Stålform för skjutbänk

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Bo Petersson
Been thanked: 4 times

Re: Stålform för skjutbänk

Inlägg av Bo Petersson »

Som sagt jag tycker det är helt OK att sälja en bänk om det är för att finansiera ett projekt där man gjuter bänkar till sin bana. Den sålda bänken kommer ju till glädje för den/de som köpt den. Har man planer på att göra ett större antal för försäljning ser jag gärna att man tillverkar en egen form. Jag har planer på att låta lägga ut bilder, ritningar och klippschema för plåten så att den går att kopieraför den som så önskar. Vore underbart om det fanns fler formar som var på turné i vårt avlånga land.

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Formen är uppenbarligen i de bästa händer nu när vårvärmen är i antågande. Jag besökte Fredrik "Berra" Berglund på dennes arbete ute på Birsta, Sundsvall, och fick ta del av de planer som fanns för att gjuta bänkar. Ljuv musik i mina öron. Här är hans egna ord från ett inlägg på facebook: Sundsvall SKF har skapat en betong grupp som ska gjuta ett x antal bänkar. 5-6 bänkar är beviljat av styrelsen. Ett ytterligare antal kommer att bekostas av medlemmarna själva bland annat jag. 2st ytterligare jaktklubbar i stan har visat intresse och vill ha bänkar till sina banor så vi kommer gjuta till dom med för en kostnad av en bänk till oss själva. Skulle hoppas och gissa på att vi alla fall gör totalt minst 10-15 inför framtiden i SSKF.
Jag tycker det låter helt fantastiskt!
Planen för formens framtid denna säsong är inte klar men av logistikskäl lutar det åt att Stefan K och Umeå Jaktskytteklubb blir nästa anhalt. Stigge, i Rutvik, Luleå har visat intresse för formen liksom fler i Norrbotten bl.a. personer i Jokkmokk och Haparandatrakten. Önskar än en gång att det skulle finnas mer än en form. Hoppas kunna uppdatera och lägga ut ritning, klippschema till plåten och lite bilder och anvisningar på Svenska Bänkskytteförbundets hemsida så att de som har möjlighet kan tillverka en egen form.

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Formen är uppenbarligen i de bästa händer nu när vårvärmen är i antågande. Jag besökte Fredrik "Berra" Berglund på dennes arbete ute på Birsta, Sundsvall, och fick ta del av de planer som fanns för att gjuta bänkar. Ljuv musik i mina öron. Här är hans egna ord från ett inlägg på facebook: Sundsvall SKF har skapat en betong grupp som ska gjuta ett x antal bänkar. 5-6 bänkar är beviljat av styrelsen. Ett ytterligare antal kommer att bekostas av medlemmarna själva bland annat jag. 2st ytterligare jaktklubbar i stan har visat intresse och vill ha bänkar till sina banor så vi kommer gjuta till dom med för en kostnad av en bänk till oss själva. Skulle hoppas och gissa på att vi alla fall gör totalt minst 10-15 inför framtiden i SSKF.
Planen för formens framtid denna säsong är inte klar men av logistikskäl lutar det åt att Stefan K och Umeå Jaktskytteklubb blir nästa anhalt. Stigge, i Rutvik, Luleå har visat intresse för formen liksom fler i Norrbotten bl.a. personer i Jokkmokk och Haparandatrakten. Önskar än en gång att det skulle finnas mer än en form. Hoppas kunna uppdatera och lägga ut ritning, klippschema till plåten och lite bilder och anvisningar på Svenska Bänkskytteförbundets hemsida så att de som har möjlighet kan tillverka en egen form.

