IPSC tråd

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
HappyShooting

Re: IPSC tråd

Inlägg av HappyShooting »

Skyttekollegan köpte sin Ruger AR.556 MPR från FK Sport i Sthlm...men, ser att de inte längre har den på hemsidan...

Rugern är definitivt en av om inte den AR bössa jag hade köpt om jag hade velat begränsa inköpskostnaden....mycket trevlig bössa för pengarna.
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Jag känner till en beggad JP15 till salu. Skicka PM.
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
Användarvisningsbild
kiimniilsson

Inlägg av kiimniilsson »

Kolla om corax har några aero hemma. Vi är ett gäng i BD som köpte deras med enhanced upper och vi är nöjda! Förutom att man får byta trycke omgående...
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

MrStrix skrev:
Davvi skrev:Borde vara rätt ställe att fråga på.
Kollar efter ett gevär lämplig för dynamiskt och lite föreningseget typ prs. Vet ungefär vad jag vill ha och hade helst valt en JP eller motsvarande men har inte den budgeten just nu. Samtidigt stressar hotet med ev 5års licenser.
Kollar just nu mest på Ruger MRP, levereras med 18" pipa och lång handguard. Bra alternativ eller finns det bättre för samma pengar om man vill ha bra grund utan att behöva byta ut allt för mycket?
Vilka handlare rekommenderas framför andra?
Med begränsad budget, begagnat?

IPSC är inte en sparform, det är en livsstil ganska kostsam sådan...

Skickat från min S61 via Tapatalk
Helt rätt! Har du inte råd med en JP side charger ska du inte skämma ut dig på banan.
För att jägare ska förstå vad vi menar. Har man inte råd med en Blaser R8 till premiumpris borde det vara olagligt att få jaga svenskt vilt.
Användarvisningsbild
MrStrix

Inlägg av MrStrix »

No1MAXIMUS skrev:
Helt rätt! Har du inte råd med en JP side charger ska du inte skämma ut dig på banan.
För att jägare ska förstå vad vi menar. Har man inte råd med en Blaser R8 till premiumpris borde det vara olagligt att få jaga svenskt vilt.
Nåja, det är svårt att komma under 30' ens med den enklaste billigaste bössan.

Detta eftersom det krävs en hel del extrautrustning. Men, allt som oftast dyker det upp rätt skapliga begagnade grejjor till överkomliga priser.

Vi känner väl alla ett antal skyttar som anstränger sin budget till det yttersta med ett köp som sedan blir stående i skåpet.

Men det är bara mina grubblerier.

No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Så om man köper en glock istället för en SVI är man ute o cyklar enligt dig?
Är det inte bättre att köpa en billigare bössa och sedan ha råd att tävla o träna med den istället för en dyr bössa du inte har råd att köpa ammo eller tillbehör till?
Ta Rugern till exempel. Köp ett rödpunktsikte, 5 magasin, två magasinhållare och ammo så kan du tävla och träna för en inte allt för stor peng och komma igång.
Det är inte alla som är på en plats i livet och karriären som kan motivera en JP med extra allt o då är det väl en jävla tur att folk kan köpa en billigare bössa så de kan vara med ändå istället för att bara titta på.
Användarvisningsbild
MrStrix

Inlägg av MrStrix »

No1MAXIMUS skrev:Så om man köper en glock istället för en SVI är man ute o cyklar enligt dig?
Är det inte bättre att köpa en billigare bössa och sedan ha råd att tävla o träna med den istället för en dyr bössa du inte har råd att köpa ammo eller tillbehör till?
Ta Rugern till exempel. Köp ett rödpunktsikte, 5 magasin, två magasinhållare och ammo så kan du tävla och träna för en inte allt för stor peng och komma igång.
Det är inte alla som är på en plats i livet och karriären som kan motivera en JP med extra allt o då är det väl en jävla tur att folk kan köpa en billigare bössa så de kan vara med ändå istället för att bara titta på.
Nej, det var inte vad jag menade.
Men om du inte har råd med en Glock och istället letar billigare alternativ (som iofs finns), faller idén.

Då menar jag att det vore bättre att köpa tex en beg CZ Shadow 1 inklusive rigg och magasin för samma pris.

Att tävla IPSC Rifle kostar en hel del, i min klubb menar en del skyttar att anmälningsavgiften är för hög för att de ska åka ut och tävla.

No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Lower receiver is fitted with Magpul® MOE® grip and MOE SL® collapsible buttstock on a Mil-Spec buffer tube.

Handguard is free-floated for accuracy and the slim, 15" length provides enhanced ergonomics.

Bolt is mil-spec 9310 and is machined and shot peened for strength and durability.

The Ruger® Elite 452® AR-Trigger is a two-stage trigger that offers a smooth, crisp, 4.5 pound trigger pull. It features a full-strength hammer spring for consistent primer ignition and a lightweight hammer that enables a faster lock time for improved accuracy.

Magpul® M-LOK® accessory attachment slots along the 3:00, 6:00 and 9:00 positions with additional slots on the angled faces near the muzzle.

Ruger® muzzle brake is a radial port design that significantly reduces felt recoil and muzzle movement. The threaded barrel allows for standard muzzle accessories to be installed.

Cold hammer-forged 4140 chrome-moly steel barrel with ultra-precise rifling provides exceptional accuracy, longevity and easy cleaning. The 1:8" twist rate stabilizes bullets from 35 to 77 grains, and the 5.56 NATO chamber allows the use of both 5.56 NATO and .223 Rem. ammunition. M4 feed ramps provide improved reliability, and the matte black nitrided finish provides corrosion resistance.

Made from aerospace-grade 7075-T6 aluminum forging, the flat top upper receiver includes a forward assist, dust cover and brass deflector, and is Type III hard coat anodized for maximum durability.

Bolt carrier and gas key have chrome-plated inside diameters to provide exceptional resistance to hot gases. The gas key is staked so that it will not loosen after extensive firing.

Rifle-length gas system provides smoother operation and reduces felt recoil.

Also includes: one, 30-round Magpul® PMAG® magazine.

Är man bara ute efter att skjuta någon tävling här och där tycker jag det är ett utmärkt alternativ framför en JP om du inte kan få JPn för en spottstyver beggad.
Davvi

Inlägg av Davvi »

Känner att jag behöver utveckla lite.
Ja jag har tävlat i ett flertal grenar i hyfsat många år och vill inte att materialet ska begränsa mig från att stå överst på pallen. Nej, jag vill inte ha en LWRC eller pynta bössan med en massa taktiska prylar utan jag vill ha en bössa som är en bra grund att bygga vidare på för tävling.

Min fråga handlar om vilka bössor som är bra ämne för den som på sikt vill plocka ihop en bra tävlingsbössa utan att köpa rent rackel men inte har råd med det bästa direkt.
Senast redigerad av 1 Davvi, redigerad totalt 21 gånger.
Fält

Inlägg av Fält »

Aero Precision från corax.se ser för närvarande ut att kosta precis under 16000kr med M4E1 enhanced upper och precis under 17000kr för en M4E1 med standardfäste för pipa och handguard. M4E1 enhanced har deras eget fäste för handguard integrerat i lådan, så om man vill kunna byta handguard så är det andra alternativet kanske mer rätt. Välj med omsorg om du funderar på att uppgadera pipan i samband med köp.
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Vad är max budget då? Jag håller på köpa delar från finn precision som är uronens billigare märke. Samma låda på båd. Den är nog är en av de mest tighta som finns. Köpa billig för att uppgradera är ju att köpa dubbelt av det mesta.
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
Davvi

Inlägg av Davvi »

Karre skrev:Vad är max budget då? Jag håller på köpa delar från finn precision som är uronens billigare märke. Samma låda på båd. Den är nog är en av de mest tighta som finns. Köpa billig för att uppgradera är ju att köpa dubbelt av det mesta.
Bössorna jag nu kollat på ligger på runt 15, max runt 20 och jag förstår ju att man inte får någon matchbössa för dem pengarna. I slutänden landar det nog ändå på samma summa om allt ska bytas ut så lägger ner den tanken och avvaktar tills jag kan köpa något tävlingsklart direkt. :)
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

Med tanke på att allting är dyrt i Sverige...dvs alla delar/tillbehör för att uppgradera/förbättra en AR kostar en slant här...jämfört med om vi hade bott i USA....så, är det nog inte så dumt att om möjligt köpa en AR som redan från början har det mesta man vill ha.

