Ruger Mark IV (Mark 4)

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Duccemannen

Re: Ruger Mark IV (Mark 4)

Inlägg av Duccemannen »

HeyZeus skrev: 01 maj 2022, 19:00
Duccemannen skrev: 01 maj 2022, 10:14Nu går det troll i resultaten istället, snittet har sjunkit lite.
Från 49 till 48?
Man kunde ju önska det… ;)
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Idag var det två nybörjare som testade 4an.

Första nybörjaren tyckte den kändes väldigt bra och stabil, trots vanliga kolven, och sköt guld efter några serier.

Andra nybörjaren tyckte om att det är lite projektpistol och det var bra.

De kommenterade även priset: en gängad target, med avtryckare, är billigare än en Xesse.

Jag blir mer och mer nöjd med köpet för var dag, och jag var bra nöjd med köpet redan dag 1.
NjohanW

Inlägg av NjohanW »

HeyZeus skrev: 12 jun 2022, 15:02 Idag var det två nybörjare som testade 4an.

Första nybörjaren tyckte den kändes väldigt bra och stabil, trots vanliga kolven, och sköt guld efter några serier.

De kommenterade även priset: en gängad target, med avtryckare, är billigare än en Xesse.

Jag blir mer och mer nöjd med köpet för var dag, och jag var bra nöjd med köpet redan dag 1.
Vad kul att höra! Är själv också nybörjare inom pistolskyttet.
Har kikat massor på olika 22or och testa en massa också. Tyvärr har jag inte testas en MKIV än med VQ trycket.
Hur tycker du trycket står sig jämfört med ex Unique?
Duccemannen

Inlägg av Duccemannen »

NjohanW skrev: 12 jun 2022, 23:26

Vad kul att höra! Är själv också nybörjare inom pistolskyttet.
Har kikat massor på olika 22or och testa en massa också. Tyvärr har jag inte testas en MKIV än med VQ trycket.
Hur tycker du trycket står sig jämfört med ex Unique?
Mitt VQ trycke mäter in mellan 1000 och 1360. Kontrollanten tog fel vikt vid senaste tävlingen och den klarade inte alls 1360 :-)

Det är bra men inte så superrent som på en tävlingspuffra.

I min mening ett helt ok trycke för tävling. Original är rätt tungt.
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

Vqd tycker mer etablerade skyttar om ditt köp?
Duccemannen

Inlägg av Duccemannen »

Lillsven skrev: 13 jun 2022, 06:49

Vqd tycker mer etablerade skyttar om ditt köp?
Jag har skjutit pistol i snart 20 år. Men de som provat tycker dom jag, ett bra trycke men inte som på en tävlingspistol.

Den är fullt duglig att skjuta 50-poängare med.

Jämför jag med Morini som jag hade så var Morinin bättre, sedan gillar jag Mark IVan mer och skjuter bättre med den. Jag har skaffat en anatomisk kolv till den också.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

NjohanW skrev: 12 jun 2022, 23:26Hur tycker du trycket står sig jämfört med ex Unique?
Just trycket skiljer inte sig nämnvärt, men fördelarna med en mk4 är enorma:
  • Ruger finns fortfarande som företag
  • Det finns gott om reservdelar för Ruger
  • Mk4 kan skräddarsys ordentligt
  • Som mest kan man anpassa kolven lite på en Unique
  • När Ruger är innovativa gör de en pistol som är lätt att ta isär och byta delar på, så att hela internet pratar om hur lätt den är att ta isär och rengöra
  • När MAPF är "innovativa" har de magasinmatningen uppifrån, så man måste vara försiktig med hur man tar ut magasinet för att allting inte ska fastna
Vad jag vet, är mk4an enda 22an man kan titta rakt igenom pipan på bakifrån.

Jag skulle inte äga en unique ens om jag fick en hel låda med sådana gratis.
NjohanW

Inlägg av NjohanW »

HeyZeus skrev: 13 jun 2022, 07:52
NjohanW skrev: 12 jun 2022, 23:26Hur tycker du trycket står sig jämfört med ex Unique?
  • När Ruger är innovativa gör de en pistol som är lätt att ta isär och byta delar på, så att hela internet pratar om hur lätt den är att ta isär och rengöra
  • När MAPF är "innovativa" har de magasinmatningen uppifrån, så man måste vara försiktig med hur man tar ut magasinet för att allting inte ska fastna

Nu bekräftar du lite mina tankar och funderingar jag har haft i åtanke när jag kollar efter min första 22a!

Det enda jag kan tänka är att Ruger Target stainless kan kanske bli något tung. O vad jag har förstått är det den modellen man vill ha. Då den blånerade verkar ha lite sämre finish.

Sen är väl siktet inte det bästa heller. Är det värt att uppgradera till VQ bakre sikte också om man nu väljer att satsa på MKIVn?
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

NjohanW skrev: 17 jun 2022, 03:09Det enda jag kan tänka är att Ruger Target stainless kan kanske bli något tung. O vad jag har förstått är det den modellen man vill ha.
Tyngden är inget som stör mig nämnvärt. Jag föredrar lite tyngd i handen.

