jag sitter framåtlutad och skjuter.
Ja jävlar, såna vill jag ha! Hittade denna film på Youtube, som var väldigt informativ:
https://youtu.be/LtP3qjGfH6A

Har du sett dessa till salu i Sverige?

Bo Petersson
Been thanked: 4 times

Inlägg av Bo Petersson »

Frågade hos min optiker i Umeå och det lät som att de måste beställas från USA.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 15 times
Been thanked: 40 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Arve skrev:
21 jul 2020, 09:49
börje skrev:
20 jul 2020, 21:33
Linser har även jag funderat på
Vafan, NU sa du nåt! Jag har bara terminalglasögon till vardags, så har aldrig övervägt linser. Men det finns tydligen nåt som heter "toriska" linser, för astigmatiker. Jag skulle kunna köpa ett par skyttebrillor som jag gillar. Och pilla i linser när jag skjuter hagel 8)
Så har även jag funderat. Problemet är att de astigmatiska linserna var väldigt tunna och svårhanterade. Först ett helsicke att få dit dem, och sedan ännu värre att få bort dem. Och dessutom såg jag dubbla korn ändå. Det blev aldrig några linser,

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Förbannat...
Var hos optikern idag. Min astigmatism är 'bara' 0,25. Det finns inga så svaga linser, utan de börjar på 0,75 korrigering. Jag måste bära riktiga glas/pc för att få min styrka.
Vi passade även på att jämföra min syn med/utan 0,25 korrigering. Syntavlan 6m bort bytte synbart läge nästan 10cm i höjdled med/utan korrigering. Dvs om jag skjuter en duva på 30m, så siktar jag ca 50cm för lågt. Så nog spelar felet roll. Men inte så jättemycket.

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Torpalasse skrev:
23 jul 2020, 17:40
Arve skrev:
23 jul 2020, 16:19

Köper du decathlons så klipp bort toppen på näsgummit, det tyckte iaf jag störde sikten ngt.
Beställde själv gula igår, har bara funnits röda innan. De röda har en riktigt behaglig färg.
Jag passade även på att köpa deras bag för 250 patroner plus fack för annat.
Hämtade just upp ett par rosa Decathlon-brillor på posten. JÄVLAR så prisvärda! Jag kan inte se någon skillnad på glaset i dessa jämfört med Browning Eagle. Glaset 'syns' så att säga inte. Det finns såklart ännu bättre brillor, men dessa är tio resor bättre än mina gamla Peltor Maxim. Stora glas med öppet synfält. Går högt upp i pannan, så de passar även för kikarsikte. Vilken doldis - tack för tipset!

Om någon annan överväger dessa glasögon: notera att näskuddarna inte går att justera. De passar mitt, men kanske inte inte allas ansikte.