You shall be Baptized
Som Johan skriver så är det fömodligen en fråga om rekyluptagning kombinerat med avfyrningsfel .
Jag förordar som känt den naturliga stilen som utgår från kroppens naturliga rörelsemönster och ställning , vilket gör det enklare att göra skyttet lika melkan olika ställningar .
Jag letade på en instruktion jag gjorde förut .
Det är i grunden det Nathan lär ut med mina egna tankar och översättning
"Här är en snabbkurs från mig
Att hitta en naturlig skjutställning är mycket enkelt .
Med en naturlig skjutställning behöver man inte ändra vapnets karaktär ... , som att höja/sänka/förlänga/förkorta bakkappn eller ändra höjden på kindstödet ... , ställ in det en gång och sedan är det bara vid rengöring som man ev måste sänka kindstödet .
En naturlig skjutställning följer kroppens naturliga mönster från stående , knästående , sittande och till slut liggande .
Benstöd eller rem spelar ingen roll .
Gör så här !
Välj ett mål , ta fantasin några stenar och kasta i mot målet , kasta med kraft ! , men inte så hårt att du måste flytta fram högerfoten om du är högerhänt ...
Notera kroppsställningen och fotpositionen i förhållande till målet .
Ta sedan en fantasi-pilbåge eller skangbella och sikta mot målet , tänk på att pilbågen har motstånd .
Dra ett fullt drag och sikta , tänk på din kroppsposition !
Du står nu troligen i en stolt position med bröstet ut och hakan indragen ...
Nu släpper du av spänningen på pilbågen utan att släppa pilen, vänsterhanden åker då bakåt och högerhanden framåt.
Där har du din naturliga skjutställning , höger armbåge några centimeter under axel-leden och handleden är naturligt rak och håller fortfarande i bågsträngen.
Ta nu din bössa och håll den på samma vis som när du spänt av bågen , bakkappan vilar i vecket mellan bröstmuskeln och deltamuskeln , bakkappans häl skall vara i höjd med axels mellersta deltamuskel .
Nu står du naturligt med god balans och du kan nu flytta vänstra handen till den position som känns bäst beroende på skjutstil eller om det används rem .
Halvsittande ställning...
Stå kvar i samma fotpositionen men huka dig bara ned och sitt på hälarna... , du har nu bra möjlighet att ta stöd med armbågearna mot knäna , armbågsleden får aldrig stå direkt imot knäleden ! , flytta ut armbågarna så att de vilar mot baksidan på triceps fäste mot arbågsleden , då blir det stabilt , med remstöd blir det ännu bättre !
Knästående...
Vik in höger fot så att vristen och knäet blir nedåt marken och du sitter/stöder nu mot hälen och i fram har du knäet som stöd mot underlaget .
Beroende på kroppsvikt så kan det behövas en kudde under fotleden för att hålla trycket , eller så viker man helt enkelt ikull foten och sitter på fotens valv.
Liggande med benstöd
Utgå från stående med benstöden utfällda .
Gå ned på knä med bössan fortfarande i naturlig målriktning , lägg dig rakt fram , fortfarande med bössan i samma riktning.
Du ligger nu i en naturlig skjutställning och kan höja o sänka kroppen efter behov med stöd av baksäckens höjd .
Att ha armhålan lägre än en handbredd från underlaget är inte att rekommendera då bakkappans position blir lidande .
Baksäckens position skall inte vara framför kindens lodlinje , om möjligt...
Baksäcken får aldrig hamna delvis bakom bakkappan och störa rekylen , likaså rembygelfästen ody bör ej vara ivägen .
Kontrollera vapnet
Nuu kommer det viktiga
Antingen håller du framstocken som vid de andra ställningarna och drar inte vapnet åt något håll , bara håll i med ett fast grepp och kontrollera vapnet .
Personligen så kör jag med överhandstekniken där man håller om kikaren med vänsterhanden och kontrollerar bössan , bilder visas i länken nedan.
