IPSC tråd

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Grottulf

Re: IPSC tråd

Inlägg av Grottulf »

thompalompa skrev:Vet ni om det finns någon variant av "toolbox" som man kan fästa på riggen? Behöver typ vara några olika typer av insexnycklar...

/T
Det är ingen bra idé att ha det på riggen.
På den vill du bara ha det absolut nödvändigaste som du behöver mellan pipet och sista skottet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Davvi

Inlägg av Davvi »

Avdelning dumma frågor.
Hur justerar man lämpligast avtryckarvikten på en Tanfoglio med SAO? I detta fall en Gold Match Xtreme. Trycket i sig är inget att klaga på men det är just nu på ~1365gram och jag skulle vela få ner det till 1000gram eller vad nu som anses lämpligt för Standard.
Fält

Inlägg av Fält »

En gold match klassar tyvärr inte in i standard om inte lådan blivit större nyligen. Pistolen får inte plats i lådan som är 225mm lång.

Tryckesdelarna är lite ojämna men jag hade en uppsättning Unica SA hammare, Unica sear och en lite lättare hammarfjädern som borde ha givit under kilot. Jag använde DA avtryckarfjäder och den kom inte upp i 1360g.

Bra olja på sear och hammare kan göra mycket.
Davvi

Inlägg av Davvi »

Fält skrev: 28 maj 2021, 11:54 En gold match klassar tyvärr inte in i standard om inte lådan blivit större nyligen. Pistolen får inte plats i lådan som är 225mm lång.

Tryckesdelarna är lite ojämna men jag hade en uppsättning Unica SA hammare, Unica sear och en lite lättare hammarfjädern som borde ha givit under kilot. Jag använde DA avtryckarfjäder och den kom inte upp i 1360g.

Bra olja på sear och hammare kan göra mycket.
Helt riktigt går den inte ner i lådan med 6” pipa och mantel, så därför har jag köpt en vxl-sats med kortare pipa och mantel. Så nu går den ner.
dafa

Inlägg av dafa »

Davvi skrev: 28 maj 2021, 11:33 Avdelning dumma frågor.
Hur justerar man lämpligast avtryckarvikten på en Tanfoglio med SAO? I detta fall en Gold Match Xtreme. Trycket i sig är inget att klaga på men det är just nu på ~1365gram och jag skulle vela få ner det till 1000gram eller vad nu som anses lämpligt för Standard.
Patriot defense trigger return spring och sear spring. Ta deras fjäder för slagstiftet också, det påverkar inte trycket men när du sen börjar laborera med olika styrka på hammarfjädrarna så är det bra att ha en lagom lätt slagstiftsfjäder.

Det sagt skulle jag personligen inte mixtra med trycket om det är så lätt som 1365 gram och rent och bra i övrigt.
Davvi

Inlägg av Davvi »

dafa skrev: 28 maj 2021, 13:24 Patriot defense trigger return spring och sear spring. Ta deras fjäder för slagstiftet också, det påverkar inte trycket men när du sen börjar laborera med olika styrka på hammarfjädrarna så är det bra att ha en lagom lätt slagstiftsfjäder.

Det sagt skulle jag personligen inte mixtra med trycket om det är så lätt som 1365 gram och rent och bra i övrigt.
Kanske inte är någon större vinst att pilla på det? Har inte vägt exakt men håller iaf för kontrollvikten för nationellt. Kan nog leva med det om nu inte lättare ger märkbara fördelar i sammanhanget?
MatsN

Inlägg av MatsN »

Lättare fjädrar borde få dig en bra bit på vägen. Min ligger nog under kilot på sa.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

dafa

Inlägg av dafa »

Davvi skrev: 29 maj 2021, 07:40 Kanske inte är någon större vinst att pilla på det? Har inte vägt exakt men håller iaf för kontrollvikten för nationellt. Kan nog leva med det om nu inte lättare ger märkbara fördelar i sammanhanget?
Jag tycker inte att tyngden gör så mycket på ett bra trycke. Så länge som det väger under 1,5 kilo och trycket är rent och förutsägbart så är jag nöjd. Men det är personligt, vissa tycker tyngden spelar större roll än andra.

Men sen finns det vissa nackdelar med att trixa med fjädrar. Svag hanfjäder kan ge problem med anslag och att man bara kan köra vissa tändhattar. Svag sear spring och svag trigger bar plunger spring gör att reset:en känns mindre tydligt. Svag avtryckarfjäder kan göra att avtryckaren känns lite seg att gå tillbaka. Svaga fjädrar ger allmänt lite sämre funktion och en känsligare pistol för kärv och smuts. Ett lätt trycke kan med andra ord komma med lite andra mindre önskvärda bieffekter på köpet.
Davvi

Inlägg av Davvi »

dafa skrev: 30 maj 2021, 00:06 Jag tycker inte att tyngden gör så mycket på ett bra trycke. Så länge som det väger under 1,5 kilo och trycket är rent och förutsägbart så är jag nöjd. Men det är personligt, vissa tycker tyngden spelar större roll än andra.

