Träning för militär snabbmatch (MS)

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Fält

Re: Träning för militär snabbmatch (MS)

Inlägg av Fält »

Ja, Shadow 2 är lätt att få ett bra grepp på och precisionen har jag hittils aldrig sett vara annat än mycket bra. En droppe extra bra olja mellan sear och hammare kan göra underverk på avtrycket.
Korp

Inlägg av Korp »

Fält skrev: 13 sep 2021, 17:03 Ja, Shadow 2 är lätt att få ett bra grepp på och precisionen har jag hittils aldrig sett vara annat än mycket bra. En droppe extra bra olja mellan sear och hammare kan göra underverk på avtrycket.
Lite moly fett kanske? Fick höra av en bekant att man skulle använda det på Pardinin. Sen om det var mellan sear och hammare…jag har inte lärt mig vad alla delar heter än.
Fält

Inlägg av Fält »

Molyfett på just den ytan är utmärkt. Det skall vara väldigt lite.

Förra ägaren av min neua använde molyfett mellan mantel och stomme för att förhindra slitage och jag tycker att det fungerar bra även om det är omständigt. Efter rengöring av ytorna så lägger man en tunn hinna moly fett och arbetar in det med mantelrörelser. Pistolen kommer inte att ladda om man slutar här. Man får sedan ta bort allt överflöd och lägga på ett par droppar vanlig olja. Sedan får man hålla sig till precision tills vapnet börjar ladda om som det skall igen. Jag gör så här på vintern. På sommaren använder jag istället bara en väldigt tjock bakaxelolja på allt.
Korp

Inlägg av Korp »

Katastrofalt resultat på hemortens. Bestämde något spontant att skjuta tävlingen ikväll för att ha det överstökat. Kom igång närmare 18:30 och redan då var det sådär ljusförhållanden. På 6s-serierna såg jag inte kornet. Avlossade ett skott för sent i tre av 6s-serierna för att det tog så lång tid att återfokusera efter varje smäll. Vi kunde bara skratta åt det. Man fick justera kornet efter att mynningsflamman visat vart man siktade.

30 poäng under förväntat och 40 under förhoppat. Tur att man skjuter i nybörjarklass så man inte behöver ta det på så stort allvar :lol:
Fält

Inlägg av Fält »

Korp skrev: 22 sep 2021, 20:54 Katastrofalt resultat på hemortens. Bestämde något spontant att skjuta tävlingen ikväll för att ha det överstökat. Kom igång närmare 18:30 och redan då var det sådär ljusförhållanden. På 6s-serierna såg jag inte kornet. Avlossade ett skott för sent i tre av 6s-serierna för att det tog så lång tid att återfokusera efter varje smäll. Vi kunde bara skratta åt det. Man fick justera kornet efter att mynningsflamman visat vart man siktade.

30 poäng under förväntat och 40 under förhoppat. Tur att man skjuter i nybörjarklass så man inte behöver ta det på så stort allvar :lol:
Tråkigt, det hade ju annars kunnat bli väldigt bra i klass 1.
Korp

Inlägg av Korp »

Fält skrev: 22 sep 2021, 21:58
Korp skrev: 22 sep 2021, 20:54 Katastrofalt resultat på hemortens. Bestämde något spontant att skjuta tävlingen ikväll för att ha det överstökat. Kom igång närmare 18:30 och redan då var det sådär ljusförhållanden. På 6s-serierna såg jag inte kornet. Avlossade ett skott för sent i tre av 6s-serierna för att det tog så lång tid att återfokusera efter varje smäll. Vi kunde bara skratta åt det. Man fick justera kornet efter att mynningsflamman visat vart man siktade.

Tråkigt, det hade ju annars kunnat bli väldigt bra i klass 1.
Det blir nya tag till nästa år. Ska försöka baka in lite MS i övriga träningen. Upplever att utveckling i en gren spiller över på andra grenar. More is more :)
Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Snubblade över denna igår, igenkänningsfaktor 110% typ :shock:

Finns en del bra övningar på Klippans hemsida oxå, rekommenderas.

