Webcup 2018

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 44 times

Re: Webcup 2018

Inlägg av Stewe's world on ice »

Kari Lindström skrev:
mummelman skrev:Vad är det som har gjorts som är elitistiskt? Har inte mig veterligen gjorts någon nedprioritering av JK/sporter av förbundet, är mer avsaknaden av aktiva skyttar i klasserna som gjort att det ser ut som det gör. Sen ligger det inte på förbundet att arrangera tävlingarna i JK/sporter utan på klubbarna/intresserade skyttar. Om det sen finns intresse för någon ny klass istället för jk lr sporter så är det inte så svårt att lämna förslag på regler/reglemente för detta till förbundet. Har svårt att se att man stoppar något om det finns tillräckligt med intresserade skyttar. Jk har ju mer lr mindre självdött pga för dåligt intresse.
I motsats till Karis uppfattning om LV/HV så tycker jag att det är fler aktiva i de klasserna idag mot bara för 5 år sedan. Sen är det så att en del skjuter bara tävlingarna i norr medan andra håller sig uteslutande till Fredriksberg. Har själv beslutat att jag åker bara till Brattvall om det blir 2-gun tävling, är helt enkelt för långt att åka och sen bara skjuta 1 klass.
Egentligen svarar du själv på frågan vad som är galet. Inget har nedprioriterats är helt korrekt beträffande nationella klasser, men inget har upprioriterats heller. Det har varit som det alltid varit ! Svenska bänkskyttet har helt korrekt också byggts på individernas egna intressen, vilket man nu upplever som nedåtgående trender i alla klasser. Ett av förbundsuppgifter är att utveckla och för att kunna utveckla behöver man prioritera både uppåt som nedåt i olika saker. Det är i rekryteringen som framtiden finns. Att ändra och få genomslag samt öka t.ex rekryteringen, är inget man gör över en natt. För att bygga långsiktigt, behöver man också ha en strategi... en bland skyttar förankrad strategi med tydliga mål. Finns det ?

Nu har SP och JK dött och det kanske inte går att göra något åt saken. Därför behöver man ha en plan att behålla det som fortfarande fungerar. LV och HV finns kvar i Sverige som tävlingar tack vara utländska skyttar och några duktiga tävlingsarrangörer. Jag räknade häromåret antalet svenska deltagare i ett LV-SM och kom fram till 10 stycken. Det var nära på att inte bli SM. Men näragånget räknas ju inte... men det borde skapa funderingar ? Det är egentligen värre på arrangörssidan,vilket kommer nog bli det nästa stora hindret för sporten och frågan är om det finns en konkret handlingsplan ?

Utan rekrytering inga nya skyttar och utan tävlingsarrangörer, inga aktiviteter. Vad tror ni händer sedan...
Ursäkta om jag frågar men vilket år var det 10 svenska deltagare på lv sm.
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inlägg av Kari Lindström »

Jag måste erkänna att jag hade faktiskt räknat fel. Det var inte 10... alltså inte på håret. Så jag tar tillbaka mitt påstående om 10. Däremot var det 15 man från Sverige och 20 från övriga världen i fyra olika klasser. De lägsta svenska deltagrantalen på mannaminne beträffande svenskt deltagande i både LV som HV. Året är 2018, dvs. i år och tävlingen handlar om Fredriksberg. Normalt brukar det vara runt ca. 20 "svenskar" i snitt.
/Kari

Stewe's world on ice

Kari Lindström skrev:Jag måste erkänna att jag hade faktiskt räknat fel. Det var inte 10... alltså inte på håret. Så jag tar tillbaka mitt påstående om 10. Däremot var det 15 man från Sverige och 20 från övriga världen i fyra olika klasser. De lägsta svenska deltagrantalen på mannaminne beträffande svenskt deltagande i både LV som HV. Året är 2018, dvs. i år och tävlingen handlar om Fredriksberg. Normalt brukar det vara runt ca. 20 "svenskar" i snitt.
Ibland går det upp och ner och folk prioriterar olika tävlingar. Detta år var väldigt fyllt i almenackan och jag var bland dom få som åkte på allt utom FM vilket var fyra dagars tävling.
Det var tex första året som jag började skjuta bänkskytte som jättestugan i Lochteå var helt fylld av folk och Sverige och Norge börjar närma sig en stor procent av deltagarna i palmisano.
Här är mitt egna deltagande under 2018 så den även den oinvigde i bänkskyttet kan förstå att om man tex bor norrut med det utbudet som fanns på tävlingar så kanske man inte har semesterdagar eller ekonomi att åka på allt så det man ser på enstaka listor återger inte säsongens deltagande helt rättvist.
7 Palmisano Lochteå 100m 28/4
6 Palmisano Lochteå 200m 29/4
3 Palmisano Lochteå Grand Agg
21 SM 500m Unl 10/5
22 HV Fredriksberg 100m 11/5
1 HV Fredriksberg 200m 12/5
8 HV Fredriksberg Grand Agg
28 SM LV Fredriksberg 100m 12/5
12 SM LV Fredriksberg 200m 13/5
17 SM LV Fredriksberg Grand Agg
6 SM HV Umeå 100 16/6
7 SM HV Umeå 200 17/6
4 SM HV Umeå Grand Agg
2 SM HV Umeå lag
5 SM LV+HV Two Gun Grand Agg
10 NM 500m Unl Trondheim 27/6
5 NM HV Trondheim 100m 28/6
4 NM HV Trondheim 200m 29/6
4 NM HV Trondheim Grand Agg
5 Forsa Open 300m 5/8
12 EM LV Lochteå 100m 9/8
18 EM HV Lochteå 100m 10/8
56 EM HV Lochteå 200m 11/8
26 EM LV Lochteå 200m 12/8
22 EM LV Lochteå Grand Agg
45 EM HV Lochteå Grand Agg
27 EM LV+HV Lochteå Two Gun Grand Agg
11 Sävar Open 100m 29/9
4 White Head Cup 100m 30/9.
Jag anser att 2018 var en höjdpunkt för svenskt bänkskytte med bland annat ett EM guld i lag, men man kan givetvis vända och vrida statistiken till att få fram sitt budskap. Just nu verkar det vara "poppis" att lyfta att bönkskytteförbundet försöker på något sätt att inte verka för bänkskytte.
Skyttet framgång hänger enbart på personen man ser i spegeln, vad gör man själv och hur verkar man för att hjälpa inte stjälpa.
Du har själv varit arrangör för flera tävlingar av hög kvalitet som jag skjutit på som trots detta sviktat i deltagande och därför så förvånar faktiskt kritiken mig. Den som har framgåmgsreceptet bör kliva fram och ta en större plats om intentionerna är sanna för kritik är enkel speciellt bakom en skärm.

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Jag tror inte någon säger att Bänkskytteförbundet skulle ej verka för bänkskyttet ? Däremot står förbundet mitt i ett vikande intresse för vissa klasser. Det arbetet som utförs i förbundet, kommer alltid bana vägen framåt. Där börjar ansvaret förbundet har för sporten... tappar man de sk. rekryteringsklasserna, tappar man också framtida skyttar. Men som tur är, handlar det om två klasser som man borde kunna samordna på olika sätt, bara man tänker till litet...
/Kari

mummelman

Inlägg av mummelman »

Antalet skyttar är tämligen konstant vid en jämförelse av VM-rankingen 2017-2018 och med den som var 2011-2012. 38 skyttar på den senare och 40 på den från 2012. Kari har varit ansvarig för rankingen i flertalet år tidigare (och gjort detta extremt bra) , du kanske kunde redovisa hur många skyttar det varit i de olika perioderna. Det jag kan se mellan de 2 perioderna som jag har tillgång till är att det var många aktiva Sthlms skyttar 2012 och de flesta är idag borta lr tagit en paus av olika anledningar och att den senaste listan påvisar att Norrlandsklubbarna lyckats med sin rekrytering.
Vad tycker lr förväntar sig folk att Svenska bänkskytteförbundet ska göra? Det hela utgår från klubbar lr enstaka arrangörer. Vi kan hitta på hur många klasser som helst för att tillgodose specifika intressen men kommer det att resultera i mer skyttar?
Med bra arrangemang så kommer det skyttar, Katarina arrangerade Hacksjö Open 2013 och jag håller den fortfarande som en av Sveriges bäst arrangerade tävlingar någonsin som jag varit med på (i Sverige) och det inkluderar 2st EM. Nu vet jag att Katarina fick banan stängd i en period av anledningar som de inte kunde påverka. Efter det så har tävlingsverksamheten inte hämtat sig.

