Skytteklubb i Luleå för gevärsskytte samt info för framtida tävling?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

hinkraka

Skytteklubb i Luleå för gevärsskytte samt info för framtida tävling?

Inlägg av hinkraka »

Jag har på kartan att kanske kunna skjuta lite klubbskytte/tävlar nästa år och som jag har förstått det behöver man vara ansluten till en klubb för att få gevärsskyttekortet. Så jag tänkte höra vad det finns för klubbar i/kring Luleå. Gärna om det är någon som har en aktivare sektion för just skytte. Misstänker att det är primärt kikarfält jag är intresserad av, men jag har ju inte koll på kategorier eller klasser alls.

Om man vill få skjuta på längre håll, antingen liggande eller eventuellt varierande positioner (vet inte om det är aktuellt i Sverige - typ PRS?), vad är det man bör riktiga in sig på och finns det någon bra källa att läsa in sig på eller någon som kan erbjuda lite info i frågan?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Användarvisningsbild
kattafan

Re: Skytteklubb i Luleå för gevärsskytte samt info för framtida tävling?

Inlägg av kattafan »

Klubb i Luleå kan jag inte svara på men grundinfo om en del av det a dra finns på kikarskyttsyd.se
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

BD Långåll/Haparanda Skyttegille
malx

Inlägg av malx »

Kikar/fält vet jag ingen klubb i Luleå som har tävling/träningsverksamhet till. Knöppelåsen med sin 300m bana hade säkert sån verksamhet en gång i tiden men nu används den mest på icke föreningsuppstyrd basis. Knöppelåsens skjutbana i övrigt används av Luleå jaktvårdsklubb (älgbana, hagelskytte) samt Luleå pistolklubb (dålig koll på)

Sunderby jakt och sportskytteklubb med skjutbana är även den "bara" hagel och älgskytte, den skjutbanan har ej längre håll än 80m.
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

malx skrev: 11 sep 2020, 12:09 Kikar/fält vet jag ingen klubb i Luleå som har tävling/träningsverksamhet till. Knöppelåsen med sin 300m bana hade säkert sån verksamhet en gång i tiden men nu används den mest på icke föreningsuppstyrd basis. Knöppelåsens skjutbana i övrigt används av Luleå jaktvårdsklubb (älgbana, hagelskytte) samt Luleå pistolklubb (dålig koll på)

Sunderby jakt och sportskytteklubb med skjutbana är även den "bara" hagel och älgskytte, den skjutbanan har ej längre håll än 80m.
Jo det är ju Knöppeln jag brukar skjuta på när jag skjuter, men har som sagt inte sett någon som helst föreningsinfo där.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Ingen skytteklubb för fältskytte? Intresset verkar ju finnas.
malx

Inlägg av malx »

Dabo skrev: 27 jan 2023, 11:20 Ingen skytteklubb för fältskytte? Intresset verkar ju finnas.
Det är skillnad på intresse att skjuta någon gång och att engagera sig och skapa en ordentlig förening med verksamhet. (Personligen har jag bara intresse och därmed tid för det förstnämda). Det gäller helt enkelt att hitta ett par eldsjälar som är beredd att lägga tid även utanför skjutbanan.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Dabo skrev: 27 jan 2023, 11:20 Ingen skytteklubb för fältskytte? Intresset verkar ju finnas.
Fältskyttet är till stor del borta. Mycket pga lågt intresse. Det krävs mycket mer jobb än vad man tror och så när även intresset att skjuta sviktar med få deltagare så blir resultatet detta.
Några inlägg på ett forum för två år sedan räknar jag till kategorin väldigt lågt till noll intresse.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Stewe's world on ice skrev: 27 jan 2023, 12:53
Fältskyttet är till stor del borta. Mycket pga lågt intresse. Det krävs mycket mer jobb än vad man tror och så när även intresset att skjuta sviktar med få deltagare så blir resultatet detta.
Några inlägg på ett forum för två år sedan räknar jag till kategorin väldigt lågt till noll intresse.
Ja på 80-talet fanns väl en 300m bana i varenda by.. så jämfört med det så är nog intresset lika med noll kanske.

Nåja.
Stewe's world on ice

Dabo skrev: 27 jan 2023, 13:56
Stewe's world on ice skrev: 27 jan 2023, 12:53
Ja på 80-talet fanns väl en 300m bana i varenda by.. så jämfört med det så är nog intresset lika med noll kanske.

Nåja.
Till och med in i 2000 tal var det ca 90% mer verksamhet än idag. Jag sköt själv under kikarklassens start och några år framåt, genomgående så har intresset varit ca tio gånger större än i verkligheten och där gjorde jag själv en tankevurpa. Jag trodde i min enfald att iaf 50% av dom som sa att dom skulle delta även skulle göra det i verkligheten.
He has a powerful weapon
Väduren

Inlägg av Väduren »

Är nedgången i fältskyttet lika stor över hela landet, eller är det bara i Skåne som tävlingarna har upphört?
Stewe's world on ice

Väduren skrev: 28 jan 2023, 07:49 Är nedgången i fältskyttet lika stor över hela landet, eller är det bara i Skåne som tävlingarna har upphört?
Jag är inget facit men Stockholm, Gotland, Kalix och Umeå är dom enda som kör tävling
He has a powerful weapon
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Militären ströp tillgången till skjutfälten i Skåne så det är svårt att få mark. Så det är Öved och Chr-Kni-Bro-tävlingen som gäller nu till våren. Sen har Blekinge steppat upp lite och kör 4 eller 5 i år.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inlägg av Stefan.K »

Hade inte fältskyttefolket med dioptrar på sina bössor varit så styvnackade och motståndare till kikarklassen hade förmodligen det fortfarande skjutits fältskytte här uppe i norr….. Intresset var rätt stort för kikarklassen för 10-15 år sen men i stället för att försöka knyta dessa skyttar till sig körde skytterörelsen sin gamla beprövade stil med begränsningar och förbud för att hålla sporten vital och blomstrande……… Hade det bjudits in kikarskyttar att delta med iver hade det gissningsvis gjort att skytteformen levt vidare ett tag till.

Fältskyttet är på väg att dö ut helt och hållet här i norr, intresset för att arrangera tävlingar är lågt och jag gissar att det i närtid kommer bli omöjligt att arrangera traditionella fältskyttetävlingar ute på åkrar och hyggen pga polismaktens iver att begränsa skytteverksamheten i Sverige :cry: Jag vet inte vad som hände med ryktena om att polisen vill att allt som inte innebar att man skjuter från em besiktigad och godkänd skjutplats innebar att polisen skulle komma och besiktiga skjutstationer på tex jaktstigar fältskjutningar etc (mot ersättning). Sätts den planen i verket är det nog definitivt slut med fältskyttet som vi haft det här uppe med tillfälliga skjutplaser ute i skog och mark :|
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!