Range bag

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Ogster2

Range bag

Inlägg av Ogster2 »

Har en stor rangebag idag som är av sämre kvalite, allt samlas gärna på botten och ingen ordning.

Vad har ni för nått som ni tycker fungerar bra?

Vill helst ha en med "inserts" som håller puffrorna på plats men det verkar svårt att googla fram, nått i stil med denna:

https://www.amazon.com/G-P-S-602556-P-H ... B00DECL0P0
No1MAXIMUS

Re: Range bag

Inlägg av No1MAXIMUS »

Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Ogster2 skrev: 31 okt 2021, 19:42 Har en stor rangebag idag som är av sämre kvalite, allt samlas gärna på botten och ingen ordning.

Vad har ni för nått som ni tycker fungerar bra?

Vill helst ha en med "inserts" som håller puffrorna på plats men det verkar svårt att googla fram, nått i stil med denna:

https://www.amazon.com/G-P-S-602556-P-H ... B00DECL0P0
https://www.zib-militaria.de/epages/614 ... iewProduct

Det spelar egentligen ingen roll vilken man har hamnar saker i botten oavsett. Att den är styv hjälper och att man kan plocka ur mitten är trevligt. Har det viktigaste där så jag klarar mig med bara den på stugan till exempel. Var tvungen att ersätta min biltema och det är som natt och dag. Finns två sidofack i huvudutrymmet som passar bra till pistoler.

Om du drar iväg ett pm med din mail kan jag skicka några bilder på hur jag har lagt upp det osv.

Att köpa några tygpåsar med dragkjedja att ha i ens range bag är ett bra sätt att slippa att alla småsaker hamnar i botten. Oavsett om du kör på ryggsäcksstil eller mer range bag stil
Hdf titan 2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

Tycker det är lite frustrerande med Rangebag/vapenväska.... enligt min erfarenhet så har det en egendomlig förmåga att allteftersom ackumuleras mer & mer & mer prylar i väskhelvetet + att hela botten är täckt med blandad ammo som ligger löst & väskan blir naturligtvis pga detta tyngre & tyngre...tills man svär irriterat & undrar för sig själv vad fan det är som väger så mycket :wink: .

Jag har börjat med att ha flera Rangebags...en som alltid följer med & ligger kvar i bilen som innehåller allt som kan vara "bra att ha"..& sedan en specifik för enhands skytte.

Kulgevär/AR & PCC har sina egna vapenfodral/väskor.
nisseB

Inlägg av nisseB »

För att undvika just det där att saker samlas i botten så har jag gjort så att jag har ett par olika väskor/ryggsäckar i olika storlek, beroende på vad jag ska ha med mig (borta hur länge, ska mat med etc etc) och sen kombinerar jag det med insatsfickor i olika storlekar som då enkelt kan läggas ned i väska efter behov. Materialet är packat hemma i lådor tillsammans med vanligaste insatsfickan så det går fort att packa och ta med sig (t.ex. målmaterial i en låda, SJV utrustning i en annan, verktyg har sin egen låda). Har även ett par lösa fickor i olika storlek som kan fästas med molle på utsidan av väskan beroende på behov. Insatsfickorna och vissa av väskorna har kardborre så att man enkelt kan fästa fast dom i väskan utan att dom åker runt.

Insatsfickor -->https://tacngear.se/products/snigeldesi ... sfickor-10
Fält

Inlägg av Fält »

Jag använder en https://www.doublealpha.biz/ced-deluxe-range-bag som är köpt från Caliber 44 för många år sedan. Kvaliten tycker jag att har varit mycket bra, trots att den borde ha varit med vid olika banor mellan femhundra och tusen gånger så har inget gått sönder.

Pistoler bärs i gun sleeves i fack på insidan av väskan. En på varje sida. Så även om man inte städat mittenfacket så finns det plats för pistolerna. En 6" revolver får plats i dem men en Pardini SP22 får man inte ner i en CED sleeve. Den bär jag i ett mjukt hölster i ett av sidofacken.

I det lilla utrymmet på kortändan av väskan har jag reservammunition. I andra ändan av väskan ligger täcklappar i alla färger. Tills alla färger kom med så hade jag även en häftpistol där.

Min väska samlar också gärna på sig mycket tunga prylar. Man får hålla efter det. Double alpha har praktiska fodral om man vill ha mer ordning i mittenfacket. Men när väskan är nystädad, packad med tre pistoler och allt för att åka till banan, så ligger bara ett glasögonfodral och ammunitionen tänkt för dagen i det stora facket.
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

En kollega skulle slänga sin gamla laptopväska som stått obrukad i ett skåp i flera år.
Samtidig hade jag gått och tänkt på utbytesväska till min gamla bag som fullständigt säckat ihop, med samma problem som du har.

