Ekebyboda - Vad gäller?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

DrHarkaput

Re: Ekebyboda - Vad gäller?

Inlägg av DrHarkaput »

LGH skrev: 04 feb 2022, 14:18 Verkar som att Skytteunionen kommer överklaga länsstyrelsens beslut om att i princip tills vidare stänga ner allt skytte på flertalet banor (inklusive inskjutningstorn, 500m-vall och älgbanan). Så samma skjuttider som det är på 500m-banan gäller nu även älgbanan och inskjutningstornet, dvs måndagar, onsdagar och lördagar, om jag förstår saken rätt.

Någon som sitter på förstahandsinformation?
Var har du fått den informationen ifrån? På skytteunionens hemsida står det att det gäller pistolvallarna. Låter ju väldigt tråkigt om det gäller allt skytte.
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

DrHarkaput skrev: 04 feb 2022, 16:47Var har du fått den informationen ifrån? På skytteunionens hemsida står det att det gäller pistolvallarna. Låter ju väldigt tråkigt om det gäller allt skytte.
ekebyboda-lst.jpg
Där bana 14 är 500m-vallen, 15A älgbanan och 15B inskjutningstornet. Se ursprunglig bullerutredning.

Länsstyrelsens beslut i sin helhet:
unionen.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DrHarkaput

Inlägg av DrHarkaput »

Ajaj. Jag tolkar det då som att man tillsvidare överhuvudtaget inte får skjuta på älgbanan eller inskjutningstornet.
koenig

Inlägg av koenig »

Vad är det som händer..
Finns det någon 200m skjutbana runt Uppsala över huvud taget?

Känns piss å inte få skjuta efter toppfågeljakten..

Ny bössa på gång å allt.. K.ken..
KarlO

Inlägg av KarlO »

Minnesinger skrev: 22 sep 2020, 18:19
Arve skrev: 22 sep 2020, 17:56 Ang inskjutningsbanan så är det (väl?) så att den får nyttjas fritt av medlemmar i de jaktkretsar som är anslutna till / har hand om älgbanan.

Ang långa banan hörde jag i början av detta år att man stänger för allmänheten. Tidigare har man kunnat skjuta där på eget bevåg, men det har varit för mycket bus-skytte. Det är synd, men jag förstår banskytteklubben där på sätt och vis. Det tycks vara en allmän trend att kreti och pleti köper en "långhållsbössa" och ger sig på allt möjligt. Ingen skjutledare, struntar i semaforer, skjuter på lerduvor, vattenflaskor, tavelställ mm. Polisen pikar banchefen, som får stå till svars för hyss gjorda av icke klubbmedlemmar. Synd och synd alltså. :(

Obs att allt här ovan kan ha ändrats sedan jag var där. Men åk ut och läs anslagen ba'. Det ska vara anslaget ex regler och banchef, som lär veta mer.
Låter ju väldigt otrevlig och rent ut sagt farligt om det varit på så vis. Och givetvis tråkigt för oss andra.

Jag hör till Riksjägarna och det är inte de som håller till där. Inskjutning kan jag göra ute i Järlåsa men hade gärna haft tillgång till 50 meters vallen för mängdträning samt 300 meters vallen. Ekebyboda är dessutom närmare. 500 klarar jag mig utan även om det hade varit kul någon gång ibland.

Jag åker dit en sväng på torsdag och tar en titt. Tack för svar.

Vem skall man tala med för att få skjuta i Järlåsa? PM:a gärna!

Mvh, Kalle
koenig

Inlägg av koenig »

Ja gärna PM här med..
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

Endast skjutning måndag, onsdag, lördag: https://krets.jagareforbundet.se/uppsal ... ekebyboda/
koenig

Inlägg av koenig »

Tack, LGH..
Staffan i skogen

Inlägg av Staffan i skogen »

Är det samma historia som på andra håll? Folk flyttar dit, medvetna om att det finns en skjutbana i närheten, och sedan klagar de på buller från skjutbanan? :evil:
HVA 648 8x57JS med Pecar 3-7x35
CG 1900 6,5x55 med Helia Super 3-9x40
Sako Vixen 222 med Pecar 4x
CZ 452 22LR med Weaver K4-1
Aya Excelsior svs 12/70
FWB 601

Arbetar med IT, en branch med 6000-åriga anor
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

Nja, i detta fall är det en person som bott där väldigt länge som till slut fått med sig några nyinflyttade.