Oavsett vilken du tar, ta en gängad pipa. Stainless gängad eller target tactical. :)
NjohanW skrev: 17 jun 2022, 03:09Sen är väl siktet inte det bästa heller. Är det värt att uppgradera till VQ bakre sikte också om man nu väljer att satsa på MKIVn?
Testa vanliga siktet först. Kostar inget.

Sen testa måla siktet (finns bilder tidigare i tråden). Kostar lite nagellack eller metallfärg.

Och om inget alternativ passar, byt till något annat sikte. Kostar mest.
Duccemannen

Inlägg av Duccemannen »

NjohanW skrev: 17 jun 2022, 03:09
HeyZeus skrev: 13 jun 2022, 07:52

Nu bekräftar du lite mina tankar och funderingar jag har haft i åtanke när jag kollar efter min första 22a!

Det enda jag kan tänka är att Ruger Target stainless kan kanske bli något tung. O vad jag har förstått är det den modellen man vill ha. Då den blånerade verkar ha lite sämre finish.

Sen är väl siktet inte det bästa heller. Är det värt att uppgradera till VQ bakre sikte också om man nu väljer att satsa på MKIVn?
Det är inget större fel på det bakre siktet, det är ett Targetkorn.

Vikten är inget jag heller stör mig på, den har bra balans. Den väger inte mer än en 686a med 6” pipa. Vikten är bra, de flesta tävlingspistoler av modernare snitt är för lätta, de blir fladdriga.

En annan fördel med Ruger är magasinen.

De är billiga och rejäla i jämförelse med de papier mache magasinen jag fick till Morinin som gick sönder när man tittade på dem eller laddade pistolen. Magasinen till Morinin kostade 2-3 gånger mer.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Idag fick jag min första rimfiredämpare monterad. Tog bort a-locken (som, helt ärligt, passar bäst på gevär) och monterade denna Jaki Pistol suppressor.

img_20220707_184222_757.jpg

Mina damer och herrar som följer tråden: jag är nu 100% nöjd med pistolen! Den har inte perfekt avtryckare, den har inte perfekt grepp, den har inte perfekt säkring, osv... men med tanke på priset är den bra nog. Och det räcker för mig.

Jag är nöjd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HeyZeus

Test av Tandemkross fiberoptiskt korn

Inlägg av HeyZeus »

Jag beställde en sån Tandemkross fiberoptiskt korn från SCR för några dagar sedan och testade idag.

Det verkar inte som kornet passar superbra med befintliga targetsiktet: man skjuter för högt. Jag drog ner siktet så mycket jag kunde men ändå sköt den för högt.

Jag tror att det är för att kornet bäst passar till ett fiberoptiskt sikte också. Targetsiktet är för högt i mitten.

Nåja. Tillbaka till vanliga siktet. Jag hade hellre haft något mycket smalare men vad kan man göra?

Jag är fortfarande nöjd med pistolen. Den är så fin (och presterar bättre än mig).
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Ajustdet. Lite bilder.
fo1.jpg
fo2.jpg
fo3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SLINGSHOTandMOLOTOWS

Inlägg av SLINGSHOTandMOLOTOWS »

Jag älskar min rostfria ruger mk iv 💕 det är nog fan den vackraste pistolen som någonsin masstillverkats...
anders-at8

Inlägg av anders-at8 »

Hej, precis köpt en beggad mk4. Siktet justeras höjdmässigt med en insexnyckel av liten storlek, någon på som vet vilket storlek det är? Vanlig standard som finns i de flesta kit eller någon specialstorlek?

Tack :)
SLINGSHOTandMOLOTOWS

Inlägg av SLINGSHOTandMOLOTOWS »

Target modellerna har spår skruv för både höjd och sidled, kan hända att tidigare ägaren slarvat bort den. Annars så är alla insex skruvar på mk4an tum storlekar
norsk

Inlägg av norsk »

anders-at8 skrev: 03 aug 2022, 16:54 Hej, precis köpt en beggad mk4. Siktet justeras höjdmässigt med en insexnyckel av liten storlek, någon på som vet vilket storlek det är? Vanlig standard som finns i de flesta kit eller någon specialstorlek?

Tack :)
Har ingen mk4 så jeg vet ikke om dette er korrekt.

https://www.rugerforum.net/threads/mark ... ze.380545/
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Det verkar som de talar om vilka hexverktyg som krävs för att ta loss siktet, inte bara justera?

Som man gör med flatskruvmejsel på min mk4 target.
norsk

Inlägg av norsk »

HeyZeus skrev: Igår, 23:51 Det verkar som de talar om vilka hexverktyg som krävs för att ta loss siktet, inte bara justera?
Virker nesten sånn.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Gick inte längre, sökt på en 22/45 tactical.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk