Riktigt hård och stabil vid liggande skytte

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: Riktigt hård och stabil vid liggande skytte

Inlägg av Anders Ö »

Jag kan tillägga att jag liksom Exabit har tragglat och svurit att det skall vara så svårt att skjuta konsekvent.
Ända sen SnipersHide's video på nån Långhårig snubbe med tå-strumpor låg på det där trädäcket och tjatade sitt mantra "Strightbehindtherifle" ... det är säkert 10 år som jag hållit på med det , och förordat det också... :roll: :mrgreen: , då jag inte visste bättre .
Läste Fosters Hold that rifle , och frågade sedan lite på hans forum ...

Det slutade med att jag köpte boken , och första gången jag skjöt efter det så blev inte träffbilden särskilt mycket mindre men den blev rund och ingen flyer.
Jag gjorde några fel och spände mig för mycket..

Andra gången jag skjöt så skjöt jag min livs 5skottare i liggande och därefter så har normalträffbilden minskat med 50% och flyers är nästan borta .

INTE en chans att jag kommer att gå tillbaka till nått onaturligt och svårt ...
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , är MIN Mentor 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Jag ligger som jag bäst kan repetera. Dvs inte rakt i linje.
Gjorde själv ett test mellan två skjutställningar med 100 skott totalt med varannan i vardera ställning dvs två 50 skottare . Den rakt bakom hade en mindre kärna med en del flyers och den andra något större men utan flyers. Jag valde bort flyers.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Ibland är ni bra mossiga.

"Jag kan inte, därför är det dåligt!"

Båda är tekniker som måste tränas. Det tog mig ett år med kontinuerlig träning i stort sett varje helg för att komma underfund med vad jag gjorde och vad jag skulle göra för att det skulle fungera.

Kanske lär jag mig snabbt? Eller så är jag bara djävligt envis.

Båda teknikerna fungerar bevisligen. Fungerar den ena eller andra inte för dig är det inte nödvändigtvis tekniken det är fel på...

Ingen av dem är naturlig, då hade vi haft trampdynor på armbågarna. Bara för att en känns bättre innebär inte att den är naturligare. Vilken har du tränat mest under alla år?

Shit pomfritt... Trevlig helg!
Sökes: Tid på skjutbanan.
Stewe's world on ice

JohanL73 skrev:Ibland är ni bra mossiga.

"Jag kan inte, därför är det dåligt!"

Båda är tekniker som måste tränas. Det tog mig ett år med kontinuerlig träning i stort sett varje helg för att komma underfund med vad jag gjorde och vad jag skulle göra för att det skulle fungera.

Kanske lär jag mig snabbt? Eller så är jag bara djävligt envis.

Båda teknikerna fungerar bevisligen. Fungerar den ena eller andra inte för dig är det inte nödvändigtvis tekniken det är fel på...

Ingen av dem är naturlig, då hade vi haft trampdynor på armbågarna. Bara för att en känns bättre innebär inte att den är naturligare. Vilken har du tränat mest under alla år?

Shit pomfritt... Trevlig helg!
Jag har förlorat på tävling men många som ligger rakt bakom. Jag vill ju själv komma så bra till på tävling som möjligt men i denna form av skytte så ser jag mycket till att även jaitskyttet gynnas av träningen. Ligga rakt bakom funkar helt ok för mig på bana men för jakten så är det större skillnad för mig. Där är diopterställning verkligen att föredra för mig.
Sen är det ju en fråga om vilken rekyl man har. Jag har inte någon bössa som har speciellt mycket rekyl men ju mer rekyl desto hårdare måste jag möta den för att skjuta bra.
He has a powerful weapon
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

exabit skrev:Helt enig med Anders Ö här, och inte mindre efter att ha läst Nathan Fosters böcker på området.

”Rakt bakom bössan” är den största idiotin som lärts ut på detta område. Möjligen en fördel om man vill slippa få fötter och ben avskjutna av fienden, men annars tämligen meningslöst. Man märker direkt när man ligger rakt bakom bössan (jag har träget försökt i tio år nu) att det är helt onaturligt för kroppen. Vi är inte en perfekt rektangel som kan positioneras hur som helst utan den vridna skjutställningen är den som är naturlig. Alltså att man i princip tar ställningen från ståendeskyttet och lägger rakt ner på marken i en triangel.

