Ny bänkskytt med Jalonen

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

300wby

Re: Ny bänkskytt med Jalonen

Inlägg av 300wby »

Sätt kulan ordentligt i bommarna behöver du inte sortera kulorna. Jag sorterar aldrig mina Berger 65bt. Är det någon som gör det?
Varg? Nej tack!
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

300wby skrev:Sätt kulan ordentligt i bommarna behöver du inte sortera kulorna. Jag sorterar aldrig mina Berger 65bt. Är det någon som gör det?
Jag skjuter inte med kulan i bom så jag sorterar.
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS 6ppc/6br Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke 6-24x50
Tikka LSA55 308win GPO 2~12x50 Spectra
"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp
mummelman

Inlägg av mummelman »

Vad jag vet så är det nog ingen av de som ligger i toppen ( de 8 första) på VM rankingen som mäter kulorna. Vi är några som mäter laddade patroner,Borne, Fabian och jag (kan ha missat någon).
Oftast så upplever jag att det kan bli någon hundring för långt på vissa när hylsorna skjutits ett tag,jag trycker till patronen 1 gång extra i kulsättaren så brukar det rätta till sig. Är det fortfarande för långt så går den patronen som läskskott
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Lyckades ta mig till skjutbanan. Stark och byig vind och mirage.
De två vänstra grupperna är ,57mm och de tre högra ,67mm varav den nedre är med ett nummer mindre bussning. Om den gjorde något vet jag inte så jag fortsätter med .257-bussning men minskar friflykten ytterligare?
Bilden ligger men grupperna sköts med tavlan stående.
Bild
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Fk Fjun skrev:Lyckades ta mig till skjutbanan. Stark och byig vind och mirage.
De två vänstra grupperna är ,57mm och de tre högra ,67mm varav den nedre är med ett nummer mindre bussning. Om den gjorde något vet jag inte så jag fortsätter med .257-bussning men minskar friflykten ytterligare?
Bilden ligger men grupperna sköts med tavlan stående.
Bild
Det är svårt när man inte är på plats men det ser ut som att det är bara är en bild (laddning) som funkar. Skillnaden ser markant ut så jag undrar varför du frågar vad du ska göra. :)
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Nja, det är bara två laddningar på tavlan, tre med den ena och två med den andra. Om jag skulle skjutit en tredje grupp även med den första laddningen kanske den blivit liten också men å andra sidan var jam lovande så jag går åt det hållet. Att jag avslutar med ett frågetecken är för att inbjuda till synpunkter!
Stewe's world on ice

Gå vidare på bilden som är vid skjutmåttet. Vad du än gjorde där är rätt. :)
He has a powerful weapon
Användarvisningsbild
sporter

Inlägg av sporter »

Ta gärna mindre steg än 0 1mm från .67
fem-sju hundradelar är lämpliga hopp.
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Stewe's world on ice skrev:Gå vidare på bilden som är vid skjutmåttet. Vad du än gjorde där är rätt. :)
Ja, min skjutteknik är ojämn och vindläsningen rudimentär.
Jag skulle kanske köra på den laddningen som funkade och träna på att skjuta grupper ett tag innan jag finlirar med friflykt och necktention?
Stewe's world on ice

Fk Fjun skrev:
Stewe's world on ice skrev:Gå vidare på bilden som är vid skjutmåttet. Vad du än gjorde där är rätt. :)
Jag skulle kanske köra på den laddningen som funkade och träna på att skjuta grupper ett tag innan jag finlirar med friflykt och necktention?
Låter bra,
He has a powerful weapon
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Vad använder ni för klocka på bänken?
Stewe's world on ice

Fk Fjun skrev:Vad använder ni för klocka på bänken?
https://images.app.goo.gl/ZGnkP6onxTFmDNwv9" onclick="window.open(this.href);return false;
He has a powerful weapon
Användarvisningsbild
sporter

Inlägg av sporter »

Fk Fjun skrev:
Jag säger testa mer. Varför träna med en bössa som eventuellt inte skjuter i sin fulla potential? Man lär sig absolut mest av en pålitlig välskjutande bössa och litar man på grejerna fullt ut så behöver man inte fundera utan bara träna.
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

sporter skrev:Jag säger testa mer. Varför träna med en bössa som eventuellt inte skjuter i sin fulla potential? Man lär sig absolut mest av en pålitlig välskjutande bössa och litar man på grejerna fullt ut så behöver man inte fundera utan bara träna.
Hur tolkar du mina senaste träffbilder då? Är ,67 bättre än ,57 eller är det skyttfel?
mummelman

Inlägg av mummelman »

Precis som sporter skriver så testar du med för stora steg. Ska jag testa en pipa noggrant så tar jag .002" mellan varje sättdjup och har jag mer tidspress tex. på tävling så blir det kanske .003"
dvs någonstans mellan 5 0ch 8,5 hundringar om man vill använda metriska mått.

Ska du testa vad bössan ger, börja med så skjut 3 skottare. Ser det ut att funka så upprepa någon gång till innan du skjuter med 5 skott.
Har du koll på att flaggorna sett rätt ut när du skjutit och inga missöden med bänk/skyttetekniken och 1:a och 2:a skottet inte nuddar varandra lr har papper i mellan så blir det inte mindre av ett 3:e, dvs det oftast inte är lönt att fortsätta med den laddningen.

Om jag fattat det rätt så testar du också bara en specifik laddvikt, du borde testa 0,3-0,5grs upp och ner utifrån den vikt du valt. detta för att få se hur stabil laddvikten är.

Har du inte Tony Boyers bok så köp eller låna den.
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Tavla1.2.jpg
Bild

Som syns ovan så var båda längderna lovande vid lugnare vindförhållanden.
Temperaturen har varit lika under alla skjuttillfällen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Vad har ni för erfarenheter av Normas hylsor i 6PPC jämfört med att omforma Lapuas 220?
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inlägg av Stefan.K »

Ingen skillnad i precision mellan Norma och Lapua som jag kunnat se. Några skyttar tycker Norma funkar bra men jag skjuter oftast rätt hårda laddningar och det funkar inte bra för mej med Normas hylsor, tändhattslägena är slut efter 2-3 laddingar i ”full fart” :|
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Jag gjorde det lätt för mig i år och köpte normas färdiga hylsor på påse men det är inget jag kommer göra om. Tändhattsläget är precis som Stefan säger helt slut efter ett par tre laddningar i full fart.

Jag har haft samma problem med omformade norma 308 hylsor till min 6 Creedmoor. Även normas 6br hylsor lider av samma problem, trots br hylsans tjocka konstruktion i botten. Ska man ligga å gasa fullt långt över maxladdning som ofta behövs för att hitta precision i kalibrar som 6ppc och 6br är det lapuas hylsor som gäller.
Fk Fjun

Inlägg av Fk Fjun »

Bänkskyttet har blivit liggande så länge att jag har ingen koll på mina hylsor så jag började fixa lite med några nya. Jag tar en ny 220-hylsa och neckar upp med expandern. När jag sedan trycker den på piloten till svarven så går den på jämnt fram till där bröstet börjar och där tar det stopp. Med kraft så går det att trycka in den längre så det tycks vara en doughnut på insidan. Skall det vara så eller gör jag något fel?

Vad heter en sådan där mikrometer med kula på som man kan mäta hylshalsens tjocklek med och var köper man lämpligen en sådan?