6 Dasher i tung bänkbössa

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

christer

Re: 6 Dasher i tung bänkbössa

Inlägg av christer »

Dom har gått 3ggr, första gången sköt jag ganska lugna laddningar.
Skjuter 107 Sierra med antingen URP el rs60...vo på 920 och då har
jag inte fått nån hylsa som havererat...än!

Jag har inte hunnit testa var gränsen går i denna pipa, jag är nöjd med hylsorna
så här långt.
Det är inte ett tvång att bli gammal...bara för man levt länge.
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

christer skrev: 29 sep 2022, 17:03 Dom har gått 3ggr, första gången sköt jag ganska lugna laddningar.
Skjuter 107 Sierra med antingen URP el rs60...vo på 920 och då har
jag inte fått nån hylsa som havererat...än!

Jag har inte hunnit testa var gränsen går i denna pipa, jag är nöjd med hylsorna
så här långt.
Okey tack för din input. kul att höra sen när du gjort flera omladdningar. Bra början i alla fall.
Jag fick problem med mina Norma 6XC hylsor efter ca 3 omladdningar men det fanns många förklaringar. En av dem var att jag hade dåliga verktyg som inte tog längre ned på hylsan också.
De kamrade knappt efter kalibreringen och det blev lite för höga tryck.
Körde då Wilson verktyg som skulle vara gjorda för 6XC II. Fick sedan Fabian W fina verktyg men då var det för sent.. bara att slänga hylsorna då. Fortsatte med Normas hylsor men när jag jämförde med Petersonhylsorna så var det helt klart både mer hållbara och konsekventa i måtten på längd och bredd. Ja i mina ögon som Laupa.
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Peterson är av klart bättre kvalitet än Norma. Som du sa så likvärdiga med Lapua.
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

Wellibite skrev: 29 sep 2022, 20:54 Peterson är av klart bättre kvalitet än Norma. Som du sa så likvärdiga med Lapua.
Ja precis kostade på mig ett antal för framtiden med XC:n och det kanske var smart för priserna nu är inte roliga.
Nej nu bara vänta in Alpha för Dasher och försöka få tag i Laupas BR-hylsor med. Trevlig helg /Bullen
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Har inte Borne skjutit med en sån tidigare?
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

karelsk blandning skrev: 30 sep 2022, 09:29 Har inte Borne skjutit med en sån tidigare?
Absolut så är det Tack! jag fick tipset i tråden här tidigare.
Han kör numera 6XC och vi har pratat lite om det, men inte gällande hylsorna.
Användarvisningsbild
sporter

Inlägg av sporter »

Jag är nog den sämsta säljaren för Dasher :D Det skjuter och funkar definitivt, men min själ dör lite varje gång det är dags för hylsjobb.

Den person jag känner som skjutit absolut mest Dasher i bänkskytte och jakt är Jari Laulumaa. Vet att han laborerat en hel del och nu senast med amerikanska krut för att få hylsor att hålla längre men med bibehållen precision. Han kör också med hydroforming för att spara lite tid på att få fina skarpa vinklar redan vid första fireform. Behöver du nå kontaktuppgifter till honom är det bara du hör av dig Bullen.
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

sporter skrev: 02 okt 2022, 21:52 Jag är nog den sämsta säljaren för Dasher :D Det skjuter och funkar definitivt, men min själ dör lite varje gång det är dags för hylsjobb.

Den person jag känner som skjutit absolut mest Dasher i bänkskytte och jakt är Jari Laulumaa. Vet att han laborerat en hel del och nu senast med amerikanska krut för att få hylsor att hålla längre men med bibehållen precision. Han kör också med hydroforming för att spara lite tid på att få fina skarpa vinklar redan vid första fireform. Behöver du nå kontaktuppgifter till honom är det bara du hör av dig Bullen.
He he jag visste det Borne ;) därför störde jag dig inte i det här.
Jag har faktiskt haft kontakt med Jari nyss gällande lite annat som han har till mig. Men väntar tills EM är klart och han kommit hem.
Såg en video på alternativ formning, det kanske var hydroforming skall kolla klart ikväll.

Jag har beställt lite Alphahylsor men vill gärna pröva Laupa med.

Tack för input /Bullen
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

x
Senast redigerad av 1 Bullen, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
sporter

Inlägg av sporter »

Bullen skrev: 03 okt 2022, 07:54
sporter skrev: 02 okt 2022, 21:52 Jag är nog den sämsta säljaren för Dasher :D Det skjuter och funkar definitivt, men min själ dör lite varje gång det är dags för hylsjobb.