Lite kuriosa är att jag har haft funderingar runt vad som är den bästa grenen att träna för att träna allsidigt.
Förra året landade jag i att det är Standardpistol 20 sekunders serier. Har dock inte blivit av att träna det, men blir nog ändring på det i
vinter.

https://idrottonline.se/KlippansPK-Spor ... =900&h=900
Fält

Inlägg av Fält »

10s och 6s tycker jag att är väldigt olika, på 10s så hinner man ta god tid på sig för första skottet och sedan skjuta resten i lugn takt, på 8s så får man inte söla med första skottet, men behöver inte heller stressa. På 6s så blir det körigt som fan om man sölar med att få iväg första skottet och gott om tid om man får iväg det snabbt. Jag väljer att ha ett par tiondelar extra per skott hellre än att lägga en extra sekund på första skottet.

Det han föreslår ser jag inte att kan resultera i annat än att man skjuter ett bra skott på 6s och sedan stressar iväg de andra fyra.
Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev: 25 sep 2021, 23:08 10s och 6s tycker jag att är väldigt olika, på 10s så hinner man ta god tid på sig för första skottet och sedan skjuta resten i lugn takt, på 8s så får man inte söla med första skottet, men behöver inte heller stressa. På 6s så blir det körigt som fan om man sölar med att få iväg första skottet och gott om tid om man får iväg det snabbt. Jag väljer att ha ett par tiondelar extra per skott hellre än att lägga en extra sekund på första skottet.

Det han föreslår ser jag inte att kan resultera i annat än att man skjuter ett bra skott på 6s och sedan stressar iväg de andra fyra.
Jag håller delvis med dig, meeeeen inte i allt.

Är nog av den uppfattningen att första skottet i den bästa av världar ser exakt lika ut. Sen kan man som du säger ta det lite lugnare i följande skott i 8- och 10 sekunders serierna. Detta är ju lite motsats till hans tänk.

På Hemortens A gjorde jag en "10 sekundersblunder", efter 47 och 50 i 1a och 2am så tog jag i den 3e det för lugnt i första skottet. Resulterade i 44.
Hamnade ur balans och försökte reparera genom att ta det ännu lugnare, vilket blev katastrof 38.

Analyserade detta lite efteråt och kom till den slutsatsen att jag inte följde min plan med lyft, möt korn och skjut på "volley".

Det där med volley är också något jag tycker han har fel i, dvs det att man inte "får" sänka hakan för att möta riktmedel i rörelsen. Så gör jag iallafall , och det hjälper mig att hålla fokus på riktmedlen genom serien vilket jag också ser som en av de absolut största utmaningarna med MS.
Fält

Inlägg av Fält »

Det är nyttigt att prata om sånt här. Skulle man vara säker på minst en nia eller kanske till och med en åtta på ett blixtsnabbt skott så finns det ingen anledning att ta mer tid på sig och första skottet är då lika för alla serier. Men det känns säkrare att ändra första skottet än att försöka ändra takten på de andra skotten för att utnyttja tiden.

Jag tror också att det är svårt att träna in tre vapen så att man genast kan byta mellan dem och sätta första skottet blixtsnabbt när man skjuter flera klasser på rad. Vilket är ett troligt scenario när man åker iväg på tävling. För hemortens så skulle det gå att optimera på ett annat sätt om man sprider ut det över hela perioden.
Korp

Inlägg av Korp »

Intressanta diskussioner, bra att kunna återkomma till och läsa när det går bättre.

Körde spontant hemortens i A, trots att jag inte har tränat, jag hade ju redan anmält mig. Katastrof även här, kan bli en sista plats :lol: Skickar in resultat ändå, någon ska ju ligga i botten med.

Mitt största problem är att jag förekommer rekylen, rejält, och tryck fram/ned. Hade allt mellan 9 8 7 6 5 och 5 0 0 0 0 i serierna. Kan verkligen känna hur jag faller ned med pistolen samtidigt som jag klämmer avtryckaren. Jag har inte det här problemet med .22:an så det handlar väl om att det smäller mer och att rekylen är starkare. Jag behöver vänja mig mycket mer vid det här.

