Skillnad mellan butiker?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Johan ES

Skillnad mellan butiker?

Inlägg av Johan ES »

På samma sätt som det finns en tråd om mindre bra jaktbutiker undrar jag om det är någon större skillnad mellan olika sportskyttebutiker? Om jag t ex ska köpa en Glock så finns många återförsäljare att välja mellan. Är det någon/några som anses bättre/sämre än andra?

/Johan ES

flowerflower

Re: Skillnad mellan butiker?

Inlägg av flowerflower »

En butik som jag tycker är bra tycker ju nån annan är helt kass och tvärtom.
Ring runt eller om du bor bra geografiskt så ta en heldag och åk till ett gäng butiker och skaffa en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 74 times
Been thanked: 29 times

Inlägg av fonkystuff »

Gillar du att stå i kö kan jag rekommendera DAE/FK Sport
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Stainless steel
Been thanked: 7 times

Inlägg av Stainless steel »

Sportec är generalagenten från vad jag har fattat. Det innebär att alla glock kommer gå via dom oavsett. Och ska du ändå beställa, beställ från dom om du inte har en viss handlare som du särskilt vill gynna.
Hdf titan 2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W m17 22lr

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.

Användarvisningsbild
HappyShooting
Been thanked: 1 time

Inlägg av HappyShooting »

Av de vapenhandlare jag haft att göra med så är ägaren av
https://ipscbutiken.se/
utan konkurrens den som har varit trevligast & mest engagerad.

I en perfekt värld så vore det ju det mest självklara att alla Handlare agerar på samma sätt som exemplet ovan...men, så är det ju inte.

Tämligen lätt för den enskilde att besluta huruvida Handlaren ifråga får någon repeat business, om man välvilligt rekommenderar Företaget till andra vapenägare.... eller om de tappar mig/dig som kund.

Jag tror på konkurrens...piska & morot.
Ju äldre jag blir ju mer kräsen & krävande blir jag... oavsett vilken typ av Företag det gäller.

Gällande just vapenhandlare...så är det ju inte bara hur trevliga & tillmötesgående de är när de säljer varan till oss som avgör...utan även hur de tar hand om mig & dig som kund när/om det uppstår problem med produkten vi köpt.

JohnnyR

Inlägg av JohnnyR »

Kan bara hålla med happyshooting, har själv handlat av ipscbutiken.se, GRYMT bra bemötande, serviceminded och snabb leverans.

Skrev för ett tag sen angående ett tillbehör, fick svar inom en timme.

Personligen så vill jag gärna gynna lokala butiker, så beroende var i landet du bor så kan ju även det påverka.

Mina lokala jaktbutik är väldigt hjälpsamma och försöker vara tillmötesgående, men håller inget lager av sportskyttevapen, dock inga problem att ta hem det man vill ha.

Fält
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av Fält »

Vildsvinsbutiken är inte en renodlad sportskyttebutik men de har en del sportskyttevapen och det blir nog mer. När jag upptäckte ett problem med min Mossberg 930 flera år efter att jag köpte den så löste de problemet mycket smidigare än jag trodde att var möjligt. Även om de ville byta pipan direkt så bad jag dem att försöka få min pipa att skjuta rakt istället för att byta ut den, tyvärr så löstes inte problemet helt och de bytte ut pipan mot en ny.

FK sport/DAE är kanske inte det stället som är lättast att få kontakt med. Men det är ens tur så händer det grejer och de har mycket på lager så det är mycket större chans att eventuella problem blir lösta snabbt. Jag har fått vapendelar med fel på från FK och det har inte varit några problem att få det löst även om felen egentligen varit inom tillverkarens toleranser.

Caliber 44 har mycket på lager, jag köper mycket komponenter där. Viljan att satsa och köpa på sig ett lager är en viktig del hos en handlare för att man skall kunna vara någorlunda säker på att det man behöver finns att köpa. Nu har de ingen fullutrustad skjuthall längre, men det finns möjlighet att provskjuta vapen.

