ögonskydd ipsc

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

nittrick

ögonskydd ipsc

Inlägg av nittrick »

Har äntligen fått tummen ur och bestämt mig att börja skjuta ipsc.
är inbokad på nybörjar kurs.
i ipsc handboken står det följande
"Tävlingsarrangörer kan kräva användning av sådant skydd när man vistas på skjutområdet. I
detta fall ska tävlingsfunktionärer anstränga sig för att säkerställa att alla personer använder
tillfredsställande skydd."

men det nämner inte närmare vad som krävs.
jag kommer behöva fixa glasögon med slipade glas för att inte ligga och spy som en gris.
dom kostar en del och man vill inte köpa 2 par.

någon som har en aning vad man ska ha?

har redan dränkt ordförande med frågor, så vill gärna undvika att ringa igen.
HeyZeus

Re: ögonskydd ipsc

Inlägg av HeyZeus »

Det räcker med vanliga glasögon.
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

TK Academy säljer Revision skyddsglasögon. Till den finns en insats för slipade glas som tillbehör. Glasen fixar du hos optikern.

https://www.tkacademy.se/blade-tech%20products-2.html
ramq

Inlägg av ramq »

Jag kör med vanliga glasögon och har varit välkommen på samtliga tävlingar hittills.
Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

Som ovan, tror det är fullt tillräckligt med dina vanliga glasögon.
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Vanliga glasögon ger uselt skydd mot splitter och kulfragment som kan studsa tillbaka. Nu var det länge sedan sist men tidigare när det inte var så noga med splitterskydd kring plåtar eller när man använde plåtar med kratrar så var det vanligare.
Regelboken definierar inte att skyddsglasögon ska uppfylla något minimikrav så därför kan man tävla med vanliga glasögon. Sen kanske det inte är så smart att göra det.
nittrick

Inlägg av nittrick »

Tack för alla tips.
Då jag inte har glasögon till vardags och det finns snygga skytte glasögon funderar jag på typ
https://www.webboptik.se/sv/articles/2. ... ntuition-a

Snygga nog till vardags och verkar fungera till skytte.
Okrossbara linser känns som en bra ide oavsett för mig.
Mitt mål är att köra med ipsc rife sen har man lämplig hagelgevär sen innan så att prova lite 3 gun är jag inte främmande för. Såg att vanligt pistol skytte krävde Okrossbara linser (ss-en-166 vill jag minnas) men kräver ipsc rifle och 3 gun någon högre standard?
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Fördelen med skyddsglasögon med insats för slipade glas är att du kan byta färg på skyddsglasen efter behov.
Mörka glas soliga dagar och klara, gula eller rosa glas om du föredrar det.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

Aldrig själv (än) fått något kulfragment eller kula som flugit tillbaks...däremot, när man skjuter birdshot (bly) mot plåtar så är det mer vanligt än inte att små pellets studsar tillbaks & träffar ansikte/kropp...känns knappt (men, utan glasögon hade det inte varit någon höjdare).

Har oxå skjutit flera matcher med vanliga glasögon..... men, inget snack om att mer heltäckande skyddsglasögon är att föredra...man har ju trots allt bara två ögon.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

No1MAXIMUS skrev: 12 nov 2020, 12:52 Fördelen med skyddsglasögon med insats för slipade glas är att du kan byta färg på skyddsglasen efter behov.
Mörka glas soliga dagar och klara, gula eller rosa glas om du föredrar det.
Men alla kan inte använda sig av insert, mig själv inräknad. Jag tycker det förvränger bilden när det blir dubbla linser, Trapskyttet är helt omöjligt, skeet funkar någorlunda.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Då kan man ju göra som jag och köra kontaktlinser.
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

För många år sedan sköt jag en plåttävling där kulfragment flög överallt. Inga splitterskydd och många plåtar med kratrar. Mer än en gång satte sig kulfragment från manteln i huden. Det var precis så de satte sig så inget blodvite uppstod men ögat hade inte mått bra av att få in en sådan.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

No1MAXIMUS skrev: 12 nov 2020, 16:31 Då kan man ju göra som jag och köra kontaktlinser.
Jo, det skulle funka. Har en kompis som gjorde så förr, numera har han styrkor på skyttebrillorna.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
nittrick

Inlägg av nittrick »

HappyShooting skrev: 12 nov 2020, 13:39 Aldrig själv (än) fått något kulfragment eller kula som flugit tillbaks...däremot, när man skjuter birdshot (bly) mot plåtar så är det mer vanligt än inte att små pellets studsar tillbaks & träffar ansikte/kropp...känns knappt (men, utan glasögon hade det inte varit någon höjdare).

