Smith & Wesson 686?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kingo

Smith & Wesson 686?

Inlägg av Kingo »

Hallå jag ska skaffa mig min första grova pistol, har hittat en revolver som är till salu det är en Smith&wesson 686 i kaliber 357Magnum och enligt ägaren är den tillverkad 1986 och ska vara i mycket fint skick han vill ha 10000kr för den.
Jag tycker att det känns lite dyrt då en ny kostar ca 11500kr men det kanske är betydligt bättre kvalitet på en äldre än de nytillverkade så det motiverar priset.
Ska också vara sparsamt skjuten och med samma ägare sen ny.
Vad tycker ni ska man satsa på en ny eller kanske ge honom ett bud tacksam för lite guidning mvh Magnus
Användarvisningsbild
nickson

Re: Smith & Wesson 686?

Inlägg av nickson »

En begagnad 686 eller 586 är ett bra val. Priset på den du nämner tycker jag ligger i överkant. Modellerna fins även med ställbart korn, dock ej lika vanliga. Pruta ner den där några tusenlappar eller leta vidare.
Den som spar han har, men inte så roligt..........
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Piplängd? Är det den ursprungliga 686:an? Dvs ingen -1, -2 osv.
Halvera priset så börjar man närma sig vad som är rimligt. Strax över 11k verkar en ny ligga på.
Kingo

Inlägg av Kingo »

Ja jag har inte testat att pruta något på den, det är 6" pipan på den.
Har även tittat på Ruger Gp100 den verkar också vara ett bra alternativ eller har ni några andra förslag vad man ska titta på.
Blir nog mest bana och fältskytte till en början nu när man är nybörjare.
Kingo

Inlägg av Kingo »

Glömde att skriva att det verkar vara den ursprungliga utan -1,-2 osv.
Användarvisningsbild
nickson

Inlägg av nickson »

En S&W är lättare att få till ett bra DA tryck för fältskyttet. En Ruger Blackhawk för ren magnumfält däremot är helrätt. En vettig modifiering på de 686:or med fast korn är att fräsa bort kornet och ersätta det med ett stiftat Partridge korn, gärna lite bredare.
Den som spar han har, men inte så roligt..........
mr45acp

Inlägg av mr45acp »

Den här bilden visar skillnaderna mellan olika versioner av 686 och 586. De mest eftertraktade 686 borde vara -3 och -4, innan de började med MIM-delar. En -6 skulle jag absolut inte vilja ha på grund av det där dumma och fula låset. Sjuskottare går också bort (du ska väl ha den till fältskytte?)

10000 kr låter alldeles för mycket.
586-686.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kingo

Inlägg av Kingo »

Ja det ska bli fältskytte men det blir nog en och annan serie på banan också, några tips på vart man kan leta begagnade puffror på nätet?
mr45acp

Inlägg av mr45acp »

Kingo skrev:Ja det ska bli fältskytte men det blir nog en och annan serie på banan också, några tips på vart man kan leta begagnade puffror på nätet?
Har du kollat på Skytteforum? Annars kan ju vapenauktionerna vara ett tips. Är det Widforss och Walter Borg som har dem? Länge sedan jag var på en...
NiBK

Inlägg av NiBK »

http://huntershouse.dk/kat294-Brugte-pi ... olver.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Whistler

Inlägg av Whistler »

mr45acp skrev:Sjuskottare går också bort (du ska väl ha den till fältskytte?)
Sjuskottarna har kortare indexering i DA-rörelsen, trycket blir mer likt K-stommen (Model 14 mfl) eftersom man inte behöver dra avtryckaren lika långt. Sjuskottarna är ett mycket bra alternativ för fältskytte!
Kulgjutningsnörd.
Användarvisningsbild
ThomYoung

Inlägg av ThomYoung »

Tjena Kingo!

Det är många som är insnöade på revolvrar som S&W 686 eller Ruger GP100. Innan du köper tycker jag du jag du ska fråga dig själv detta:
1. Är du ute efter resultat eller höga smällar?
2. Hur mycket magnum kommer du skjuta?

Nya Smithar och Rugers behöver fixas i trycket innan de är användbara i fältskytte enligt mig. Köper du däremot en begagnad, se till att köpa en som har fått trycket fixat.
Smith & Wesson Model 14 är en .38 revolver som funkar jättebra i fältskytte, den har ställbart sikte och upp till 6" pipa. Eftersom du inte får skjuta .357 magnum i vanligt fältskytte så kan du överväga en sådan. De kostar dessutom en tredjedel av vad en 686:a kostar och finns i överflöd. T.ex. på http://www.staffansvapen.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Hitta en som har fixat tryck bara. Fiocchi .38 special smäller dessutom riktigt fint i en sådan :)

Vill du hamna i toppen i R-klassen på fältskyttet så ska du hitta en .32 Revolver och sätta på en pipvikt. Kanske en Manurhin.

Lycka till!
Mikke

Inlägg av Mikke »

"Fixat trycke" kan tyvärr lika gärna betyda förstört trycke. :(
Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin känt på en S&W revolver som haft dåligt SA-trycke, däremot kan DA-trycket variera mycket, tyvärr verkar det ha funnits en del "smeder" som tyckt det vara en bra idé att ge sig på SA-trycket med resultat att det behövs en tung rebound-fjäder för att få revolvern att väga in, vilket i sin tur gör DA-trycket oanvändbart.

