Första grovvapnet funderingar

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

TobbeB81

Inlägg av TobbeB81 »

Snart dags att köpa första grövre vapnet
Köpte först en aw92
Sedan en s&w m17
Revolver är ju riktigt skoj
Nu funderar jag på nått grovkalibrigt
Funderar på en manurhin mr73 357
Tänkte mestadels skjuta 38 men då kommer man ju in på även en mr32 :shock:
Vad är mest vettigt
Om det skulle bli en pistol funderar jag på en nojja och minst en 5 tum och gärna heavy frame men dom är dyr :|
Har ni några tips
Hittills har jag mest skjutit precision och fält men även lite militär snabbmatch
Användarvisningsbild
FastTony

Re: Första grovvapnet funderingar

Inlägg av FastTony »

Föredrar S&W före Manuhrin, en fin 357 eller K38 hittar du enkelt.
Nojja är svår att få tag i delar till idag och säljare begär alldeles för mycket pengar för dom.
Kika på en CZ Shadow 2 eller Sig X-Five istället om du vill ha en 9mm
TobbeB81

Inlägg av TobbeB81 »

FastTony skrev: 30 jul 2024, 11:39 Föredrar S&W före Manuhrin, en fin 357 eller K38 hittar du enkelt.
Nojja är svår att få tag i delar till idag och säljare begär alldeles för mycket pengar för dom.
Kika på en CZ Shadow 2 eller Sig X-Five istället om du vill ha en 9mm
Kan man få till DA trycket på S&W lika som manurhin?
Gällande pistol har ju nojjan extremt fint tryck och har inte testat nån med motsvarande...
Håkan

Inlägg av Håkan »

Skulle säga att man kan få till trycket minst lika bra på Smiths K ram som på Manurhin och det utan att uselt fuska med slagfjädern.
Väljer man att uselt fuska med slagfjädern så kan man få till trycket ännu bättre men då kommer man också att få klick

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
FastTony

Inlägg av FastTony »

S&W går att få till riktigt fina trycken på!
Nojjan har fint trycke, men som sagt så är det 50 år gamla grejer och det är hopplöst att få tag i delar.
Går till exempel slagstiftet sönder så är du nästan tvungen att skrota den, och väldigt många är spruckna i stommen under manteln och går på övertid.
Fält

Inlägg av Fält »

FastTony skrev: 01 aug 2024, 08:22 S&W går att få till riktigt fina trycken på!
Nojjan har fint trycke, men som sagt så är det 50 år gamla grejer och det är hopplöst att få tag i delar.
Går till exempel slagstiftet sönder så är du nästan tvungen att skrota den, och väldigt många är spruckna i stommen under manteln och går på övertid.
Jag tror att du överdriver problemet med reservdelstillgång på Neuan. Det är ett problem, men det finns delar att få tag på. Jag fick tex tag på en helt ny utdragare nyligen, det krävdes lite efterfrågningar, men det gick. Jag tror inte att en kompetent smed har svårt att tillverka ett slagstift.
Fält

Inlägg av Fält »

Det är många S&W som har minst lika bra DA trycke som standardtrycket på en Manhurin, men den enda fullt modifierade S&W trycket jag kännt på var inte ens i närheten av de fullt modifierade Manhurin trycken jag kännt på. Men de fullt modifierade tryckena kan som Håkan säger bara fungera med rätt tändhattar.

Jag skjuter S&W och att byta till Manhurin är självklart för mig om rätt objekt dyker upp.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Ska man trimma en revolver krävs nog handladdning och federal tändhattar (1.6-2kr st om du ens får tag på dom).
Men det är bara för DA trycket, SA är ju en annan historia.

Det finns ju även bra 1911'or, trycken på dom är ofta väldigt bra från fabrik och det finns saker i designen på 1911 som gör trycket lite trevligare än tex en CZ TS2 (som är den CZ med bästa trycket, dock SAO). Trycket på en 1911 går rakt bak, ganska likt nojjan.

Att det ska krävas en nojja för att tävla och göra bra ifrån sig tycker jag är lite överdramatiserat..
Håkan

Inlägg av Håkan »

Trycken med fuskade slagfjädrar räknas inte för de har ingen tillförlitlighet.

Testar man när man ställer ner slgfjädern så är den slackad ett år senare eller så funkar det inte efter att det är kallt.
Helt värdelöst

TobbeB81

Inlägg av TobbeB81 »

Håkan skrev: 01 aug 2024, 17:57 Trycken med fuskade slagfjädrar räknas inte för de har ingen tillförlitlighet.

Testar man när man ställer ner slgfjädern så är den slackad ett år senare eller så funkar det inte efter att det är kallt.
Helt värdelöst

Hur mkt kostar de att få en s&w åtgärdad så DA tycket blir bra?
Håkan

Inlägg av Håkan »

TobbeB81 skrev:
Håkan skrev: 01 aug 2024, 17:57 Trycken med fuskade slagfjädrar räknas inte för de har ingen tillförlitlighet.

Helt värdelöst

Hur mkt kostar de att få en s&w åtgärdad så DA tycket blir bra?
Ingen aning vad det kostar idag, för 20 år sen tog jag nog 3500 för man måste göra om hela SA trycket samtidigt då de inte väger in längre

TobbeB81

Inlägg av TobbeB81 »

[/quote]
Hur mkt kostar de att få en s&w åtgärdad så DA tycket blir bra?[/quote]
Ingen aning vad det kostar idag, för 20 år sen tog jag nog 3500 för man måste göra om hela SA trycket samtidigt då de inte väger in längre

[/quote]

Vem gör sånna jobb idag?
TobbeB81

Inlägg av TobbeB81 »

Vem finns det som kan kolla efter sprickor på en nojja?