Det jag tycker förbundet gjort dåligt under en längre tid är att höras och ses..... När läste någon en artikel om något bänkskytterelaterat i en jakt lr vapentidning. Det enda man möjligtvis kan läsa är att någon bössa i ett test har "bänkskytteprecision" och sen får man se en 3-skotts träffbild som oftast ser ut som skit.
Långhåll och PRS-skyttet har synts och hörts under en längre tid och har också lockat fler skyttar. Det är nästan obligatoriskt med någon form av långhållsrelaterat reportage i vapentidningen i varje nummer och har varit så i sedan de senaste 7-8 åren. Likaså gäller det FB och Youtube, mängder med filmer från olika PRS , taktiska och långhållstävlingar.
Vi är inte ensamma om att inte ses lr höras, samma diskusioner pågår inom NBRSA. Det finns knapt en enda film på youtube från en bänktävling, medans bla. PRS ser det som en möjlighet att synas.

Stewe's world on ice

Kari Lindström skrev:Jag tror inte någon säger att Bänkskytteförbundet skulle ej verka för bänkskyttet ? Däremot står förbundet mitt i ett vikande intresse för vissa klasser. Det arbetet som utförs i förbundet, kommer alltid bana vägen framåt. Där börjar ansvaret förbundet har för sporten... tappar man de sk. rekryteringsklasserna, tappar man också framtida skyttar. Men som tur är, handlar det om två klasser som man borde kunna samordna på olika sätt, bara man tänker till litet...
Just där skiljer sig våran uppfattning åt. JK har sedan många år varit en klass där specialbyggen med rutinerade skyttar stått för huvudsaken av aktiviteten, samma i sporter. Det har utåt sett beskrivits som en rekryterimgsklass men det är inte riktigt sanningen tycker jag. Då ser jag skyttet i liggande eller bänk på klubbnivå utan klass där man strävar efter max precision som den verkliga rekryteringen. Rekryteringen i sporter och JK har enligt mig dämpas oerhört av att bänkskyttar med många års erfarenhet i åratal har tagit topplaceringarna i rekryterimgsklasserna. Rösterna har höjts många gånger då vi diskuterat detta och först när blev så många som skrämdes bort att SM statusen gick förlorad så släppte dom rutinerade skyttarna klassen då det inte fanns medaljer att få längre.
Och vipps ska förbundet laga skadan.
Det är inte svårt att bli vald till styrelsen, jag ser fram emot en fullkomlig rusning av folk som vill bli invalda för att ta tag i dessa frågor.

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Alltså... instegsklass är kanske egentligen ett bättre ord för att förklara vad klasserna JK och SP har varit. Mindre tekniska klasser men riktiga bänkskytte-sådana. Annars skulle väl bara standardbössor över disk tillåtits ? Men alla har varit relativt överens om att vi ska inte ha klasser där lotten avgör... det ska skjutas. JK:n har alltid varit en klass med specialbyggen... mer eller mindre. Alltså, en instegsklass behöver inte vara just bara för rekryter, utan är en inkörsport till högre klasser om man vill vandra vidare. Eller så stannar man och tävlar just där eller skjuter alla klasser som t.ex jag och fler gjort. En del har också speciliserat sig enbart t.ex i JK. Som det nämndes innan, vill alla inte åka långt heller och bara skjuta en enda klass. I det hänseendet är JK och SP precis vilka tävlingsklasser som helst. Dock avgör annorlunda kvaliteter än i LV/HV, vem som vinner.

Sedan kan man ställa också följande frågor:

- hur många bänkskyttar tror du skulle gått direkt över till LV/HV, utan att få ha provat vingarna i JK/SP ?
- om det inte finns tävlingar i JK/SP längre, vad tror du händer med framtida rekrytering och speciellt om det inte finns någon plan för det? ... ett alternativ ?

Men vi lever i nuet och det gamla gills inte längre. JK:n är död och SP haltar. Då blir följdfrågan vad göra med en klass där det inte finns skyttar och hur hantera överlevnaden av den andra. Alternativen är många, men jag anser förbundet behöva identifiera och äga frågan ... sedan är ju vi skyttarna egentligen förbundet som ska svara på det i slutändan. Förbundsstyrelsen är dock vår förlängda arm för att administrera dylikt och komma med förslag eller fråga oss om förslag.

