lasse-a skrev: ↑14 jun 2022, 15:19
regnskogII skrev: ↑14 jun 2022, 10:40
bland annat från personer som inte inser att man måste ha ett vapen som dämpare passar på och en såsom jag har kommit att förstå det, ledig mynning, det går inte att ha xxxxxx antal dämpare till samma pang utan 1, en dämp till en, 1 pang.
Den var ju lite spännande. Var kommer den tolkningen ifrån? Lagentexten kan ju läsas på båda sätt: "ljuddämpare" är ju både singular och plural.
Jag instämmer, anledningen till att jag skriver som jag gör är att det var det ursprungliga förslaget som band 1 dämpare till ett vapen, det tog man sedan bort, men inte frågan om antalet, det skulle vara ett vapen, en dämpare hette det, under utskottssamtalen,
nåväl, jag kommer inte att argumentera emot, det borde kunna få vara flera men det är inte så som förslaget har behandlats i omgångar. Argumentet att det skall behandlas som ammo och att man får ha mer än 1, ett skott, en patron är på en nivå som jag inte når från sittande ställning, men det var intressant.
Jag kan även tillägga att det enligt det justerade betänkandet och samtalet skulle vara så att dämpen inte var bunden till en viss pang är det fortfarande så att den skall passa på ett vapen man har tillstånd för, i det läser jag att kalibern på dämpen måste vara större än kulans kaliber och att gängan passar, om inte så,
är det oklart men rimligt att det är en sådan dämp som kräver eget tillstånd, på samma sätt som man kan ha tillstånd att ha ammo i en kaliber man inte har ett vapen. Saknas det tillståndet är innehavet inte tillåtet, jag kan dock tillägga att även om jag iskallt räknar med att ett sådant innehav, om det mot all sannolikhet skulle avslöjas kommer att leda till en anmälan om vapenbrott så är det min uppfattning att det helt klart är så att det kriminaliserade området är så sanslöst vagt att det inte kan leda till en fällande dom på rent rättsliga grunder.
I det stora sammanhanget härvid kan anges att PM har kommit att skjuta fram sina positioner otroligt mycket se senaste åren och enbart ett ringa vapenbrott, eller tom skytte på fyllan utan fara för annan utgör en överhängande risk för återkallelser, PM har flyttat gräsen rejält mycket från vad som framgår av FAP:en.