Har oxå skjutit flera matcher med vanliga glasögon..... men, inget snack om att mer heltäckande skyddsglasögon är att föredra...man har ju trots allt bara två ögon.
Fick en oväntad piercing mellan läppen och hakan av 22 fragment. Vart jävligt varm och sen kunde man ett tag spotta med käften stängd, lindrigare än väntat men när man provar kan man hoppa över det nästan gång.
Fält

Inlägg av Fält »

Det är viktigt att komma ihåg att vår erfarenhet att det blir väldigt lite splitter kommer av att vi är duktiga på att följa SäkB och dess krav att plåtar skall vara släta.

Men djävlar vilken kraft det är i splittret från en 9x19 om man träffar en lagom stor krater som inte blivit uppmärksammad!
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Ett av fragmenten som satte sig i magen kom från ca 30m bort. Ett annat satte sig i nacken och där stod plåten ca 45m bort.
Såg en stor blybit komma studsande 25m från plåten och träffade mig mellan näsan och läppen. Den var så stor och långsam att den inte gjorde hål men ont gjorde det och svullen blev jag. Dessa tre incidenter och många fler var på samma plåttävling för ca 10 år sedan.
Sedan splitterskydden började användas på allvar och arrangörerna blev noggrannare med hela plåtar så har jag inte råkat ut för något. Men man ska aldrig säga aldrig.
Lurch

Inlägg av Lurch »

För att flika in lite i diskussionen så vill jag säga att enbart glasögon aldrig kommer ersätta ordentliga skyddsglasögon.

Efter att ha genomfört flertalet IPSC tävlingar runt om i landet (lvl 2 - SM), så kan jag konstatera att det största risken, varken är för den aktiva skytten eller att splitter går rakt igenom glasögonen. På tävlingar med seriös säkerhet och korrekta splitterskydd så träffas fortfarande åskådare (tävlande i samma squad som väntar) utav splitter. Skillnaden mellan vanliga läsglasögon och skyddsglasögon är hur stor yta runt ögonen de skyddar.

Står du och pratar med din polare medans någon skjuter 10 meter snett ifrån dig finns risken att ett litet splitter letar sig in i ögonvitan på dig.

Så mitt råd är att införskaffa kontaktlinser och skyddsglasögon anpassade för skytte, med 1 eller flera linser (klart och sotat glas t.ex.).
Sen efter resans gång och plånbokens tillåtelse köper det du har behov utav, (insatslinser med styrka, orange eller lila färg etc.).

Aldrig värt att bli blind, för att spara några kronor eller se lite coolare ut.
Stridsby

Inlägg av Stridsby »

Som jag brukar säga till mina barn " ögon och nacke är vi rädda om resten kan vi köpa nytt"

Finns för mig ingen ursäkt att inte skjuta med ett par riktigt skyddsglasögon. Det är lika korkat som att köra bil utan bälte!

Var med om en på klubben som fick en pipsprängning, han klarade sig utan större skador. Han var tidigare inte intresserad att lägga som han sa "multum" på ett par glasögon men åkte dagen efter och köpte sig ett gediget par.

Har man råd att skjuta har man råd att skydda sig så enkelt är det.
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Finns benämnt i säkb en skyddsklass på glasögonen SS-EN 166. Detta då vid förkortade avstånd vilket för pistoler är då 15m eller mindre. Och eftersom det är väldigt troligt att man nån gång kommer skjuta på stål närmare än 15m så kan man ju skaffa den klassen åtminstone. Nu är det ju en rekommendationen. Men det står inget ens om rekommendation att ens ha skyddsglasögon vid skytte på stål. Enbart vid förkortade avstånd är det krav och klassningen är en rekommendation. Vet inte vad ni gör men jag vill inte skjuta på stål utan skyddsglasögon inte ens på 50m jag har sett för många rikoschetter där nästan hela kulor har flugit iväg i ganska bra hastighet.

Faktum är att glasögon eller skyddsglasögon bara finns benämnt 3 gånger i hela säkb 2020. Ni kan prova själv o söka ctrl och f när ni har säkb öppet och sen kan ni söka.

https://www.skyttesport.se/globalassets ... b_2020.pdf

"Skjutningar på kortare skjutavstånd än vad som anges i avsnitt 3.2 mot metallmål får
ske om nedanstående villkor uppfylls:
• Ögonskydd är obligatoriskt för alla som vistats på skjutplatsen.
Skyddsglasögon enligt SS-EN 166 eller motsvarande standard rekommenderas.
• Metallmåls träffyta ska vara helt plan, max avvikelse 1,0 mm. Om målet har gropar
djupare än 1,0 mm får målet inte användas närmare än 50 meter från skytten.
• Metallmål för enhandsvapen, samt kulgevär med hylslängd max 35,6 mm (gäller inte
kaliber 7,62x35 mm), minst 8 mm tjockt material, hårdhet minst 450 Brinell.
• Metallmål för kulgevär och enhandsvapen i kaliber .22LR, minst 3 mm tjockt
material.

Anm.
Metallmål med lägre hårdhet men tillverkade av tjockare material kan användas så
länge målytan inte får gropar djupare än 1,0 mm."
Hdf titan 2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W 686 .357, S&W m17 22lr