Kultur runt Skytteföreningar

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Danny32

Kultur runt Skytteföreningar

Inlägg av Danny32 »

Jag har spenderat ett tag med att fundera över vilken kultur som omger våra skytteföreningar, och ville leka lite med tanken på att göra om detta, ta nedanstående som ett intressant tanke-experiment, om om någon från Harestads skyttegille läser detta, så har jag inte något emot er! :D :D

Skytteföreningar har oftast ganska tråkiga namn, nästan alltid uppkallade efter den mindre orten där deras skjutbana ligger. Klubbarnas logos är inte heller särskilt fantasieggande alltid.

Tänk om man hade döpt om klubbarna, från tex "Harestads skyttegille" till "Harestad Warriors" och kanske bytt ut deras logo från ett dioptergevär med en grönskande krans i bakgrunden, till två korslagda Sako TRG med en dödsskalle eller något annat tufft i bakgrunden. Skulle inte det locka fler supporters? Inom ishockey har många idag logos med tuffa djur(utom frölunda indians som har en klassisk nidbild på en native american, hur tänkte man här? jag ser inte kopplingen till Svensk ishockey...)

Inom boxningen har man även individuella tävlingar i mästerskap, man får försöka plocka på sig vinster för att kunna utmana mästaren i sin klass. Här hade man kunnat ha en excentrisk promotor som hjälpte till att snacka upp en?

Det hade också varit roligt att ha det traiditoinella mötet före en boxningsmatch där skyttarna stirrar argt på varandra, vem hade inte velat ha en nemesis inom PRS eller banskytte?(givetvis på skoj, lite teater skadar inte utan gör kanske sporten med lockande). Man hade kunnat lotta ut vilken skytt, eller vilken skytteförening som man ska ha en beef med. Kanske kan man ta lite inspiraton från amerikas hipp-hopp kultur och ha en(påhittad) fejd mellan halland och östergötland?

En annan populär grej är ju collabs, där olika grenar samarbetar och gör något sevärt. Man skulle ju kunna tänka sig en Two-gun match där man skjuter 20 skott på bana, och därefter går vidare och skjuter en omgång skeet? Vem hade inte velat se en gammal diopterskytt göra en taktisk vapenväxling från sin C63 till en sida-sida han-hagel-bössa? Uppvisningsmoment kanske skulle kunna vara något, var på en jaktmässa för några år sedan och såg en kille som sköt saker han kastade upp i luften, han var jätteduktig och drog många åskådare.

Finns det något i det här illa sammanhängande och dåligt underbyggda svamlandet som är värt att spinna vidare på? Fyll på med förslag! :P
Lillsven

Re: Kultur runt Skytteföreningar

Inlägg av Lillsven »

Kort sagt nej.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Tror snarare det blir så här:

Lindome Douchebags har en tävling där det går ut på att utröna vilken medlem med rullator som blir mest högröd i ansiktet när man halar upp en bössa med kikarsikte.

I övrigt håller jag med Lillsven.
/ Rikard
Användarvisningsbild
Rödöga

Inlägg av Rödöga »

exabit skrev: 04 nov 2021, 00:10 Tror snarare det blir så här:

Lindome Douchebags har en tävling där det går ut på att utröna vilken medlem med rullator som blir mest högröd i ansiktet när man halar upp en bössa med kikarsikte.

I övrigt håller jag med Lillsven.
Lindome Douchebags? Aldrig förr har jag hört ett mer passande namn. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Rödöga, redigerad totalt 4 gånger.
Remington 870 express synthetic 12gauge
Winchester 70 XTR 6,5x55
Mossberg MVP Patrol Thunder Ranch 7,62x51
GSG 1911 .22lr HV
Mossberg MVP 5,56x45 MDT LSS
Henry Fronteir Octagon .22lr
Ruger PCC 9x19
Danny32

Inlägg av Danny32 »

Roller Derby har blivit en populär sport hemmavid, där har man lyckats att locka en förvånansvärt stor publik med en del teater. Dom som åker rullskridskorna har olika artistnamn, vissa med sexuell anspelning och andra på vålds temat. Har ni inte sett en match så rekommenderar jag det.

