Stålform för skjutbänk

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Stewe's world on ice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Stålform för skjutbänk

Inlägg av Stewe's world on ice »

Bo Petersson skrev:Det kommer att bli en omprioritering vad gäller hyra av form. Nidaros (Tronheims) bänkskyttar vill ha den och tillverka ett större antal bänkar som ska vara klara till i sommar. Mycket trevligt tycker jag att Norges mest livaktiga bänkskytteklubb satsar vidare och mycket hedrande att få hjälpa till. Eftersom det tar ett bra tag att gjuta alla bänkarna så förstår jag att dom är angelägna att få formen "över kölen" ganska snart. Har ni något bra tips på hur en transport Umeå (Obbola) - Trondheim enkelt (och gärna billigt) kan ordnas så skicka ett Pm till mig. Formen står surrad på en lastpall.
Jäkligt trevligt, heja Nidaros.
Hunt to live. Live to hunt

Bo Petersson
Been thanked: 3 times

Inlägg av Bo Petersson »

Formen kommer tillbaka från Trondheim efter Norska Mästerskapen om det löser sig med transporten vilket jag tror är realistiskt. Det är alltså läge att höra av sig om intresse för formen finns så att logistiken kan bli så bra som möjligt och att vi på så sätt kan få fler bänkar gjorda.

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Bingebo

Inlägg av Bingebo »

Jag är intresserad av den där formen när den är i närheten av Vännäs/Umeå
Mvh. Anton
Marlin 1895GG 450Marlin
Hva 1651 7mm Rem Mag
Tikka T3 Sporter 6,5x55 Stalon Wisper
Sako Quad Range 22lr

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Formen kommer till Brännland i slutet av nästa helg. :)

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Bänkformen som nu är utanför Umeå är snart ledig för den som vill gjuta bänkar. Har fått en förfrågan från Skåne och har sedan tidigare en intresseförfrågan ifrån Mörrum. Finns det fler i den landsänden som har intresse av den som kan vara med och dela kostnaden för transporten? Finns det möjligen någon som har förslag på en billig transport eller någon/några som rent av kan vara med och sköta en transport eller delar av en transport? Formen står fastspänd på en lastpall 800x1200 och höjden med pallen inräknad är något under en meter. Formen är något kortare än pallen men den är ca 900 bred upptill. Formens vikt med pall har jag inte vägt men utifrån materialåtgång så uppskattar jag vikten med pallen inräknad till något under 200Kg. Det vore mycket trevligt om vi kunde få ner formen till Skåne för att sedan förhoppningsvis ordna med en stafett norröver.

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Fält
Been thanked: 5 times

Inlägg av Fält »

Var finns formen nu?

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 6 times

Inlägg av Ingvar »

Fält skrev:Var finns formen nu?
PM:a Bo Petersson!!
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Stewe's world on ice
Been thanked: 7 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Fält skrev:Var finns formen nu?
Umeå har jag för mig
Hunt to live. Live to hunt

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Formen finns i Umeå eller mer bestämt på SCA i Obbola. I morgon så ska jag och Lars Lindgren ha "lucköppning" och sedan är planen att så snart som möjligt gjuta ännu en bänk.

Användarvisningsbild
pistolmike
Has thanked: 8 times

Inlägg av pistolmike »

Bo Petersson skrev:Det vore mycket trevligt om vi kunde få ner formen till Skåne för att sedan förhoppningsvis ordna med en stafett norröver.
Efter Skåne, Mörrum så är vi i Vetlanda (Småland) intresserade.
Är det något bestämt om "stafetten" norrut??

Mvh Micke
Mvh Micke :)
"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Inget är bestämt om vad som händer närmast men en samordning av de intressen som visats från den södra landsänden vad gäller transport och logistik är lämplig. Man borde då kunna dela på kostnaden för transporten tänker jag.
Vi har nu gjutit de två bänkarna som vi skulle göra vilket gör att formen är ledig. Jag kan tänka mig att få den till någon transportör också.

Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Frågade mej för lite om fraktkostnaden Umeå-Vetlanda, ca. 2800kr för en pall upp till 1000kg.
Skall fråga om brorsan har lust att köra en omväg på 20mil, han ska uppåt Dorotea till midsommar.

Mvh Micke
"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Ett förtydligande angående pallen. En standardpall är 800x1200. På pallen ligger en fastbultad plyfaskiva som är ca 900 bred och 1200 lång, Bänkens största mått är 1100 på längden och 930 på bredden. Höjden på formen inklusive pallen är ca 1 meter. Formen är nu oljad och fastsurrad med spännband. Med formen följer ett vinkeljärn som är ett bra hjälpmedel till att jämna till bänkens yta med och en av kapad borr med en fastsvetsad platta på. Borren är av typen som används i en slaghammare, "Hilti", som vi har provat att vibrera/packa formen med. Resultatet var utmärkt och risken att skada formen minimal och nästan obefintlig om man pressar verktyget mot ytor som är förstärkta.

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Jag har flera förfrågningar om att låna formen. En förfrågan var från Skellefteåhamn som jag tror inte är aktuellt längre. Det som ser mest intressant ut för dig är väl den förfrågan jag fick från signaturen "Batistuta" i Mörrums skyttegille och från Håkan Palm, Knutstorp. Kanske ligger vägen öppen för ett samarbete och samfinansiering av transporten. Signaturen "Fält" från Göteborgstrakten har också visat intresse.

Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Vi i Vetlanda Skyttegille är också intresserade! Jag håller på att kollar om vi kan ordna frakten ner hit till oss i Småland.
Får vi hit den så är den inte så långt till Mörrum sen kunde den kanske gå till Knutstorp och sen vidare till Göteborg och norrut.
Eller om vi vänder på stafetten och börjar i Göteborg osv. så kan vi i Vetlanda frakta upp formen till Umeå senare!?

Apropå frakten Går det att Lägga på pallkragar och ett lock på formen/pallen?
Frakten gick att få billigare om godset vara staplingsbart. Vet att bänken var 900mm bred upptill och pallen bara är 800mm.

Finns det något "tidsbegränsning" på lånet/hyran av formen??
Tänkte vi skulle gjuta 5st bänkar i Vetlanda, det tar ju ett tag om betongen ska brinna lite innan man öppnar formen.

Mvh Micke

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Det finns ingen annan tidsfrist än vad vanlig anständighet kräver. Formen är tillverkad för att hjälpa till att få bra bänkar på så många ställen som möjligt. Som bänkskytt så hoppas jag att det även kan ge några medlemmar till Svenska Bänkskytteförbundet och att skyttar träffas, trivs och kanske tävlar mot varandra. Några stabila bänkar är ju själva grundförutsättningen tänker jag.

Användarvisningsbild
hapa

Inlägg av hapa »

Jag kommer att skicka PM till Pistolmike för att samordna vidare transport i södra landsänden. Alla ni "här nere" som är intresserade, kontakta mig eller pistolmike via PM så tar vi vidare diskussion via t.ex. Messengergrupp.

Håkan Palm, Kågeröds Skyttegille (vid Ring Knutstorp, Skåne)
IMHO / HP

Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Är det någon mer som är intresserad av formen, när "staffeten" är på väg uppåt!??

Vi i Vetlanda ska få ner bänken nästa vecka, sen går den ev. till Mörrum, Knutstorp och Göteborg.
Det är ingen i Värnamo, Hyltebruk eller Falkenbergstrakten som är intresserade?

Mvh Micke