Försök köpa dina prylar av en butik i närheten, något som är ett problem när du är långt från butiken kan lösas snabbt när du är i närheten. Jag köpte ett gevär av Corax i Eskilstuna och då de var ovana vid att det var problem med de prylarna så trodde de nog att jag sköt som en kratta mer än att det var fel på vapnet och de verkade obenägna att ta tag i problemet. Skulle jag bott nära dem så skulle de snabbt kunnat se att möget de byggt till mig var trasigt och jag hoppas att de skulle hanterat det på ett smidigare sätt då. De fixade till sist en pipa från en annan tillverkare och även om det var lite mer fel på geväret än bara pipan som gjorde att det sköt illa så kunde jag lösa de problemen själv och geväret skjuter nu långt bättre än vad jag jag räknade med att var möjligt.

bulletride
Been thanked: 9 times

Inlägg av bulletride »

Har du kollat in corax å scr?

Johan ES

Inlägg av Johan ES »

bulletride skrev:
11 nov 2020, 17:55
Nej det har jag inte ens tänkt på. SCR känner jag till sedan tidigare men Corax har jag aldrig hört talas om. Något du kan rekommendera?

bulletride
Been thanked: 9 times

Inlägg av bulletride »

Johan ES skrev:
11 nov 2020, 18:13
bulletride skrev:
Nej det har jag inte ens tänkt på. SCR känner jag till sedan tidigare men Corax har jag aldrig hört talas om. Något du kan rekommendera?
Vad ska du ha?

Johan ES

Inlägg av Johan ES »

bulletride skrev:
13 nov 2020, 08:07
Johan ES skrev:
bulletride skrev:
Vad ska du ha?
Glock. Förväntar mig få min licens vilken dag som helst så det kommer åtminstone bli en handlare som har rätt modell hemma. Jag har inte tålamod för långa leveranstider :)

HeyZeus
Has thanked: 14 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av HeyZeus »

Johan ES skrev:
13 nov 2020, 10:00
Glock. Förväntar mig få min licens vilken dag som helst så det kommer åtminstone bli en handlare som har rätt modell hemma. Jag har inte tålamod för långa leveranstider :)
Ett förslag är att nämna exakt vilken modell du söker, eftersom Glock har över 30 modeller att välja ifrån.

Johan ES

Inlägg av Johan ES »

HeyZeus skrev:
13 nov 2020, 10:19
Johan ES skrev:
13 nov 2020, 10:00
Ett förslag är att nämna exakt vilken modell du söker, eftersom Glock har över 30 modeller att välja ifrån.
Min fråga rör i första hand vilken/vilka säljare som ev är bättre/sämre än andra. Att se vilka handlare som har exakt modell hemma i lager blir ett senare problem och det löser jag på egen hand. Jag har fått flera bra förslag som jag ska kontakta direkt när licensen kommer.

SFB

Inlägg av SFB »

Johan ES skrev:
bulletride skrev:
Jag kan rekommendera Corax, kul liten butik, väldigt IPSC. Bemötandet har varit top notch till halvdant får jag kanske erkänna men jag gillar dom iaf och de ligger bra till geografiskt för mig. Jag handlar väl mest där nu.

Caliber44 och kruttunnan har gett mig väldigt bra intryck och jag handlar gärna av dom med fullt förtroende! Nästa pang får gärna bli från någon av dessa om det inte blir Corax då :)

FKsport är det inget fel på heller enligt mig, bättre att traska in i butiken än att ringa dom kan nämnas. Handlar där ibland, mest förr när jag bodde i sthlm.

Johan ES

Inlägg av Johan ES »

Tack för alla svar!

Det slutade med att jag handlade från IPSC-butiken.

SuperMario2
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av SuperMario2 »

fonkystuff skrev:
08 nov 2020, 20:18
Gillar du att stå i kö kan jag rekommendera DAE/FK Sport
+1 på denna, om man kommer fram är de dock helt ok

Mvh Mario

SuperMario2
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av SuperMario2 »

Har även handlat av Sportec, har bara positiva erfarenheter av dem, bra service etc.
Skulle inte tveka att handla av dem igen.

Mvh Mario

vodovorot
Has thanked: 5 times

Inlägg av vodovorot »

Måste slå ett slag för kruttunnan, fantastisk att ha att göra med.
.9x19 .223 Rem .44Mag .30-30 Win .45-70 Gov

Johan ES

Inlägg av Johan ES »

Johan ES skrev:
18 nov 2020, 20:48
Tack för alla svar!

Det slutade med att jag handlade från IPSC-butiken.
Nu är affären avslutad med IPSC-butiken och jag är jättenöjd från början till slut. Enkel och smidig hantering, lättillgänglig säljare! Extra plus för ärligheten när han tipsade om en konkurrent som sålde ett tillbehör till ett lägre pris.