Sig Sauer P322 - Första intrycket (ca 300 skott)

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

aep65

Sig Sauer P322 - Första intrycket (ca 300 skott)

Inlägg av aep65 »

Mycket nöjd såhär långt, otroligt rolig att skjuta med.
Har mest skjutit CCI Standard Velocity och inga matningsfel överhuvudtaget ännu. Sköt några stinger med utan problem. Har inte rengjort eller smörjt något, satte bara igång att skjuta direkt.
Otroligt lätt att träffa med och kanon tryck.
Shit, jag gillar den här pistolen!
Lillsven

Re: Sig Sauer P322 - Första intrycket (ca 300 skott)

Inlägg av Lillsven »

Vore lite intressant att höra dina referensramar. Vad har du haft för pistoler innan?

Du kanske har rätt men jag ställer mig ändå frågande till att den skulle ha kanontryck? Det brukar snarare vara det rakt motsatta för vapentypen. Vilken gren skjuter du med den?
aep65

Inlägg av aep65 »

Lillsven skrev: 25 jun 2022, 19:22 Vore lite intressant att höra dina referensramar. Vad har du haft för pistoler innan?

Du kanske har rätt men jag ställer mig ändå frågande till att den skulle ha kanontryck? Det brukar snarare vara det rakt motsatta för vapentypen. Vilken gren skjuter du med den?
Ah, jag förstår. Såklart.
Tittar man på pistolen så ser den ut som en vanlig, polymer striker av tjänstetyp. Precis som alla andra tjänstepistol .22LR av den här typen. Förväntade mig tryck därefter naturligtvis. Så nä, den är inte så bra som min Morini precis.
Har också en CZ P10C med HBI tryck och en Sig P365XL.
Men riktigt bra tryck för den här typen av pistol menar jag.
Troligtvis för att det faktiskt inte är någon striker utan en SA med inbyggd hammare.
Användarvisningsbild
Teutonsk

Inlägg av Teutonsk »

Hur står den sig i fält och/eller precision?
aep65

Inlägg av aep65 »

Teutonsk skrev: 26 jun 2022, 20:30 Hur står den sig i fält och/eller precision?
Tja, då är väl en ergonomisk "tävlingspistol" alltid bäst.
Testade lite precision idag och visst går det att skjuta det med den men det är inte det jag ska ha den till iaf. Plinka och fält. Har inte testat fält ännu dock.
Nog bäst som en andra 22:a tänker jag. Men jisses vilken rolig och än så länge väl fungerande pistol.
Lätt, känns bra i handen, inga matningsfel, 20 skotts magasin, bra tryck, bra sikten, lättskjuten. Känns just nu som ett av de bästa vapenköp jag har gjort. Bara för att den är så djäkla rolig att skjuta med.

Edit: Lagt till mer text.
jtq

Inlägg av jtq »

Bilder! :)
aep65

Inlägg av aep65 »

jtq skrev: 28 jun 2022, 11:20Bilder! :)
Finns redan på nätet...
devour

Inlägg av devour »

Verkar som om magasinen är väldigt känsliga för att man får rimlock, om man laddar det fullt.

Var två stycken igår som hade varsin på en tävling igår, vart matningsfel.

Sammanfattningsvis: Det är ju långt ifrån en tung, stabil tävlingspistol med glasklart trycke och idiotsäkert grepp... :)

Men den är säkert rolig om man ska leka lite, jag blir förvånad om någon vinner SM i Fält C med en sådan dock.
aep65

Inlägg av aep65 »

devour skrev: 30 jun 2022, 18:42 Verkar som om magasinen är väldigt känsliga för att man får rimlock, om man laddar det fullt.

Var två stycken igår som hade varsin på en tävling igår, vart matningsfel.

