Skjutbana
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
-
Skjutbana
Inser att frågan är lite uttjatad och kanske en aning hopplös.
Men, jag bor precis norr om Stockholm och har idag tillgång till en riktigt fin skjutbana med elektronsiska tavlor, möjlighet till skytte på 100-400 meter och korthållsbana för 22lr. Dessutom fria skjuttider. Allt är mer än utmärkt, med undantaget att jag har ca 6 mil dit...
Jag kan lätt tänka mig att pruta på en hel del av det som erbjuds på "min" nuvarande bana om det bara är närmare. Jag behöver inte massor med ledning, bokningssystem och hjälpmedel. En helt vanlig skjutbana som är iaf 100 meter räcker långt.
Är det en utopi?
Men, jag bor precis norr om Stockholm och har idag tillgång till en riktigt fin skjutbana med elektronsiska tavlor, möjlighet till skytte på 100-400 meter och korthållsbana för 22lr. Dessutom fria skjuttider. Allt är mer än utmärkt, med undantaget att jag har ca 6 mil dit...
Jag kan lätt tänka mig att pruta på en hel del av det som erbjuds på "min" nuvarande bana om det bara är närmare. Jag behöver inte massor med ledning, bokningssystem och hjälpmedel. En helt vanlig skjutbana som är iaf 100 meter räcker långt.
Är det en utopi?
-
Re: Skjutbana
Alldeles säkert en jättefin anläggning. Det är bara det där med lång kö för medlemsskap (runt 100 i kö aiat jag kollade tror jag), schemalagda tidsslottar för att faktiskt skjuta osv som inte känns så attraktivt.
Jag prutar som sagt lätt bort en hel mängd faciliteter för enkelhet.
-
Du har BrommaJK på norra sidan. Det är iofs 80m, men du behöver inte vara medlem för skjutning vid vissa tider. Tror det är frivillig swish de kör med.KBR skrev: ↑28 jan 2024, 18:22 Inser att frågan är lite uttjatad och kanske en aning hopplös.
Är det en utopi?
Om det kan vara något för dig låter jag vara osagt, men kanske kan vara ett alternativ.
- Ingvar
Man Swishar en lämplig "slant" om man inte är medlem i Bromma JK.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
-
- Ingvar
Nu är det frusna skjutvallar, dvs Skjutförbud
När det är tillåtet att skjuta gäller följande tider:
Helgfria tisdagar 9-20 och
helgfria lördagar 9-15.
-
Bromma JK är ju uteslutande 80 meter, och en massa andra restiktioner framförallt tider.
Synd på en fin 300 m bana. Men Golf är viktigare än skytte, tydligen.
- Ingvar
Var får du golf ifrån??Night Vision Viking skrev: Bromma JK är ju uteslutande 80 meter, och en massa andra restiktioner framförallt tider.
Synd på en fin 300 m bana.
Men Golf är viktigare än skytte, tydligen.
- Wellibite
Från närmaste VW handlare 
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
-
Är det det 9-hålsbanan där bredvid som gör att man inte får skjuta på andra tider?Night Vision Viking skrev: ↑10 feb 2024, 16:02 Bromma JK är ju uteslutande 80 meter, och en massa andra restiktioner framförallt tider.
-
Jag antar att det beror på att Viksjö och Backlura och naturreservatet ligger några hundra meter bort…Sewen skrev: ↑24 maj 2024, 22:28Är det det 9-hålsbanan där bredvid som gör att man inte får skjuta på andra tider?Night Vision Viking skrev: ↑10 feb 2024, 16:02 Bromma JK är ju uteslutande 80 meter, och en massa andra restiktioner framförallt tider.
-
Den banan låter väldigt intressant för mig. Bor också precis norr om Stockholm och skjuter idag på en bana med mycket restriktioner på tider och eftersom jag jobbar mycket har jag svårt att hinna dit när de har öppet. Tror jag skulle komma iväg betydligt oftare till den där banan även om det är 6 mil dit. Vilken bana är det?KBR skrev: ↑28 jan 2024, 18:22 Inser att frågan är lite uttjatad och kanske en aning hopplös.
Är det en utopi?
- E_3
Från det jag hört är det snarare klagomål från folk som bor i området, de golfare jag stött på hittils har snarare varit intresserade. Misstänker att det finns en stor delad zon i venndiagramm mellan folk som golfar och folk som skjuter hagel.Night Vision Viking skrev: ↑10 feb 2024, 16:02 Bromma JK är ju uteslutande 80 meter, och en massa andra restiktioner framförallt tider.
Tråkigt att de bara har öppet två dagar i veckan men det är bättre än inget och går att planera runt.
Öppet tisdagar 9-20 och lördagar 9-15 men .22 får man skjuta alla dagar 9-20.
Kan rekomendera Bromma JK starkt till folk som letar bana att skjuta på när våren kommer. Inte den mest varierade banan men bor man i området är den väldigt bekväm.
Vill dock notera att även då den överväldigande majoriteten av folk där är positivt inställda till moderna vapen (sett flera AR) finns det folk i styrelsen som har ordentliga problem med "militära"-vapen.
Ännu inte förbjudna där men ska man dit och skjuta in sin nya Daniel Defense kanske det är bäst att inte bara brassa på, inte använda mynningsbroms/flammdämpare och verkligen se till att vara extra noga med att plocka alla hylsorna o.s.v.
Se till att vara en god representant för oss nya vapen-tokar så kanske de inser att vi inte är ute efter att leka Rambo på deras inskjutningsbana.
Norinco SKS 7,62x39
- Ingvar
"Se till att vara en god representant"
Detta gäller definitivt för alla som nyttjar banan
Detta gäller definitivt för alla som nyttjar banan
-
Fredagar och helgdagar råder skjutförbud även med 22lr
samt att det är förbud mot mynningsbroms och flamfämpare även med bultbössor.
samt att det är förbud mot mynningsbroms och flamfämpare även med bultbössor.