Vad beträffar fakta om JK och dess SM, så var det faktiskt de "rutinerade" kom med iden att lägga ner SM, Bl.a lilla jag och drev sedan genom beslutet. Syftet var att se om det skulle öka deltagandet av nybörjare. Men det gjorde det inte, så etablerade gick in igen och ökade antalet starter och SM infördes med klausul. Vi hade faktiskt under slutet av 90-talet en gentlemma övrenskommelse att etablerade skulle avstå skjuta i JK. Inte hjälpte det heller ty de "oetablerade" började bygga bössor för att slå rekorden. Tävlingen på alvar var igång igen. Faktum är att JK varit som bredast när det funnits många special byggen och svårt att hävda sig.
/Kari

Användarvisningsbild
taxen
Moderator
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Inlägg av taxen »

Lite åsikter från en "pausare" skjutit JK, LV, HV tidigare men pausar nu av olika orsaker Jagar desto mera. Och kanske dom största JK drabbningar har faktiskt skett utan SM status på Hacksjö genom Haggva Cup troligen pga bra arrangemang lite status över priser samt vandrings priset så själva SM är kanske inte ngt krav för tagga folk komma och tävla :roll: utan skapa tävlingar som triggar folk komma o skjuta men det ställer lite krav på att det finns eldsjälar som arrangerar. Jag skulle gärna se en uppföljnimg på Haggva Cup och Hacksjö open men vet att det krävs mycket planering och arrangemang men det vore skoj med lite nya namn på vandrings priset
Man blir alldrig fullärd......

Stewe's world on ice

Kari Lindström skrev:Alltså... instegsklass är kanske egentligen ett bättre ord för att förklara vad klasserna JK och SP har varit. Mindre tekniska klasser men riktiga bänkskytte-sådana. Annars skulle väl bara standardbössor över disk tillåtits ? Men alla har varit relativt överens om att vi ska inte ha klasser där lotten avgör... det ska skjutas. JK:n har alltid varit en klass med specialbyggen... mer eller mindre. Alltså, en instegsklass behöver inte vara just bara för rekryter, utan är en inkörsport till högre klasser om man vill vandra vidare. Eller så stannar man och tävlar just där eller skjuter alla klasser som t.ex jag och fler gjort. En del har också speciliserat sig enbart t.ex i JK. Som det nämndes innan, vill alla inte åka långt heller och bara skjuta en enda klass. I det hänseendet är JK och SP precis vilka tävlingsklasser som helst. Dock avgör annorlunda kvaliteter än i LV/HV, vem som vinner.

Sedan kan man ställa också följande frågor:

- hur många bänkskyttar tror du skulle gått direkt över till LV/HV, utan att få ha provat vingarna i JK/SP ?
- om det inte finns tävlingar i JK/SP längre, vad tror du händer med framtida rekrytering och speciellt om det inte finns någon plan för det? ... ett alternativ ?

Men vi lever i nuet och det gamla gills inte längre. JK:n är död och SP haltar. Då blir följdfrågan vad göra med en klass där det inte finns skyttar och hur hantera överlevnaden av den andra. Alternativen är många, men jag anser förbundet behöva identifiera och äga frågan ... sedan är ju vi skyttarna egentligen förbundet som ska svara på det i slutändan. Förbundsstyrelsen är dock vår förlängda arm för att administrera dylikt och komma med förslag eller fråga oss om förslag.

Vad beträffar fakta om JK och dess SM, så var det faktiskt de "rutinerade" kom med iden att lägga ner SM, Bl.a lilla jag och drev sedan genom beslutet. Syftet var att se om det skulle öka deltagandet av nybörjare. Men det gjorde det inte, så etablerade gick in igen och ökade antalet starter och SM infördes med klausul. Vi hade faktiskt under slutet av 90-talet en gentlemma övrenskommelse att etablerade skulle avstå skjuta i JK. Inte hjälpte det heller ty de "oetablerade" började bygga bössor för att slå rekorden. Tävlingen på alvar var igång igen. Faktum är att JK varit som bredast när det funnits många special byggen och svårt att hävda sig.
Med tanke på att JK och sporter främst är en svensk företeelse så väljer jag att säga att mer eller mindre alla norska och finska bänkskyttar har gått direkt till lv/hv för att hålla oss i närområdet.
Dom tre senaste svenskarna som börjat med bänkskytte så har en av dom skjutit en sportertävling innan lv/hv och dom andra två gick direkt till lv/hv.
Men taxens förslag låter väldigt bra. Varför inte göra haggva cup stort igen.
Då har JK skyttarna definitivt en stor tävling att åka till.