Sammanfattningsvis: Det är ju långt ifrån en tung, stabil tävlingspistol med glasklart trycke och idiotsäkert grepp... :)

Men den är säkert rolig om man ska leka lite, jag blir förvånad om någon vinner SM i Fält C med en sådan dock.
Jag laddar alltid fullt med CCI Standard Velocity, dvs 20 patroner. Inga matningsfel ännu. > 400 skott nu.
Fält

Inlägg av Fält »

Teutonsk skrev: 26 jun 2022, 20:30 Hur står den sig i fält och/eller precision?
Så länge vapnet har bra egenprecision och ok avtryckare så kan man skjuta bra med det i precision. Men det kommer att ta lite längre tid att nå samma resultat som med en riktig tävlingspistol. Det är tex många som skjuter ungefär samma poäng med sin rymdpicka och med sitt A vapen.

Det brukar vara mer handikapp med ett C vapen som inte är av tävlingstyp när man skjuter fält. Tider, avstånd och antal stationer man skjuter med och utan stödhand är normalt anpassat för tävlingspistoler i klass C.
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

Trådskaparen hävdar ju att den är lättskjuten, har bra sikten, kanontrycke. Dessutom otroligt lätt att träffa med och känns bra i handen. Låter som det ultimata fältvapnet ju!

Ändå verkar vi inte riktigt övertygade... nä det kan nog vara lite överdrivet.
Fält

Inlägg av Fält »

Jag tvekar inte det minsta om att det är ett kul vapen att skjuta med två händer eller att det är det är den bästa 22an som ser ut som en riktig pistol. Förutom då SIGs tidigare oförmåga att tillverka en fungerande 22 pistol.

Det gäller att testa rätt saker.

En bra 22a för tävling skjuter man normalt sett bättre och snabbare med en hand än man gör med två händer med ett A vapen av hög klass. Det syns tydligt i resultaten i Mil snabb. Med en enklare 22a som en Ruger MkIV eller liknande så blir det betydligt svårare.
aep65

Inlägg av aep65 »

Lillsven skrev: 02 jul 2022, 13:50 Trådskaparen hävdar ju att den är lättskjuten, har bra sikten, kanontrycke. Dessutom otroligt lätt att träffa med och känns bra i handen. Låter som det ultimata fältvapnet ju!

Nope, det perfekta fältvapnet för mig är fortfarande min "rymdpicka". Men det ska bli roligt att köra med denna ett tag.
Kom igen nu gott folk. Ni har väl sett vad det är för typ av vapen. Hur kan ni tro att jag menade att den skulle vara bättre än en "riktig tävlingspistol" och jag har dessutom förtydligat det i ett senare inlägg. För alla typer av grenar inom nationellt skytte finns det bättre vapen än detta, enligt min mening och jag tror de flesta av er håller med om det.
Ett roligt vapen av tjänstetyp, .22LR med många skott i magasinet, som funkar bra för ovanlighetens skull. Dessutom som jag skrev tidigare, bra tryck, bra sikten, skön att hålla i, lätt att skjuta med. För den här typen av vapen! Gängad pipa med!
Fält

Inlägg av Fält »

aep65 skrev: 02 jul 2022, 20:55
Lillsven skrev: 02 jul 2022, 13:50 Trådskaparen hävdar ju att den är lättskjuten, har bra sikten, kanontrycke. Dessutom otroligt lätt att träffa med och känns bra i handen. Låter som det ultimata fältvapnet ju!

Nope, det perfekta fältvapnet för mig är fortfarande min "rymdpicka". Men det ska bli roligt att köra med denna ett tag.
Kom igen nu gott folk. Ni har väl sett vad det är för typ av vapen. Hur kan ni tro att jag menade att den skulle vara bättre än en "riktig tävlingspistol" och jag har dessutom förtydligat det i ett senare inlägg.
Jag förstod vad du menade så fort du skrev att du har en riktig tävlingspistol också. Men det finns de som väldigt gärna vill att ett sånt här vapen skall vara lika bra för tex fältskytte. Det skadar inte att vara lite extra tydlig.
Användarvisningsbild
Teutonsk

Inlägg av Teutonsk »

Det här blir nog min första 22:a även om den inte är optimal till fält. Jag skjuter ju främst för att det är roligt, det blir bra träning till A-vapen, också stor fördel med gängad pipa så att jag kan skjuta dämpat hemma när barnen sover utan att väcka dem eller störa grannarna.
Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

aep65 skrev: 25 jun 2022, 19:42Troligtvis för att det faktiskt inte är någon striker utan en SA med inbyggd hammare.
ÄR det verkligen SA-tryck (där hanen spänns HELT av mantelrörelsen). Är det inte DAO (du spänner hanen med avtryckaren varje gång)?