Laptopväskan har ett stort mittenfack där pistolväskan i hårdplast för aningen luftpickan eller 22'an får plats, alternativt får man lätt plats med både 9'an och revolvern när sitter i sina hölster/mjuka väskor.
Två rejäla yttersektioner har den också. I den ena har jag speglar, klisterlappar, krita,pennor m.m.
I det andra har jag hörselskydden,kikaren, lite verktyg och annat bra att ha.
Det finns mindre fack och pennhållare o.dyl på insidorna av facken.

Den har både handtag och axelrem och står stadigt, både tom och "range ready".
Kikarstativet fäster jag i handtagen med en liten rem. (jag har ett full size stativ, ett mindre bordsstativ ryms i väskan).

Min väska är en Dell, men det finns säker många andra liknande.
Har du tur så kanske någon du känner har en gammal väska liggande?

mvh Mille
Fält

Inlägg av Fält »

Stora gammaldags datorväskor av verktygslådetyp är mycket bra, men det enda sättet att få tag på dem nu är att hitta dem i ett förråd någonstans.

Jag har provat att använda en mjuk lite större datorväska för tävlingar, men det har inte gått många dagar mellan tillfällena då man saknat något från den stora väskan.

Men det skulle vara ett alternativ att ha en väska som står kvar i bilen. Men för mig så ligger det i så fall närmare till hands med en enklare inredling i en plastback som den här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ck-661077/ Just den här modellen är väldigt hållbar även i kyla, jag använder dem för verktyg och material och de är fortfarande hela efter att ha släpats mellan bil och arbetsplatser i många år.

Bild
Jien75

Inlägg av Jien75 »

Har en sån här som jag byggt inredning i.
Den bästa jag haft hittils stabil robust bra fack :)
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ka-008341/
Mr.Ruger

Inlägg av Mr.Ruger »

5.11 Range Ready Bag 43L 8)
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Många bra förslag, är ju lite inne på att ha ett sånt här fack framåt där man bara kan stoppa in puffrorna men det kanske inte är nån bra ide?
Bild

Har en bagliknande modell idag och den rymmer utan problem två Pardini sp22 i orginalbox i stora facken, tycker dock bara att lådor i en väska tar upp massa plats och det blir onödig volym att släpa på.
(Plus att mina nya bilar knappt rymmer en stor bag i bagageluckan, gevär så får man fälla ner sätena...)

Har en plastback med extra bra å ha pryttlar i bagaget sen länge, helt omöjligt att åka nånstans utan:

Häftpistol
Måltavlor
Knivar/machetas
Mindre bygglampa på batteri
Dragsele
Viltpåse
Första hjälpen
Plasthandskar/montage handskar
Hörselproppar
Mini yxa
Överdimentionerade bogserband

osv :)
Mikke

Inlägg av Mikke »

För vapnen en hård väska där man kan skära ut för varje vapen, typ https://www.clasohlson.com/se/Väsk ... /p/41-1879 (eller original Pelican om man känner sig rik). I min äldre C-O väska rymmer jag upp till 6 pistoler/revolvrar utan att riskera att de ligger och slår i varandra om det behövs.

Ammunition i något liknande det här: https://www.mtmcase-gard.com/products/s ... o-cans.php

Resten av prylarna har jag i en ryggsäck. (Lightfighter/ATS RAID i mitt fall), hölstren brukar få rida utanpå ryggsäcken.

Ska jag bara på en fältskyttetävling eller liknande där jag inte behöver så många vapen och inte så mycket ammunition kan det räcka med bara ryggsäcken.

Jag har försökt köra med olika bagar tidigare, men att försöka bära allt med bara en axelrem blir inte så bra. Men har man bara en pistol och en 50-ask ammunition, hörselskydd och lite lappar behövs ju ingen våldsam väska.
/Mikke
Fält

Inlägg av Fält »

Ogster2 skrev: 01 nov 2021, 20:31 Många bra förslag, är ju lite inne på att ha ett sånt här fack framåt där man bara kan stoppa in puffrorna men det kanske inte är nån bra ide?
Bild
Jag blev heltänd på de modellerna när de började dyka upp men kom fram till att det ofta skulle vara tomt på pistolplatserna då de vapen jag använder mest inte fick plats i facken på de väskor jag hittade.

Jag hittade en där man satte in pistolerna från sidan, men det visade sig att just den bara hade plats för korta pistoler då det fanns ett fack på andra sidan.

Jag använder CED pistolkuvert för de vapen som får plats i dem. De passar i CED väskorna och de används även när vapnen ligger i skåpet. Upp till en 6" revolver eller kanske lite till får plats.
seamaster

Inlägg av seamaster »

eller hälla ner allt i en 1560 palicase och organisera med ammo bags med labels på ,

tricket är väl att kunna organisera i olika påsar och märka vad innehållet är , sen kan man ju bara slänga ner allt i xxl duffel bag, eller i en valfri väska /påse / kartong/ eller liknande .