He he jag visste det Borne ;) därför störde jag dig inte i det här.
Jag har faktiskt haft kontakt med Jari nyss gällande lite annat som han har till mig. Men väntar tills EM är klart och han kommit hem.
Såg en video på alternativ formning, det kanske var hydroforming skall kolla klart ikväll.

Jag har beställt lite Alphahylsor men vill gärna pröva Laupa med.

Tack för input /Bullen
Lysande :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inlägg av Mannlicherman »

Peterson är av klart bättre kvalitet än Norma
Sågar man isär en Peterson hylsa och gör samma sak med en Norms hylsa, så ser man direkt skillnaden i tjocklek på hylsbotten. (Peterson till vänster!) Nu har jag inte testat just 6mm Dasher. Men om jag jämför hur länge tändhattsläget håller i hårt laddade 6mm BR hylsor, så är det ingen tvekan om att Peterson är att föredra jämfört med dito Norma och Lapua.

https://upload.cc/i4/KINml.jpg
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Peterson gör bra hylsor. Använder dom för 6CM , med gott resultat. Köpte dom första 100 st med LR tändhattsläge (fick för mig att LR kanske är bättre i minusgrader. Nix!) några år sedan, följd med dito med SR läge.
Jämfört med Lapua , som för 6CM har bara SR varianten, så märks det ingen skillnad öht , förutom i pris.
Vinnaren i hållbarhet ? Återstår att se men det kan ta en tid när hylsorna glödgas var tredje laddning
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inlägg av Mannlicherman »

Vinnaren i hållbarhet ? Återstår att se men det kan ta en tid när hylsorna glödgas var tredje laddning
Ja, kvaliten på mässingen mellan dom olika tillverkarnas hylsor vågar jag inte uttala mig om ;) Men känslan säger mig att Lapua är dom som lever längs? (I alla fall när det gäller 6PPC hylsorna)
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

Jaha efter lite tips från grannlandet från en som skjutit Dasher över en lång tid och prövat olika sätt att bearbeta hyslor på så slutar det med att jag kommer köra med Laupas BR hylsor och skjuta ut dem.
Men i 2 steg:
Först svarva halsarna och sen använda hydroform metoden (införskaffat Whiddens verktyg) och efter att sedan ha skjutit ut hylsan någon gång efter "hydro" så är den på plats för att testa precision.
Kommer även testa att svarva halsen efter hydroform för att se vilket sätt som var det bästa, ja längden på halssvarvningen går ju inte att göra som i PPC hela vägen ned till bröstet. Här lyfts bröstet en bra bit upp efter omformningen. Verkar som om svarvningen skall göras till drygt hälften av halsen.
Ja det blir lite att mecka men ;)

Ja om någon som inte testat är nyfiken på Dasher med fireform/Hydroform och sen necktension så lämnar jag min reflektioner här sedan.

/Bullen
Användarvisningsbild
Sharpshooter

Inlägg av Sharpshooter »

Bygde min 6 Dasher i 2017 på en Stolle Panda.
Har siden 2019 når Norma kunne begynne å selge Dasher hylsene (Gen2) brukt disse.
Har hylser som er skutt 10x pluss og ikke noe stress enda. Ligger på ca 920 ms med 107/110 grs Sierra MK, bortsett fra en konkurranse der de fikk testet seg med 107 grs MK i 940 ms pluss. Ingen løse hettelommer enda.
Har ikke Norma kammer, så trimmer lengde og dreier halsen.

Dasher'n kvitter jeg meg aldrig med 😉

John-Arthur
https://www.instagram.com/skogaas/
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

Sharpshooter skrev: 09 nov 2022, 22:53 Bygde min 6 Dasher i 2017 på en Stolle Panda.
Har siden 2019 når Norma kunne begynne å selge Dasher hylsene (Gen2) brukt disse.
Har hylser som er skutt 10x pluss og ikke noe stress enda. Ligger på ca 920 ms med 107/110 grs Sierra MK, bortsett fra en konkurranse der de fikk testet seg med 107 grs MK i 940 ms pluss. Ingen løse hettelommer enda.
Har ikke Norma kammer, så trimmer lengde og dreier halsen.

Dasher'n kvitter jeg meg aldrig med 😉

John-Arthur
Hej och tack för ditt inlägg.
Kul att höra dina erfarenheter det betyder mycket.
Jag har redan skaffat Laupahylsor och det som behövs till så jag börjar där.

Får se en dag om jag testar Normas hylsor men min erfarenhet från XC så är det ändå inte prio just nu.
Ha det gott /Bullen