Motioner till Gevärssektionen i Svenska Skyttesportförbundet

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 19 times
Been thanked: 75 times

Motioner till Gevärssektionen i Svenska Skyttesportförbundet

Inlägg av kattafan »

Jag har en idé som grott ett tag. För den som inte orkar läsa hela är här kortversionen: Sluta lipa, gör nåt åt det och engagera dig en jävla gång i livet.

Bakgrunden är att kikarskyttet blir minst sagt ignorerat (i den bästa av tolkningar) och direkt motarbetat (i en annan tolkning) inom förbundet. Exemplen på konflikter är många, tyvärr också åt båda hållen mellan det gamla gardet och de nytillkomna skyttar som representerar den enda tillväxten som finns inom gevärsskyttet med grövre puffror än korthållsbössor.

Eftersom vi som tävlar är många och vi måste vara medlemmar och ta gevärskort i förbundets regi så kanske det är dags att göra en samordnad insats inför nästa år årsstämma. Sättet att göra detta är inte att snacka skit och sura på facebook eller på internetforum, det hjälper inte ett skit att vara bitter på nån oförrätt som utspelade sig förra decenniet. Det vi kan göra är att visa att vi också vill ta plats, att vårat skytte ska få vara med.

Jag har därför för avsikt att lämna in tre olika motioner till förbundet inom områden som jag tycker är viktiga och jag skulle tycka att det gjorde mycket nytta om vi var fler som gjorde det. Antingen som individer eller som föreningar. Mina tre punkter är:

1. Att Gevärssektionen inom Svenska skyttesportförbundet ska jobba aktivt för att vidareutveckla kikarskyttet och integrera och de många medlemmar runt om i landet som idag får inget eller litet stöd för sitt skytte.
2. Att kravet på att ett gevär berättigat till föreningsintyg för målskyttelicens ska vara av ett visst fabrikat stryks och att endast det tekniska specifikationerna kvarstår (bredd, vikt, avtryckarvikt osv).
3. Att tävlande som vill tävla med kikarsikte som riktmedel ges fullvärdiga rättigheter till mästerskap på alla nivåer och att gevärssektionen arbetar aktivt med att utveckla reglementet för ban- och fältskytte med dessa skyttar i åtanke.

Här är en summering om hur det går till: https://gevar.skyttesport.se/nyheter2/2 ... erksamhet/

Är du intresserad av att göra liknande motioner eller för den sakens skull kopiera mina färdiga motioner och skicka in i ditt namn så hojta till via pm eller maila mig på hnyberg@kikarskyttsyd.se

Upp på barrikaderna!
Senast redigerad av 2 kattafan, redigerad totalt 22 gång.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 73 times
Been thanked: 46 times

Re: Motioner till Gevärssektionen i Svenska Skyttesportförbundet

Inlägg av JohanL73 »

Lysande!

Är mailadressen rättstavad?
:arrow: 24/10-20 Vikkolv till TRG/KRG sökes.

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

JohanL73 skrev:
21 nov 2020, 18:18
Lysande!

Är mailadressen rättstavad?
Tack, rättat nu
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?

PeterSundelin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av PeterSundelin »

Jag sitter som ordförande i en skytteförening och är benägen att stötta motioner som stärker kikarskyttet för att kunna skriva föreningsintyg.
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!

Grobarcina
Been thanked: 1 time

Inlägg av Grobarcina »

Lysande idé! Jag hjälper så gott jag kan är inte medlem i något förbund men det kanske ändras väldigt snart ifall vi öppnar en ny Skytteförening.

Kocken149
Been thanked: 7 times

Inlägg av Kocken149 »

Strålande. Kommer försöka stötta detta så gott jag kan.

Användarvisningsbild
pistolmike
Has thanked: 30 times
Been thanked: 19 times

Inlägg av pistolmike »

Har redan skickat in motion både till Smålands Skyttesportförbund och Svenska Skyttesportförbundet.

Kom att tänka på nu när jag läste kattafans inlägg att man kunde kanske också skicka in motioner om förändringar i banskyttet. Vi har i Vetlanda testat lite NRA highpower och egenpåhittat banskytte med snabbserier m.m. Det blir mycket roligare och fler glada ansikten om man lägger in en snabbserie bland de "vanliga" skyttet med precisionserier.

Hursom bra jobbat! :)
Mvh Micke :)

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Fält
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av Fält »

Hur blir normalt ombuden för specialidrottsdistriktsförbunden (SDF) meddelade om hur de skall rösta på motioner?

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Fält skrev:
22 nov 2020, 16:11
Hur blir normalt ombuden för specialidrottsdistriktsförbunden (SDF) meddelade om hur de skall rösta på motioner?
Vi behöver en "inside man"!
Jag har ställt lite frågor till kontaktpersonen på förbundet. Kommer att posta svar i denna tråden då det är viktigt att vi gör detta på rätt sätt.