Min plan är att börja från början och utöver vanlig precision med A-vapnet även köra tvåhandsprecision tills den ser bra ut, sen köra tvåhandsduell tills det ser bra ut, gå över till att träna två-skotts, sen 10s-serier, sen 8s osv. Det blir nog en utdragen träningsplan med sikte på att köra nästa tävling under andra kvartalet nästa år. Det går ju inga mer nu ändå. Kanske att man ska skaffa lite klickpatroner och blanda med vanliga så man tydligare kan komma på sig själv med att föregå rekylen. Jag behöver även bli säker på vilket grepp jag ska köra. Kanske skaffa nåt aggressivt LOK-grepp. Styrketräna lite. Kondition vore bra att ha. Det finns att göra :)
Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Korp skrev: 27 sep 2021, 08:22 Jag behöver vänja mig mycket mer vid det här.

Min plan är att börja från början och utöver vanlig precision med A-vapnet även köra tvåhandsprecision tills den ser bra ut, sen köra tvåhandsduell tills det ser bra ut,
Det fetade, är en riktigt bra plan, kör tvåhandsduell på snabbspegel. Du behöver inte ens dra igång vändställ etc.
Kör femskotts serier med lyft på varje skott tills dessa håller 9an. Detta är inte svårare än tvåhands med 22an eller revolver om du vänjer dig vid
att det smäller mer. Tekniken är den samma kontrollerat lyft, fokus på korn, kontrollerad avfyrning med tagen tryckpunkt innan skottet går.

Imo, skippa precision med två händer.

Sitter inte första skottet så sitter inte resten heller börja som du säger från början.

För mig va det också en vändpunkt att hitta ett tvåhandsgrepp som sitter EXAKT på samma sätt genom alla fem skott, kan vara något att
lura lite på det också.
Fält

Inlägg av Fält »

LOK greppen tycker jag att är bra men jag använde själv halkskyddstejp från den lokala järnaffären på originalgreppen på min Tanfoglio. De är nästan identiska med Shadow 2 originalgreppen. Att tvätta greppen ordentligt med sprit och att värma tejpen innan den appliceras gjorde att det satt i flera år.

På neuan jag använder idag har jag bara ett vanligt trägrepp. Att se till så att händerna inte blir hala med lite pro grip (talk i sprit tror jag) tycker jag att hjälper. Framför allt på den delen av handen som ligger mot nedre bakdelen av kolven, jag har problem med att det glider lite där i varje skott då den delen av träkolven är helt slät.

På A vapnet så tycker jag att det är mycket viktigt att börja göra klart avtryckaren för nästa skott så tidigt som möjligt, jag vill ha tagit upp så att jag håller tryckpunkt redan när jag når målområdet. Skottet skall alltid kramas av och jag får inte alls till att krama jämnt hela vägen från förtryck till skott.
Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev: 27 sep 2021, 11:27 LOK greppen tycker jag att är bra men jag använde själv halkskyddstejp från den lokala järnaffären på originalgreppen på min Tanfoglio. De är nästan identiska med Shadow 2 originalgreppen. Att tvätta greppen ordentligt med sprit och att värma tejpen innan den appliceras gjorde att det satt i flera år.

På neuan jag använder idag har jag bara ett vanligt trägrepp. Att se till så att händerna inte blir hala med lite pro grip (talk i sprit tror jag) tycker jag att hjälper. Framför allt på den delen av handen som ligger mot nedre bakdelen av kolven, jag har problem med att det glider lite där i varje skott då den delen av träkolven är helt slät.

På A vapnet så tycker jag att det är mycket viktigt att börja göra klart avtryckaren för nästa skott så tidigt som möjligt, jag vill ha tagit upp så att jag håller tryckpunkt redan när jag når målområdet. Skottet skall alltid kramas av och jag får inte alls till att krama jämnt hela vägen från förtryck till skott.
Med A är detta viktigt som tusan, tryckpunkt ska vara klar när du hämtat hem rekylen,
Jag köper halktejp på Kjelle Co, som jag byter ofta, speciellt på baksidan av kolven.
Har oxå upptäckt att en remsa där högerhandens fingertoppar vilar hjälper. Sen har jag ju mitt lite oortodoxa "golfgrepp" men ihopflätning av lillfingrarna för att ligga stabilt i greppet genom alla skott.