Användarvisningsbild
killerberra
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av killerberra »

Bo Petersson skrev:Formen är uppenbarligen i de bästa händer nu när vårvärmen är i antågande. Jag besökte Fredrik "Berra" Berglund på dennes arbete ute på Birsta, Sundsvall, och fick ta del av de planer som fanns för att gjuta bänkar. Ljuv musik i mina öron. Här är hans egna ord från ett inlägg på facebook: Sundsvall SKF har skapat en betong grupp som ska gjuta ett x antal bänkar. 5-6 bänkar är beviljat av styrelsen. Ett ytterligare antal kommer att bekostas av medlemmarna själva bland annat jag. 2st ytterligare jaktklubbar i stan har visat intresse och vill ha bänkar till sina banor så vi kommer gjuta till dom med för en kostnad av en bänk till oss själva. Skulle hoppas och gissa på att vi alla fall gör totalt minst 10-15 inför framtiden i SSKF.
Ytterligare en klubb i regionen har nu beställt en bänk,en härlig kedjereaktion minst sagt. Jag har ritningarna Bo någonstans jag ska göra ett försök att få upp dom på hemsidan fall nån händig får för sig att vilja tillverka en.
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS Scarborough Bix N`Andy 6ppc Nightforce 42x44 6br Nightforce 15-55
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50

"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp

Användarvisningsbild
birk0323
Been thanked: 2 times

Inlägg av birk0323 »

Den där gjutformen tycker jag borde döpas till ett lämpligt namn för den bör vara bra nog så unik. Det är ju bara för härligt :D
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

300wby

Inlägg av 300wby »

Jag föreslår namnet BOLA bänken.
Varg? Nej tack!

Användarvisningsbild
pistolmike
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av pistolmike »

300wby skrev:Jag föreslår namnet BOLA bänken.
:) Har du koll på den gamla betydelsen av "bola"?

Mvh Micke
Mvh Micke :)
"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Stewe's world on ice
Been thanked: 12 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

pistolmike skrev:
300wby skrev:Jag föreslår namnet BOLA bänken.
:) Har du koll på den gamla betydelsen av "bola"?

Mvh Micke
Lars är gammal sjöman så det har han säkert, jag tror dock inte att han själv har gått på gatan ;)
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

När jag söker på Bola hittar jag att det betyder "kastvapen" såna där linor med en tyngd längs ut... hur som antar jag att det finns en annan betydelse här som jag inte kan komma på, handlar det om sjömäns aktiviteter i främmande hamn... matrosen som BOLADE... sedan ska det också kopplas till den här bänken, vill man veta eller vill man inte är frågan :D
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Stewe's world on ice
Been thanked: 12 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

birk0323 skrev:När jag söker på Bola hittar jag att det betyder "kastvapen" såna där linor med en tyngd längs ut... hur som antar jag att det finns en annan betydelse här som jag inte kan komma på, handlar det om sjömäns aktiviteter i främmande hamn... matrosen som BOLADE... sedan ska det också kopplas till den här bänken, vill man veta eller vill man inte är frågan :D
Det betyder även att man går på gatan och säljer sig
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Stewe's world on ice skrev:
birk0323 skrev:När jag söker på Bola hittar jag att det betyder "kastvapen" såna där linor med en tyngd längs ut... hur som antar jag att det finns en annan betydelse här som jag inte kan komma på, handlar det om sjömäns aktiviteter i främmande hamn... matrosen som BOLADE... sedan ska det också kopplas till den här bänken, vill man veta eller vill man inte är frågan :D
Det betyder även att man går på gatan och säljer sig
jaha, ja just ja då förstår jag.

Användarvisningsbild
pistolmike
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av pistolmike »

Vad jag har lärt mej är ett "bol" = knull, "bola" = knulla och bola-bänken = ... :shock: :shock:
Här i Småland finns många ortsnamn ordet bol i, t.ex. slättebol, ösjöbol.
Kanske kan kan väl tänka att dom kommer sej av gamla "kärleksmöten" eller dylikt.

Lite OT blev det nu... åter till namn på bänken/bänkarna.

BL-bänken? Sverige-bänken?

Mvh Micke
Mvh Micke :)
"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Så här ser den bänk som jag och Lars har hemma i Obbola.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

300wby

Inlägg av 300wby »

Har inte kollat Robsoft på länge, blir förfärad över fantasin mina kolleger har.
Får väl ta tillbaka mitt förslag och tänka ut något nytt.
Hur som verkar alla eniga om att bänken är ett lyft för bänkskyttet så Även jag.
Lasse
Varg? Nej tack!