Skjuter du med stöd från ryggsäck så håller du vänsterhanden lite längre bak och stöder framstocken på säcken , aldrig handen mellan säck och framstocken.
Vänsterhanden skall inte dra bössan åt något håll , bara hålla i och kontrollera bössan .
En baksäck är också här att föredra vid riktigt precisionsskytte.
Mr Foster förordar att man skall använda någon sorts remstöd när man skjuter med stöd på ryggsäcken...
JAG håller inte med , eller så förstår jag bara inte hur man gör , jag har aldrig fått till det på ett bra sätt , därför förordar jag det inte, ni får välja själv .
Liggande med remstöd ...
Utgångspunkten är lika som med benstöd men med skillnad att nu är det armbågarna som är stöd , och hela ställningen blir lite högre .
Ha remmen runt överarmen vid övergången mellan Biceps och Delta , remmen går på handledens utsida och till remfästet , håll framtocken med handen mitt undrr stocken och arbågens stödpunkt bör vara så nära lodlinjen på framstocken som möjligt utan att det känns onaturligt och påfrestande.
Benposition...
Om man drar upp upp höger ben så avlastar man bröstkorgen och magen , särskillt om man har en stor....
Detta med benen gäller alla liggande ställningar.
Andning ...
Väldigt viktigt..andas bör man annars dör man...
Naturlig andning.. vad är det ?
Jo.., mag-andning !
Du har ju nu frigjort magen och bröstkorken genom att ra upp benet och om man meditations-andas genom näsan och med magen istället för med bröstet så lugnar kroppen och hjärtat ned sig , likaså störs inte skjutställnigen lika mycket av magandning som med bröstandning .
Använd kroppens naturliga andningspauser efter utandning... Alltså när du är någorlunda lugn och andas med magen så har man en en ganska lång period som kroppen inte behöver andas ... försök att få skottet att gå i denna paus .
Avfyrning...
Nu kommer det som är alla fuckups moder ....avfyrningsteknik ... gör man fel här så spelar allt det andra liten roll ...
Eftersom ni nu har en naturlig skjutställning så är handleden nästan rak... , och om ni kommer ihåg pilbågen så håller/drar ni i pistolgreppet bakåt mot axeln lika som bågsträngen... , men med de 3 nedre fingrarna och lämnar pekfingret pekandes framåt.
Tummen skall om möjligt ligga i skjutriktningen på kolvhalsen.
Lägg pekfingret på med avtryckaren mellan yttersta leden och centrumvirveln på fingertoppen .
När du är nöjd med siktbilden ökar du trycket lika
med både pekfinger och tumme , på så sätt avlastar/låser du resten av handen och motverkar ryckskott .
Efter skottet gar gått ska du tvinga dig att hålla kvar fingret på avtryckaren tills du återfått medvetandet efter smällen , notera i hjärnan hur siktbilden såg ut precis när skottet gick... och analysera hur riktmedlet rörde sig och om det troligen blev som du tänkt ...
Om du inte får någon skottbild så beror det troligen på att du blundar precis i skottögonblicket.
Ja ...Alltså... skjutställningarna har samma grund , man gör lika och behöver inte fundra så mycket på att ställa om bössan för olika ställningar.
Rekylen tas upp liknande och chansen är större att att träffläget blir lika mellan skjutställningarna"
Och det bästa med ställningen är att rekyluptagningen är helt smärtfri vilket man inte direkt man kan säga med raktbakombössan med relativt lätta jaktbössor och fullvuxna kalibrar , är det obekvämt och smärtsamt så kommer avfyrningsfel som ett brev på posten
Här är en enkel instruktion från Nathan Foster himself .
https://www.ballisticstudies.com/Knowle ... orend.html
Om ingen fattat det nu... så kan jag säga att jag totalt blivit frälst vid denba naturliga stil , jag har förbättrat mitt skytte nått enormt de senaste 3 åren jag praktiserat detta .
Alla ställningar är lika .
Man kan skjuta uppför lika som nedför .
Ojämn mark ör MYCKET mindre störande än med raktbakombössan...
I skogen är det sällan gräsmatta