Folk får skjuta hur de vill och fortsätta med ”rakt bakom bössan” men jag har efter många år äntligen fattat varför det varit så hopplöst att skjuta så.
Jag är på din sida, trugade på en säsong med att försöka ligga "rätt" men det går inte det funkar inte,får inget konsekvent flyt och det känns illa och ansträngt. Jag ligger snett som en ostkrok åt vänster med höger ben över vänster knäväck och gillar det skarp och skjuter bra så. Som gammal hagelskytt så är det en sak jag lärt mig, känns det inte bra blir det inte bra.
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS 6ppc/6br Nightforce 42x44/Sightron S3 45x45
Benelli Nova
Tikka T1X Konus 5-40x56
Tikka LSA55 308win GPO 2~12x50 Spectra
Ruger PC9 Hawke Optics Edition
"Fast is fine, but accuracy is everything"
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Jag är inte intresserad av att utröna vem som har ”rätt eller fel” utan konstaterar bara att tjatet om ”straight behind the rifle” är överdrivet. Det finns en uppsjö skjuttekniker i liggande som levererar. Men samtidigt finns det nog ingen som hävdar att Jacob (långhåriga legenden med tåtofflor) på Rifles Only är en dålig skytt :wink:

Fridens liljor!
/ Rikard
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Är det redan fredag?
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskytt.se på instagram
Stewe's world on ice

kattafan skrev:Är det redan fredag?
Snart. Ska skjutsa dottern om en timme men sen blir det fredag för mig med ett stort glas vin. :)
He has a powerful weapon
Stewe's world on ice

killerberra skrev:
exabit skrev:Helt enig med Anders Ö här, och inte mindre efter att ha läst Nathan Fosters böcker på området.

”Rakt bakom bössan” är den största idiotin som lärts ut på detta område. Möjligen en fördel om man vill slippa få fötter och ben avskjutna av fienden, men annars tämligen meningslöst. Man märker direkt när man ligger rakt bakom bössan (jag har träget försökt i tio år nu) att det är helt onaturligt för kroppen. Vi är inte en perfekt rektangel som kan positioneras hur som helst utan den vridna skjutställningen är den som är naturlig. Alltså att man i princip tar ställningen från ståendeskyttet och lägger rakt ner på marken i en triangel.

Folk får skjuta hur de vill och fortsätta med ”rakt bakom bössan” men jag har efter många år äntligen fattat varför det varit så hopplöst att skjuta så.
Jag är på din sida, trugade på en säsong med att försöka ligga "rätt" men det går inte det funkar inte,får inget konsekvent flyt och det känns illa och ansträngt. Jag ligger snett som en ostkrok åt vänster med höger ben över vänster knäväck och gillar det skarp och skjuter bra så. Som gammal hagelskytt så är det en sak jag lärt mig, känns det inte bra blir det inte bra.
Jag kör som sagt liknade stil och känner igen det med att lägga benet över. Det gör jag då det krävs för balans. Dvs inte alltid men som vanligt är det bra att göra det som krävs och det trevliga med denna sport är att tavlan aldrig ljuger.
He has a powerful weapon
Torparn

Inlägg av Torparn »

Har testat en massa varianter för att kunna träffa mer konsekvent. Efter flitigt hagelskytte med ambition att tävla, då jag fick lektioner så insåg jag vikten av att vara avslappnad. Släppte efter på stadigt tag i kulgeväret, kolven och förbelastning av benstödet. Nu strävar jag efter så mild och avslappnad kontakt med geväret som möjligt. Skjutställning blir efter förutsättning, men avslappnad och så bekväm som situationen medger. Att skjuta från en ostadig halmbal får kroppen/ hjärnan att vilja blanda in muskler för att minimera riktmedlets rörelse. Häri hittar jag den största utmaningen. Att slappna av när saker och ting rör sig, som man vill ska vara stilla. Sen har det givetvis underlättat att bössorna blivit mer anpassade/ ergonimiska :) Lite som hur viktigt det är att hagelgeväret passar "dig", är det med kulgevär. Kan man lägga sig bekvämt bakom geväret. Utan att behöva böja gamnacken, eller placera sig obekvämt, så blir skyttet mer avslappnat. Ligger jag rätt så styr jag geväret helt via baksäcken och då brukar t.om min 270wsm ligga skapligt stilla när jag krökt fingret.

Herregud så många parametrar det finns att ta hänsyn till! Laddning, vind, etc. och så ska man dessutom komma ihåg att andas, att slappna av och att tänka...