Men sen finns det vissa nackdelar med att trixa med fjädrar. Svag hanfjäder kan ge problem med anslag och att man bara kan köra vissa tändhattar. Svag sear spring och svag trigger bar plunger spring gör att reset:en känns mindre tydligt. Svag avtryckarfjäder kan göra att avtryckaren känns lite seg att gå tillbaka. Svaga fjädrar ger allmänt lite sämre funktion och en känsligare pistol för kärv och smuts. Ett lätt trycke kan med andra ord komma med lite andra mindre önskvärda bieffekter på köpet.
Vettetusan om det är så klokt att pilla på något som fungerar då? Tillförlitlig funktion väger tyngre än marginella fördelar. Trycket i sig är ju som sagt rent och känns bra.
thompalompa

Inlägg av thompalompa »

En fråga om handladdning som kanske borde ligga i den kategorin, men jag vänder mig till er IPSC-skyttar som av naturliga skäl skjuter mycket...

Hur ser ni på det? Är det värt att handladda 9mm? Att kunna kalibrera vikter och hastigheter och styra skotten exakt är jag helt med på, men hur är det med det ekonomiska?

Jag gjorde ett (mycket snabbt) överslag och det kanske skiljer runt en krona till handladdningens fördel? Frågan är då vilken volym man måste upp i för att det skall kännas värt? Tänker att utrustningen är rätt dyr för handladdning också? Nästa fråga till er som handladdar, hur lång tid tar det? När jag kollat in YouTube-filmer verkar det vara ett hyfsat tidskrävande jobb (och devisen tid är pengar gäller ju även här)?

Det kanske är betydligt större skillnad för .40?

/T
Ruger PCC, Holosun 510c
Walther LP500
Beställd: Walther SSP-E Red Devil Meister Manufaktur
Fält

Inlägg av Fält »

Priserna på 9mm har gått upp ganska plötsligt på grund av ökad efterfrågan i USA så det är lite lättare att motivera handladdning nu. Priserna på komponenter har inte hunnit gå upp lika mycket ännu. Att priset på krut stigit kraftigt påverkar inte 9mm så mycket då krutet är en så liten del av kostnaden för den patronen. Det är alltså ganska lätt att ladda ca 1kr billigare per patron än att köpa ammunition i tusenpack för 2500-2600kr

Det tar tid att lära sig och vill man komma igång billigt så är det ganska ineffektivt. Du kan köpa ny utrustning för att ladda 9mm för ca 2500kr. Men då är det tre till fyra gånger så mycket jobb som med en utrustning för ca 10000kr. För ca 5000kr får man saker som i teorin gör samma sak som det för ca 10000kr. Men det kräver lite mer pyssel och tålamod.

Med Dillon prylar för ca 10000kr så laddar du nog ungefär dubbelt så snabbt och med halva arbetsinsatsen som med ett Lee Challenger kit med verktyg för 2300-2500kr. Med en mer avancerad laddapparat från Dillon så kan tiden och arbetsinsatsen minskas ännu mer, men det tar lång tid att komma ikapp i jämförelsen mot fabriksladdad 9mm FMJ.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Har du inget intresse av handladdning och/eller skjuter 1000 skott per år så är svaret, köp nåt annat.
Davvi

Inlägg av Davvi »

Någonstans finns väl en brytpunkt när det rent ekonomiskt börjar löna sig. Laddar själv till gevär och lite pistol men man bör vara genuint intresserad och skjuta ett antal tusen skott om året, för att det verkligen ska bli värt att ladda till 9x19 som fortfarande är relativt billig att köpa.
Mikke

Inlägg av Mikke »

Jag laddar i princip all min 9x19 ammunition (ok, jag köper nåt 1000-pack emellanåt för att ha som reserv). Ekonomiskt är, eller var, det en tveksam affär då man kunde köpa färdigladdat för runt 2kr/ptr. Billig kula ca 80 öre, tändhatt i dagsläget typ 40 öre, krut säg 35 öre, så 1,55 exklusive laddutrustning, hylsa, arbete... Så vill du bara ha billig ammo är det knappast värt det.