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator
Been thanked: 1 time

Inlägg av Stefan.K »

Hur ser det ut inom andra sorters skytte? Det jag har insikt i är viltmål och lerduvor, där ligger rekrytering och tävlingsverksamheten med nästan 100 procent på klubbarna och förbundet spelar långt in i kulisserna! Varför ska bänkskytteförbundets styrelse ha nån form av uppgift att ragga folk till tävlingar mm. Bänkförbundets styrelse har sett till att tävlingsprogrammet lagts så möjligheten att skjuta mycket funnits. Det har även ordnats med VM och EM mm samt skapat regelböcker.

Jag har sagt det förr och jag kan tjata igen! Engagera er och arrangera tävlingar och prova på dagar etc, minska energin på att diskutera hur ANDRA ska skapa klasser och se till att det blir fler skyttar in i bänkskyttet.....
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Ingen säger väl att det är förbundets uppgift att ragga skyttar ? Däremot har förbundet ett ansvar att förvalta och utveckla sporten ? Om inte, vad har ett förbund för uppgift ? Om allt läggs på föreningar, behövs faktiskt inget förbund...
/Kari

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator
Been thanked: 1 time

Inlägg av Stefan.K »

Man kan tolka allt olika.....

Var skrev jag att allt ska läggas på föreningar??

Förbundet ska, tycker jag, fungera som ett paraply för bänkskyttet på hög nivå med inriktning på mästerskap, internationella evenmang, regeler och liknande. Rekrytering, prova på tävlingar mm tycker jag ska ligga på klubbnivå.

Jag har länge tyckt att Jk och Sp spelat ut sin roll som SM-tävlingar och snarare dränerar energi från förbund och arrangörer mer än vad det tekryterar nya skyttar! Mitt bidrag till rekryteringsförsök har bestått av att jag drog igång 500 UNL och att skapa Topp Cupen. Hudik-gänget har tagit över 500 skyttet och Topp Cupen rullar på självmant numera med rätt hyfsade startfält imellan åt! Jag är övertygad om att det är enklast och minst energikrävande attgå den väg jag gjorde med dessa två tävlingsformer! Lätta arrangemang och ett fåtal regler gör att man orkar fixa tävlingar och locka in nya skyttar. 500 m är iof inte speciellt ”lättarrangerat” men Topp Cupen tycker jag är ett lysande exempel på hur man på ett enkelt och roligt sätt kan skjuta och locka in de som är intresserade av precision!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Med tanke på att JK och sporter främst är en svensk företeelse så väljer jag att säga att mer eller mindre alla norska och finska bänkskyttar har gått direkt till lv/hv för att hålla oss i närområdet.
I Norge har faktiskt både JK som Sporter funnits tidigare och fungerat på samma sätt som våra nationella klasser. Ny bemanning efter deras "generationsskifte" i Norska förbundet med har sedan utvecklat verksamheten åt det hållet de har det idag och det med all säkerhet i samråd med skyttar och föreningar... är min gissning. Vad gäller Finland har man tagit en annan väg. Man satsade på de internationella klasserna direkt från början. I dagsläget är bänkskyttet en del av det Finska skytteförbundet eller vad det nu exakt heter. Man får ett stöd och sedermera har även poängklasserna i 22LR och luftgevär skapats. Alltså, bägge länderna i vår omgivning har en pågående utveckling som expanderar bänkskyttet. T.o.m amerikanarna har efter många års stiltje insett att anpassning och utveckling av LV/HV-reglerna behövs om så smått behövs ! Men vad händer hos oss ?