Då jag köpte min AR så tänkte jag som så: Vilka delar kommer jag att vilja byta ut?
Stocken & greppet var redan mer än bra... handguard var bra/tillräckligt snyggt & hade M-LOK.
Däremot det jag har bytt för att få den precis som jag vill ha den är följande;

charging handle
säkring (ambi)
magrelease
bolt catch

vilket inte blev blodigt dyrt

Om jag inte hade varit nöjd med stocken &/eller greppet eller för den delen handguarden så hade det börjat ticka på flis...

Somliga av de billigaste AR bössorna har den absolut billigaste rappliga M4 stocken & plastigt tråkigt grepp....som få skyttar behåller...utan ersätter med bättre/dyrare...men de får ändå betala för de tråkiga delarna....
Användarvisningsbild
Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Vildsvin har rätt prisvärda AR's från Diamondback. Jag har en .308 och en 9x19 och bägge fungerar förträffligt.

https://vildsvin.se/vapen/nya-vapen/dia ... -223-5-56/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har köpt nästan allt begagnat till min Oberland AR-15. Sikte, Spuhrfäste, trycke och stock. Man måste verkligen inte köpa det dyraste för att kunna placera sig på tävling.

Träning > "prylar".
Användarvisningsbild
MrStrix

Inlägg av MrStrix »

Gwlyddyn skrev:Vildsvin har rätt prisvärda AR's från Diamondback. Jag har en .308 och en 9x19 och bägge fungerar förträffligt.

https://vildsvin.se/vapen/nya-vapen/dia ... -223-5-56/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har köpt nästan allt begagnat till min Oberland AR-15. Sikte, Spuhrfäste, trycke och stock. Man måste verkligen inte köpa det dyraste för att kunna placera sig på tävling.

Träning > "prylar".
Skjuta IPSC gevär är inte särskilt dyrt!

Grottulf

Inlägg av Grottulf »

Gwlyddyn skrev:Vildsvin har rätt prisvärda AR's från Diamondback. Jag har en .308 och en 9x19 och bägge fungerar förträffligt.

Träning > "prylar".
Intressant, de ligger ju riktigt bra i pris.
Men jag har inte hört något omdöme om dem tidigare.
Nu låter det som att jag är helt besatt av passningen mellan upper o lower, men hur är den på dessa?
Hur är bearbetningen överlag?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
MatsN

Inlägg av MatsN »

DPMS från 24arms.com kan rekommenderas. Milspecbössor som skjuter bra ur lådan. Inne på min andra nu. En AR10.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Grottulf skrev:Intressant, de ligger ju riktigt bra i pris.
Men jag har inte hört något omdöme om dem tidigare.
Nu låter det som att jag är helt besatt av passningen mellan upper o lower, men hur är den på dessa?
Hur är bearbetningen överlag?
Skulle nog påstå att det är "över" prislappen man betalar. En klubbkompis som tävlar MYCKET och kör finbössor tyckte dom hade väldigt bra finish överlag.
Användarvisningsbild
MrStrix

Inlägg av MrStrix »

Kan man tänka såhär?

Billigt är ju ett abstrakt adjektiv, vi har olika förutsättningar beroende på livssituation. Därför blir det lätt missförstånd när vi talar om utrustning.

För resonemangets skull sätter vi förutsättningen att en person kan lägga 1500:-/månad på sporten.

IPSC-pistol, instegsporten skulle skytten få vänta 3 månader innan en begagnad pistol kunde inköpas. Pengarna de följande 2 månaderna skulle sedan behöva läggas på nödvändig utrustning såsom rigg och extra magasin. Månad 6 kan skytten köpa ca 750 patroner för sin budget och följande månad (månad 7) kan skytten åka på några level 1 eller 2 tävlingar om det inte är för lång resa.

IPSC-gevär skulle skytten skulle skytten för det billigaste nya AR-altrernativet få vänta ca 9 månader. Sedan beroende på skyttegren räcker det med några extra magasin så en månad till. Sedan får skytten för 1500:- ca 300 patroner och kan månad 11 åka på en level 1 tävling. Eller månad 12 åka på ett par tävlingar.

Kan man då säga att gevärsskytte är billigt? Nej, inte i jämförelse med pistolskytte.

MatsN

Inlägg av MatsN »

Man får pistol med komplett rig och ammo för ett år för vad en del lägger på kikare på ett gevär. Men det går ju tävla billigt där med men inte billigare än pistol.