Ledig idag, ska strax ta upp båten, men hann med en runda på banan, 554 med Nojan, helt ok :)
Korp

Inlägg av Korp »

Många bra tips, fantastiskt!

Det lär bli LOK-grepp, både för att de verkar effektiva och för att det är snyggt. Tejp långt fram för vänsterhanden ska jag definitivt ha i åtanke. Jag skippar tvåhandsprecisionen och kör skott med lyft.

Behöver definitivt lära mig att hitta tryckpunkten men den är inte så tydlig på S2:an som jag upplever det. Får öva på greppandet och inte hålla på och justera greppet mitt i en serie som det blev nu :lol:

Pepp på nästa säsong.
Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

I Stockholm så börjar MIL-snabb säsongen i Mars, dvs mindre än tre månader från nu.

Dax att börja sätta fart på utvecklingen. Avslutade förra året riktigt på topp med A-vapnet, så nu är det full fart framåt
mot nya mål och möjligheter.

Tänkte försöka få med mig klubbkamrater på en organiserad söndagsträning per vecka. Tänkte hålla det som
strukturerad träning med en plan att bli bättre på alla delmoment som man behöver bemästra i denna nobla gren.

Vill hålla det så att man kan starta från sina egna förutsättningar och kunna mäta sin egen utveckling och få ett mål att sträva efter
oavsett om man nyss börjat skjuta eller om man är van skytt som skjutit ett tag.

Skulle gärna vilja ha feedback på upplägget.

Tanken är att starta med en kort teoretisk genom gång:
1 Ställning, hitta ställning för det vapen man valt att träna med som gör att man kommer upp rätt
2 Spårning med infångning av korn, samt lyftet
3 Tryckpunkt och krama av med fokus på kornet.
4 Uppföljning

Praktiska övningar:
Tänkte starta med en övning som ger en "startbild" av var man ligger innan dessa träningar och ge ett mål
att jobba mot:

Statusövning:
Lyft och skjut fyra serier på snabbtavlan med en tid på 15 sekunder för varje serie. Alla serier skjuts utan att markera.
Vi går fram och klistrar de sämsta tio skotten. Noterar övriga poäng samt fördelning av skott. Målet ska efter tio veckors tid vara att vid skjutning av fyra serier på 8 sekunder inte ha några skott sämre än det lägsta enskilda skottet i statussövningen.
T.ex. om jag i statusskjutningen har de bästa tio skotten fördelat på två 7or, fem 8or och en 9a och två tior så är målet att efter 10 veckor skjuta som sämst 7or på 8 sekunders serierna.

Träning pass#1
Delmoment 1 Övning spårning, avfyrning
Vi skjuter fyra serier på 10sekunder mot vit tavla. Målet med denna övning är att träna lyft med bra spårning och
att fånga kornet någonstans i lyftet samt göra en bra avfyrning med fokus på kornet.

Övning #2
Vi skjuter två duellserier på 4sek med lyft mellan varje skott, detta på vit tavla

Övning #3
Vi skjuter två duellserier på 4sek med lyft mellan varje skott, detta på snabbtavla, var och en markerar och noterar poäng om man vill

Övning #4
Vi skjuter två duellserier på 4sek med lyft mellan varje skott, detta på snabbtavla, var och en markerar och noterar poäng om man vill

Övning #5
Vi skjuter två duellserier på 3sek med lyft mellan varje skott, detta på snabbtavla, var och en markerar och noterar poäng om man vill

Delmoment 2 Övning spårning, upprepad avfyrning
Övning #6
Vi skjuter två duellserier a 6 skott
Duellserie dubbelskott med tre visningar a 6sek, vi börjar på vit tavla, med fokus på riktmedel och avfyrningar under dubbelskott.

