moving range 2022

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Babbaboo

moving range 2022

Inlägg av Babbaboo »

Hejsan är det någon som prövat en sån här bana moving range 2022 till kaliber 22 lr? nån som vet om d är att kasta pengarna i sjön, lr om det ger bra träning? mvh

Användarvisningsbild
OlaK

Re: moving range 2022

Inlägg av OlaK »

Har en. Och träningen ger resultat.
Husqvarna 1651
Tikka 55 308W
Savage 99 300 Savage
Sako Vixen 222R
Renato Menego 2x 7x65R, 20-7x65r, 20-20
FN Browning Double Automatic
Drulov M70
Smålandsstövare Sixten

zzzack

Inlägg av zzzack »

Vi har en på vvo. Det är bra träning för alla, ung som gammal och riktigt kul! Jag köpte in en konverteringssats som ger stopplägen framför blinderingen och mikrofon så att den startar på smällen som på det vanliga löpandeskyttet i fullskala. De svaga punkterna är hjulen och drivremmen, en o-ring. Det går sönder eller släpper nån hjulbana på hjulen varje säsong och samma sak med o-ringen. Det är bara att skruva sönder och byta den i början av varje säsong för säkerhets skull. Rälsen är svår att sopa ur när det sprutar in sand från vallen så vi har hängt en matta bakom rälsen för att minska mängden skräp i rälsen.
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.

Babbaboo

Inlägg av Babbaboo »

Hej, är det drivremmen som är en oring? Vart får man tag i grejor att laga dessa grejor du nämner? Mvh

zzzack

Inlägg av zzzack »

Jag har beställt direkt från tillverkaren och vid nåt tillfälle fick jag o-ringar till både drivhjul och själva drivremmen från en verkstad. Vagnshjulen har jag alltid tagit från tillv. vet inte om de finns nån annanstans.
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.

Babbaboo

Inlägg av Babbaboo »

Ok, tack så mycket för svaren, tror d blir till att beställa en och pröva

JHolmgren
Has thanked: 2 times

Inlägg av JHolmgren »

Nu har jag äntligen fått köpt en begagnad Moving Range 2022.
Har ni några bilder på hur ni ställt upp era?
Några tips för att uppnå god säkerhet?

JHolmgren

Inlägg av JHolmgren »

Tänker inte på regelrätta skjutbanor utan i skogen eller ”hem-miljö”.

busse

Inlägg av busse »

Nån som har haft problem med sina 2022? Jag köpte en beggad 2022 men har bränt upp hastighestkretsen och den betedde sig allmänt knäppt, fick den lagad och moddad som de nyare versionen med motorbyte, nån extra kondensator och kraftigare kompoonent som reglerar farten men den gav upp igen och strulade tydligen (tack och lov) efter rep igen hos MR Target då dom testkörde den.

Bra support från MR Target, jag har hyfsat koll på elektronik och både han på MR Targets och jag var väldigt förbryllade på vad banan höll på med då det inte bör gå att få dessa fel pga skydd i vissa kretsar. Ska hämta motordelen imorgon så då blir det förhoppningsvis att skjuta igen.

Jag har byggt ett skydd för rälsen, vagn och batteri av två tryckade 45X195 med en 3 mm plåt i mellan, sen har jag skruvat 28x95 bitar under de två 45X195, det hela är byggt i sektioner så man kan skruva isär och flytta det hela hyfsat enkelt. Trodde att två 45 mm tjocka plankor skulle stoppa 22:än men inte, så då fick det bli en plåt i mellan för att bara säker på att inte skjuta sönder nåt vid en bom. Kan ta bilder då jag ska hämta hem det men nu står skyddet på en av åkrarna sen skyttet i vinter.

Tanken är att ställa upp banan nära huset så man enkelt kan gå och skjuta nån serie då det passar utan att behöva åka iväg, tror jag ska ta och göra en mindre vall bakom banan även om jag kan placera den så man får kulfång av terrängen men det känns bättre med en vall.

JHolmgren

Inlägg av JHolmgren »

Jo .22 går igenom mer än vad man tror!
Skulle uppskatta bilder på blinderingen, måste bygga något liknande.

Den här killen har en svacka som ”kulfång”.
https://vildmarken.se/reportage/ovnings ... -aimpoint/" onclick="window.open(this.href);return false;

busse

Inlägg av busse »

Så här ser min blindering ut, den är gjord i åtta sektioner så den relativt enkelt kan flyttas även om den är lite tung och skrymmande. 45X195 tryckimpregnerat och 28X95 (eller 120) som stöd för fötterna till banan, lock från pallkragar är blinderingen för figuren i endlägena. Har målarfärg till skivorna så dom ska bli lite snyggare.

Bild

Bild

Bild

JHolmgren

Inlägg av JHolmgren »

Snyggt! Bra jobbat och tack för bilderna.

Jag skall ge mig på något liknande men skall försöka få upp den lite från marken, har en rejält slänt bakom så höjden är inget problem.

Vad kör du med för figurer till skyttet?

busse

Inlägg av busse »

Gjorde blinderingen del bar just om man vill flytta banan, tanken är att det ska vara möjligt att lasta in banan och blinderingen i en kombibil. Man borde ju kunna göra nåt liknande men på fötter och bygger man blinderingen i ett stycke blir den ju mycket styvare än min del bara blindering.

Jag skjuter på tavlorna som är gjorda för 2022 banan grisen och älgen men det har ju inte blivit mycket skjuta då banan tjorvat de två gånger jag skjutit. Har även köpt rådjursfigurer i fyrfärgstryck men har inte limmat dom på kartong ännu, tänkte att frugan ska få träna på rådjur och gris inför högviltsprovet så hon lär sig följa med inte lära in fel framförhållning på älgen. Verkar som att man får hålla i framkanten på träffområdet på 20 m banan istället för längre fram som på riktiga banan. Några tips på andra tavlor till banan?

Ska testa att scanna in träffområdena från älgen, grisen och rådjuret så man förhoppningsvis kan skriva ut egna träffområden, det verkar ju gå ganska fort att skjuta sönder figurerna vilket inte är så konstigt då dom är små så då vore det praktiskt att kunna fixa egna träffområden.

JHolmgren

Inlägg av JHolmgren »

Min blir nog ganska fast installerad, kommer inte orka släpa den.
Har köpt figurer till mitt stillastående .22-skytte hos GESAB, deras “real” serie i kanalplast är både snygg och går att köpa både träffområde och täcklappar med pälsmönster.
http://www.skyttetjanst.se/articlegroup ... igurer/608" onclick="window.open(this.href);return false;
Skall testa om vildsvinet passar på banan, de mindre djuren bör definitivt göra det.
Har även köpt från Fortunatus som jag spraylimmat på Biltemas ark med 4mm kanalplast, tror dock dom blir för tunga för MR2022.

Återkommer när jag testat dom på banan.

busse

Inlägg av busse »

Testade scanna in träffområdet på älgen och råbocken för det är ju smidigt om man kan skriva ut dom själv då man behöver, testade limma fast träffområdet till älgen med spraykontaktim på en väl skjuten klistrad älgfigur men det höll så där då man började skjuta vilket inte var annat än väntat speciellt om man skjuter hyfsat bra så blir ju den lilla femettan fort bortskjuten, kommer nog att klistra träffområdena på wellpapp och sen limma eller rent av skruva fast träffområdena på älgfigurerna.

Funkar det att skjuta på tunnare kanalplast kanske man skulle göra figurerna av det och sen lösa träffområden på wellpapp som man fäster med montageskruv i kanalplasten?