Orbitol

Inlägg av Orbitol »

Bild

Så här gjorde vi med bänkarna.....
Jag vet inte om träklossarna finns kvar till formen numera men vi bedömde att göra den så den står på 3st ben var bättre än att ha den slät i botten. Vi gradade oxå av alla vassa kanter med diamantklingan.

Om ni skall göra en ny ritning så har jag en liten ide.
Bänken är pytte lite framtung, om nu det spelar någon roll...?
Öka diametern på det längsgående benet.
Vinkla det främre benet så basen för benen blir större.
Förläng bänken 10cm.
Nu menar jag inte att man måste göra alla ändringar eller ens några alls.

Nu tycker jag bänken är bra som den är och stabil som den.
Tack till skaparna av denna bänk....

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Storleken är anpassad för tävling i bänkskytte. En större bänk väger mer och blir något dyrare att tillverka utan att ge några fördelar. Den blir också tyngre att flytta. Att det behövs urtag under benen är en självklarhet om bänken ska stå stabilt. Står den på en betongplatta eller liknande så krävs väldigt små urtag. De flesta bänkarna har tillverkats med en tjock gummimatta under de centrala delarna av benen. Ett större urtag är ingen nackdel om underlaget inte är plant men står den direkt på mark så är det också enkelt att fylla upp med material under hörnen. Bänken är inte högre än att, om den sjunker ner, kan upplevas lite låg.
Framtung? Ja det är den kanske men jag ser inget problem med det annat än när den ska transporteras. Att riva av de vassa kanterna något är en god idé om det görs med måtta. Ingen vill skada sina kläder eller annat mot bänken men jag har valt att göra kanterna lite spetsiga av tre skäl, dels att få en så stor yta på bänken som möjligt utan att vikten ökar, dels för att kunna placera baksäcken så långt ut mot skytten som möjligt vilket ger en bekväm skjutställning och dels därför att det ska vara lite obekvämt om man ligger an mot bänken med kroppen då det faktiskt är möjligt att trots att den är både tung och stabil kunna trycka över den något lite. Backar man då undan i skottögonblicket så påverkas träffläget.

Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

Storleken är anpassad för tävling i bänkskytte. En större bänk väger mer och blir något dyrare att tillverka utan att ge några fördelar. Den blir också tyngre att flytta. Att det behövs urtag under benen är en självklarhet om bänken ska stå stabilt. Står den på en betongplatta eller liknande så krävs väldigt små urtag. De flesta bänkarna har tillverkats med en tjock gummimatta under de centrala delarna av benen. Ett större urtag är ingen nackdel om underlaget inte är plant men står den direkt på mark så är det också enkelt att fylla upp med material under hörnen. Bänken är inte högre än att, om den sjunker ner, kan upplevas lite låg.
Framtung? Ja det är den kanske men jag ser inget problem med det annat än när den ska transporteras. Att riva av de vassa kanterna något är en god idé om det görs med måtta. Ingen vill skada sina kläder eller annat mot bänken men jag har valt att göra kanterna lite spetsiga av tre skäl, dels att få en så stor yta på bänken som möjligt utan att vikten ökar, dels för att kunna placera baksäcken så långt ut mot skytten som möjligt vilket ger en bekväm skjutställning och dels därför att det ska vara lite obekvämt om man ligger an mot bänken med kroppen då det faktiskt är möjligt att trots att den är både tung och stabil kunna trycka över den något lite. Backar man då undan i skottögonblicket så påverkas träffläget.

Användarvisningsbild
micke w
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av micke w »

Ikväll var vi upp på Blåberget och hämtade bänken som Berra och grabbarna gjutit åt oss. Den ser väldigt fin ut, stort tack till Berra och övriga där uppe som gjöt den åt oss. Den kommer bli perfekt på vår nya 100 m bana. Vill även tacka Bo för ett väldigt fint initiativ att låta formen vandra Sverige runt

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Ja det där blir nog allt kanon det, äntligen vågar man börja hoppas på att få skjuta från en "fast" plats :D

Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

Vart kommer bänken hamna mer exakt? Trevligt med fler banor i trakten. :D