Vad gäller m/14 aka K-38 mot 586/686 så stämmer det bra att att de är billigare, delvis pga att de är äldre och i vissa fall är mer nötta, delvis för att många föredrar balansen i 686 med full underlug. .38 Spec kontra .357 Mag ser jag mest som en icke-fråga, troligen är mer än 99% av det jag skjuter i mina .357-revolvrar .38 Special, men jag har inte lidit av att jag kan skjuta .357 i dom om jag känner för det. Troligen skulle det gå att se precisionsfördelar med att skjuta .38 i en revolver kamrat för det istället för i .357, men skillnaderna är försvinnande små.
Själv föredrar jag 686 av två anledningar, dels den redan nämnda balansen, dels för att jag tycker att L-stommen är mycket smidigare att ladda om med snabbladdare (skjuter både 686:or = L-stomme och en m/19 = K-stomme, samma som m/14), men det har ju mest bara betydelse om man skjuter något där man behöver ladda om (PPC i mitt fall), skjuter man enbart fält och bana så är det ju skit samma.
/Mikke
Användarvisningsbild
sjoegren

Inlägg av sjoegren »

Kolla på Egun.de. Det är enkelt att köpa i Tyskland, se bara till att ha ett inköpstillstånd klart så det går att göra affär snabbt.
"Friskt kopplat -hälften brunnet"
Användarvisningsbild
ThomYoung

Inlägg av ThomYoung »

Håller med Mikke att det är lätt att förstöra trycket på en revolver om man inte vet vad man håller på med. SA-trycket förstår jag inte heller varför man skulle vilja röra på en Smith. Man får helt enkelt provtrycka och känna på den revolver man ska köpa, och helst ha med en vikt och väga SA-trycket så man inte blir blåst. När jag köpte min M14 på Staffans vapen hade de 11st inne, så jag kände på alla och tog den som hade bäst trycke.

Angående precisionen med .38 Special i 686:an vs M14 så är det nog ingen skillnad eftersom .38 special har kaliber .357 egentligen :)
Mikke

Inlägg av Mikke »

Fast att kulan måste hoppa längre från hylsan till övergångskonan kan ha en (marginell) betydelse för precisionen när man skjuter .38 i .357 Mag.
/Mikke
snusarn

Inlägg av snusarn »

Testa att kolla runt lite efter andra erbjudanden. I finland, där revolverskyttet är i princip utdött, får du en 686 för runt 500€ begagnad av handlare, varför inte importera en?
Några exempel:
http://www.lahdeniemi.fi/Sivut/kayt-rev.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.asejaera.fi/tuote/smith--we ... esson_357/" onclick="window.open(this.href);return false;
H&K MR223A1/Vortex1-6x24/MI QD/XS Big dot/Versapod
Beretta 1301 Comp 24"/NC MXT +6
Ruger SR1911/Kensight adj bak/C&S Strong fram/K-hole trigger
G34 Gen4/ZT Fulcrum dx/ZT Guide/IGB 1:10T/Wolff spring/Dawson
CZ 550 Varmint/IOR 3,5-18x50FFP
Användarvisningsbild
Whistler

Inlägg av Whistler »

Mikke skrev:Fast att kulan måste hoppa längre från hylsan till övergångskonan kan ha en (marginell) betydelse för precisionen när man skjuter .38 i .357 Mag.
Irrelevant. Det styr man med att välja denn ammo som går bäst.
Hade det haft betydelse för precisionen hade alla PPC-skyttar skjutit K38/M14. Nu är det tvärtom, alla de bästa skjuter 686 (eller Manhurin).
Kulgjutningsnörd.
Kingo

Inlägg av Kingo »

Hallå tänkte bara ge en liten uppdatering jag köpte mig en Smith and wesson 686 Target Champion som är mycket trevlig att skjuta med så nu gäller det bara att träna så träffarna sitter där man vill.
Har fått ett erbjudande om att köpa motsvarande revolver i kaliber 22LR denna är en modell 617 Target Champion i mycket fint skick va tror ni om den kombon borde ju vara bra att kunna mängdträna med samma typ av revolver.
Ägaren vill ha 6900kr för den o då ingår ett svart original läderhölster en snabbladdare och jag tror det var 3kolvar.
Ska få låna den och provskjuta den så får vi se.
Någon som har en en liknande o kan säga om han eller hon är nöjd med sin mvh Magnus
Användarvisningsbild
Whistler

Inlägg av Whistler »

Jag har haft fyra 617, varav två Target Champion. 4" höll bäst balans, men många gillar ju visirlinjens längd på 6".
Target Champion innebär att den gått via Tyska importfirman Wischo. Det är inget speciellt med dem egentligen, mer än lite extra putsjobb.
10-skottarna har bättre trycke än 6-skottarna eftersom draglängden på avtryckaren blir kortare.

Vill du ha den för att träna revolver med så är mitt råd att köpa mer grovammunition och träna med grovrevolvern.
617 har K-stomme och det är som att lära sig ett helt annat vapen jämfört med L-stommen som 686 är byggd på.

Priset du skrev är i överkant. Runt 4-5000 kr är väl rimligt för en 617 och runt 2000 kr för en Mod 17 beroende på skick och exakt modell.

Det enda jag skulle säga att en 617 eller 17 duger bra till är magnumfält, på de tävlingar som tillåter .22, samt metallsilhuett. Där är de riktigt konkurrenskraftiga. För Fältskytte, Precision och träning av vilken gren som helst finns det bättre alternativ.
Kulgjutningsnörd.