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Uppdatering:
-Jag har varit i kontakt med Agnes på gevärssektionen och fått bekräftat att en motion ska vara inne senast den 15e jan. Fram tills dess kan man komplettera den. Det är bättre ju fler individer och helst föreningar/förbund man kan få till att stötta den och dessa namn kan man alltså lägga till efter motionen är inlämnad men senast 15jan.
-Jag har skrivit utkast till tre motioner enligt trådens första inlägg och så snart de är korrlästa av de närmast sörjande kommer jag att publicera för kommentar här och på kikarskyttsyd.se

Näst upp är att reda ut hur föreningar och förbund funkar i den här typen av frågeställningar.

Användarvisningsbild
pistolmike
Has thanked: 30 times
Been thanked: 19 times

Inlägg av pistolmike »

kattafan skrev:
23 nov 2020, 10:51
Näst upp är att reda ut hur föreningar och förbund funkar i den här typen av frågeställningar.
Föreningen skickar väl ombud till förbundsårsmötet som får rösta på mötet... tror jag!?

Se punkt 10.

"10 § Ärenden vid SDF-mötet
Vid SDF-mötet skall följande ärenden förekomma:
1. upprop samt fastställande av röstlängd
2. fråga om mötets stadgeenliga utlysning;
3. fastställande av föredragningslista för mötet;
4. val av ordförande för mötet;
5. val av sekreterare för mötet;
6. val av två personer att jämte mötesordföranden justera mötets protokoll;
7. föredragning av verksamhets- och förvaltningsberättelser;
8. föredragning av revisorernas berättelse;
9. fråga om ansvarsfrihet för styrelsens förvaltning;
10. behandling av ärenden, som av styrelsen hänskjutits till mötet, samt förslag som
ingivits i den ordning som sägs i 12 §;
11. fastställande av verksamhetsplan, budget samt föreningarnas årsavgift till SDF för
verksamhetsåret;
12. val på ett år av ordförande i SDF, tillika ordförande i SDF styrelse;
13. val på två år av halva antalet övriga styrelseledamöter;
14. val på ett år av två revisorer och två revisorssuppleanter;
15. fastställande av sektionernas representanter i SDF styrelse;
16. val av ordförande och minst två ledamöter i valberedningen;
17. beslut om val av ombud och erforderligt antal suppleanter till DF-möte och SvSF
förbunds- och sektionsmöte."
Mvh Micke :)

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Rybář
Has thanked: 27 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av Rybář »

Utmärkt initiativ!
Du är en representant för jakt och vapen! Bjud vänner på viltkött! Ta med bekanta till skjutbanan!

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Är väl inte orimligt att ett sådant årsmöte kommer att hållas över teams/zoom nästa år vilket gör att fler kan delta. Alltid lika kul för oss som sitter i teamsmöten dagarna i ända att se entusiaster från hela landet koppla upp sig för första gången i soffan med kaffetermosen redo :)

Har ställt frågan till de två förbunden jag är delaktig i hur de ställer sig till mina frågeställningar, ska bli intressant att se responsen.

Fält
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av Fält »

Jag tycker att det ser ut som om föreningarna röstar i SDF mötet, representanterna från SDF röstar sedan i förbundsmötet.

Så datum för SDF möten och att se till att påverka sin egen förening så att den röstar rätt vid SDF mötet är nog första steget.

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Citat från tjejen på förbundet:
"Föreningar och distrikt har rösträtt på sektionens årsmöte. Dessa utser personer som blir ombud som får gå på årsmötet och rösta för respektive distrikt eller förening.

Samtliga medlemmar, alltså personer som är med i någon förening, har dock yttranderätt på årsmötet, vilket gör att man får komma och prata och diskutera det som beslutas på årsmötet."

Tänkte på frågan om ljuddämpare för målskyttevapen, är det en diskussion som kan/bör drivas genom förbundet?

Ska köra mina motioner genom min förening imorrn. När dom är godkända där lägger jag upp dom för diskussion.

Nisnes
Has thanked: 29 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av Nisnes »

kattafan skrev:
Igår, 10:32
Citat från tjejen på förbundet:
"Föreningar och distrikt har rösträtt på sektionens årsmöte. Dessa utser personer som blir ombud som får gå på årsmötet och rösta för respektive distrikt eller förening.

Samtliga medlemmar, alltså personer som är med i någon förening, har dock yttranderätt på årsmötet, vilket gör att man får komma och prata och diskutera det som beslutas på årsmötet."

Tänkte på frågan om ljuddämpare för målskyttevapen, är det en diskussion som kan/bör drivas genom förbundet?

Ska köra mina motioner genom min förening imorrn. När dom är godkända där lägger jag upp dom för diskussion.
Kan vara en poäng att ta en sak i taget och ta upp frågan om dämpare vid senare tidpunkt.
Diopter och dämpare går inte ihop, så förvänta minimalt stöd från det hållet.

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Bra tanke. Tänkte inte på att dämparen är i vägen för en diopter.