Tragiskt nog kan de inte mäta ljudnivån vid skolan (som i kommunens ögon är mest viktigt, vilket jag kan förstå) eftersom bruset från väg 272 (som är en bra bit bortom skjutbanan från skolan sett) är för högt…

Och i originalutredningen har man inte mätt på plats utan använt en modell som inte tar hänsyn till t.ex skog, så det går inte att göra någon jämförelse mellan innan och efter åtgärderna som redan är gjorda. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
8X57

Inlägg av 8X57 »

Om någon behöver relevant info så kontakta mig i pm.
Jag sitter i styrelsen för anläggningen till 11 mars.
spam

Inlägg av spam »

Är det skjutförbud på alla pistolvallar nu? Enligt hemsidan får man skjuta måndag, onsdag och lördag men det står skyltat med skjutförbud och skjutbaneinstruktionerna är bortplockade.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

spam skrev: 11 maj 2022, 10:23 Är det skjutförbud på alla pistolvallar nu? Enligt hemsidan får man skjuta måndag, onsdag och lördag men det står skyltat med skjutförbud och skjutbaneinstruktionerna är bortplockade.
Skyltning går före hemsida tyvärr
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
spam

Inlägg av spam »

Det fattar jag, men det tar två timmars bilkörning för mig om jag ska åka dit och läsa på skyltar varje gång. Vore ju trevligt om hemsidan uppdaterades när den nu finns. Eller om anslutna medlemmar kunde informeras på annat sätt.

Hoppas banan öppnar snart igen. Det är sjukt att det är så enkelt att stänga ner en hel verksamhet genom att gubbklaga lite.
8X57

Inlägg av 8X57 »

Om du är ansluten till en förening på Ekebyboda så borde den info som sänts ut till klubbarna finnas tillgänglig enkelt för medlemmarna.
Det som gäller är skytte Måndag Onsdag lördag.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

LGH skrev: 18 feb 2022, 08:38 Nja, i detta fall är det en person som bott där väldigt länge som till slut fått med sig några nyinflyttade.

Tragiskt nog kan de inte mäta ljudnivån vid skolan (som i kommunens ögon är mest viktigt, vilket jag kan förstå) eftersom bruset från väg 272 (som är en bra bit bortom skjutbanan från skolan sett) är för högt… Bild

Och i originalutredningen har man inte mätt på plats utan använt en modell som inte tar hänsyn till t.ex skog, så det går inte att göra någon jämförelse mellan innan och efter åtgärderna som redan är gjorda. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Det är ju detta som är så jävla provocerande, rent generellt. Står man på en tomt så kan man säkert höra smällarna, men bakgrundsbruset är högre. Men hjärnan är ju så bra på att separera ut vissa ljud, så vi upplever dom på ett annat sätt.

Sen har vi ju den psykologiska faktorn, en smäll kommer man REGISTRERA men en bil som kör förbi varje sekund tänker man inte på. Så är man irriterad på ett visst sorts ljud, kommer man märka det. Oavsett ljudnivån.. En maskin kan ju bara mäta det högsta ljudet och ge en siffra på detta.

Exempel är ju när folk får sömnstörningar pga ljud. Alla har vi kunnat sova gott på fester, lokaltrafik, allmänna ställen. Men på kvällen blir man stressad om man inte kan sova och då kommer man fokusera på störande ljud.

Än värre blir det om man använder hörselskydd när man ska sova. Hjärnan kommer bara veva upp förstärkningen mer o mer, så till slut kan du inte sova pga du hör din puls eller andning. Svårt att göra nått åt det.
8X57

Inlägg av 8X57 »

spam

Inlägg av spam »

8X57 skrev: 12 maj 2022, 22:01 http://www.skytteunionen.se/tider/
Fast det där stämmer ju inte eftersom alla pistolvallar har såna här skyltar även under "godkända" tider.
20220511_101321.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
8X57

Inlägg av 8X57 »

aktiva föreningar vet att det är ok att skjuta då och flytta skylten