Bild

I matchen kombineras laginsatser med att vissa spelar har stjärnstatus och ska hjälpas fram av resten av laget. Med hjälp av taktik(och lite fulspel som att dra någon i håret eller sätta fälleben) kan även ett lag med mindre erfarenhet slå ett bättre, vilket lag som ligger på topp är väldigt flytande.
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Kings 22.jpg
Mess with the best... Hvetlanda Skyttegille! :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Rybář

Inlägg av Rybář »

Ja till alla förslag förutom våld- och dödsassociationer. Om innebandy hade spelats med hillebarder istället för med plastklubbor så hade de haft samma problem. Vi kan införa dödskallar och sånt när skjutvapnen ersatts av laserdome-markörer (gud förbjude!).
Du är en representant för jakt och vapen! Bjud vänner på viltkött! Ta med bekanta till skjutbanan!
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inlägg av Adolfsson »

:lol:

Tycker det låter helkul ... Skapa lite mystik och atmosfär över tävlingarna.. :)
Söndagsjägare
Danny32

Inlägg av Danny32 »

Namnen i rollerderby-ligan är faktiskt väldigt roliga, Speed slut, Jender bender och Curley hore är mina absoluta favoriter. Roligt nog heter Malmös lag Crime City Rollers :lol: :lol: Nu finns det till och med en division 2 inom roller derby!

Får man inte uppträda under pseudonym inom västernskyttet?
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Danny32 skrev: 04 nov 2021, 18:08 Får man inte uppträda under pseudonym inom västernskyttet?
Alias är det, och det är väl obligatoriskt.
SWSF skrev: Alias
Alla skyttar måste välja ett alias som representerar en karaktär eller yrke från vilda västern eller en vilda västernfilm.
Alias ska vara unikt, det finns en lista över de alias som redan är tagna av medlemmar i SASS och SWSf.[/size]
https://swsf.se/
https://www.youtube.com/watch?v=m8DdZnsnACg
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Användarvisningsbild
2Mackan

Inlägg av 2Mackan »

Tror att det är som det är för att man gärna vill fortsätta att få utöva sin hobby/passion.

Men absolut vill man locka till sig publik på tävlingar som går igång på döskallar och adrenalinstinna stirrtävlingar och med lite tur kanske få igång lite supporter-bråk likt ett fotbollsderby. Så är det nog rätt väg att gå. :roll:
Grannarna till skjutbanan skulle säkert också uppskatta spektaklet med lite mer hålligång. Samt polisen som gör banbesiktningen som undrar om han åkt fel och kommit till den lokala Harley klubben.

/Markus
Lowrider

Inlägg av Lowrider »

Husby Hyenor Psk
"Inga guldserier krävs"
That's Santa Claus right there, the all mighty WALLET!
Användarvisningsbild
Rödöga

Inlägg av Rödöga »

Lowrider skrev: 08 nov 2021, 12:59 Husby Hyenor Psk
"Inga guldserier krävs"
:mrgreen: :mrgreen:
Remington 870 express synthetic 12gauge
Winchester 70 XTR 6,5x55
Mossberg MVP Patrol Thunder Ranch 7,62x51
GSG 1911 .22lr HV
Mossberg MVP 5,56x45 MDT LSS
Henry Fronteir Octagon .22lr
Ruger PCC 9x19
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Trash-talkingen hade nog varit spännande....
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov
Pelkas

Inlägg av Pelkas »

Detta kan nog besvaras med en retorisk frågeställning:

Föreställ dig vilken samhällsgrupp som i majoritet sannolikt skulle tilltalas av det föreningsnamn som föreslås och fundera sedan över om denna grupp är av sådan natur du gärna skulle fylla på i föreningen med.

Jag hoppas att jag med semantik lyckats dölja iaf de mest uppenbara fördomarna... :roll:
Grottulf

Inlägg av Grottulf »

Pelkas skrev:Detta kan nog besvaras med en retorisk frågeställning:

Föreställ dig vilken samhällsgrupp som i majoritet sannolikt skulle tilltalas av det föreningsnamn som föreslås och fundera sedan över om denna grupp är av sådan natur du gärna skulle fylla på i föreningen med.

Jag hoppas att jag med semantik lyckats dölja iaf de mest uppenbara fördomarna... :roll:
Precis!

Men det här hade jag gärna vilja se Bild
"Vem hade inte velat se en gammal diopterskytt göra en taktisk vapenväxling från sin C63 till en sida-sida han-hagel-bössa?"

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Davvi

Inlägg av Davvi »

Spontant tänker jag nej.
Med lite eftertanke finns det förstås delar som kan utvecklas, förutsatt att det görs med lite omdöme och tanke på vem man vill attrahera.
Namnet kan vara roligare än ’Ortsnamn skytteförening’ och loggan kan gärna spegla den verksamhet som bedrivs idag.

Det har hänt ganska mycket kring skyttet på relativt kort tid, på gott och ont. Jag kan tycka att det är hög tid att stanna till lite och på allvar fundera vart vi är påväg och vad vi vill. Vilken typ av människor vill vi ska representera oss? Ha i bakhuvudet att det bara behövs en enda dåre för att sabotera för alla andra. Välj gärna strategi för profilering av föreningen utifrån det.