Övning #7
Duellserie dubbelskott med tre visningar a 6sek, vi skjuter på snabbtavla , var och en markerar och noterar poäng om man vill

Övning #8
Duellserie dubbelskott med tre visningar a 5sek, vi skjuter på snabbtavla, var och en markerar och noterar poäng om man vill

Övning #9
Duellserie trippelskott med två visningar a 7sek, vi skjuter på snabbtavla,

Övning #10
Duellserie trippelskott med två visningar a 5sek, vi skjuter på snabbtavla,

Avslutning
Övning #11
Vi skjuter fyra MIL-snabb serier på 10sek, markerar och räknar poäng
Vi skjuter fyra MIL-snabb serier på 8sek, markerar och räknar poäng
Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Hur går det för er där ute med träningen?

Vi är några på klubben som kör ett par timmar snabbträning på söndagseftermiddagarna. Kul och lärorikt, jag brukar hitta
på övningar så kör vi på.

För egen del börjar det ge resultat, vi körde första serietävlingen för året igår. Snabbskytte (duell) var det som skulle avhandlas.
Slutade med PB på tävling, 289 med en 45a som drog ner lite :wink: .

Ser fram emot tävlingssäsongen, bara hoppas att inga Omikronkryp förstör alltihop :shock:
Fält

Inlägg av Fält »

Det går inget vidare för mig, duellstället är fastfruset och det är så kallt att skjuta att det inte är roligt att åka till banan. Det blir ett träningstillfälle för precision eller fält i veckan om det inte är FÖR dåligt väder.

Jag håller på att skjuta in mig på en ny pistol för mil-snabb och fält, tyvärr har den skjutit illa och jag har fått bönhasa lite för att få den att skjuta riktigt. När jag fick passat in den riktigt så visade det sig att den håller 7.5cm eller bättre med pulverlackade blykulor, så det blir lite billigare med volymträning för mil-snabb om man tycker om att gjuta sina egna kulor.
Korp

Inlägg av Korp »

Skaffade en luftpistol och blev väldigt bekväm. Det är kallt ute men framförallt är det för dåligt ljus på kvällen. Även om tavlorna är belysta så är det för kasst ljus på kornet så motivationen sjunker ännu mer. Helgerna är upptagna.

Såg ditt tidigare inlägg och sparade det i bakhuvudet för när utesäsongen drar igång igen. Har som nybörjare inget att tillägga annat än att det är kul att få ideér på upplägg kring träningen, har dock inte hunnit testa något än.

Fick en shot timer i julklapp, som jag har tänkt använda till alla tidsbegränsade grenar inom båda förbunden. Jag tror att den blir ett bra verktyg för att få en bättre känsla för hur lång tid man tar på sig i olika moment. Den är dock restad och jag vet inte om det handlar om logistikproblemen i världen eller om det har något med halvledare att göra.
Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev: 14 jan 2022, 10:19 Det går inget vidare för mig, duellstället är fastfruset och det är så kallt att skjuta att det inte är roligt att åka till banan. Det blir ett träningstillfälle för precision eller fält i veckan om det inte är FÖR dåligt väder.

Jag håller på att skjuta in mig på en ny pistol för mil-snabb och fält, tyvärr har den skjutit illa och jag har fått bönhasa lite för att få den att skjuta riktigt. När jag fick passat in den riktigt så visade det sig att den håller 7.5cm eller bättre med pulverlackade blykulor, så det blir lite billigare med volymträning för mil-snabb om man tycker om att gjuta sina egna kulor.

Bara att harva på då när tillfälle bjuds!
Själv blir det en snabbskytte session imorgon igen, brukar kännas i våra armar efter 3-4 askar :D .

Vad är det för ny pang? Själv ropade jag in en 686a på auktionen i höstas, men den får jag troligen inte
licens på förts i maj typ om överhuvudtaget.

Nu i veckan fick en klubbkamrat avslag på en GP100 som han sökt på som B-pang. De har kollat i SHB att man inte får skjuta magnum i
B-precision.. :shock: Han borde sökt på R i MS och fält men är nybörjare så inte så lätt att förutse....