Som referens har jag skjutit mellan 3000 och 4000st 9x19 per år. Sen skjuter jag drygt det av .38 Special också. Har en progressiv press som jag bara laddar .38 med och en annan som jag laddar mest 9x19 med (plus .45 ACP och ibland något annat), men idén är att slippa ställa om pressen så ofta.
Senast redigerad av 1 Mikke, redigerad totalt 2 gånger.
/Mikke
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Det billigaste är ju att träna mindre ammo-intensivt.
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
devour

Inlägg av devour »

Karre skrev: 02 jun 2021, 10:52 Det billigaste är ju att träna mindre ammo-intensivt.
Absolut. Majoriteten av elitskyttar inom och utom landet förespråkar dessutom kopiösa mängder av torrträning.

Med risk för att upprepa sig i tråden: För IPSC i synnerhet men även för allmänhälsan i stort förespråkar jag också att man tränar lite rent fysiskt också mellan varven. Att man kanske tar en löprunda ibland, gör lite övningar och annat. Att ha ammunition som håller 25 mm på 50 yards är ju bra men om du får 200 i puls av att ta två snabba steg och böja sig lite för att skjuta i en lucka och sedan stånka vidare till nästa lucka, då är det inte mycket värt. :)
thompalompa skrev: 01 jun 2021, 13:12 En fråga om handladdning...

Hur ser ni på det? ... hur är det med det ekonomiska?
Kostnaden per smäll HAR VARIT, som flera skriver, nästan försumbar när man kunnat köpa 1000-pack för 2kr/st eller t.om mindre, om man laddat med någorlunda komponenter. Nu har jag ännu inte hittat någon köpesammo som ens är i närheten av precisionen jämfört med mina handladdade. Provat det som funnits att köpa t.ex Geco, S&B, Fiocchi, Maxxtech, CCI, Magtech bland annat.
Själv hade jag gärna laddat allt med PreAM´s TC-kulor men det skulle bli ohållbart med den mängd jag skjuter idag i alla grenar. Än så länge har jag inte hittat några kulor som gått lika bra, men det får bli en avvägning. De kostar nästan dubbelt mot andra som presterar kanske 75% av TC:n.
MEN, I dagens situation är det alltså lite annorlunda... till handladdarens fördel. Priset på köpes "bulk-ammo" eller vad man ska kalla det, börjar ju krypa över 2,50 nästan mot 3.

Sedan finns det många som laddar "IPSC-ammo" så billigt som möjligt med rätt låga krav på precision. "Det håller A-zon på 10-15 meter, då är jag nöjd" har man nog hört någon gång. Då blir det kanske onödigt många skott på en plåt/popper på 30 meter...
Gjorde som du, en grov överslagsräkning när jag började kika på första grova för några år sedan och såg att om jag skulle nog behöva ladda min ammunition själv då jag tittade på att skjuta mycket 9mm och .38 special.
Sedan har jag alltid tyckt att det varit kul att pilla på med saker så handladdning var väldigt spännande.

Jag räknar dock inte in min tid i kostnaden. Det är en hobby att skjuta och handladda och det tar tid. Skulle jag räkna in några hundra kronor i timmen som kostnad så blir patronerna väldigt dyra. (Sortera hylsor, ta ur tändhattar, tvätta, torka, fylla tändhattsrören och sedan ladda om igen). Även om min Dillon ledigt kan producera 500-600 patroner i timmen utan att jag stressar processen och riskerar att strula till det så är det mycket tid innan man väl står vid pressen så rullar timmarna iväg.
dafa

Inlägg av dafa »

Om det bara handlade om den ekonomiska besparingen så är det knappast lönt att ladda själv. Men om man slår ihop att man, om man lägger ner tiden att utveckla, kan få ihop en laddning som skjuter tätare, rekylerar mindre OCH kostar mindre än fabriksammunition så tycker jag absolut att det blir värt det.

Sen är pengarna som man lägger på press och utrustning inte förlorade pengar. Andrahandsvärdet på blå pressar är väldigt bra. Om man ser till mellanskillnaden mellan det man betalar och det man får vid en försäljning så är det inte så mycket pengar.
thompalompa

Inlägg av thompalompa »

Trijicon SRO… Är det det som gäller om man är ute efter störst synfält?
Ruger PCC, Holosun 510c
Walther LP500
Beställd: Walther SSP-E Red Devil Meister Manufaktur
dafa

Inlägg av dafa »

thompalompa skrev: 06 jun 2021, 15:30 Trijicon SRO… Är det det som gäller om man är ute efter störst synfält?
Sig har några stora också, ur minnet: Romeo 3 Max och XL.
Davvi

Inlägg av Davvi »

Karre skrev: 02 jun 2021, 10:52 Det billigaste är ju att träna mindre ammo-intensivt.
Sant, torrträning och träna med kvalitet ger mig mer än att planlöst bränna iväg ask på ask.