Förändring är enkelt, bara ta beslut... ibland obekväma diton...men det blir utveckling som jag efterlyser. T.ex används som argument att vi har för många klasser utan deltagare och det är såååå jobbigt för arrangörerna. Men lägg ner en eller två klasser, så blir det lättare för dem. Att ha klasser som ingen deltar i är ju totalt onödigt att förvalta samt utveckla som ingen ändå gör och skaffa medaljer och priser till, eller hur ? Eller slå ihop och vidga reglerna omfatta fler tänkbara skyttar i stilen med skjut med vad ni har. Fungerar inte det, lägg ner sedan. Men vad händer hos oss ?
/Kari

Stewe's world on ice

Kari Lindström skrev:
I Norge har faktiskt både JK som Sporter funnits tidigare och fungerat på samma sätt som våra nationella klasser. Ny bemanning efter deras "generationsskifte" i Norska förbundet med har sedan utvecklat verksamheten åt det hållet de har det idag och det med all säkerhet i samråd med skyttar och föreningar... är min gissning. Vad gäller Finland har man tagit en annan väg. Man satsade på de internationella klasserna direkt från början. I dagsläget är bänkskyttet en del av det Finska skytteförbundet eller vad det nu exakt heter. Man får ett stöd och sedermera har även poängklasserna i 22LR och luftgevär skapats. Alltså, bägge länderna i vår omgivning har en pågående utveckling som expanderar bänkskyttet. T.o.m amerikanarna har efter många års stiltje insett att anpassning och utveckling av LV/HV-reglerna behövs om så smått behövs ! Men vad händer hos oss ?

Förändring är enkelt, bara ta beslut... ibland obekväma diton...men det blir utveckling som jag efterlyser. T.ex används som argument att vi har för många klasser utan deltagare och det är såååå jobbigt för arrangörerna. Men lägg ner en eller två klasser, så blir det lättare för dem. Att ha klasser som ingen deltar i är ju totalt onödigt att förvalta samt utveckla som ingen ändå gör och skaffa medaljer och priser till, eller hur ? Eller slå ihop och vidga reglerna omfatta fler tänkbara skyttar i stilen med skjut med vad ni har. Fungerar inte det, lägg ner sedan. Men vad händer hos oss ?
JK är mer eller mindre borta sedan länge i Norge och för ca två år sedan gjordes en nysatsning på sporter och som har legat runt fem deltagare. Dock har Norge ökat i deltagarantal dom senaste åren med folk som gått direkt på lv hv. Som jag uppfattar det är 500m en bra portal in i bänkskyttet. Ända sedan jag börjat har det varit exakt samma diskution runt detta. Man kan säga från dag ett. Det jag noterat genom dessa år är att det ställs mycket krav att styrelsen ska genomföra folks idéer. Att genomföra dessa idéer själva eller ta plats i styrelsen verkar dock omöjligt. Man har oftast inte tid eller så säger man att man inte är lämpad.
Jag skriver det igen med risk för att låta som en trasig skiva. Kontakta mig då jag sitter i valberedningen om ni/du är intresserad av att ta plats i styrelsen. Eller varför inte hur ni/du bygger upp en verksamhet lokalt som gagnar detta skytte.

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Hur vi byggt upp vår egen verksamhet går att skåda på benchrest.nu liksom på föreningens Facebook-sida. De är självförklarande !

Dock ser jag både förbundsstyrd framgångsrik utveckling i Norge som i Finland och det känns konstigt att inget av detta finns här hemma ? Stefan har förklarat att man inte hade tid tidigare för andra göromål och då har vi nog där den första konstruktiva förklaringen överhuvudtaget. Den kommentaren tackar jag för ! Då kan egentligen diskussioner inledas om vad som är medlemmars förväntningar kontra vad förbundet hinner syssla med ? Då är vi tillbaka till förbundets egen verksamhetsstrategi. Går det inte hitta intresserade och ingen vill jobba och göra saker för bänkskyttet och dess generalla utveckling i landet, går det faktiskt berätta om det. Ta ett beslut utifrån rådande situation och informera. Det är inte värre än att säga ja eller nej till en chokladkaka. Om sedan medlemmar inte gillar det, får man reda ut det senare. Det får bli konsekvensen och det är också utveckling, som man kan anamma i sin egen lokala verksamhet.

Det går också leja bort funktioner till andra icke styrelsebundna individer. Så gjordes förr. För att avlasta styrelsen med just t.ex ältandet om regler, infördes många år sedan en regelkommitte att handlägga just dessa plågsamma frågor. Jag tror dock inte kommitten lever längre, eller de andra funktioner/kommitter heller som etablerades för att avlasta. Faktum är att mycket av löpande arbetet kan göras utanför förbundet av intersserade medlemmar, men då behöver man i förbundet fungera som "arbetsledare" för att driva dessa instanser. Rationalisering kan säker också göras på många håll beträffande rapporter mm.

