Ny bänkskytt med Jalonen

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
megadeth

Re: Ny bänkskytt med Jalonen

Inlägg av megadeth »

Bild

Nu har jag hittat grejer som faktisk funkar! Jag har lärt mig att läsa vinden någorlunda. Jag ser att när jag ligger och skjuter på 300 m, står alla flaggor åt höger och viftar med svansarna, då händer nånting. Alla skott samlar till höger, och jävligt tight dessutom :roll:

Dom klassiska grahamflaggorna är nånting jag verkligen vill ha. Hur jävla svårt ska det vara att bygga såna efter man tjuvkikat i Karis tidigare tråd?

Jag fick inte tag i runda träbollar som man har till originalet men det var på gott och ont.

Bollar för lekland? Julgranskulor? Till slut hittade jag nånting som funkar
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Bild

Ni vet såna plastkulor som man kan pynta med i fönster och liknande? Perfekt! Lackar dom vit och svart!
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Bild

Perfekt! Nu har jag en fin baktyngd som indikerar från och hitriktning även på längre håll. :roll:

Fortsättning följer :)
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Bild

Va tusan heter den där butiken som ligger i Stockholm där på gatan neråt Walter Borg? Kreatima tror jag att den heter. Där inhandlades folie i rätt färger. Flouriserande rött, grönt och mattsvart.
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Bild

Stavarna som jag använt är 3mm carbonstav. Har också testat med 3mm aluminiumstav med framgång. Fördelen med att använda stav av den här typen är att den väger knappt nånting, samt så har den en riktigt tight passning in i cellplasten. För säkerhets skull så kommer jag att limma dom in i flaggan.
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Bild

Huset på flaggan är tillverkad i delrinplast, eller nylon eller vad man väljer att kalla det. Huset vilar på en 6mm rostfri stav som svarvats spetsig.
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Forumbilder.se väljer visst att publicera bilderna liggandes ist för ståendes, det var ju rätt irriterande, men jag hoppas ni förstår principen

Pinnarna ska nu kortas och huset och kulan kommer att låsas in med o-ringar. O-ringarna gör att man justera in flaggan perfekt på något oplan mark, om det nu skulle behövas
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Det ser ut att bli fina flaggor!

Nu har jag fått ordning på stöden och skall börja ladda för att hitta en nod med Berger column 64,0gr, N133.
Jag börjar med kulan i jam och sedan ökar friflykten med hur mycket i varje steg?
Vilken krutvikt och intervall bör jag prova?
När jag mäter patronlängden (med comparator) så har jag ett billigt digitalt skjutmått med två decimaler som inte känns särskilt exakt. Vad rekommenderar ni att jag skaffar för mätverktyg?
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Ett digitalt skjutmått duger för att mäta col.

Jag skulle nog ha provat följande. Ladda 28,5gn N133 som är lite av en standardladdning och som brukar kunna gå bra i de flesta bössor. Skruva ur slagstiftet och sätt kulan så du får ett kvadratisk märke från bommarna. Dvs en halv fyrkant. Nu har du ett bra utgångsläge, och mät nu dina patroner med denna batchen kulor och anteckna detta. Observera att byter du batch med kulor så är inte längre dessa måtten aktuella!

Nu kan du sedan testa att backa måttet för att se hur det påverkar precisionen, ända tills du ligger ur bommarna med uppåt en halv mm. Det du ska passa dig för är att ligga precis i bom. Några kulor kommer då att hamna i bom och några utanför= oprecision!

Du har väl varit noggrann och rengjort hylshalsarna med ett el två drag med borsten innan du satt kulan? Det ska kännas likadant varenda gång när du drar i spaken på pressen. Fråga mig inte varför jag nu är mycket noggrann med detta :wink:
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Tack, jo jag har borstat alla halsarna lika!
Jag har mätt upp jam/kvadrat - 43,72mm. Hur mycket skall jag backa i varje steg och hur mycket skall jag ändra krutvikten?

Edit: Blir det bra om jag provar 28,5 - 29,0 - 29,5grs och 43,73 - 43,63 - 43,53mm osv.?
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Fk Fjun skrev:Tack, jo jag har borstat alla halsarna lika!
Jag har mätt upp jam/kvadrat - 43,72mm. Hur mycket skall jag backa i varje steg och hur mycket skall jag ändra krutvikten?

Edit: Blir det bra om jag provar 28,5 - 29,0 - 29,5grs och 43,73 - 43,63 - 43,53mm osv.?
Det duger jag tyvärr inte till att svara på ännu...

Stewe?
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Det låter bra men jag skulle även testa 30 gr.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Stewe's world on ice skrev:

Om jag får i det i hylsan. Jag har bara 30 klara hylsor så det får kanske bli i omgångar.
Stewe's world on ice

Fk Fjun skrev:
Stewe's world on ice skrev:

Om jag får i det i hylsan. Jag har bara 30 klara hylsor så det får kanske bli i omgångar.
Du behöver bara två eller tre skott per laddvikt i ett första steg. Sitter dom inte ihop så spelar inte fler skott någon roll
He has a powerful weapon
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Edit: De första patronerna gick kulan väldigt lätt att trycka i men det var de hylsor jag använt för att kolla och dubbelkolla friflykten och som jag lagt åt sidan för att ha till en första inskjutningsgrupp. Borde kanske ha kalibrerat om dom? Nu inser jag att jag använt .257-bussningen. Gör det något?
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Åter efter dagens testskjutning.
Tavla1.2.jpg
Vad jag kan utläsa så blir det bättre ju högre laddvikt och att de har ungefär samma träffläge.
Om patronlängden haft någon inverkan kan jag inte avgöra. Om 28,5:an är en slump eller en lägre nod?
Vad kan ni utläsa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Lite stämningsbilder.
Vinden var måttlig men växlande och som synes åt helt olika håll samtidigt.
Vädret var soligt trots att det utlovats dis men miragen var inte lika besvärande som sist.
Vind1.2.jpg
Bänk1.1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stewe's world on ice

Fk Fjun skrev:Åter efter dagens testskjutning.
Tavla1.2.jpg
Vad jag kan utläsa så blir det bättre ju högre laddvikt och att de har ungefär samma träffläge.
Om patronlängden haft någon inverkan kan jag inte avgöra. Om 28,5:an är en slump eller en lägre nod?
Vad kan ni utläsa?
28,5 är säkert en lägre nog men minerad mark, jag skulle inte rikta in mig på det utan 30 gr, i den regionen ligger dom flesta av en anledning.
He has a powerful weapon
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Tavla1.2.jpg
Vad kan ni utläsa?
28,5!!!
Jag sa ju det!!! :wink:

30.0 ser ju också bra ut!

Hur långt in i bommarna låg du
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

megadeth skrev:
Tavla1.2.jpg
Vad kan ni utläsa?
28,5!!!
Jag sa ju det!!! :wink:

30.0 ser ju också bra ut!

Hur långt in i bommarna låg du
Vänstra spalten är 43,73 dvs. jam + en hundradel. Högra spalten har jag backat en tiondel till 43,63