Brukar försöka lägga mig stadigt bakom geväret. Stadigt utifrån kroppens egen vikt och med armarna/ armbågarna i bekväm ställning som gör att jag inte behöver spänna axlar och skuldror. Sen varierar det väldigt om detta innebär att jag ligger rakt bakom, som ett Y eller snett. Roligt att läsa om andras tankar i ämnet :)

Något som verkligen förbättrade mitt träffläge var när jag skaffade en chassi -bössa. Då blev det plötsligt väldigt mycket lättare att justera in pangen för att få till en bekväm ställning

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Efter att ha bommat på en orre på vad som skulle kunna anses vara korthåll, så har jag blivit så jäkla osäker.

Var på bnanan med byssan o benstöd och skulle kolla droppen på 150 o 200 meter (6.5 grendel), men då märker jag en nästan 10cm shift rakt kl 3, från vart jag är vid skytte på bänk med fram o baksäck.

Alltid svårt att veta hur ens stöd är i det vilda, men det där "hold the fore end", vad handlar det om? Är det hålla byssan likt det man har vid stående skytte? Dvs istället för att ha vänsterhanden under bakstocken så kör man den under framstocken?

Mitt mål är att kunna skjuta stående, knäsåtende och sittandes utan att ha massiv shift i POI. Är detta nått jag ska testa?
Antar det borde funka med skjutstöd ala 2-ben/3-ben förutsatt jag "sträcker" på mig på samma vis?
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Anders Ö kommer strax och förklarar.

Men, får du träfflägesförändring innebär det att din rekylupptagning varierar mellan ställningarna.

Då kan du antingen:
Kompensera för detta i ställningen.
Eller:
Lära dig att ta upp rekylen konsekvent.

Du väljer.
Sökes: Tid på skjutbanan.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

You shall be Baptized :mrgreen:

Som Johan skriver så är det fömodligen en fråga om rekyluptagning kombinerat med avfyrningsfel .

Jag förordar som känt den naturliga stilen som utgår från kroppens naturliga rörelsemönster och ställning , vilket gör det enklare att göra skyttet lika melkan olika ställningar .

Jag letade på en instruktion jag gjorde förut .
Det är i grunden det Nathan lär ut med mina egna tankar och översättning :idea:

"Här är en snabbkurs från mig :wink: :mrgreen:

Att hitta en naturlig skjutställning är mycket enkelt .
Med en naturlig skjutställning behöver man inte ändra vapnets karaktär ... , som att höja/sänka/förlänga/förkorta bakkappn eller ändra höjden på kindstödet ... , ställ in det en gång och sedan är det bara vid rengöring som man ev måste sänka kindstödet .

En naturlig skjutställning följer kroppens naturliga mönster från stående , knästående , sittande och till slut liggande .
Benstöd eller rem spelar ingen roll .

Gör så här !
Välj ett mål , ta fantasin några stenar och kasta i mot målet , kasta med kraft ! , men inte så hårt att du måste flytta fram högerfoten om du är högerhänt ...

Notera kroppsställningen och fotpositionen i förhållande till målet .

Ta sedan en fantasi-pilbåge eller skangbella och sikta mot målet , tänk på att pilbågen har motstånd .

Dra ett fullt drag och sikta , tänk på din kroppsposition !
Du står nu troligen i en stolt position med bröstet ut och hakan indragen ...

Nu släpper du av spänningen på pilbågen utan att släppa pilen, vänsterhanden åker då bakåt och högerhanden framåt.

Där har du din naturliga skjutställning , höger armbåge några centimeter under axel-leden och handleden är naturligt rak och håller fortfarande i bågsträngen.

Ta nu din bössa och håll den på samma vis som när du spänt av bågen , bakkappan vilar i vecket mellan bröstmuskeln och deltamuskeln , bakkappans häl skall vara i höjd med axels mellersta deltamuskel .

Nu står du naturligt med god balans och du kan nu flytta vänstra handen till den position som känns bäst beroende på skjutstil eller om det används rem .

Halvsittande ställning...

Stå kvar i samma fotpositionen men huka dig bara ned och sitt på hälarna... , du har nu bra möjlighet att ta stöd med armbågearna mot knäna , armbågsleden får aldrig stå direkt imot knäleden ! , flytta ut armbågarna så att de vilar mot baksidan på triceps fäste mot arbågsleden , då blir det stabilt , med remstöd blir det ännu bättre !

Knästående...
Vik in höger fot så att vristen och knäet blir nedåt marken och du sitter/stöder nu mot hälen och i fram har du knäet som stöd mot underlaget .
Beroende på kroppsvikt så kan det behövas en kudde under fotleden för att hålla trycket , eller så viker man helt enkelt ikull foten och sitter på fotens valv.