Men går det inte hitta intresset för detta heller någonstans, så ska man enligt min menig öppet informera om det så att alla förstår vad man kan förvänta sig. Sedan får årsmötet antingen gilla eller ogilla och agera därefter...
/Kari

Stewe's world on ice

Kari Lindström skrev:Hur vi byggt upp vår egen verksamhet går att skåda på benchrest.nu liksom på föreningens Facebook-sida. De är självförklarande !

Dock ser jag både förbundsstyrd framgångsrik utveckling i Norge som i Finland och det känns konstigt att inget av detta finns här hemma ? Stefan har förklarat att man inte hade tid tidigare för andra göromål och då har vi nog där den första konstruktiva förklaringen överhuvudtaget. Den kommentaren tackar jag för ! Då kan egentligen diskussioner inledas om vad som är medlemmars förväntningar kontra vad förbundet hinner syssla med ? Då är vi tillbaka till förbundets egen verksamhetsstrategi. Går det inte hitta intresserade och ingen vill jobba och göra saker för bänkskyttet och dess generalla utveckling i landet, går det faktiskt berätta om det. Ta ett beslut utifrån rådande situation och informera. Det är inte värre än att säga ja eller nej till en chokladkaka. Om sedan medlemmar inte gillar det, får man reda ut det senare. Det får bli konsekvensen och det är också utveckling, som man kan anamma i sin egen lokala verksamhet.

Det går också leja bort funktioner till andra icke styrelsebundna individer. Så gjordes förr. För att avlasta styrelsen med just t.ex ältandet om regler, infördes många år sedan en regelkommitte att handlägga just dessa plågsamma frågor. Jag tror dock inte kommitten lever längre, eller de andra funktioner/kommitter heller som etablerades för att avlasta. Faktum är att mycket av löpande arbetet kan göras utanför förbundet av intersserade medlemmar, men då behöver man i förbundet fungera som "arbetsledare" för att driva dessa instanser. Rationalisering kan säker också göras på många håll beträffande rapporter mm.

Men går det inte hitta intresset för detta heller någonstans, så ska man enligt min menig öppet informera om det så att alla förstår vad man kan förvänta sig. Sedan får årsmötet antingen gilla eller ogilla och agera därefter...
När tävlade du i Finland sist. Dom om något har tappat skyttar

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Jag behöver inte åka till Finland för att prata finsk bänkskytte. Jag behärskar ju språket och har mina kontakter samt följer med intresse deras utveckling. Naturligtvis går antalet utövare upp och ner som du även själv utryckt det. Men om du studerar bredden i grenar och aktiviteter i Finland, ligger de på en helt annan nivå. I Finland är det överordnade förbundskrav att det ska finns både det ena som det andra som skapar struktur. De arrangerar det mesta från planerad organiserad verksamhet till domarutbildningar. I Norge tror jag också att man tillhör numera en större skyttesammanslutning som både stöttar som ställer krav på sporten. Därför frodas bänkskyttet i dessa två länder.
/Kari

Stewe's world on ice

Kari Lindström skrev:Jag behöver inte åka till Finland för att prata finsk bänkskytte. Jag behärskar ju språket och har mina kontakter samt följer med intresse deras utveckling. Naturligtvis går antalet utövare upp och ner som du även själv utryckt det. Men om du studerar bredden i grenar och aktiviteter i Finland, ligger de på en helt annan nivå. I Finland är det överordnade förbundskrav att det ska finns både det ena som det andra som skapar struktur. De arrangerar det mesta från planerad organiserad verksamhet till domarutbildningar. I Norge tror jag också att man tillhör numera en större skyttesammanslutning som både stöttar som ställer krav på sporten. Därför frodas bänkskyttet i dessa två länder.
När det gäller Norge så har jag märkt att uppsvinget hade mycket att göra med att nidarosklubben fick tillgång till sin bana pga klubbens idoga arbete med detta. Jag har inte hört vad förbundets del i detta var men en stor skillnad blev det då norska bänkskyttar i stor andel bor nära trondheim också.
När det gäller Finland så bygger jag det på en del samtal med finska profiler inom sporten om deras stora tapp i antal. Men vad vet jag, dom kanske ljög.
Dina påståenden om USA verkar vara väldigt konstiga dock. Berätta gärna mer om dom.

