Shadow 2 - typiskt ”djup” på kolven för nior?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Korp

Shadow 2 - typiskt ”djup” på kolven för nior?

Inlägg av Korp »

På väg att skaffa min första 9mm och det är svårt att testa olika pistoler utifrån pandemin. Det finns inte riktigt butiker i närheten heller.

Jag fick dock testa klubbkamratens Shadow 2 i helgen (första 9mm jag hållit) och konstaterade att kolven kändes helt ok smal men ganska djup för mina korttjocka, mindre mediumhänder. Det jag har att jämföra med är rinkkolven till min pardini och den är såklart mer ergonomisk. Lyckades brassa några 42-44-poängare och det får man väl ändå vara nöjd med första gången man skjuter 9mm.

Är formen på kolven bara en vanesak? Är det ett vanligt djup på S2-kolven som är typ samma för alla 9mm? Eller är det något märke/modell jag borde testa?

Är väl inte i första hand inne på någon 1911 som jag har sett föreslås om man har mindre händer.
Mikke

Re: Shadow 2 - typiskt ”djup” på kolven för nior?

Inlägg av Mikke »

Shadow 2 är nog en av de 9mm pistoler som har kortast avstånd från bakkant kolv till avtryckaren (när den är vid gränsen till att avfyras, däremot får man "hämta hem" den en bit innan man kommer dit). 1911 har en längre stomme (behövs för .45 ACP är längre än 9x19).
En snabb mätning på min LB 1911 (med vad jag skulle säga är en mediumlång avtryckare) från tumgreppet där det är som djupast till avtryckaren när den är full intryckt (säkrad) ger 68,2mm. Samma mått med min Shadow 1 är 62,2mm (mäter jag däremot från tumgreppet till avtryckaren med slackad hane till där man börjar spänna upp den i DA så blir måttet 74,3mm).

Bara själva stommen (utan avtryckare) är ca 59 på 1911 och 55,6mm på CZ.
/Mikke
Fält

Inlägg av Fält »

Bredden på kolven gör ofta mycket på hur långt man når med avtryckarfingern eller hur mycket av de andra fingrarna som man får runt framdelen på kolven. Det ser man om inte annat på 1911an som vars långa och smala kolv ofta rekommenderas för de med mindre händer.

S2 har ganska tunna greppsidor men jag tycker att det borde finnas något grepp som gör den ytterligare lite smalare. Jag minns att jag tyckte att den kändes ganska tjock i greppet när jag först jämförde den och en Tanfoglio Stock III Xtreme för många år sedan. Men det är inte något jag känt när jag provat Shadow2 efter att jag skjutit många tusen skott med framför allt Tanfoglio Xtreme grepp.
Korp

Inlägg av Korp »

Mikke skrev: 06 apr 2021, 16:43 Shadow 2 är nog en av de 9mm pistoler som har kortast avstånd från bakkant kolv till avtryckaren (när den är vid gränsen till att avfyras, däremot får man "hämta hem" den en bit innan man kommer dit). 1911 har en längre stomme (behövs för .45 ACP är längre än 9x19).
En snabb mätning på min LB 1911 (med vad jag skulle säga är en mediumlång avtryckare) från tumgreppet där det är som djupast till avtryckaren när den är full intryckt (säkrad) ger 68,2mm. Samma mått med min Shadow 1 är 62,2mm (mäter jag däremot från tumgreppet till avtryckaren med slackad hane till där man börjar spänna upp den i DA så blir måttet 74,3mm).

Bara själva stommen (utan avtryckare) är ca 59 på 1911 och 55,6mm på CZ.
Mycket informativt, tack!
Korp

Inlägg av Korp »

Fält skrev: 06 apr 2021, 17:46 Bredden på kolven gör ofta mycket på hur långt man når med avtryckarfingern eller hur mycket av de andra fingrarna som man får runt framdelen på kolven. Det ser man om inte annat på 1911an som vars långa och smala kolv ofta rekommenderas för de med mindre händer.

S2 har ganska tunna greppsidor men jag tycker att det borde finnas något grepp som gör den ytterligare lite smalare. Jag minns att jag tyckte att den kändes ganska tjock i greppet när jag först jämförde den och en Tanfoglio Stock III Xtreme för många år sedan. Men det är inte något jag känt när jag provat Shadow2 efter att jag skjutit många tusen skott med framför allt Tanfoglio Xtreme grepp.
Jag upplevde kolven som långsmal men det är ju för att jag inte har några bra referenser. Gissar att det är en vanesak. Kändes ok med avtryckaren men som att greppet var sämre än för rink-kolven (no shit). Är nog fortsatt inriktad på S2. Tack för svar.