Liggande med benstöd

Utgå från stående med benstöden utfällda .
Gå ned på knä med bössan fortfarande i naturlig målriktning , lägg dig rakt fram , fortfarande med bössan i samma riktning.
Du ligger nu i en naturlig skjutställning och kan höja o sänka kroppen efter behov med stöd av baksäckens höjd .
Att ha armhålan lägre än en handbredd från underlaget är inte att rekommendera då bakkappans position blir lidande .

Baksäckens position skall inte vara framför kindens lodlinje , om möjligt...
Baksäcken får aldrig hamna delvis bakom bakkappan och störa rekylen , likaså rembygelfästen ody bör ej vara ivägen .

Kontrollera vapnet :!:
Nuu kommer det viktiga :idea:
Antingen håller du framstocken som vid de andra ställningarna och drar inte vapnet åt något håll , bara håll i med ett fast grepp och kontrollera vapnet .

Personligen så kör jag med överhandstekniken där man håller om kikaren med vänsterhanden och kontrollerar bössan , bilder visas i länken nedan.

Skjuter du med stöd från ryggsäck så håller du vänsterhanden lite längre bak och stöder framstocken på säcken , aldrig handen mellan säck och framstocken.
Vänsterhanden skall inte dra bössan åt något håll , bara hålla i och kontrollera bössan .
En baksäck är också här att föredra vid riktigt precisionsskytte.
Mr Foster förordar att man skall använda någon sorts remstöd när man skjuter med stöd på ryggsäcken...
JAG håller inte med , eller så förstår jag bara inte hur man gör , jag har aldrig fått till det på ett bra sätt , därför förordar jag det inte, ni får välja själv .

Liggande med remstöd ...

Utgångspunkten är lika som med benstöd men med skillnad att nu är det armbågarna som är stöd , och hela ställningen blir lite högre .
Ha remmen runt överarmen vid övergången mellan Biceps och Delta , remmen går på handledens utsida och till remfästet , håll framtocken med handen mitt undrr stocken och arbågens stödpunkt bör vara så nära lodlinjen på framstocken som möjligt utan att det känns onaturligt och påfrestande.

Benposition...
Om man drar upp upp höger ben så avlastar man bröstkorgen och magen , särskillt om man har en stor....
Detta med benen gäller alla liggande ställningar.

Andning ...
Väldigt viktigt..andas bör man annars dör man... :wink:
Naturlig andning.. vad är det ?
Jo.., mag-andning !
Du har ju nu frigjort magen och bröstkorken genom att ra upp benet och om man meditations-andas genom näsan och med magen istället för med bröstet så lugnar kroppen och hjärtat ned sig , likaså störs inte skjutställnigen lika mycket av magandning som med bröstandning .
Använd kroppens naturliga andningspauser efter utandning... Alltså när du är någorlunda lugn och andas med magen så har man en en ganska lång period som kroppen inte behöver andas ... försök att få skottet att gå i denna paus .

Avfyrning...
Nu kommer det som är alla fuckups moder ....avfyrningsteknik ... gör man fel här så spelar allt det andra liten roll ...

Eftersom ni nu har en naturlig skjutställning så är handleden nästan rak... , och om ni kommer ihåg pilbågen så håller/drar ni i pistolgreppet bakåt mot axeln lika som bågsträngen... , men med de 3 nedre fingrarna och lämnar pekfingret pekandes framåt.
Tummen skall om möjligt ligga i skjutriktningen på kolvhalsen.

Lägg pekfingret på med avtryckaren mellan yttersta leden och centrumvirveln på fingertoppen .
När du är nöjd med siktbilden ökar du trycket lika med både pekfinger och tumme , på så sätt avlastar/låser du resten av handen och motverkar ryckskott .

Efter skottet gar gått ska du tvinga dig att hålla kvar fingret på avtryckaren tills du återfått medvetandet efter smällen , notera i hjärnan hur siktbilden såg ut precis när skottet gick... och analysera hur riktmedlet rörde sig och om det troligen blev som du tänkt ...
Om du inte får någon skottbild så beror det troligen på att du blundar precis i skottögonblicket.