Edit. Kollade lite snabbt på palmisano 2018 63 skyttar totalt 44 st finländare 15 st svenskar (5st av dom på topp 10) och 4 norrmän.
2012 67 st totalt 9 svenskar och inga norrmän.
Tar man den tävlingen så verkar inte Sverige vara i någon speciell kris deltagarmässigt. Finland har dock tappat.

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Banor är alltid grunden till alla skytteövningar. Utan banor inga föreningar och inte heller verksamhet. Med en organiserad verksamhet kan dock banor behållas och utvecklas. Utan er samordnade verksamhet i Skyttealliansen på Blåberget, skulle ni inte existera. Inte heller vi på Hacksjön utan vår HSO. Vad beträffar USA är det en del regeländringar som slagit genom under senare år efter många års stilltje. Tunern är ett bra exempel.

Du stirrar dig gärna på siffror, märker jag. Siffror berättar bara situationen just vid ett viss tillfälle. Siffror från fler tillfällen bredvid varandra ger trender. Klart att deras arrangörer tampas med sina deltagarsiffror, precis som alla andra. Men det finns betydligt fler banor där tävlingar finns än t.ex 15 år sedan. De har också flerfaldigt bänkskyttegrenar totalt sett nu än då. Alltså, deras bänkskytte som sport har utvecklats kolossalt.

Alltså, mitt debatterande handlar om utveckling av sporten bänkskytte. Utan en utveckling, en säker stagnation och därefter död. Döden kan iofs inträffa ändå, men då har man förhoppningsvis gjort allt som står i ens makt.
/Kari

Stewe's world on ice

Kari Lindström skrev:Banor är alltid grunden till alla skytteövningar. Utan banor inga föreningar och inte heller verksamhet. Med en organiserad verksamhet kan dock banor behållas och utvecklas. Utan er samordnade verksamhet i Skyttealliansen på Blåberget, skulle ni inte existera. Inte heller vi på Hacksjön utan vår HSO. Vad beträffar USA är det en del regeländringar som slagit genom under senare år efter många års stilltje. Tunern är ett bra exempel.

Du stirrar dig gärna på siffror, märker jag. Siffror berättar bara situationen just vid ett viss tillfälle. Siffror från fler tillfällen bredvid varandra ger trender. Klart att deras arrangörer tampas med sina deltagarsiffror, precis som alla andra. Men det finns betydligt fler banor där tävlingar finns än t.ex 15 år sedan. De har också flerfaldigt bänkskyttegrenar totalt sett nu än då. Alltså, deras bänkskytte som sport har utvecklats kolossalt.

Alltså, mitt debatterande handlar om utveckling av sporten bänkskytte. Utan en utveckling, en säker stagnation och därefter död. Döden kan iofs inträffa ändå, men då har man förhoppningsvis gjort allt som står i ens makt.
Nej tyvärr inte siffror jag har besökt alla tävlingar utom FM och att vara på plats ger en annan bild än den du försöker skapa men jag kan ju ha beskrivit det i siffror , tänkte detsamma faktiskt om dig när du betygsatte fredriksberg twogun efter antalet svenska deltagare , jag har även haft lite kontakt med Norge i dag och det var lite som jag trodde där med uppsvinget.
Men din tilltro till deras förbund glädjer mig. Det som glädjer mig mindre är din smutskastning av ditt egna förbund. Du skriver kategoriskt om hur allt hänger på bänkskytte förbundet men tar nedläggandet av Stockholms mest framgångsrika bänktävling någonsin med en klackspark och beskriver sedan katastrofen med hur förbundet inte har givit riktlinjer.
Jag vet inte ärligt talat om jag ska skratta eller gråta över dessa smutskastningsförsök.
Jag ska lämna dig ifred nu för jag ska erkänna att jag börjar bli lite arg på detta. Du får väl som sagt kontakta valberedning så vi får se hur en slipsten ska dras om om du blir invald eller om det känns jobbigt så får du gärna fortsätta med ditt negativa svammel om du tror att det är så man gör en skillnad här i världen.
Jag orkar dock inte med dig längre.