Jag blev lite nyfiken på en sådan här, och försökte få reda på mer på Youtube, men fick inte fram något klart besked. Sen tittade jag in på Fondprodukter och såg att de hävdar att trycket är ”SAO”. Det jag reagerar på är att med mekanismen spänd så är avtryckaren ändå väldigt långt fram i varbygeln. Så är jag van att det ser ut på SA/DA respektive DAO pistoler.
En annan sak jag såg var att priset hos Fondprodukter är 7995:- vilket jag tycker är vansinne, men det är väl bara jag som är gammal. 400$ kostar den i USA.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
crko

Inlägg av crko »

Så har även jag provat P322, med dämpare och rödpunkt.

Var mest intresserad av trycket och känslan och personligen så jag är inte övertygad. Som plinkster ja, med viss tvekan, för jag hade väntat mig bättre trycke med tanke på TS hyllning. Utan att ha plockat isär och inspekterat så är jag också skeptisk till om avfyrningen verkligen är SAO, det kanske det är men finns ända ganska mycket Glock över känslan dvs dra mot mot något som liknar tryckpunkt, en liten puckel, dra lite till åsså pang (eller puff i det här fallet).

På sätt och vis var det ju bra att jag inte blev förälskad då det ändå blir runt 15000 för en ren leksak i mina ögon.

Som referens så har jag skjutit med de flesta vanligt förekommande tävlingspistoler i kal .22 lr och äger 2 st själv.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

Hade oxå möjlighet att testa en P322 för första gången för några dagar sedan...
Mycket positivt intryck !

Är det en Pardini/Feinwerkbau utmanare? Nope !

Men...för den skytt som bestämt inte vill ha en "häftpistol" eller den skytt som redan har en tävlingspickadoll med ergonomiskt grepp osv & vill ha/behöver ytterligare en 22à....som även kan hosta rödpunkt.....så är detta en klockren utmanare/alternativ till ex Ruger Mark IV.

Trevliga fasta sikten (grön fiber), fräst för rödpunkt, formfaktorn känns som ett A-vapen (bortsett från att den inte har samma vikt) samt att trycket inte är dumt alls.

Exemplaret jag testade var nytt för ägaren & endast ca 250 plugg som gått genom pipan...Men, inte ett enda eldavbrott med vanlig CCI standard !

Hade jag inte redan haft en Mark IV så hade jag redan skickat in licensansökan på en P322 !
Användarvisningsbild
Pistolskytten

Inlägg av Pistolskytten »

För den som är intresserad gäller det nog att passa på att lägga en beställning. Priset har börjat peta iväg på lite olika ställen har jag sett. Nära 10k (var 8 tidigare i år) och för den prislappen tycker jag den helt klart tappar mark i förhållande till en Ruger.
Läs mer om pistolskytte på pistolskytten.com
Användarvisningsbild
Snaphook

Inlägg av Snaphook »

Har också skaffat mig en P322. ( har även en "rymdpicka")
Otroligt rolig att skjuta med. Hade lite problem med klick med billiga magtech och thunderbolt. Inte ett enda klick med CCI.
Efter lite fix så skjuter den nu precis allt. Inga "weak primer strikes" längre.

Har monterat en armorycraft avtryckare som låter en justera både pre/over travel. Den gör stor skillnad.
Sitter både rödpunkt och dämpare på min :-)
Inga strul med fulla magasin om man gör rätt när man fyller dom.