Ja ...Alltså... skjutställningarna har samma grund , man gör lika och behöver inte fundra så mycket på att ställa om bössan för olika ställningar.
Rekylen tas upp liknande och chansen är större att att träffläget blir lika mellan skjutställningarna"
Och det bästa med ställningen är att rekyluptagningen är helt smärtfri vilket man inte direkt man kan säga med raktbakombössan med relativt lätta jaktbössor och fullvuxna kalibrar , är det obekvämt och smärtsamt så kommer avfyrningsfel som ett brev på posten :arrow: :arrow:

Här är en enkel instruktion från Nathan Foster himself .
https://www.ballisticstudies.com/Knowle ... orend.html

Om ingen fattat det nu... så kan jag säga att jag totalt blivit frälst vid denba naturliga stil , jag har förbättrat mitt skytte nått enormt de senaste 3 åren jag praktiserat detta .

Alla ställningar är lika .
Man kan skjuta uppför lika som nedför .
Ojämn mark ör MYCKET mindre störande än med raktbakombössan...
I skogen är det sällan gräsmatta :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Jag har en en träffbildsändring på ca 5 cm åt höger från sittandes till liggandes på 100m. Men när jag kör med Anders ställning är den mindre då den är mer lik min sittande ställning.

Då jag har hårda avtryckare så kör jag inte tumme pekfinger avtryck 8)

Testa dig fram. Helst olika flera gånger och olika dagar.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag tycker tvärtom...
Ju hårdare trycke, ju större anledning att hålla imot med tummen för att inte använda hela handen vid avfyrning.

Stewe's world on ice

jmkhenka skrev: 30 aug 2020, 19:28 Efter att ha bommat på en orre på vad som skulle kunna anses vara korthåll, så har jag blivit så jäkla osäker.

Var på bnanan med byssan o benstöd och skulle kolla droppen på 150 o 200 meter (6.5 grendel), men då märker jag en nästan 10cm shift rakt kl 3, från vart jag är vid skytte på bänk med fram o baksäck.

Alltid svårt att veta hur ens stöd är i det vilda, men det där "hold the fore end", vad handlar det om? Är det hålla byssan likt det man har vid stående skytte? Dvs istället för att ha vänsterhanden under bakstocken så kör man den under framstocken?

Mitt mål är att kunna skjuta stående, knäsåtende och sittandes utan att ha massiv shift i POI. Är detta nått jag ska testa?
Antar det borde funka med skjutstöd ala 2-ben/3-ben förutsatt jag "sträcker" på mig på samma vis?
10 cm med en grendel är nästan galet i avvikelse. Jag kör tummen på sidan av bössan för att på sådant sätt tvinga mig till samma kontakt mot axeln.
Jag själv har hanterat samma problematik med att skjuta väldigt mycket mängdskytte i olika ställningar med olika puls. Ge Gärna varje position 50-100 skott beroende på resultat och försök köra ganska breda variationer liknande dina jaltsituationer för att senare zooma in på finlir. Men börja gärna med minst ett tusenpack för att reda ut det.
He has a powerful weapon
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Tack för tipsen!

Kommer åka ut i morgon och göra lite tester. Benstöden kommer åka av, dom är endå mer i vägen då balansen för remmen blir fel (när man ska bära).

I skogen tror jag liggande skytte, åtminstonde nu på hösten, är av minimal nytta. Man kommer för lågt och då finns det så mycket i vägen.

Kommer försöka skjuta in på 100m sittandes med 3-benstöd, jag känner att precisionen funkar. Sen se om jag får nån skillad på stående (med stöd, tex mot ett träd) samt liggandes sist med säck framtill och då ska jag testa hålla i kolven istället för att ha vänsterarmen under bröstet, som jag annars brukar. Ska se hur det känns med böjt ben också, för rekylupptaget är nog nyckeln.

Grendeln må vara en "mild" byssa men det är faktistk betydligt mer rekyl än tex 223. Med ljuddämparen är det fortfarande i linje med 6.5x55. Utan är skilladen större, men det har nog primärt o göra med mängden krut i 6.5x55. Skjuter en 123 grainskula i ca 750mps.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Lite off topik men jag kör Natans metod efter tips av Anders. Blev resultat direkt!! Självförtroendet restaurangmat. Det lustiga.är nu att jag har börjat skriva mig tillbaka mer rakt bakom kolven men inte helt rakt bakom, nåt mellanting typ.

Det viktiga här är att jag numera vet, känner när jag är off eller inte, förr hade jag ingen aning mer eller mindre, varför jag missade eller träffade med rakt-bakom-kolven-metoden.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Anders Ö skrev: 31 aug 2020, 07:51 Jag tycker tvärtom...
Ju hårdare trycke, ju större anledning att hålla imot med tummen för att inte använda hela handen vid avfyrning.
Hålla emot ja! Men jag tycker man är mycket starkare om man lägger avtryckaren i fingertopps-leden isf fingertoppen.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »